گل و گیاه

15راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان

اگر انسانی با روحیه ی حساس و لطیف هستید به احتمال زیاد با گل و طبیعت تا حدودی آشنایی دارید گل به دلیل ظرافت و زیبایی که دارد موجب شادی و حال خوب انسان می شود مخصوصا در فصل بهار که تعداد و تنوع زیاد است و یکی از بهترین گل ها آفتابگردان است که ارائه راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان بسیار لذت بخش است.

به گزارش پارت نیوز؛ ما در این مقاله به دنبال کمک به عاشقان آفتابگردان هستیم تا بهترین شرایط و راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان را در اختیارشان قرار دهیم. گل آفتابگردان دارای داستان و تاریخچه زیبایی هم هست که معروف به گل عاشق می باشد زیرا عاشقانه مشغول نگاه به خورشید است.

دسته بندی گل آفتابگردون

  •  آفتابگردون انواع مختلفی دارد و ابتدا به معرفی آن ها سپس نگهداری گل آفتابگردان می پردازیم.
  •  آفتابگردان آمریکایی: این گل ارتفاع زیاد و گل بزرگی دارد.
  •  آفتابگردان کوتوله : این نوع آفتابگردان قد بلندی دارد، اما چون کمی از سایرانواع آفتابگردان کوتاه‌تر است به آن کوتوله می گویند.
  •  ماموت روسی: این گل آفتابگردان، با بلندی تا ۳ متر و ۷۰ سانتی‌متر، بلندترین آفتابگردان شناخته شده در جهان است.
  •  خورشید طلایی بزرگ: به دلیل ظاهری جذاب و خاص، در باغ‌ها و پارک ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گل دارای قدمت بسیاری در بین انواع گل های آفتابگردان است و ارتفاع آن می‌تواند تا ۱ متر و ۸۰ سانتی‌متر برسد.
  •  بلوند توت فرنگی: رنگ بندی این گل آفتابگردان بسیار جالب و متفاوت است، زیرا دارای رنگ‌های صورتی و زرد است که همچنین باعث شده است که این گل آفتابگردان به عنوان یک گزینه جذاب در تزئینات باغ و فضای سبز شناخته شود.
  •  سفید ایتالیایی: این گل از رنگ های سفید و زرد با یک لوحه قرمز در انتهای برگهایش تشکیل شده است. این گل از کوچکترین گل های آفتابگردان بزرگتر است و به طول ۱ متر و ۵۰ سانتی متر می رسد. برگ های این گل به طور عمده با یک نوع رطوبت از نوع گرم و خشک به رنگ سفید می شوند.
  •  مولین راگ: کی از ویژگی‌های بارز مولین راگ، شباهت زیاد آن به غروب آفتاب است. گل‌های آن به صورت دو سر و شبیه به غروب آفتاب هستند. همچنین، رنگ قرمز زیبای آن، با حاشیه‌های خاردار، به این گل آفتابگردان جذابیت بیشتری می‌بخشد.

راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان

1- یک نقطه آفتابی برای کاشت گل آفتابگردان انتخاب کنید.

برای کاشت بذر آفتابگردان باید آن را درست در مکانی بکارید که آفتاب مستقیم به آن می‌تابد. آفتابگردان باید روزانه ۳ تا ۴ ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرد تا به خوبی رشد کند.

2- خاک مناسبی برای کاشت آفتابگردان تهیه کنید.

خاک آفتابگردان باید زهکشی کاملی داشته باشد. اگر خاک سنگین است، باید آن را با مقداری کمپوست ترکیب کنید. بهتر است قبل از کاشت مقداری کود کامل به خاک اضافه کنید. بهترین نوع خاک برای رشد آفتابگردان باید ph حدود 6 تا 5/7 باشد.در صورت کاشت گیاه در گلدان حتماً از گلدانی استفاده کنید که انتهای آن سوراخ است و آب را در خود نگه نمی‌دارداین از مهم ترین راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان است.

3- بذر آفتابگردان را به روش مناسبی در خاک بکارید.

به طور کلی دانه‌های آفتابگردان باید در عمق ۱/۵ سانتی‌متری خاک و با فاصله ۱۵ سانتی‌متری کاشته شوند. اگر بذرها را به صورت ردیفی می‌کارید، بهتر است بین آن‌ها حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید. اگر دمای خاک و شرایط رشد گیاه فراهم باشد، معمولاً بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز جوانه می‌زند.

4- یکی دیگر راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان آب و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید. به طور کلی برای جوانه‌زنی آفتابگردان، خاک باید همیشه مرطوب باشد.

5- برگ و گلبرگ‌های پژمرده را هرس کنید.

با مشاهده گل‌های پژمرده و برگ‌های خشک شده، همه آن‌ها را هرس کنید. این کار موجب می‌شود تا گیاه بهتر رشد کند و گلدهی بیشتری داشته باشد.

6- گل‌های آفتابگردان را در گلدان بکارید

برای اینک گل آفتابگردان بهتر رشد کند بهتر است در گلدان کاشته شود و این راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان را فراموش نکنید.

7- مراقب آفات و بیماری‌ها باشید.

هر روز با دقت به برگ‌های گیاه نگاه کنید، اگر لکه‌های قهوه‌ای و زرد روی برگ گیاه مشاهده شود، یعنی گیاه آسیب دیده و باید جدا شود.اگر به این مورد خوب قت نکنید راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان را به خوبی رعایت نکرده اید.

8- گیاه را به روش مناسبی آبیاری کنید.

در طول فصل رشد تنها به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین اصول آبیاری گل آفتابگردان این است که برای آبیاری گیاه آفتابگردان باید طوری به آن آب دهید که آب روی برگ‌ها نریزد و تنها خاک را خیس کنید.

9- به گیاه کود بدهید.

به منظور تغذیه بهتر گیاه می‌توانید مقداری کود مناسب به خاک اضافه کنید.

10- مراقب علف‌های هرز باشید.

در صورت مشاهده علف‌های هرز در اطراف گیاه آفتابگردان سعی کنید همه آن‌ها را از ریشه جدا کنید تا گیاه بدون وجود مزاحم به خوبی از خاک تغذیه کند این راهکار برای نگهداری گل آفتابگردان از بخش های مهم است.

11- به موقع تخمه‌ها را برداشت کنید.

معمولاً کاشت تا برداشت گیاه آفتابگردان حدود ۱۲۰ روز طول می‌کشد. تخمه‌های آفتابگردان ۲ نوع سیاه و طوسی دارند که منبع خوبی از ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی هستند.

12- بهترین زمان کاشت آفتابگردان: به طور معمول گیاه آفتابگردان باید درست بعد از اتمام سرما و زمانی که خاک به دمای مناسب رسیده است، کاشت شود.

13-برای کاشت حتما از تخم خام استفاده کنید.

14- از گلدان با عمق زیاد استفاده کنید.

15- درمناطق گرمسیر از نیمه دم سال دی ماه کاشت شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x