گل و گیاه

چگونه در گلدان جعفری بکاریم؟/مراحل کاشت جعفری در خانه

کاشت جعفری در خانه می تواند یکی از کارهای لذت بخشی باشد که می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از سبزی هایی که بسیار پرمصرف و خوشمزه است جعفری می باشد و البته باید این موضوع را در نظر داشت که کاشت آن بسیار آسان می باشد. در این مطلب به مراحل کاشت جعفری در خانه خواهیم پرداخت.

مراحل کاشت جعفری در خانه

یک نقطه آفتابی یا نیمه سایه برای کاشت این گیاه معطر انتخاب کنید فقط به این نکته توجه کنید که خاک آن باید آب را به خوبی دفع کند. برای تقویت خاک به آن کود گیاهی یا حیوانی اضافه کنید. این گیاه را می توان در گلدان نیز کاشت. بذر را در اواخر زمستان بکارید، زمانی که هوای سرد فروکش کرده و احتمال یخبندان از بین رفته و دمای خاک به 25 درجه سانتی گراد رسیده است.

بذرها را با فاصله ۸ تا ۱۰ سانتیمتر از هم و در عمق نیم سانتیمتری قرار دهید. می توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید. پس از کاشت، آنها را آبیاری کنید. زمانی که ارتفاع گیاه به ۱۰ سانتیمتر رسید، فاصله آنها را به ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر برسانید. می توانید برای حفظ رطوبت خاک، از کود در پای آن استفاده کنید.

چگونه در گلدان جعفری بکاریم

خاک مناسب برای کاشت جعفری

بهترین و مناسب ترین خاک برای کشت گیاه جعفری خاک های نیمه سنگین با لومی ، شن لومی و هوموس می باشد چرا که این خاک ها بسیار قوی و عمیق هستند و همچنین به خاطر غنی سازی شدن کمک شایانی به رشد و پرورش مناسب گیاه می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که خاکهای اسیدی با شوری بالا از رشد مناسب جعفری جلوگیری می کند. چنانچه میخواهید گیاه جعفری شما با کیفیت بالایی پرورش داده شود توصیه می کنیم از کودهای عالی همچون ورمی کمپوست به کار ببرید.

میزان نوردهی در کاشت جعفری

از آنجایی که مقاومت گیاه جعفری در برابر سرما بالا می باشد و این گیاه معطر سایه را به آفتاب ترجیح می دهد به خاطر همین است که این گیاه در دسته بندی سبزی های فصل سرد قرار گرفته است.

نحوه آبیاری گیاه جعفری

باید بدانید که حساسیت جعفری به خشکی بالا می باشد بنابراین توصیه می کنیم برای اینکه یک محصول شاداب و سرزنده پرورش دهید بطور روزانه آنرا آبیاری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که خاک بستر جعفری همیشه باید رطوبت کافی داشته باشد اما نباید کاملاً خیس باشد. در فصل سرد سال میزان و اندازه نیاز جعفری به آب کاسته می شود پس در این فصول حتماً قبل از آبیاری اجازه دهید که خاک گیاه خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید.

 

فصل کاشت گیاه جعفری

اول از همه باید بگم که اگر قصد کاشت گلدانی را دارید در هر فصلی می توانید این کار را انجام دهید زمان کاشت جعفری در سبزیکاریهای بزرگ و در مناطق معتدله در بهار و گاهی نیز در پائیز است

فاصله ردیف های جعفری چقدر است؟

جعفری را در ردیف هایی به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر روی ردیف میکارند. فاصله بین ردیفها در کشتهای مکانیزه ۲۵ سانتی متر است.

چگونه در خانه سبزی بکاریم

نکات کاشت جعفری در خانه

تکثیر جعفری به سهولت از طریق کاشتن دانه صورت می گیرد. مقدار بذر با توجه به نوع کشت و جنس خاک حدود ۵/۳ تا ۶ و گاهی اوقات بین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار است.

عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر است. بذر گیاه جعفری را از اسفند تا فروردین در ردیفهایی به فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر روی ردیف می کارند فاصله بین ردیف ها در کشت های مکانیزه ۲۵ سانتی متر است.

بخاطر ظرافت بذرها و طولانی بودن مدت جوانه زدن آنها (حدود ۳ هفته) در هر هکتار ۴ کیلوگرم بذر مخلوط به آن می افزایند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x