گردشگری

با آمازون ایران آشنا شوید/ چرا به جنگل تنگ دار آمازون ایران می گویند؟

جنگل تنگ دار از سرسبزترین جنگل‌های شمالی ایران است که به آمازون معروف شده است. این جنگل مقصد طبیعت گردان حرفه ای است. پس اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و تاکنون به این جنگل سرسبز نرفته اید این مقاله را از دست ندهید.

به گزارش پارت نیوز؛ جنگل تنگ دار نوشهر واقع در روستای  کشک سرا معروف به آمازون ایران  نقطه ای بکر است. تنهای صدایی که در این جنگل پر ابهت می‌شنوید صدای آب و پرندگان است. رودخانه عمیق و پرتلاطم جنگل تنگ دار خانه رودی خروشان است که از وسط آن می‌گذرد.

آشنایی با آمازون ایران؛ جنگل تنگ دار

معرفی کامل تنگ دار نوشهر

گشت و گذار در جنگل تنگ دار در عین اینکه طبیعت گردی محسوب می‌شود؛ رودخانه نوردی نیز است. در بخش‌هایی از رودخانه، تنه‌هایی از درختان شکسته قرار دارد که شما مجبورید برای ادامه دادن مسیرتان، از رو یا زیر آن‌ها گذر کنید. رفتن به عمق این جنگل در امتداد رودخانه، به شما حس قدم گذاشتن در آمازون را القا می‌کند.

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است که در ارتفاعات و دل جنگل‌های سرسبز و در نزدیکی روستای کوشک سرا قرار دارد. این روستا از نام‌های متعددی چون کشک سرا، خُشکه‌سرا، کوشک سرا و کِشکه‌سره برخوردار است. تنگ دار نیز به ‌نام‌های تنگ دار و دره کُرکُرود شناخته می‌شود. مردمان محلی نیز به آن تنگ دار کُشک سرا می‌گویند. علت نام‌گذاری این تنگ شاید وجود دار و درخت اطراف آن باشد.

موردی که باید به آن توجه کنید این است که در مسیر جنگ تنگ دار، حوضچه‌هایی را می‌بینید که در صورت داشتن عمق کافی می‌توانید از شیرجه زدن در آن‌ها نهایت لذت را ببرید. صداهای دلنشین طبیعت مانند صدای آب و شنا در حوضچه‌‌های زلال، از جمله ویژگی‌های به یاد ماندنی تفریح در جنگل ‌تنگ دار حساب می‌شود؛ به‌خصوص وقتی صخره‌های آن پوشیده از خزه و پرسیاوشان هستند و شاخه‌های پیچک از اطراف‌شان به سمت پایین تاب خورده اند‌ و منظره‌ای بی‌نظیر خلق کرده‌اند.

جنگل‌های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه‌ی آن‌ها در مسیر تنگ گسترده شده‌اند؛ به‌طوری که در تمام طول راه در زیر سایه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرید و نور آفتاب به‌سختی از لابه‌لای شاخ و برگ‌ها به کف تنگ می‌رسد. در طول این مسیر احتمالا با گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست بی‌خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کنند.

چگونه به تنگ دار برویم؟

رودخانه جنگل تنگ دار

اگر از جاده چالوس به‌سمت تنگ دار سفر می‌کنید، در دوراهی چالوس و نوشهر به‌سمت نوشهر بروید و وارد جاده کشک سرا شوید. این جاده باریک هشت کیلومتر قبل از نوشهر قرار دارد. بعد از کشک سرا وارد یک جاده خاکی شوید و در دوراهی به‌سمت راست حرکت ‌کنید تا به پل رودخانه کرکو برسید. اینجا باید خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید.

اگر هم از سمت آمل و جاده هراز به تنگ دار می‌روید باید بعد از رسیدن به نوشهر وارد جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود شوید و در ادامه همین مسیر بالا را طی کنید.

برای رسیدن به تنگ دار باید در قلب جنگل‌های خانیکان نوشهر و رودخانه کرکرود جنگل‌پیمایی کنید. علاوه بر آن عبور از آب و رودخانه نیز پیش روی شما است. مسیر رودخانه نوردی در این دره، حدود یک و نیم کیلومتر است، بنابراین با مسیر رفت و برگشت سه تا چهار کیلومتر پیاده‌روی در آب خواهید داشت.

اگر می‌خواهید تا به اول تنگه برسید، باید در ابتدا حدود ۴۰۰ متر را در آب پیاده‌روی کنید. جریان آب در ابتدا ملایم است، اما سپس تند می‌شود و آب حدودا تا زانوهایتان بالا می‌آید. عمق آب در برخی نقاط تنگه زیاد می‌شود، بنابراین اگر شنا بلد نیستید، توصیه می‌کنیم حتما با کمک جلیقه نجات و طناب از قسمت‌های عمیق‌تر عبور کنید.

رودخانه تنگ دار نوشهر

مسیر رودخانه تنگ دار آمازون

تنگ دار طبیعتی دست نخورده و آرامش بخش است است. این تنگ افسانه‌ای با دیواره‌های بلند و اشکال عجیب و غریب، آدمی را مجذوب خود می‌کند. وجود درختان سرسبز در اطراف تنگ و پوشش گیاهی انبوه از جمله پرسیاوشان، خزه و سرخس بر دیواره‌های صخره‌ای ابهت و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. عبور رودخانه کرکرود نیز حیات و طراوت را به تنگ هدیه کرده است. این رودخانه از ارتفاعات این منطقه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

تنگ دار مکانی بکر و مناسب برای طبیعت‌دوستان، صخره‌نوردان و ورزشکاران است. در این تنگ همه چیز برای یک روز پر انرژی و مهیج آماده است و قطعاً طبیعتگردی متفاوتی را تجربه خواهید کرد. رودخانه‌نوردی، شنا کردن و شیرجه زدن در حوضچه‌های آب، صخره‌نوردی و جنگل‌پیمایی در قلب جنگل تنگ دار از تفریحات پیش روی شما است.

نکات لازم و لوازم مورد نیاز برای سفر به جنگل تنگ دار

توصیه می‌کنیم به‌همراه راهنمایان حرفه‌ای و مجرب به تنگ دار سفر کنید. سفر به تنگ دار ممکن است برای کودکان، افراد مسن یا فاقد آمادگی جسمی بالا و همچنین کسانی که شنا بلد نیستند مشکل باشد؛ چراکه عبور از تنگ دار نیازمند شنا کردن و صخره‌نوردی است.

سفر به تنگ دار و عبور از این دره نیازمند داشتن مهارت در شنا و صخره‌نوردی است. در برخی قمست‌ها عمق حوضچه‌های آب بیش از دو متر است. وسایل و تجهیزات ضروری برای سفر به جنگل تنگ دار مانند طناب و جلیقه نجات است که از واجبات این سفر است. از بردن وسایل غیرضروری خودداری کنید.

بهترین زمان سفر به جنگل بارانی تنگ دار

مکان های بکر در تنگ دار

بهترین زمان سفر به تنگ دار، اواخر بهار و به‌ویژه تابستان است. در ابتدای فصل بهار به‌دلیل بارندگی زیاد، سطح آب دره بالا و تنگ‌نوردی با خطر همراه است. در پاییز و زمستان نیز به‌دلیل سرما و بارش برف و باران رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود؛ اما تابستان مناسب‌ترین فصل برای آب‌تنی در جنگل تنگ‌دار است.

اقامت در جنگل تنگ دار

جنگل تنگ دار

با اینکه تنگ دار در نزدیکی تهران است و پس از چند ساعت گشت‌وگذار می‌توان به‌راحتی به پایتخت برگشت؛ اما اگر از شهر دیگری برای دیدن تنگ دار رفته‌اید یا قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‌توانید روی خانه مردم محلی کوشک سرا حساب کنید یا به نوشهر بروید و با اقامت در ویلاها و هتل‌های نوشهر، تجربه‌ای به ‌یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم تنگ‌گردی در دار را با گشت‌و گذار در روستای کوشک سرا کامل کنید. کشک سرا دارای دو امامزاده به نام‌های حمزه رضا و خاتون رضا، بافت و معماری قدیمی و موزه مردم‌شناسی است. این خانه موزه در سال ۱۳۸۳ توسط بانوی مجسمه‌ساز و کارآفرین خانم راه‌اندازی شد. در این موزه لباس‌های محلی اقوام مختلف، وسایل و ابزارهای محلی مازندران، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا به نمایش گذاشته شده است. قرار دادن برنامه جنگل‌نوردی در خانیکان می‌تواند سفرتان را هیجان انگیزتر کند.

آدرس جنگل تنگ دار نوشهر

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کُشک سرا، مسیر معدن، مسیر رودخانه به طرف جنگل

برای رفتن به ابتدای تنگه باید در ابتدا حدود ۴۰۰ متر را در آب پیاده‌روی کنید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x