سلامت

فواید و مضرات نوشابه

نوشابه به محض ورود برای بدن ما تهدیدآمیز است، فسفریک اسید موجود در این نوشیدنی که باعث کاهش نوشیدن آب و کم آب شدن بدن خواهد شد که این یکی از کوچک‌ترین عوارض نوشیدن نوشابه است. در این مقاله به بررسی فواید و مضرات نوشابه می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ برای شروع پرداختن به فواید و مضرات نوشابه در ابتدای مقاله باید به شما بگوییم که نوشابه مقداری کافئین دارد، در واقع موضوع کافئین این نوشیدنی نیست. مشکل اینجاست که تولیدکنندگان عمداً این مقدار کافئین را به آن اضافه می‌کنند تا مصرف کنندگان به این نوشیدنی اعتیاد پیدا کنند و آن را هروز مصرف کنند. این کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای سریع‌تر جذب بدن می‌شود.

۳۵ تا از فواید و مضرات نوشابه گازدار

تحقیقات حاکی از آن است افرادی که روزانه یک یا دو قوطی نوشیدنی‌های قندی می‌نوشند، ۲۶ درصد بیشتر احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو را دارند. براساس تحقیقاتی که روی مصرف نوشابه شده است، ۱۸۴ هزار مرگ‌ومیر در جهان در هر سال به دلیل مصرف نوشیدنی‌های شیرین اتفاق می‌افتد.

چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان، درد مفصلی، افزایش چربی شکم، مشکلات کلیوی، نارسایی قلبی، مشکلات رفتاری، سکته، تقویت عادت‌های غذایی بد، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلسترول بالا، تضعیف سلامت روده، مقاومت به لیتین، سرطان روده بزرگ، افزایش سرعت پیری، از دست دادن حافظه، میگرن، کم آب شدن بدن، حساسیت، اختلالات غدد لنفاوی، افسردگی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، مشکلاتی برای مادران شیرده، تاری دید، ریزش مو، ژوکی استخوان، نفخ، سوزش سر معده، نقرس، سرطان مثانه و تومور مغزی ۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار است.

فواید و مضرات نوشابه برای معده

فواید و مضرات نوشابه برای معده

جالب است بدانید نوشابه در درمان معده موثر است. بی کربنات سدیم موجود در نوشابه به از بین بردن ریفلاکس اسید، سوزش سر دل و زخم معده کمک می‌کند. تولید بیش از حد اسید معده از مصرف غذاهای تند، خوردن بیش از حد الکل، استرس و عوامل دیگر به وجود می‌آید و موجب بازگشت اسید به مری، ریفلاکس و سوزش معده می‌شود. اگر این اتفاق دائم رخ دهد می‌تواند به دیواره‌های روده آسیب رسانده و منجر به سرطان شود. اسیدیته معده در بیشتر موارد ناراحتی‌هایی مانند حالت تهوع، صرع، نفخ و یا استفراغ را به همراه دارد. نوشابه می‌تواند این اسید را خنثی کند.

در حالت کلی فواید و مضرات نوشابه زیاد هستند اما اغلب لیست را مضرات آن تشکیل داده است. علت اینکه نوشابه در معده منجر به نفخ و تورم آن می‌شود به شیرین‌کننده‌های مصنوعی و گازی است که در مواد تشکیل دهنده نوشابه وجود دارد. این شیرین‌کننده‌ها بسیار بیشتر از کربوهیدارت‌های معمولی شیرین هستند و کالری بسیار کمی هم دارند.

اما چطور و چگونه شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های گازدار باعث نفخ و ورم معده می‌شوند؟ پاسخ این است که بدن ما آنزیم‌های لازم برای هضم آن‌ها را ندارد و قادر به متابولیزه کردن آن‌ها نیست. به همین دلیل است که مصرف مداوم این نوع نوشیدنی‌ها باعث دیابت، پرخوری و چاقی می‌شود.

گاز کربنیک CO2 یکی دیگر از مواد تشکیل‌دهنده نوشابه است. مصرف بیش از حد این نوشیدنی باعث می‌شود تا حجم بیشتری از این گاز وارد معده شود، به همین دلیل با ورم معده مواجه می‌شوید.

آیا نوشابه‌های گازدار باعث رفلاکس اسید معده می‌شوند؟

رفلاکس اسید معده و ورم معده از مشکلات گوارشی رایج نوشابه‌های گازدار هستند.در این مورد دیگر نمی‌توان فواید و مضرات نوشابه همزمان سخن گفت، چرا که زمانی که حرف از رفلاکس معده به میان می‌آید تنها پای ضرر نوشابه به میان است. در انتهایی مری و محل اتصال آن به معده، اسفنکتری وجود دارد که دقیقا مانند یک سرپوش عمل می‌کند. زمانی که غذا از مری وارد معده می‌شود، این دریچه بسته می‌شود. به همین دلیل اسید معده و غذای هضم شده نمی‌توانند به اندام‌های گوارشی بالایی بازگردنند.

نوشابه در معده باعث منبسط شدن آن می‌شود. با انبساط معده، فشار بیشتری بر اسفنکتر میان مری و معده ایجاد می‌شود. به همین دلیل در عملکرد آن اختلال بوجود می‌آید و مواد غذایی و اسید معده به سمت مری، گلو و دهان حرکت می‌کنند. اگر به رفلاکس اسید معده مبتلا هستید، مصرف هرگونه نوشابه‌های گازدار می‌تواند بیماری شما را تشدید کند. رفلاکس‌های شدید و مکرر زمینه را برای بروز آسیب‌های جدی به پوشش مری فراهم می‌کنند. این اندام‌ها در برابر اسید معده مقاومت ندارند.

نوشابه در معده باعث تنبلی آن می‌شود؟

نوشابه در معده باعث تنبلی آن می‌شود؟

محیط معده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، بسیار شدید است و کمتر ماده غذایی است که بتواند آن را تحمل کند. به همین دلیل می‌گویند هنگام غذا خوردن آب و مایعات همراه آن ننوشید؛ زیرا باعث رقیق شدن اسید معده می‌شود. اما نوشابه‌های گازدار به دلیل ترکیبات اسیدی که دارند، خاصیت اسیدی معده را بیشتر از حد معمول می‌کنند. اگر نوشیدن آن‌ها عادت غذایی شما باشند، به مرور زمان معده به آن‌ها عادت می‌کند و اصطلاحا تنبل می‌شود. حالا اگر مصرف آن‌ها را قطع کنید، احتمالا معده برای هضم غذا با مشکل مواجه می‌شود که بی‌هیچ فواید و مضرات نوشابه را به دنبال دارد.

سوء‌هاضمه با مصرف نوشابه‌های گازدار

اسید کلریدریک معده در هضم غذا کمک می‌کند و در عین حال باکتری‌هایی که همراه غذا وارد معده می‌شوند را از بین می‌برد. اگر سطح آن بیش از حد افزایش پیدا کند با سوزش در ناحیه حلق و مری مواجه خواهید شد، اصطلاحا می‌گویید ترش کرده‌ام. اگر سطح آن کمتر از مقدار طبیعی باشد، هضم غذا با مشکل مواجه می‌شود و دچار سوء هاضمه می‌شوید.

تاثیر نوشابه بر پوکی استخوان؛ فواید و مضرات نوشابه

دفع نوشابه از بدن نیازمند ترکیب شدن با کلسیم می باشد. کلسیم ماده ای مغذی و مفید برای بدن می باشد. کلسیم در استحکام استخوان ها نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم می تواند به استحکام و قدرت بدنی کمک بزرگی کند. حال توجه داشته باشید که دفع نوشابه از بدن نیاز به ترکیب شدن با کلسیم دارد. با تامل در این چرخه می توان به تاثیر نوشابه بر پوکی استخوان پی برد.

استحکام استخوان‌ها در مردان بیشتر از زنان می باشد. بر این اساس زنان اگر نحوه زندگی نادرست همراه مصرف مواد غذایی مضر داشته باشند، بیشتر در معرض پوکی استخوان و آرتروز زانو و سایر آسیب دیدگی های مفصلی قرار می گیرند دارند. در این حالت دفع نوشابه با ترکیب شدن با کلسیم موجود در استخوان‌ها اتفاق می‌افتد. به‌دنبال این اتفاق کلسیم از استخوان‌ها بازجذب می‌شود تا از طریق ادرار از بدن دفع شوند. از دست رفتن کلسیم بدن جزء عوامل مهم و مخرب ناشی از تاثیر نوشابه بر پوکی استخوان می‌باشد.

پس از جذب قند و کافئین نوشابه برای دفع شدن باقی مواد نوشابه مقداری از کلسیم موجود در مواد غذایی مصرف شده نیز دفع می‌شود. حال اگر مواد غذایی مصرف شده کلسیم نداشته باشند چه؟ اینجا دیگر پای فواید و مضرات نوشابه در میان نیست و با ادامه دادن این چرخه‌ی مخرب، استخوان‌ها از نظر منبع کلسیمی فقیر می‌شوند. این فقر کلسیم استخوان‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند.

با کاهش مقاومت استخوان، پوکی استخوانی افزایش می‌یابد که این امر تاثیر مهمی در آسیب‌پذیری بالای مفاصل دارد. بنابراین با کمی تامل می‌توان فهمید بیماری‌هایی مانند آرتروز وتحلیل مفاصل جزء شایع ترین عوارض ناشی از مصرف نوشابه هستند. تاثیر نوشابه بر پوکی استخوان نیز به تدریج نمایان می‌شود و فرد بعد از گذشت زمان به یکباره متحمل آسیب های ناگوار ناشی از مصرف نوشابه می‌شود.

تأثیر نوشابه بر سه عضو مهم بدن

برای استخوان فواید و مضرات نوشابه

یک پژوهش جدید بر روی فواید و مضرات نوشابه نشان می‌دهد که افرادی که مقادیر زیادی مواد غذایی و نوشابه‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کنند، به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت دچار می‌شوند. خطرات ناشی از این نوشیدنی به مقدار قند بالای آن محدود نمی‌شود، وزن را بالا می‌برد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است. یکی دیگر از خطرهای این نوشابه محتوای اسید فسفریک آن است، این ماده که در نوشابه یافت می‌شود دارای طعم و مزه ترش است، اسید فسفریک یک مانع در عملکرد کلیه است و موجب ترویج سنگ کلیه می‌شود.

یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT) همان نوشیدنی است و هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد اما اینکه چرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنند تغییر ذائقه است و نوشابه‌های گازدار معده را تنبل می‌کنند.

کدام نوشابه ضرر بیشتری دارد

یک سری از فواید و مضرات نوشابه های گازدار در بین همه آن‌ها مشترک است. مثلا گاز موجود در نوشابه ها اسید کربنیک است که موجب افزایش اسید معده ،اختلال در عملکرد معده، سوء هاضمه، نفخ شکم، و یبوست می گردد.

مضرات نوشابه زرد

فواید و مضرات نوشابه های زرد نیز مانند نوشابه سیاه ضرر غالب است. به طوری که مواد آلرژن نوشابه زرد بیشتر می‌باشد، به همین دلیل به بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و غیره توصیه می‌شود نوشابه های زرد را از برنامه غذایی شان حذف کنند تا درگیری ریه‌هایشان بیشتر نشود.

مضرات نوشابه سیاه

نوشابه مشکی

معده به واسطه دارا بودن اسید کار هضم و جذب غذا را انجام می‌دهد اما نوشابه مشکی اسید بالایی دارد و مصرف کردن آن اسید معده را تغییر می‌دهد و به این دلیل مخاطراتی را برای فرد ایجاد می‌کند اما بیشترین نگرانی که درباره نوشابه‌های گازدار وجود دارد مواد نگهدارنده موجود در آن است.

سخن پایانی

آمریکا رکورد دار مصرف نوشابه در جهان می باشد. این آمار در کشور ایران به مصرف 3 میلیارد لیتر می رسد. به طور متوسط ایرانی‌ها حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال را می‌نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است، وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می‌شود که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط چهار برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند. برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می‌خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می‌نوشند.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x