گل و گیاه

چگونه نعنا بکاریم؟ بهترین روش کاشت نعنا در گلدان

اگر دوست دارید با بهترین روش کاشت نعنا در گلدان آشنا شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ کاشت نعنا در گلدان با توجه به ماهیت پربار بودن و رشد سریع آن می تواند ایده ای بسیار جذاب  باشد. توجه داشته باشید که نعناع به‌جز پر آب نگه‌داشتن به مراقبت ویژه دیگری نیاز ندارد و در تمام طول سال برگ‌های تازه و معطر نعناع را به شما هدیه می دهد.

بهترین شرایط کاشت نعنا در گلدان

شرایط محیطی (دما، نور و رطوبت) در بیشتر خانه‌ها برای رشد گیاهان و سبزی‌های خانگی کاملاً مناسب است. اکثر گیاهان فضای بسته، مکان‌های گرم و آفتابی را ترجیح می‌دهند و در صورت داشتن شرایط مطلوب رشد می‌کنند. قرار گرفتن صحیح در معرض نور خورشید، دمای محیط و رطوبت نسبی باعث رشد شدید گیاه و ایجاد خوشمزه‌ترین برگ می‌شود.

نور مناسب برای نعنا

برخلاف بسیاری از گیاهان و سبزی‌های خانگی، نعناع به‌جای نور مستقیم آفتاب، در نور غیرمستقیم و سایه‌ی جزئی رشد می‌کند. در بهار و تابستان پنجره‌های رو به شرق و در پاییز و زمستان پنجره‌های رو به غرب را برای این گیاه انتخاب کنید.

اگر از چراغ‌های رشد استفاده می‌کنید، تمام تلاش خود را برای تقلید از تأثیرات نور غیرمستقیم خورشید انجام دهید. حتماً در دوره‌های زمانی مشخص از چراغ‌های با شدت نور ملایم استفاده کنید.

نور مناسب نعنا

دمای محیط برای رشد گیاه نعنا

برای داشتن سالم‌ترین گیاهان، ظرف‌های نعناع را در اتاق‌هایی نگه‌دارید که دما در طول روز بین ۱۸ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و در شب بین ۱۲ تا ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. برای جلوگیری از پاسخ‌های منفی ناشی از تنش محیطی، از گیاهان در برابر باد سرد محافظت کنید. هنگام برنامه‌ریزی و طراحی باغ گیاهی خود حتماً منطقه‌ی مقاومت خود را در ذهن داشته باشید.

رطوبت نسبی

گیاهان داخل فضای بسته دوستدار هوای خشک نیستند و سبزی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. برای سالم نگه‌داشتن شاخ و برگ، محیط را مرطوب نگه‌دارید و جریان کافی هوا را برای محیط فراهم کنید. برای افزایش رطوبت نسبی می‌توان گیاهان را به‌صورت گروهی کنار یکدیگر قرارداد، اما حتماً برای حرکت هوا باید فاصله‌ای بین گیاهان ایجاد شود. اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای بسیار خشک زندگی می‌کنید یا از نور مستقیم آفتاب استفاده می‌کنید، حتماً برای جبران آن سعی کنید گیاه را به‌طور مستمر آبیاری کنید.

وسایل لازم برای کاشت نعناع گلدان

مانند بسیاری از گیاهان دیگر، نعناع برای رشد در داخل خانه به ساده‌ترین وسایل نیاز دارد.

چگونه در گلدان نعنا بکاریم

گلدان

نعناع فلفلی به دلیل رشد فراوان و شاخه های رونده شناخته شده است پس به دنبال یک گلدان پهن و کم عمق برای سازش با این ویژگی باشید. یک گلدان پهن فضای زیادی را برای جوانه زدن شاخه های جدید با فشرده شدن ریشه ها فراهم می کند. هنگام انتخاب گلدان سعی کنید از گلدان هایپلاستیکی به جای سفالی استفاده کنید چرا که رطوبت را بهتر نگه می دارند و امکان حرکت بهتر هوا را فراهم می کنند.

بستر رشد

گیاخاک و الیاف نارگیل  دو نمونه از رایج‌ترین خاک های مناسب برای باغبانی در فضای بسته هستند. هردوی این‌ها سبک‌وزن هستند و ظرفیت نگه‌داری آب و مواد مغذی را دارند.

الیاف نارگیل ترکیبی از الیاف قهوه‌ای و سفید موجود بین پوسته و پوشش خارجی میوه نارگیل است و در باغبانی درون فضای بسته مانند گلدان رایج است. گیاخاک ترکیبی از مواد «بدون خاک» است که با تورب ساخته‌شده از خزه‌ی پوسیده ​​یا الیاف نارگیل، پوست درخت کاج، پرلیت و ورمیکولیت ساخته می‌شود.

نحوه کاشت نعناع در گلدان

تکثیر نعناع از قلمه‌های ساقه آسان‌تر و قابل‌اطمینان‌تر از تلاش برای کاشت گیاهان جدید از دانه است. درحالی‌که این بدان معناست که نعناع گزینه‌ی کمتر انتخاب‌شده‌ای برای رشد به‌عنوان گیاهچه‌ی سبزیجات است، تکثیر قلمه‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

  • یک برش ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متری از ساقه و دقیقا زیر گره بگیرید. تمام برگ‌ها را از ۵ سانتی‌متری پایین ساقه بکنید.
  • انتهای بریده‌شده ساقه را در یک لیوان یا شیشه شفاف آب که نور از آن عبور کند قرار دهید، اجازه دهید تا رشد کند و ریشه‌های جدید تشکیل شوند و به چند سانتی‌متر برسند.
  • گلدان را با محیط کشت مرطوبی که از قبل انتخاب کرده‌اید، پرکنید.
  • قلمه‌های تازه ریشه‌دار را بافاصله حداقل ۲۵ سانتی‌متر جدا از هم و با دقت در بستر بکارید.

مراقبت‌های پایه کاشت نعناع در گلدان

بستر یا خاکی را که نعناع در آن رشد می‌کند مرطوب نگه‌دارید. اجازه ندهید سطح بستر رشد در بین آبیاری خشک شود- کاری که با بقیه‌ی گیاهان می‌کنید. نعناع به دلیل منشأ مدیترانه‌ای خود، شرایط اطراف مرطوب، ولی نه غرقابی را دوست دارد.

نحوه کاشت نعنا

نعناع‌ها را هرچند روز یک‌بار بچرخانید تا از خم شدن آن‌ها به سمت نور جلوگیری کند. این پدیده به‌عنوان نورگرایی شناخته می‌شود – که هورمون‌های رشد گیاه به‌طور جانبی به سمت سایه گیر گیاه توزیع می‌شوند که باعث طولانی شدن سلول می‌شود و گیاه را ترغیب به رشد به سمت نور خورشید می‌کند.

از کود دادن به نعناع خودداری کنید. گیاهان نعناع بدون نیاز به مواد مغذی اضافی به‌سرعت رشد می‌کنند. کود دادن به گیاه می‌تواند باعث از بین رفتن عطروطعم قوی آن‌ها شود.

سرشاخه‌ی گیاهان را مرتب بزنید تا خیلی دراز نشوند. این امر چیرگی رأسی (حالتی که در آن جوانه‌ی انتهایی از رشد جوانه‌های جانبی جلوگیری کند) را از بین می‌برد و رشد شاخه‌های جانبی را افزایش می‌دهد و گیاهان پرپشت‌تری ایجاد می‌کند.

برای حفظ طعم و جلوگیری از رشد بیش‌ازحد برگ، گل‌ها را بکنید. هنگامی‌که جوانه‌ها رشد می‌کنند آن‌ها را بکنید و منابع گیاهی را ترغیب کنید تا به سمت رشد شاخ و برگ جدید بروند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x