گل و گیاه

علت افتادگی برگهای کاج مطبق چیست؟ + راهکار درمان

علت افتادگی برگهای کاج مطبق می تواند متفاوت باشد در این مطلب تصمیم گرفتیم در این رابطه بیشتر برای شما توضیح دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ کاج مطبق جزو کاج هایی است که بسیار مقاوم است و در صورتی که در شرایط مطلوب و یا نیمه مطلبوب قرار بگیرد رشد می کند و زنده می ماند. اما علت افتادگی برگهای کاج مطبق در موارد مختلفی می تواند باشد.

اگرچه کاج و بیشتر درختان مخروطی دیگر همیشه سبز نامیده می شوند، سوزن های آنها برای همیشه زنده و سبز نمی ماند. به طور کلی، سوزن های جدید هر بهار و تابستان تولید می شوند و دو تا چهار سال یا بیشتر دوام می آورند. بنابراین، با بزرگ‌تر شدن درخت سال به سال، سوزن‌های جدیدتر همیشه در انتهای شاخه‌ها قرار دارند و سوزن‌های قدیمی‌تر دورتر در تاج قرار دارند.

با افزایش سن سوزن ها، کارایی آنها در تولید غذا برای درخت کاهش می یابد. آنها همچنین توسط سوزن های جدیدتر سایه می اندازند. به این دلایل، سوزن های قدیمی در نهایت قهوه ای می شوند و می افتند. این به درخت آسیب نمی رساند زیرا سوزن های جدیدتر چندین ساله همیشه برای جایگزینی سوزن های قدیمی وجود دارد.

با این حال، اگر درخت شما سوزن های نوک شاخه ها را از دست می دهد، نگران باشید. این سوزن ها جوان هستند و عمر مفید خود را بیشتر نکرده اند. مقصر احتمالاً نوعی بیماری یا حشره است.

بنابراین، اگر یک سوم تا یک چهارم سوزن‌های قسمت‌های داخلی درخت همیشه سبز شما در حال افتادن هستند، احتمالاً فقط یک نشانه طبیعی از پیری است. فقط سوزن های مرده را جمع کنید، یا بهتر است آنها را زیر درخت بگذارید تا مالچ خوبی داشته باشند.

یکی از شایع ترین علت پژمردگی کاج مطبق تغییر مکان یا تغییر دماست که باعث زرد شدن و پژمرده شدن آن می شود. از علایم پژمردگی این درخت، زرد شدن یا افتادن برگ ها، سوختگی های قهوه ای نوک برگ ها را می توان نام برد. همچنین عواملی مانند  قارچ، آبیاری بیش از حد یا نور کافی و… از علت پژمردگی کاج مطبق می باشد. در ادامه دقیق تر راجع به جزئیات هر یک صحبت خواهیم کرد.

علت افتادگی برگهای کاج مطبق و زرد شدن برگها

عوامل زیادی بر این موضوع تاثیر می گذارد از جمله خاک مناسب، کوچک بودن گلدان، میزان آبیاری، نوری که گیاه دریافت می کند و یا حتی آفت و کودی که به گیاه می دهید ممکن است باعث افتادگی و زردی برگهای این گیاه زیبا شود. که در ادامه با هم آنها را دنبال می کنیم.

علت افتادگی برگهای کاج مطبق

نور خورشید

رشد این درخت در حال حاضر تحت تاثیر عفونت های ناشی از گونه های Phytophthora است. با علت پژمردگی کاج مطبق و تغییر رنگ زرد سوزن ها ظاهر می شود. کاج های نورفولک به نور کافی خورشید نیاز دارند، اما آفتاب مستقیم را دوست ندارند. این ممکن است باعث افتادگی برگ های کاج مطبق شما شود و کاج نورفولک شما با برگ های زرد ممکن است از نور مستقیم بیش از حد خورشید یا اشعه های بسیار کم رنج ببرد.

گیاه را به جایی ببرید که نور غیرمستقیم زیادی دریافت کند. در تابستان ها، سعی کنید گیاه آپارتمانی نورفولک خود را به بیرون زیر یک درخت بلند منتقل کنید

آبیاری گیاه را اصلاح کنید

قهوه ای شدن برای Araucaria Heterophylla به عنوان یک گیاه داخل گلدان بسیار طبیعی است. اگر شاخه های قهوه ای در سراسر درخت پیدا کردید، نشان دهنده این است که گیاه خود را به درستی آبیاری نمی کنید. این می تواند علت افتادگی برگهای کاج مطبق باشد. این گیاه یا کم آبیاری شده یا بیش از حد آبیاری شده است.  قهوه ای شدن گیاه می تواند به این معنی باشد که گیاه شما ممکن است هوس رطوبت بیشتری داشته باشد.

نورفولک خود را اغلب مه پاشی کنید. این  عمل اگرچه اثر موقتی است، باعث افزایش رطوبت در اطراف گیاه می شود. برای ماندگاری بیشتر رطوبت، از سینی سنگریزه یا مرطوب کننده استفاده کنید. در صورت سوختگی درخت مطبق برای رفع سوختگی، می توانید با قارچ کش درمان کنید.

عکس کاج مطبق

علت پژمردگی کاج مطبق احتمالا آبیاری بیش از حد باشد. از دیگر علت پژمردگی کاج مطبق می تواند وجود آفات یا بیماری های گیاهی، استرس و تنش های محیطی و مشکلات کودی باشد.

گلدان مناسب انتخاب کنید

بعد از مدتی گلدان کاج مطبق برای ریشه گیاه تنگ می شود و این باعث فشردگی ریشه می شود که به موجب آن گیاه تغذیه مناسب نخواهد داشت. پس وقتی رشد گیاهتان متوقف شد و یا احساس کردید که گیاهتان پژمرده می شود می توانید این مورد را بررسی کنید. این مورد می تواند علت افتادگی برگهای کاج مطبق باشد.

خاک مناسب کاج مطبق بریزید

یک دلیل شایع و علت افتادگی برگهای کاج مطبق خاک است. خاک مناسب کاج مطبق خاک ساکولنت است. چند سال یک بار بهتر است خاک گیاه را عوض کنید تا گیاه جان دوباره ای بگیرد و بتواند قدرت گذشته خود را بازیابی کند. برای این کار بهتر است خاک های اطراف ریشه را بدون آسیب رساندن به آن در فصل پاییز یا زمستان بزدایید و گیاه را در خاک جدید قرار دهید. توجه داشته باشید که این کار را نباید در فصل رشد گیاه انجام دهید. این مورد می تواند کمک شایانی به به افتادگی برگهای کاج مطبق کند.

کود دهی مناسب

کاج مطبق زیاد نیاز به کود ندارد، این گیاه را با کود مخصوص ساکولنت ها در فصل گرم سال کوددهی کنید. این گیاه در فصل سرد به کود نیاز ندارد. اما اگر کود شما زیاد از حد باشد گیاه با سوختگی مواجه می شود و اگر مواد معذی کافی به آن نرسد گیاه شما پژمرده خواهد شد و برگهایش افتاده می شود.

تکنیک های نجات برای علت پژمردگی کاج مطبق

گیاه خود را به یک منطقه سایه منتقل کنید حتی اگر گیاه کاملا آفتاب دوست باشد.

گلدان خود را از نظر زهکشی مناسب بررسی کنید و در صورت امکان فضای بیشتری در اطراف ریشه ایجاد کنید.

فقط زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد، اما اجازه ندهید خیلی خشک شود.

با قارچ کش درمان کنید.

عکس برگ های کاج مطبق

درخت مطبق رادر طول تابستان، هر روز آبیاری کنید یا زمانی که خاک در قسمت بالا کمی خشک می شود. در فصل زمستان هر 2 روز یک بار آبیاری کنید.

خاک را همیشه کمی مرطوب نگه دارید، اما زیاد آبیاری نکنید زیرا باعث ایجاد لکه های قهوه ای و ریزش برگ می شود.

دمای بین 10 درجه و بالای 30 درجه برای این گیاه مناسب بوده و دمای بالاتر یا پایین تر از این محدوده  برای گیاه غیر قابل تحمل است.

بیماری های کاج مطبق

از جمله افات و بیماری های اصلی کاج مطبق می توان کرم سفید ریشه، سوسک پوست خوار، تریپس و شته را نام برد.

شته از گیاه تغذیه می کند و دیدن آن سخت است . راه تشخیص آن مشاهده مواد چسبناک روی گیاه است.

کرم سفید ریشه به ریشه گیاه حمله کرده و اگر دیر متوجه آن شوید ریشه را می پوساند

تریپس با چشم غیرمسلح دیده نمی شود. با چسبیدن به گیاه مواد مغذی گیاه را می خورد.

کرم پوست خوار به ساقه گیاه چسبیده و باعث از بین رفتن ساقه می شود.

انتهای مطلب

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x