خودرو

قیمت و مشخصات فنی فونیکس آریزو 6 جی تی + طراحی، مزایا و معایب

فونیکس آریزو 6 جی تی نسخه اسپرت از سدان فونیکس آریزو ۶ پرو است. این خودرو ظاهری اسپرت تر دارد و مشخصات فنی قوی تری ارائه می دهد.

به گزارش پارت نیوز؛ در این مطلب به معرفی مشخصات آریزو 6 جی تی، مزایا و معایب، طراحی ، امکانات و قیمت این خودرو خواهیم پرداخت.

با گسترش خانواده آریزو، مدیران خودرو به دنبال استفاده از کمبود سدان های وارداتی و مونتاژی با افزایش کلاس و انواع محصولات خود و همچنین بازکردن دست خریداران است. این شرکت به تازگی Arizo 6GT را در بازار ایران معرفی کرده است. خودرویی که برخی به دلیل شباهت آن به محصولات شرکت لکسوس لقب آن را به لکسوس چینی داده اند. این خودرو قرار است در سال 2021 در بازار جهانی عرضه شود و بر اساس پلتفرم Arizo 6 Pro ساخته شده و یک فیس لیفت محسوب می شود.

این سدان در واقع همان آریزو ۵ یا اومودا S5 جی تی می باشد که در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ جی تی روانه بازار شد. هر چند که جدا از تغییر در بخش ظاهری در بخش فنی نیز دستخوش تغییرات شده است. در ادامه بیشتر به سدان تازه وارد مدیران خودرو خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان پیشرانه استفاده شده در تیگو ۸ پرو است بنابراین انتظار می رود این پیشرانه با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.

قیمت آریزو 6 جی تی

سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع توییست بیم است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد اما قطعا سواری در ردیف دوم نمی توان خیلی نرم باشد چرا که سیستم مولتی لینک را در محور عقب نداریم.

این سدان چینی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۶.۶ لیتر است که عددی بسیار مناسب محسوب می شود. نکته مهم این است که کلیپر های ترمز در این نسخه ارتقا پیدا کرده اند و از لنت های سرامیکی برای عملکرد بهتر استفاده شده است.

برند فونیکس
مدل آریزو ۶ جی تی
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۱۴۰۲
حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر
قدرت ۱۹۷ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه تر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۶۸۰ میلی متر
عرض ۱۸۲۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متر
وزن ۱۳۴۴ کیلوگرم
حجم باک ۴۸ لیتر
مصرف سوخت ۶.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۰۵/۵۰R17
برند نشان مادر چری
کشور سازنده ایران – چین

طراحی ظاهری آریزو 6 جی تی

در نمای جلوی آریزو 6 GT، شباهت این خودرو به محصولات لکسوس جلب توجه می کند. چراغ‌های این خودرو از نظر طراحی دارای خطوط شکسته و گوشه‌های تیز هستند که ظاهری خشن به خودرو بخشیده است. جلوپنجره بزرگ این خودرو پایین کشیده شده است و قسمت اعظم سپر را می پوشاند و این بخش از طراحی را چشمگیرتر می کند.

نمای جانبی آریزو ۶ GT

طراحی آریزو ۶ GT در نماهای جانبی به سبک طراحی نسل های قبلی خود وفادار بوده و تغییرات چشم گیری در این بخش دیده نمی شود. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو این خودرو شروع شده و به برآمدگی درب صندوق عقب پیوند می خورد.

عکس نمای جلو آریزو 6 جی تی

خط طراحی دیگری در پایین درب ها وجود دارد که از درب قسمت جلو شروع شده و به درب قسمت عقب منتهی می شود. نکته دیگر در طراحی این بخش استفاده از ترکیب رنگ بدنه با حاشیه مشکی رنگ پنجره و بالای درب ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده است. اما مهم ترین تفاوت آریزو ۶ جی تی با نسل های قبلی خود در این نما طراحی ۵ پر مشکی رنگ رینگ های آلومینیومی این خودرو است که با طراحی اسپرت این خودرو همخوانی دارد.

نمای عقب آریزو 6 جی تی

طراحی عقب Arizo 6 GT بسیار شبیه به Arizo 6 Pro است. دو تکه و چراغ های به هم پیوسته بخش مهمی از نمای عقب خودرو هستند. دیفیوزر اسپرت خودرو و همچنین 4 خروجی اگزوز دوگانه توانسته اند طراحی اسپرت خودرو را تکمیل کنند. به طور کلی آریزو 6 GT طراحی قابل قبول و جوان پسندی را به نمایش می گذارد و المان هایی از یک خودروی اسپرت در آن به چشم می خورد.

نمای عقبی آریزو 6 جی تی

طراحی کابین آریزو ۶ GT

آریزو ۶ جی تی از سبک جدید طراحی محصولات کمپانی چری بهره می برد که نسبت به سبک طراحی قبلی، سبک طراحی به روز تر، پخته تر و عامه پسند تر شده است. در بدو ورود به داخل کابین آریزو ۶ GT تریم دو رنگ به کار رفته در این بخش جلب توجه می کند.

جنس رودری های این خودرو ترکیبی از متریال پارچه ای نرم و پلاستیک بوده و استفاده از دوخت های رنگی در بخش میانی رودری ها و همچنین پلاستیک طرح دار به همراه نوار کرومی در بخش بالای رودری ها جلوه خوبی به این بخش این بخش داده است.

در بخش داشبورد نیز شاهد استفاده از متریال پارچه ای نرم با دوخت رنگی در بخش بالای داشبورد و پلاستیک با طرح فیبر کربن در بخش میانی هستیم که روح اسپرت این خودرو را به نمایش می گذارد. از دیگر جذابیت های کابین آریزو ۶ جی تی، نورپردازی داخل کابین آن است که تا ۶۴ رنگ را به نمایش می گذارد و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.

داخل آریزو 6 جی تی

در بخش بالای داشبورد دو نمایشگر ۱۰ اینچی تعبیه شده که یکی از آن ها، نمایشگر سیستم مالتی مدیا بوده و دیگر به عنوان جلو آمپر دیجیتال این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش میانی داشبورد کلید های سیستم تهویه قابل مشاهده است که لمسی بودن آن به طراحی بروز کابین آریزو ۶ جی تی کمک کرده است. در بخش کنسول وسط از پلاستیک مات، طرح فیبر کربن و تریم دو رنگ استفاده شده و کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر؛ شارژر بی سیم، کلید های دسترسی به سیستم مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… در این بخش قرار گرفته است.

امکانات فونیکس آریزو 6 جی تی

غربیلک فرمان این خودرو از نوع دی کات بوده و احساس هیجان را به راننده منتقل می کند همچنین استفاده از تریم دو رنگ بر روی فرمان به طراحی اسپرت آن کمک کرده است. از دیگر مزایا این خودرو قابلیت تنظیم فرمان در ۴ جهت است که قابلیت مناسبی برای این خودرو به حساب می آید.

صندلی های فونیکس آریزو ۶  مدل جی تی تا حدی طراحی اسپرت دارند و ارگونومی مناسبی دارن. این صندلی ها به راحتی و به صورت برقی قابل تنظیم هستند. روکش صندلی های این خودرو از جنس چرم مصنوعی بوده و از دوخت رنگی متناسب با تریم رنگی کابین در آن استفاده شده است.

فضای ردیف عقب آریزو ۶ جی تی با توجه به فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متری، فضای مناسبی است و امکاناتی نظیر؛ دریچه سیستم تهویه ، زیر آرنجی، پورت USB، جالیوانی و… از جمله امکاناتی است که برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

مزایا و معایب آریزو ۶ GT

مزایا: شتاب خوب،امکانات ایمنی و رفاهی مناسب

معایب: تعلیق عقب ساده، فقدان امکاناتی شیشه دودی عقب و تهویه دوکاناله

قیمت آریزو 6 جی تی

بنظر می‌رسد محدوده ۱.۷ تا ۱.۹ میلیارد تومان قیمت مدنظر مدیران فونیکس برای آریزو ۶ جی تی باشد. بازار هدف آریزو ۶ جی تی، مشتریان جوان تر و پرشورتری خواهد بود که به دنبال شتاب و لذت رانندگی بیشتر و طراحی مدرن داخلی هستند.

انتهای مطلب/م.ع

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x