آشپزی

طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر + دستور پخت و نکات ارزشمند

میرزا قاسمی از جمله غذاهای ساده و جذاب گیلانی است که طرفداران زیادی دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ اولین باری را که طعمی را چشیدید که آنقدر عجیب، منحصر به فرد و فوق العاده لذیذ بود که مدت ها پس از پایان غذا بر روی زبان و حافظه شما ماندگار شد را به خاطر دارید؟ امروز یکی از این شگفتی های آشپزی را از دل ایران را میخواهیم به شما آموزش دهیم و آن غذایی است محبوب از خطه شمالی کشور عزیزمان ایران؛ در ادامه به شما طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر را آموزش می دهیم.

میرزا قاسمی غذایی است که مربوط به استان گیلان است، یک غذای کلاسیک و سنتی ایرانی است که میراث غنی آشپزی کشور را به زیبایی به تصویر می کشد. این غذای خوشمزه حاوی ترکیبی فوق العاده از مواد معمول آشپزخانه است: گوجه فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، مجموعه ای از ادویه ها و تخم مرغ.

در آشپزخانه های گیلان که این غذا از غذاهای پرطرفدار است، میرزا قاسمی را معمولا با برنج ایرانی پف کرده سرو می کنند و آن را به یک غذای اصلی خوشمزه تبدیل می کنند. با توجه به آنکه خانواده های ایرانی عموما 4 نفره هستند ما نیز طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر  را برای شما در نظر گرفتیم. در شهرهای متنوع ایران، این دستور جهانی را اغلب با نان تازه پخته شده می خورند. این تطبیق پذیری نه تنها عادات غذایی مختلف را در خود جای می دهد، بلکه لایه ای از تطبیق پذیری را نیز به ظرف اضافه می کند و نشان می دهد که چگونه یکپارچه با انواع ترکیبات غذایی جفت می شود.

آنچه میرزا قاسمی را جذاب تر می کند، سادگی اوست.این دستور پخت نیازی به مهارت های پیشرفته آشپزی یا مواد عجیب و غریب و سخت پیدا نمی کند. در عوض، او بر هنر ترکیب عناصر ساده با هم برای ایجاد حس چشایی تاکید می کند. حتی آشپزهای تازه کار نیز می توانند این غذا را در آشپزخانه خود تهیه کنند و محصولات معمولی را به یک جشن خارق العاده تبدیل کنند.

اطلاعات اولیه میرزا قاسمی برای 4 نفر

عکس ظرف میرزا قاسمی در کنار نان سنتی گیلانی

زمان آماده شدن 30 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
کل زمان 50 دقیقه
نوع غذا پیش غذا، شام، ناهار
کالری 200

مواد لازم برای طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر

  بادمجان متوسط ​​6 عدد
گوجه فرنگی متوسط 2 عدد
تخم مرغ 2 عدد
سیر 4 حبه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه ½ قاشق غذاخوری
روغن 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان دلخواه

دستور پخت میرزا قاسمی برای 4 نفر

 مرحله اول:

ابتدا برای پخت میرزا قاسمی برای 4 نفر باید بادمجان ها را کبابی کنید. برای این منظور می توانید از شعله اجاق گاز یا کباب پز زغالی استفاده کنید. (در رستوران های سنتی رشت از زغال برای تفت دادن بادمجان استفاده می شود.) بادمجان ها را خوب کباب کنید تا کاملا ذغالی شوند.

البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید، می توانید بادمجان را بجوشانید. پس از کباب کردن بادمجان ها، اجازه دهید کمی خنک شوند، سپس با احتیاط پوست آن ها را جدا کنید.

مرحله دوم:

بعد از پوست کندن بادمجان ها، آن ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید، سپس آن ها را کاملا له کنید تا بافت آن آزاد شود. سپس بادمجان ها را کنار بگذارید و گوجه فرنگی ها را آماده کنید.

مرحله سوم:

گوجه فرنگی ها را به مدت 5 دقیقه در یک قابلمه آب جوش قرار دهید تا پوست آن به راحتی جدا شود. بعد از 5 دقیقه گوجه فرنگی ها را از آب در حال جوش خارج کرده و بعد از اینکه کمی خنک شدند به راحتی پوست آن ها را بگیرید.

مرحله چهارم:

عکس ظرف میرزا قاسمی در کنار سیر ترشی و نان بربری شمالی

یک تابه مناسب را گرم کنید و 1 قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. سپس سیر را رنده کرده و به مدت ۱ دقیقه در روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود، سپس مقداری زردچوبه به سیر اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سیر و زردچوبه یکدست شوند.

مرحله پنجم:

در این مرحله بادمجان ها را اضافه کنید و حدود 20 دقیقه تفت دهید سپس گوجه فرنگی های خیلی ریز یا رنده شده را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب گوجه اضافی تبخیر شود. افزودن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است. اما اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد، می توانید در این مرحله 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اضافه کنید. پوره گوجه فرنگی را به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا کاملا قهوه ای شود.

مرحله ششم:

در این مرحله مواد میرزا قاسمی را در یک طرف تابه جمع می کنیم. تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه می زنیم و بعد از اینکه تخم مرغ ها خوب جوشیدند با بقیه مواد میرزا قاسمی مخلوط می کنیم تا کاملا با بقیه مواد یکدست شوند.

در آخر نمک و فلفل را به مقدار دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید میرزا قاسمی جا بیفتد. برای تزیین میرزا قاسمی می توانید یک تخم مرغ را در یک تابه گرد کوچک بپزید و پس از قرار دادن میرزا قاسمی در بشقاب، تخم مرغ را روی میرزا قاسمی قرار دهید.

نکاتی برای آشپزی میرزا قاسمی

  • اگر طعم بادمجان دودی را دوست ندارید می توانید آن را بجوشانید یا در فر قرار دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فر خود را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد (یعنی حدود 350 درجه فارنهایت) گرم کنید. بادمجان ها را در ظرفی که در برابر حرارت مستقیم مقاوم باشد قرار دهید و بگذارید حدود 30 تا 45 دقیقه بپزند. این پخت آهسته روی حرارت متوسط ​​به بادمجان اجازه می دهد تا نرم شود و طعمی متمایز و در عین حال ملایم شیرین بدهد.
  • اگر طعم سیر را دوست ندارید یا خیلی دوست دارید می توانید 1 الی دو حبه سیر به غذا اضافه و یا از آن کم نمایید.
  • در برخی از دستور پخت ها از گردو در تهیه میرزا قاسمی نیز استفاده می شود. در صورت تمایل می توانید از مقداری گردو برای تزیین این غذا استفاده کنید. یا می توانید گردو را چرخ کرده و هنگام اضافه کردن گوجه به غذا اضافه کنید.تفت دادن بادمجان روی اجاق گاز
  • اگر می خواهید بادمجان را روی اجاق تفت دهید، حرارت باید خیلی کم باشد. حرارت زیاد فقط باعث سوختن سریع پوست بادمجان می شود.

این غذای خوشمزه می تواند تنوعی به سفره شما دهد. یادتان باشد غذا پختن فقط برای رفع گشنگی نیست و باید عشق و علاقه در آن وجود داشته باشد.

انتهای مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x