سلامت

مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم + بهترین زمان مصرف، خواص و مضرات

زردچوبه در کنار عطر و طعم بی‌نظیر، از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار است؛ که ما در این مقاله قصد داریم به خواص و نحوه مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم بپردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ خاستگاه رویش گیاه زردچوبه از هزاران سال پیش در کشور هندوستان بوده به عنوان ادویه و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد و پژوهش‌های مختلف نشان داده است که زردچوبه دارای ترکیبات با خواص درمانی بی‌نظیر بوده و مصرف آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر خواهد بود. در اینمقاله به نحوه مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم و فواید و مضرات آن می‌پردازیم.

طریقه مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم

برای درمان رفلاکس معده این است که 2 قاشق عسل را با مقداری زردچوبه مخلوط کرده و آن را مانند کره روی نان قرار دهید و صبح ناشتا میل کنید. شما می توانید مقداری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل کرده و به صورت ناشتا میل کنید، این نوشیدنی فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

بهترین نحوه مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم

بهترین زمان مصرف زردچوبه با آب گرم

برای تهیه چای زردچوبه می توانید نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان آب جوش بریزید و خوب مخلوط کنید؛ سپس این نوشیدنی را از صافی گذرانده و به همراه عسل میل کنید. می توانید در این چای از فلفل سیاه، زنجبیل و کمی لیمو ترش نیز استفاده کنید.

برای مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم به صورت نوشیدنی کافی است نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کرده و بنوشید. برای طعم دار کردن این نوشیدنی می توانید از زنجبیل و عسل استفاده کنید. مصرف این نوشیدنی را تا یک ماه ادامه دهید و سپس آن را قطع کنید.

خواص مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم

کورکومین، جزء اصلی زردچوبه و ماده فعالی است که به آن رنگ می‌بخشد و تأثیرات مثبتی روی سلامت بدن انسان دارد. کورکومین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که خواص ضد التهابی دارد و همچنین می تواند روند پیری زودرس را کاهش دهد، به علاوه از ابتلا به آلزایمر و افسردگی جلوگیری کند.

کورکومین در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن نقش مهمی دارد و می تواند التهاب مزمن را از بین ببرد. بر اساس تحقیقات التهاب مزمن بافت های بدن می تواند منجر به بیماری های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک و آلزایمر شده و به بافت های سالم صدمه بزند؛ بنابراین استفاده از زردچوبه در رژیم غذایی روزانه برای سلامت بدن، پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار مفید است.

کورکومین ناشی از مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم همچنین نقش مؤثری در سلامت غشای داخلی قلب و عروق دارد، این غشا وظیفه تنظیم فشار خون را به عهده دارد. با افزایش سن و ضعیف شدن این غشا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. مصرف مداوم زردچوبه در کاهش این بیماری ها مؤثر است و معمولا برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص درمانی زرد چوبه

مصرف زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و مصرف روزانه آن به صورت ناشتا برای سلامت بدن مفید است. از جمله خواص زردچوبه با آب گرم عبارت از تقویت سیستم ایمنی، کاهش ورم مفاصل، بهبود سریع زخم ها، بهبود عفونت ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی، درمان کبد چرب، درخشان شدن پوست و رفع لکه های پوستی، کاهش قند خون می‌باشند.

اغلب افراد از زردچوبه برای رنگ و طعم دادن به غذاهای گوناگون یا کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری آرتروز، درمان تب یونجه، درمان خارش پوست، کاهش کلسترول و درمان افسردگی استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که در صورت بروز علائمی نظیر سردرد، تهوع، سرگیجه و اسهال مصرف این نوشیدنی را قطع کنید. اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا به ادویه ها آلرژی دارید حتما قبل از استفاده از نوشیدنی زردچوبه، با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف زردچوبه

اگر هدف شما از مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم گرفتن بهترین تاثیر روی بدنتان است، به‌طور کلی باید زمان مصرف و تاثیر مثبت زردچوبه، صبح‌ها پیش از صبحانه و شب‌ها قبل از خواب دانست. با این وجود بیشترین تاثیر در مصرف زردچوبه و بهره از خواص آن صبح ناشتا همراه با آب گرم و یا استفاده از آن در غذا به عنوان چاشنی است.

مصرف بی رویه زردچوبه موجب بروز مشکلاتی از قبیل اسهال، تهوع و سرگیجه می شود. در صورتی که تمایل دارید از این ادویه استفاده دارویی داشته باشید، بهتر است میزان دو تا سه گرم از آن را با آب یا شیر مخلوط کرده و در دو نوبت بنوشید.

در صورتی که مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم را به عنوان نوشیدنی تازه شروع کردید در ابتدا یک چهارم قاشق چای خوری را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید و به مرور زمان این میزان را بیشتر کنید.

زردچوبه با آب جوش برای لاغری

دمنوش زردچوبه+خواص

زردچوبه یکی از چاشنی‌های چربی‌سوز در غذا به شمار می‌رود که این ویژگی به خاصیت ضد التهابی آن باز می‌گردد. از آن‌جایی که چاقی زیاد و اضافه وزن ناشی از سندرم متابولیک در بدن به وجود می‌آید؛ مصرف مداوم زردچوبه به دلیل اثرات متابولیک کورکومین می تواند تأثیرگذار در کاهش وزن داشته باشد و رژیمی مناسب به شمار می‌رود.

افراد مبتلا به چاقی مزمن می توانند برای ترکیب زردچوبه و شیر ولرم را به صورت روزانه مصرف کنند. استفاده از این نوشیدنی در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب موجب افزایش متابولیسم و چربی سوزی در بدن می شود.

در واقع افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، می‌توانند این ادویه را به چای یا سایر نوشیدنی‌ها در طول روز اضافه کرده و میل کنند. بدین منظور افراد می‌توانند سه یا چهار فنجان آب را همراه با دو قاشق چای خوری زردچوبه بر روی اجاق گاز گذاشته و حدود ده دقیقه به هم بزنند. برای مصرف این نوشیدنی، می‌توان آب لیمو ترش، پرتقال یا عسل را به آن اضافه کرد.

مضرات مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم

زردچوبه هم مانند بسیاری از ادویه ها در کنار فوایدی که دارد، می تواند برای برخی از افراد مضر باشد؛ به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، دیابت، کم خونی و بانوان باردار و مبتلا به بیماری های هورمونی باید از مصرف بیش از حد این ادویه خودداری کنند. در ادامه مضرات زردچوبه ذکر خواهد شد.

مضرات زردچوبه برای کیسه صفرا

افراد مبتلا به سنگ صفرا یا انسداد مجاری صفراوی اکیداً از خوردن زردچوبه خودداری کنند؛ زیرا این ادویه باعث تشدید بیماری های مرتب با کیسه صفرا می شود. البته استفاده از زردچوبه به عنوان چاشنی و در غذا هیچ مانعی ندارد.

مصرف زردچوبه در دوران بارداری و هنگام شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی از مصرف زردچوبه به عنوان دارو و به میزان زیاد اجتناب کنید. از آنجایی که زردچوبه موجب تحریک هورمون ها می شود، ممکن است استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی موجب تحریک رحم و شروع یک دوره قاعدگی و در نتیجه به خطر انداختن جنین بشود.

تداخل دارویی

پودر زردچوبه

مصرف زردچوبه ناشتا با آب گرم ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و تأثیرات جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند. زردچوبه می‌تواند با داروهای ضد لختگی خون، ضد التهابات غیراستروئیدی (NSAIDs)، داروهای کاهنده فشار خون، ضد انعقادها و برخی داروهای ضد افسردگی و تثبیت‌کننده های خلق و خو نداخل ایجاد کند. همچنین، زردچوبه ممکن است تأثیری بر فعالیت آنزیم‌های کبدی داشته باشد که موجب تغییر در غلظت و اثر داروها در بدن شود.

بنابراین، برای افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند یا شرایط پزشکی خاصی دارند، مهم است قبل از استفاده از زردچوبه، با پزشک خود مشورت و راهنمایی‌های لازم از ایشان دریافت کنند. همچنین، هرگز داروهای تجویز شده توسط پزشک را بدون مشورت و توصیه او با زردچوبه ترکیب نکنید و دستورات مربوط به مصرف داروها را به دقت رعایت کنید.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x