گردشگری

معرفی 15 مکان تفریحی رایگان در شیراز

شیراز شهری زیبا و رنگارنگ پر از حال و هوای خوش و غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل استقبال گسترده مردم در تعطیلات قصد داریم شما را با مکان تفریحی رایگان در شیراز آشنا کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ تاریخ شهر شیراز به دوره پارسیان باستان بازمی‌گردد و همین نکته به جنبه‌های تاریخی و فرهنگی آن افزوده است. این شهر محل زندگی و فعالیت مشاهیر و صاحب نظران زیادی بوده است که در فرهنگ و تمدن ایران بسیار تاثیر گذار بوده اند. بنابراین دلایل بسیاری وجود دارد که شما به شیراز مراجعه کنید و از مکان تفریحی رایگان در شیراز لدت ببرید.

عاشقان ادبیات و تاریخ خیلی خوب می دانند این شهر چه ارزش و اهمیتی دارد. شیراز از ابتدای تاریخ مهد علم و فرهنگ بوده که گجینه ای بسیار ارزشمند برای ایرانیان محسوب می شود. پس اگر تا به حال جاذبه ها ی گردشگری شیراز را مشاهده نکرده اید با یک برنامه ریزی اقتصادی و مقرون به صرفه به دیدن مکان تفریحی رایگان در شیراز بروید.

 زیارتگاه های تفریحی رایگان در شیراز

از جمله مکان تفریحی رایگان در شیراز ؛ مکان های زیارتی  است که  تنها جنبه مذهبی ندارند و شما در کنار زیارت آرامگاه، زیبایی و شکوه این شهر را مشاهده خواهید کرد که ظریف ترین طراحی و رنگ ها را در خود جای داده است.  شما بعد از تماشای این زیارتگاه  بعدها از خود بابت انتخاب این شهر تشکر خواهید کرد و همیشه در ذهنتان ماندگار می شود. این زیارتگاه ها شامل :

شاهچراغ

شاهچراغ در شیراز

شاه‌چراغ آرامگاه برادر بزرگ امام رضا (ع) است و مدفن وی در شیراز می باشد. درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده‌ اند و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی را می توانید ببینید. حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

دروازه قرآن

بنای دروازه قرآن در دوره ی دیلمیان فارس ساخته شده است. بنیان گذار این بنا توسط عضد الدوله دیلمی می باشد. او دستور داد دو جلد قرآن دست نویس با عنوان “هفده من” بر بالای ستون دروازه قرار دهند تا کاروان ها با عبور از این دروازه ی خروجی به سلامت به سفر بروند. بدین ترتیب بنای این محوطه به دروازه قرآن شهرت یافت.

مسجد مشیر الملک

مسجد مشیر الملک

یکی از زیباترین مساجد شیراز مسجد مشیر شیراز است. مساجد تاریخی با کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، ستون‌های بی‌نظیر، حیات خلوت‌ها و شبستان‌ها از بهترین مکان تفریحی رایگان در شیراز برای عکاسی و همچنین آشنایی با فرهنگ و مذهب مردمان گذشته است.

شبستان کوچکی پوشیده شده با کاشی‌های رنگی منقوش در شمال مسجد وجود دارد. سقف دو زاویه شمالی شبستان با کاشی مقرنس‌کاری شده‌ است. طاق ‌نمای مرتفعی در پیشانی شبستان وجود دارد که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن ثبت شده است.

کلیسای ارامنه

کلیسای ارامنه ی شیراز دارای زیباترین طرح ها و نقاشی های سقفی چوبی می باشد. تاریخچه ی بنیان گذاری کلیسای ارامنه یا کلیسای مریم مقدس به سال 1040 خورشیدی در دوره ی حکومت صفویان باز می گردد. در قسمت ورودی کلیسا کاکتوس های رنگارنگ و شمعدانی های قدی وجود دارند.

حافظیه

حافظیه در شیراز

در سفر خود به شیراز امکان ندارد از رفتن به حافظیه چشم پوشی کنید زیرا علاوه بر اینکه شاعر بزرگ و پر آوزاه حافظ در آنجا آرام گرفته است، یکی از زیباترین مکان تفریحی رایگان در شیراز است. جدا از خود آرامگاه و زیارت این شاعر بزرگ و دوست داشتنی، زیبایی و رنگ ونگاری که این مکان دارد شما را محو تماشای خود می کند. حال به معرفی بخش های مختلف حافظیه می پردازیم :

صحن جنوبی

بازدید از مجموعه آرامگاه حافظیه با حیاط جنوبی آن آغاز می‌شود. شرق و غرب این حیاط با نارنجستان‌های وسیعی طراحی شده است و عطر خوش بهارنارنج در فصل بهار در این حیاط مدهوشتان می‌کند. در میان صحن نیز مسیر پیاده‌روی با بلواری پرگل‌وچمن مشخص شده است و در دو طرف این بلوار باید قدم بزنید تا به ایوان برسید. ایوان با ردیف پله‌ها از سطح حیاط جدا شده است و اختلاف سطح آن‌ها در حدود ۴متر است که با ۱۸ پله برابری می‌کند.

آرامگاه قوام

آرامگاه قوام‌السلطنه از سیاستمداران ایرانی در گذشته، در مجموعه حافظیه واقع شده است و از دیگر بخش‌های دیدنی این مجموعه محسوب می‌شود. در سمت چپ تالار حافظیه، اتاق بزرگی قرار دارد که همان آرامگاه قوام‌السلطنه است. در اطراف این اتاق بزرگ، ۲ اتاق دیگر نیز بنا شده است.

صحن شمالی

داخل این گنبد، به کمک اشعار حافظ زیباتر و کامل‌تر شده است. نکته جالب مقبره حافظ، سنگ قبر آن است. این سنگ قبر به‌جامانده از حکومت زندیه است و روی آن اشعار حافظ دیده می‌شود.

آرامگاه سعدی

آرماگه سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و همیشه مورد توجه ادب‌دوستان و اهالی شعر بوده است. حال و هوای خاص این مجموعه برای هر گردشگری جذابیت دارد و بنای منحصر‌به‌فرد آن با ترکیبی از معماری قدیم و جدید، ستون‌های افراشته و کاشی‌های لاجوردی، دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

مسجد نصیرالملک

و اما حالا به معرفی بهترین و زیباترین شاهکار شیرازمیرسیم که شامل مسجد نصیرالملک است. این مسجد با وجود اینکه که یکی از مکان تفریحی رایگان در شیراز به شمار می رود شما از اثر هنری این مسجد سیر نخواهید شد. همچننین بهترین فصل برای گردش در این شهربهار است.

بازارهای شیراز

قسمت جذاب و دوست داشتنی مسافرت، بازار هر شهر است که متناسب با فرهنگ هر شهر در آنجا اجناسی فروخته می شود که شما با قیمت مناسب یادگاری های زیبا و گران قدری را میتوانید خریداری کنید. خرید درشیراز و بازار قدیمی لذتی به شما می دهد که هیچ جای دیگر نمی توانید تجربه کنید.

بازار وکیل

بازار وکیل

بازارگردی در وکیل شبیه به هیچ جای دیگر نیست. بازاری در قلب شیراز که در دوره زندیه و به‌ خواست کریم‌خان زند ساخته شده است. در واقع بازار وکیل، بخشی از مجموعه‌ وکیل به‌ شماره می‌رود که حمام، مسجد و آب‌انبار هم جزو آن است.

آنچه که در بازار فروخته می شود شامل : عرقیات و مسقطی، فرش دست‌بافت و ماشینی و ظرف‌ مسی است. همچنین شما  سری به خوش‌مزه‌فروشی‌ها بزنید تا  نان برنجی فسا، یوخه، مسقطی و کلوچه را همین‌ جا پیدا ‌کنید.

سرای مشیر در مراکز خرید شیراز

ورودی سرای مشیر خیلی باشکوه و قشنگ است. قبل از اینکه وارد محوطه سرای گلشن شوید، کاشی‌کاری و کتیبه‌ تاریخی آن را خوب تماشا کنید. اگرچه بسیاری این بازار را جز بازار وکیل می دانند اما حیاط و ورودی جداگانه ای دارد.

باغ های شیراز

مطمئنا همه ما در سفر خود به دنبال مکانی سرسبز نیز می گردیم، جایی که گل و گیاه حالمان را خوب کند و بتوانیم با رنگ و لعاب طبیعت حس تازگی را در خود ایجاد کنیم.باغ که یکی از مکان تفریحی رایگان در شیراز محسوب می شود جذابیت بسیاری دارد.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز با درختانی همچون رز و بهارنارنج و سروناز که به دخترهای شیراز شهرت یافته‌اند، خانه امن این درختان، مجموعه‌ای بی‌نظیر از گونه‌های گیاهی این شهر را در فضای توأم با معماری اصیل ایرانی در خود جای‌ داده‌ است.

باغ جهان نما

از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در شمال شرقی شهر شیراز و ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن) و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. این باغ از قدیمی ترین باغ های شیراز به شمار می رود که قدمت بسیار زیادی دارد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شهر شیراز است که گفته می‌شود مربوط به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان است. این باغ به‌دلیل درختان نارنج فراوان و آب‌نماهای زیبایش شهرت خاصی پیدا کرده است.

باغ نارنجستان قوام

این باغ در دوره ناصرالدین شاه قاجار و به دستور علی محمد خان قوام ساخته شده و حالا یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است. درست است که باغ قوام خیلی بزرگ نیست، اما چشم‌نواز است و عمارت باشکوهی دارد.

دریاچه مهارلو؛ نگین درخشان شیراز

دریاچه مهارلو شیراز

صورتی‌ترین دریاچه ایران را در 20 کیلومتری شیراز واقع شده است و برای تماشای رنگ صورتی زیبای آن نیازی به تهیه بلیط ندارید پس دیدن این دریاچه نمک خوش‌رنگ را در فهرست مکان تفریحی در شیراز قرار دهید.

قصردشت

قصردشت شیراز یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است که به باغ‌های انار و باغستان‌هایش شهرت دارد. اهالی قدیمی شیراز به قصردشت شربت‌خانه شیراز می‌گفتند زیرا در گوشه‌گوشه این منطقه باغ‌های میوه و مرکبات به چشم می‌خورد. معروف‌ترین میوه این باغ هم انار بود. آن‌قدر انارهای این منطقه شیرین و خوشمزه بود که به شربت‌خانه شیراز تغییر نام داد.

روستای قلات

روستای چند هزار ساله قلات یکی از جاهای دیدنی شیراز است که اگر سراغش بروید پشیمان نخواهید شد زیرا طبیعت مثل این روستا را هیچ جای شیراز پیدا نمی‌کنید. این روستا آن‌قدر ززیباست که به آن لقب بهشت استان فارس داده‌اند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x