سلامت

قرص و شربت هیدروکودون چیست؟ + عوارض ، اعتیاد ، نحوه مصرف

هیدروکدون یک داروی مخدر جهت کاهش درد و سرفه است. این دارو اعتیاد آور است و فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است.

به گزارش پارت نیوز؛ هیدروکودون یک داروی مخدر است. این دارو جزو داروهای مسکن محسوب می‌شود. باید توجه داشته باشید که این دارو مخدر و اعتیادآور است. پس جز در موارد تشخیص پزشکی برای استفاده از آن این دارو را نباید مصرف کنید.

در این مقاله ما تلاش می‌کنیم ضمن معرفی دارو، کاربردها، نحوه مصرف و شرایط نگهداری به شما هشدارهایی را در خصوص استفاده ایمن از داروهای مخدر ازجمله این دارو بدهیم.

این داروها نباید برای مدت طولانی استفاده شوند، مگر اینکه درد به‌اندازه‌ای شدید باشد که نیاز به داروی ضد درد اپیوئیدی داشته باشد و گزینه‌های درمانی جایگزین کافی نیستند. بسیاری از شرایط درد حاد که در شرایط سرپایی درمان می‌شوند، نیازی به درمان ندارند.

شما باید بدانید این دارو دارای هشدارهای مربوط به افسردگی تنفسی تهدیدکننده حیات و خطرات مرتبط با استفاده از داروهای ضد درد اپیوئیدی همراه با بنزودیازپین ها یا سایر داروهای افسردگی است.

هیدروکودون اعتیادآور است؟

هیدروکودون اعتیادآور است. به‌خصوص با استفاده طولانی‌مدت این دارو اعتیاد می‌آورد. هیدروکودون را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید یا آن را به روشی متفاوت از دستور پزشک مصرف نکنید.

در حین مصرف هیدروکودون، با پزشک خود در مورد اهداف درمان درد، طول درمان و سایر روش‌های مدیریت درد خود صحبت کنید. اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده‌تان مقدار زیادی الکل مصرف کرده‌اید، از مواد مخدر استفاده کرده‌اید، بیش‌ازحد از داروهای تجویزی استفاده کرده‌اید یا اگر قبلاً افسردگی داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید.

یک بیماری روانی دیگر در صورت داشتن هر یک از این شرایط خطر استفاده بیش‌ازحد از هیدروکودون وجود دارد. اگر فکر می‌کنید که اعتیاد به مواد مخدر دارید فوراً با پزشک خود صحبت کنید و راهنمایی بخواهید.

هیدروکدون اعتیاد آور است قرص و شربت هیدروکودون چیست؟ + عوارض ، اعتیاد ، نحوه مصرف

نکته مهم

  • این دارو بسیار خطرناک است و در مواردی جز موارد مصرف با تشخیص پزشک نباید استفاده شود. پس به دیگران اجازه ندهید داروهای شما را مصرف کنند. هیدروکودون ممکن است به سایر افرادی که داروی شما را مصرف می کنند به ویژه کودکان آسیب برساند یا باعث مرگ شود.
  • هیدروکودون را در مکانی امن نگهداری کنید تا هیچ کس دیگری نتواند آن را تصادفی یا عمدی مصرف کند. مخصوصاً مراقب باشید که هیدروکودون را از دسترس کودکان دور نگه دارید. تعداد کپسول ها یا قرص های باقیمانده در ظرف قرص را همیشه بشمارید تا مطمئن شوید داروهایتان کم نشده باشد.
  • هیدروکودون ممکن است باعث کند شدن یا توقف تنفس شود به‌خصوص در طی 24 تا 72 ساعت اول درمان و هر زمانی که دوز شما افزایش یابد شود. پزشک در طول درمان شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. پزشک دوز شما را برای کنترل درد و کاهش خطر ابتلا به مشکلات تنفسی جدی تنظیم می کند. اگر دچار کندی تنفس یا آسم هستید یا قبلاً داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که هیدروکودون مصرف نکنید.
  • همچنین اگر بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD؛ گروهی از بیماری‌هایی که بر ریه‌ها و راه‌های هوایی تأثیر می‌گذارد)، آسیب به سر، تومور مغزی، یا هر بیماری که باعث افزایش میزان ریه‌ها می‌شود، دارید یا تا به حال به پزشک خود اطلاع دهید.فشار در مغز شما اگر شما یک فرد مسن هستید یا به دلیل بیماری ضعیف شده یا دچار سوءتغذیه هستید، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را بیشتر کند.اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان اورژانسی قرار بگیرید: کند شدن تنفس، مکث طولانی بین نفس ها یا تنگی نفس.
  • مصرف برخی داروها یا قطع درمان با برخی از داروهای دیگر در حین مصرف هیدروکودون ممکن است خطر ابتلا به مشکلات تنفسی، آرام بخشی، کما یا سایر عوارض جانبی جدی و تهدیدکننده زندگی را افزایش دهد. در صورت مصرف، برنامه ریزی برای مصرف یا توقف مصرف هر یک از داروهای زیر به پزشک خود اطلاع دهید: داروهای ضد قارچ خاصی ازجمله ایتراکونازول (Onmel، Sporanox)، کتوکونازول (Extina، Nizoral، Xolegel) و voriconazole (Vfend). بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (زاناکس)، کلردیازپوکساید (لیبریوم)، کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (دیاستات، والیوم)، استازولام، فلورازپام، لورازپام (آتیوان)، اگزازپام، تمازپام (رستوریل) و تری آزولا به طور ناگهانی مصرف هیدروکودون را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند بیقراری، اشک چشم، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق، لرز، سیخ شدن مو، درد عضلانی، گشاد شدن مردمک (دایره های سیاه وسط چشم)، تحریک پذیری، اضطراب را تجربه کنید. ، درد پشت یا مفاصل، ضعف، گرفتگی معده، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، استفراغ، اسهال، تنفس سریع، یا ضربان قلب سریع. پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

هیدروکودون چیست؟

ترکیب هیدروکودون و استامینوفن برای تسکین درد شدید که نیاز به درمان اپیوئیدی داشته باشد و زمانی که سایر داروهای ضد درد به اندازه کافی خوب عمل نکرده و یا قابل تحمل نباشند استفاده می‌شود.

هیدروکودون متعلق به گروهی از داروها به نام مسکن های مخدر (داروهای ضد درد) است. این دارو بر روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) برای تسکین درد اثر می گذارد و سرفه را متوقف یا از آن جلوگیری می کند.

داروی هیدروکدون

هنگامی که هیدروکودون برای مدت طولانی استفاده شود، اعتیادآور است و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شود. با این حال، افرادی که درد مداوم دارند نباید اجازه دهند ترس از اعتیاد آنها را از مصرف مواد مخدر برای تسکین دردشان باز دارد.

وقتی از مواد مخدر برای این منظور استفاده می‌شود، وابستگی روانی (اعتیاد) به احتمال زیاد رخ نمی دهد. اگر درمان به طور ناگهانی قطع شود، وابستگی فیزیکی ممکن است منجر به عوارض جانبی ترک شود. با این حال، معمولاً می توان با کاهش تدریجی دوز در طی یک دوره زمانی قبل از قطع کامل درمان، از عوارض جانبی شدید ترک جلوگیری کرد.

این دارو فقط با نسخه پزشک متخصص در دسترس است.

این محصول در اشکال دارویی زیر موجود است:

  • قرص
  • شربت

موارد مصرف داروی هیدروکودون

هیدروکودون یک داروی ضد سرفه (سرکوب کننده سرفه) و داروی مسکن مخدر برای درمان دردهای متوسط تا متوسط شدید است. مطالعات نشان می‌دهد که هیدروکودون به اندازه کدئین برای سرکوب سرفه مؤثر است حتی بیشتر از آن و برای تسکین درد تقریباً برابر با مورفین است.

هیدروکودون مصارف دیگری جز تسکین درد دارد؟

این دارو ممکن است برای مصارف دیگر تجویز شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

قبل از مصرف هیدروکودون چه موارد احتیاطی را باید رعایت کنیم؟

اگر به هیدروکودون، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در کپسول های هیدروکودون طولانی رهش یا قرص های طولانی رهش حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود بپرسید یا راهنمای دارو را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

عوارض داروی هیدروکدون

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتماً داروهای ذکر شده در بخش هشدار مهم و هر یک از داروهای زیر را ذکر کنید: آنتی هیستامین ها (موجود در داروهای سرفه و سرماخوردگی). آمیودارون (نکسترون، پاسرون)؛ آزیترومایسین (Zithromax، Zmax)؛ بوتورفانول؛ کلرپرومازین؛ سیتالوپرام (سلکسا)؛ سیکلوبنزاپرین (Amrix)؛ دکسترومتورفان (در بسیاری از داروهای سرفه یافت می‌شود؛ در Nuedexta)؛ دروندارون (MULTAQ)؛ هالوپریدول (Haldol); ملین ها مانند لاکتولوز (Cholac، Constulose، Enulose، و غیره)؛ لووفلوکساسین (لواکین)؛ لیتیوم (Lithobid)؛ داروها برای بیماری روده تحریک پذیر، بیماری پارکینسون، زخم، و مشکلات ادراری؛ داروهای سردرد میگرنی مانند آلموتریپتان (Axert)، التریپتان (Relpax)، فرواتریپتان (Frova)، ناراتریپتان (Amerge)، ریزاتریپتان (Maxalt)، سوماتریپتان (Imitrex، در Treximet)، و زولمیتریپتان (Zomig). میرتازاپین (رمرون)؛ نالبوفین؛ پنتازوسین (تالوین)؛ مسدود کننده های سروتونین 5HT3 مانند آلوسترون (Lotronex)، دولاسترون (Anzemet)، گرانیسترون (Kytril)، اندانسترون (Zofran، Zuplenz)، یا پالونوسترون (Aloxi). مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac، Sarafem، در Symbyax)، فلووکسامین (Luvox)، پاروکستین (Brisdelle، Prozac، Pexeva)، و سرترالین (Zoloft). مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین مانند دسوونلافاکسین (خدزلا، پریستیق)، دولوکستین (سیمبالتا)، میلناسیپران (ساولا) و ونلافاکسین (افکسور). ترازودون (Oleptro)؛ یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (“افزایش دهنده های خلق و خو”) مانند آمی تریپتیلین، کلومیپرامین (آنافرانیل)، دزیپرامین (نورپرامین)، دوکسپین (سیلنور)، ایمی پرامین (توفرانیل)، نورتریپتیلین (پاملور)، پروتریپتیلین (ویواکتیل) و تریمی پرامین. همچنین در صورت مصرف یا دریافت داروهای زیر به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید یا در دو هفته گذشته مصرف آنها را متوقف کرده‌اید: ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل)، رازاگیلین (ازیلکت)، سلژیلین (Eldepryl، Emsam، Zelapar)، یا tranylcypromine (Parnate). بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با هیدروکودون تداخل داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

به پزشک خود بگویید که چه محصولات گیاهی مصرف می کنید.

اگر هر یک از شرایط ذکر شده در بخش هشدار مهم، انسداد یا تنگی معده یا روده، یا ایلئوس فلجی (شرایطی که در آن غذای هضم شده در روده حرکت نمی کند) دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک به شما بگوید که هیدروکودون مصرف نکنید.

اگر فشار خون پایین، مشکل در ادرار کردن، تشنج، یا بیماری تیروئید، کیسه صفرا، لوزالمعده، کبد یا کلیه داشته‌اید یا قبلاً داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از قرص‌های طولانی رهش استفاده می‌کنید، در صورتی که مشکل بلع، سرطان روده بزرگ (سرطانی که از روده بزرگ شروع می‌شود)، سرطان مری (سرطانی که در لوله‌ای که دهان را به هم متصل می‌کند شروع می‌شود یا تا به حال دچار مشکل شده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. معده)، نارسایی قلبی (HF؛ وضعیتی که در آن قلب نمی‌تواند خون کافی را به سایر قسمت‌های بدن پمپ کند)، یا مشکلات ریتم قلب مانند سندرم QT طولانی (شرایطی که خطر ابتلا به ضربان قلب نامنظم را افزایش می‌دهد که ممکن است باعث غش کردن یا ناگهانی شود. مرگ).

مصرف هیدروکدون در دوران بارداری

مصرف هیدروکودون در سه ماهه اول احتمال نقص قلبی را افزایش می دهد. یکی از مطالعات همچنین افزایش اندکی احتمال ابتلا به اسپینا بیفیدا (روزنه ای در ستون فقرات و نخاع) و گاستروشیزیس (روزنه ای در دیواره شکم) را گزارش کرد. به طور کلی مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، مگر آنکه پزشک شما تشخیص دهد این دارو برای شما و جنین خطری ندارد. پیشنهاد می‌شود در این خصوص با چند متخصص صحبت و از آنها راهنمایی بگیرید.

مصرف هیدروکدون در دوران شیردهی

هیدروکودون یک ماده مخدر مخدر است. بنژیدروکدون یک پیش داروی هیدروکودون است که به سرعت در دستگاه گوارش به هیدروکودون تبدیل می‌شود. استفاده مادر از مواد مخدر خوراکی در دوران شیردهی می تواند باعث خواب آلودگی نوزاد و افسردگی شدید سیستم عصبی مرکزی شود.

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

تاثیر هیدروکدون بر قوای جنسی

نمونه هایی از داروهای مخدر شامل ترامادول (Ultram) و نورکو (هیدروکودون/استامینوفن) است. بسیاری از افراد مبتلا به درد مزمن به طور کلی ممکن است مشکلات جنسی را تجربه کنند و داروهای ضد درد مانند مواد مخدر می تواند میل جنسی را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است اختلال نعوظ را بیشتر کنند.

عکس فرمول شیمیایی داروی هیدروکدون

باید بدانید که این دارو ممکن است باروری را در مردان و زنان کاهش دهد. در مورد خطرات مصرف هیدروکودون با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه مصرف هیدروکدون

هیدروکودون را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. کپسول های طولانی رهش یا قرص های طولانی رهش را یکی یکی با آب فراوان قورت دهید. هر کپسول یا قرص را به محض قرار دادن آن در دهان خود ببلعید. قرص های طولانی رهش را قبل از گذاشتن آنها در دهان خود از قبل خیس نکنید، خیس نکنید یا لیس ندهید.

عوارض مصرف هیدروکدون

هیدروکودون یک داروی ضد سرفه (سرکوب کننده سرفه) و داروی مسکن مخدر برای درمان دردهای متوسط تا متوسط شدید است. مطالعات نشان می‌دهد که هیدروکودون به اندازه کدئین برای سرکوب سرفه مؤثر یا مؤثرتر است و برای تسکین درد تقریباً برابر با مورفین است. این دارو عوارض مختلفی ممکن است داشته باشد. ازجمله

  • اعتیاد ذهنی و جسمی
  • کاهش میل جنسی
  • اختلالات نعوظ
  • اگر جراحی می کنید، ازجمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که هیدروکودون مصرف می کنید.
  • باید بدانید که هیدروکودون ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.
  • باید بدانید که هیدروکودون ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و f erdose ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • تنفس آهسته یا کم عمق
  • مشکل در تنفس
  • خواب آلودگی
  • ضعف عضلانی
  • پوست سرد و لطیف
  • تنگی یا گشاد شدن مردمک ها
  • کند شدن ضربان قلب
  • قادر به پاسخ دادن یا بیدار شدن نیست

چه اطلاعات دیگری باید بدانم؟

تمام نسخه ها و دستورات پزشک و آزمایشگاه خود نگه دارید. پزشک آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ بدن شما به هیدروکودون تجویز می‌کند.

قبل از انجام هر گونه آزمایش آزمایشگاهی (به ویژه آنهایی که متیلن بلو را شامل می‌شود)، به پزشک و پرسنل آزمایشگاه بگویید که هیدروکودون مصرف می کنید.

این نسخه امکان دریافت مجدد دارو ندارد. حتماً به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید و وزیت شوید تا اگر پزشک شما بخواهد به مصرف این دارو ادامه دهید نسخه دیگری برای دریافت هیدروکودون برایان بنویسد. اگر پس از اتمام نسخه هیدروکودون همچنان درد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را نگه دارید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

هیدروکودون استامینوفن

هیدروکودون استامینوفن ترکیبی از داروهای مسکن هیدروکودون و استامینوفن است. برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. از طریق دهان مصرف می‌شود. استفاده تفریحی در ایالات متحده رایج است. عوارض جانبی شایع شامل سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست و استفراغ است.

اکسی کدون چیست

اکسی کدون که با نام های تجاری مختلفی مانند روکسیکودون و اکسی کانتین به فروش می رسد، یک ماده مخدر قوی و نیمه مصنوعی است که از نظر پزشکی برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. این دارو بسیار اعتیادآور است و معمولاً مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

قرص فاروکسیفن برای چیست

تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه که به سایر قسمت های بدن در مردان و زنان گسترش یافته است استفاده می‌شود. برای درمان سرطان پستان اولیه در زنانی که قبلاً با جراحی، پرتودرمانی و/یا شیمی‌درمانی درمان شده‌اند، استفاده می‌شود.

قرص ویکودین

ترکیبی از هیدروکودون و استامینوفن است که برای دردهای متوسط رو به شدید و شدید استفاده می‌شود.

تاپنتادول

تاپنتادول یک داروی تسکین دهنده اپیوئیدی است که فقط می تواند توسط پزشک شما تجویز شود. تاپنتادول برای تسکین درد شدید، در مواردی که سایر داروهای مسکن بی اثر بوده و یا قابل استفاده نیستند، تجویز می‌شود. قطع ناگهانی تاپنتادول می تواند باعث علائم ترک شود.

انتهای مطب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x