آشپزی

طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت برای 4 نفر

خورش کرفس یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است. در طرز تهیه خورشت کرفس از موادی مانند گوشت، کرفس و انواع سبزیجات استفاده شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ خورش کرفس یکی از انواع خورش‌های معروف و پرطرفدار ایرانی است. رد ایم مقاله به طرز تهیه خورشت کرفس می پردازیم. یکی از دلایلی که شاید کمتر خورش کرفس را بر سر سفره‌های ایرانی می‌بینیم این باشد که این خورش شباهت‌هایی به خورش قورمه‌سبزی دارد و به همین دلیل اکثراً قورمه‌سبزی را به آن ترجیح می‌دهند بنا به ذائقه و سلیقه در بعضی دستور پخت ها به خورش کرفس لوبیا قرمز و چیتی اضافه می‌شود.

جالب است بدانید کرفس فواید و خواص بسیار زیادی دارد که از مهم ترین خواص کرفس می‌توان به پاک‌سازی کبد، سلامت پوست و مو ، مفید برای لاغری، سلامت قلب، کنترل فشارخون، تقویت حافظه، کنترل سردردهای میگرنی و ده‌ها خاصیت دیگر اشاره کرد. با یادگیری طرز تهیه خورشت کرفس می‌توانید از این خواص ارزشمند بهره‌مند شوید. تهیه این خورشت حدود 2 ساعت زمان احتیاج دارد.1 ساعت و نیم برای پخت خورشت و 30 دقیقه برای تهیه مواد اولیه نیاز است.

مواد لازم در طرز تهیه خورشت کرفس برای 4 نفر

مواد لازم برای تهیه خورشت کرفس

پرطرفدارترین غذا با کرفس همان خورشت کرفس است که تهیه آن به چند روش انجام می‌شود که ما در این مقاله به شما طرز تهیه خورش کرفس با گوشت تکه‌ای برای 4 نفر را آموزش می‌دهیم. در ادامه نحوه آموزش و طبخ این خورش اصیل ایرانی را به‌خوبی برایتان شرح می‌دهیم تا به‌راحتی با قورمه‌سبزی رقابت کند.

۲ عدد پیاز متوسط
۲ عدد لیموعمانی
۲۰۰ گرم برگ کرفس
به مقدار لازم روغن مایع
۴۰۰ گرم ساقه کرفس تازه
۴۰۰ گرم گوشت خورشتی
۵۰ گرم نعناع تازه
۱۵۰ گرم جعفری تازه
۱ ق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
به مقدار لازم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه

درصورتی‌که می‌خواهید برای تعداد کمتر یا بیشتر این خورشت را تدارک ببینید خودتان مقدار مواد اولیه در طرز تهیه خورشت کرفس را تغییر دهید. اما همچنان با ما برای آموزش نکات و فوت کوزه‌گری‌ تهیه خورشت کرفس تا پایان این مقاله همراه باشید.

طرز تهیه خورشت کرفس برای 4 نفر

پخت خورشت کرفس یک فرایند پیوسته است اما ما برای راحتی شما آن را به 6 مرحله تقسیم کرده‌ایم.

مرحله اول آماده‌سازی سبزی‌ها

در مرحله اول برای تهیه خورشت کرفس به‌صورت مجلسی پس از شستن کرفس‌ها و برگ‌هایشان را جدا کنید و به قطعات ریز مانند عکس خرد می‌کنید. در ادامه‌ی کار ساقه‌های کرفس را به‌صورت تکه‌های یک تا دو سانتی‌متر خرد می‌کنیم و در ظرفی می‌گذاریم.

اگر ساقه‌های کرفس را یکدست و یک اندازه خردکنید در پایان طرز تهیه خورشت کرفس ظاهر خورشت زیباتر خواهد بود. نعناع و جعفری را هم می‌شوییم، سپس به‌صورت ساطوری ریز خرد می‌کنیم. پس از شستن و خرد کردن ساقه‌ها در ادامه برگ‌های کرفس را به همراه نعناع و جعفری به‌صورت ساطوری ریز و خردکنید.

خرد کردت کرفس

سپس درون تابه مناسب که از قبل با روغن روی حرارت قرار داده‌اید؛ بریزید. مخلوط برگ‌های کرفس ، نعناع و جعفری خردشده را داخل روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. هرچقدر سبزی‌ها را بیشتر سرخ‌کنید رنگ تیره‌تری به خود می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود نوع طرز تهیه خورشت  کرفس شما خوش‌رنگ‌تر شود. البته این کار خورشت را زیباتر هم می‌کند. بااین‌حال چندان توصیه نمی‌شود، چراکه باعث می‌شود بیشتر خواص سبزی‌ها از بین برود. پس‌ازاینکه سبزی‌ها را سرخ کردید آن‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: گوشت را تفت می‌دهیم

در ادامه پیاز را به‌صورت نگینی خرد یا به‌صورت رنده شده درمی‌آوریم. بعد از آماده شدن پیازها آن را به همراه کمی روغن مایع در یک قابلمه مناسب بریزید. زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تا قبل از طلایی شدن پیازها باید گوشت اضافه شود، اما به تفت دادن ادامه دهید چون در طرز تهیه خورشت کرفس، زردچوبه و پیاز باید یکدست شوند. در ادامه گوشت خورشتی را پس از شستشو به‌صورت یکدست خردکنید و به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا گوشت سرخ شود.

مرحله سوم: اضافه کردن آب به گوشت

پس‌ازاینکه گوشت به‌خوبی سرخ شد، می‌توانید فلفل سیاه هم به آن اضافه کنید و تفت دادن را به‌اندازه 1 دقیقه ادامه می‌دهیم تا ادویه‌ها با مواد کاملاً ترکیب شوند. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید. نیاز است رب گوجه‌فرنگی هم سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود. درنهایت ساقه‌های کرفس خردشده را اضافه کنید و پس از 5 تا 10 دقیقه تفت دادن  چند لیوان آب جوش اضافه کنید.

مرحله چهارم: افزودن لیموعمانی

حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا بافت گوشت کاملاً بپزد. بهتر است لیموعمانی‌ها را یک ساعت در آب گرم بخیسانید تا تلخی‌شان گرفته شود. لیموعمانی‌ها را با چاقو سوراخ‌کنید.حتی می‌توانید لیموعمانی‌ها را از وسط به دو نیم کنید هسته آن را خارج و در آب قرار دهید و بهتر است برای گرفتن تلخی لیمو یک ظرف  یا جسمی روی لیموها قرار دهید تا کاملاً در آب فرورفته باشند سپس زمانی که گوشت نیم‌پز شد لیموعمانی‌ها را به خورشت اضافه کنید.

مرحله پنجم: طرز تهیه خورشت کرفس

پس‌ازاینکه گوشت به‌طور کامل پخت نمک و فلفل خورش را با چشیدن آب خورشت اندازه‌گیری کنید، اگر احتیاج بود کمی به آن اضافه کنید. سپس سبزی‌ها سرخ‌شده را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را طوری تنظیم کنید تا بخارآب به‌راحتی از آن خارج شود، معمولاً به حالت کج درب را قرار می‌دهند. در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت خورشت روی حرارت ملایم بگزارید تا به‌طور کامل جا بیفتد و گوشت کامل بپزد.

خورشت کرفس هم مانند قورمه‌سبزی هرچقدر بیشتر روی حرارت بماند بیشتر جا می‌افتاد. در اواخر پخت خورش طعم آن را بچشید و درصورتی‌که ترشی آن کم بود می‌توانید مقداری آب‌غوره یا آب‌لیمو تازه به آن اضافه کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن روغن و سرو غذا

بعدازاین ترشی غذا را با چشیدن اندازه گرفتید کمی روغن به آن اضافه کنید. اندکی زمان دهید تا روغن در بافت خورشت کرفس رفته و جا بیافتد و به‌خوبی روغن بیندازد. طرز تهیه خورشت کرفس تمام شد و خورشت شما آماده است. شما می‌توانید خورشت کرفستان را در ظرفی گود در کنار برنج  یا کته سرو کنید. همچنین می‌توانید این خورشت را با پلو زعفرانی سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

فوت‌وفن لعاب‌دار شدن در طرز تهیه خورشت کرفس

تزیین خورشت کرفس

رعایت  و توجه به چند نکته ساده می‌تواند باعث حرفه‌ای شدن طعم خورشت شما شود.

  • استفاده از گوشت گوسفندی که چربی و استخوان در بافت آن وجود دارد
  • استفاده از رب گوجه‌فرنگی (که طرز استفاده از آن در خورشت را به شما گفتیم)
  • طبخ خورشت کرفس روی شعله کم اما در زمان نسبتاً زیاد

اگر کرفس‌های موجود در خورش شما خیلی خشک و سفت هستند به این دلیل است که از کرفس‌های پیر یا مانده استفاده کرده‌اید. توجه داشته باشید برای دفعات بعدی حتماً زمان تهیه کرفس به ساقه‌های کرفس توجه کنید. کرفس‌های تازه ظاهری شاداب دارند ولی کرفس‌های مانده ظاهری پژمرده دارند. نکته دیگر اینکه برای داشتن کرفس‌های جوان و تُرد بهتر است کرفس‌هایی بارنگ سبز کم‌رنگ که دارای ساقه‌های نازک‌تری هستند را انتخاب کنید.

سخن پایانی

اگر طعم گوشت را دوست ندارید، یا در پی تجربه یک طعم جدیدتر از خورشت هستید، خورش کرفس با مرغ را امتحان کنید. تهیه این خورشت با مرغ، تفاوت زیادی با تهیه آن با گوشت ندارد. که ما در مقاله‌ای دیگر به آموزش طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ می‌پردازیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x