فرهنگ

فرهنگ استفاده از فضای مجازی چگونه است ؟/ویژگی های فضای مجازی 

متاسفانه در کشور ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی به خوبی جا نیفتاده است. در ادامه به طور کامل فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی را شرح می دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ قبل از ورود تکنولوژی به ایران باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی در سطح جامعه آموزش داده می شد تا مردم با مشکلات امروزی مواجه نمی شدند. هر چیزی که وارد فرهنگ می شود، باید از قبل روش استفاده درست آن را یاد بگیریم.

فرهنگ استفاده از فضای مجازی

فضای مجازی (اینترنت) بعد مهمی را ارائه می دهد که می توان از آن برای شناسایی سازمان های اطلاعاتی استفاده کرد. توسعه فضای مجازی به عنوان یک رسانه و اهمیت روزافزون آن در زندگی روزمره ما را بر آن داشته است تا از فضای مجازی به عنوان بعدی برای شناسایی سازمان های اطلاعاتی استفاده کنیم.

فضای مجازی یک محیط منحصر به فرد خود را ارائه می دهد: محیطی که در آن افراد و سازمان ها به طور مداوم در حال تولید، بسته بندی، بسته بندی مجدد، ضبط، دور انداختن، اصلاح، انتقال، انتشار، دسترسی و استفاده از اطلاعات هستند. با توجه به حضور همه جانبه اطلاعات در فضای مجازی و اتکا به اطلاعات توسط کاربران، تعداد زیادی از سازمان ها برای حفظ و گسترش محیط غنی از اطلاعات فضای مجازی توسعه یافته اند.

بنابراین می توانیم به راحتی فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی را یاد بگیریم. هدف فضای مجازی توسعه و آموزش بوده که هر فرهنگ متناسب چهارچوب های خود از آن استفاده می کند. از فضای مجازی موضوعای که در بالا به آن اشاره کردیم توسعه پیدا می کند و شما باید بتوانید از فضای مجازی در راه هدف خود استفاده کنید. نه اینکه فضای مجازی شما را از زندگی و هدفتان دور کند.

در دنیای فضایمجازی همه وجود دارند و دائم حرف های خود را نقص و تایید می کنند، این شما هستید که باید با توجه به آنچه که می بینید و در ذهن خود پردازش می کنید، راست و دروغ را از هم تشخیص بدهید.

پس اگر به دنبال پیشرفت هستید، حتما از فضای مجازی استفاده کنید تا اطلاعات شما بالا برود و بتوانید خود را به دنیا نشان بدهید. در غیر این صورت نباد اجازه بدهید تا فضای مجازی زندگی شما را مختل کند.

ویژگی‌های فرهنگ فضای مجازی

در کنار فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی بهتر است که ویژگی های آن را نیز یاد بگیرید.

1. بازنمایی از خود، در فضای مجازی ناقص است: به این معنی که این فرهنگ، تمامی ویژگی‌هایی که در فضای واقعی بر اساس آن طبقه‌ی فرهنگی استنباط می‌شود را ندارد. به عبارتی مخاطب، از خلال فرهنگی که در فضای مجازی حاکم است، امکان دریافت تصویری صحیح از سطح اقتصادی، درجه‌ی پای‌بندی به احکام دینی و مواردی از این دست ممکن نیست.

2. فرهنگ فضای مجازی، زبان خاص خود را تحمیل می‌کند: در فضای مجازی مردم طوری رفتار می کنند که سایر ویژگی های افراد را نادیده می گیرند. کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، همه باید از زبان مخصوص آنجا پیروی کنند، در حالیکه این رفتارها در زندگی حقیقی ما اتفاق نمی افتد. برای مثال، حضور در فضای اینستاگرام، فرد را مجاب می کنند تا بیشتر از فضاهایی که حالتی تفریحی دارند، عکس بگیرد.

3. فرهنگ فضای مجازی، قواعد فرهنگ واقعی را کم‌رنگ می‌کند: برای توضیح این مورد بهتر است مثال حجاب را بیان کنیم، در فضای مجازی افراد به مسئله حجاب خیلی کمتر یا اصلا توجه نمی کنند که این با فرهنگ ایرانی در تضاد می باشد. تا جایی که، انتشار و تماشای عکس بی‌حجاب، برای بسیاری از کاربران، امری طبیعی و نرمال در فضای مجازی به حساب می‌آید. این ویژگی را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی فضای مجازی به حساب آورد.

4. فرهنگ فضای مجازی، فرهنگی سریالی است: این ویژگی را به خوبی می‌توان در شکل‌گیری “چالش‌ها” مشاهده کرد. بسیاری از این کمپین‌ها، نه خاصیت اخلاقی داشته و نه خاصیت نمایش دینی و تنها برای نوعی فعالیت سریالی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چالش آب یخ، چالش لوازم داخل کیف، چالش عکس‌های کودکی، چالش انتشار بدون آرایش عکس بازیگران و غیره، همگی از این دست چالش‌هاست که بخصوص در یک سال اخیر در فضای مجازی گسترش یافت.

5. فرهنگ فضای مجازی، فرهنگی انتخاب‌گر است: در فضای مجازی مردم تنها بخشی از زندگی خود را به نمایش می گذارند و بخش دیگری را پنهان می کنند. در حالی که در دنیای واقعی ما بخش اعظمی از افراد در ارتباط هستیم. به انتخاب خود فرد بخشی از زندگی او پنهان و بخشی که دوستدارد به نمایش گذاشته می شود.

6. فرهنگ فضای مجازی، فرهنگی پرده‌در و هتّاک است: زمانی که در فضای مجازی عکس و ویدئوهایی منتشر می شود که کاملا غغیر اخلاقی هستند، شکل متفاوتی را به خود می گیرد.  فرهنگی هتاک و پرده‌در باشد. به این معنی که هنگام نمایش چنین محتواهایی، صحبت در خصوص آن‌ها امری بدیهی در نظر گرفته شده و همین باعث می‌شود قیودی که یک فرد به صورت طبیعی باید در جامعه دارا باشد، در نظر نیاورد.

7. فرهنگ فضای مجازی، فرهنگی ایده‌آل‌گرا است: در فضای مجازی مردم از آرمان و رویاهای خود صحبت می کنند و آنچه ک حقیقت دارد کم رنگ می شود. بنابراین نوعی فرهنگ تحمیلی ایجاد می شود که آن کاملا ایدهآل گرا و فانتزی می باشد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x