تولید و تجارت

مقایسه کامل انکوباتور شیکردار و انکوباتور ساده

مقایسه کامل انکوباتور شیکردار و انکوباتور ساده

کشت سلول ها در آزمایشگاه یکی از پیشرفت هایی است که به به جرات می توان گفت باعث جهش علم در حوزه های مختلف زیست شناسی شده است. تصور کنید اگر امکانات شبیه سازی شرایط رشد سلول ها در آزمایشگاه ها به سادگی امروز فراهم نبود، اغلب داروها و واکسن ها وجود نداشتند، منشا بسیاری از بیماری ها ناشناخته باقی می ماند و راه درمانی برای آن ها شناسایی نمی شد، قابلیت های شگفت انگیز سلول های بنیادی هیچ وقت شناخته نمی شد و … . تقریبا از صده گذشته که شرایط کشت اغلب میکروارگانیسم ها و سلول ها شناسایی شد، اهمیت تجهیزات آزمایشگاهی در پیشرفت هرروزه این حوزه به وضوح دیده شد.

انکوباتور مهم ترین دستگاه برای ایجاد شرایط محیطی بهینه برای رشد انواع سلول ها است. با توجه به نوع سلول و شرایط ویژه کشت انواعی از انکوباتورها وجود دارند مانند، انکوباتور 37 درجه ساده، انکوباتور شیکردار، انکوباتور یخچالدار، انکوباتور CO2، انکوباتور N2 و … . انتخاب انکوباتور مناسب با توجه به نوع سلول ها و شرایط مورد نیاز آن ها برعهده محققین هر آزمایشگاه است.

انتخاب انکوباتور مناسب براساس نیاز سلول ها

این موضوع که انکوباتور CO2 نیاز دارید یا سلول های مورد نظر شما در چه دمایی رشد می کنند یا رطوبت مورد نیاز چگونه است، تکلیف نوع اتمسفر انکوباتور و محدوده دمایی آن را روشن می کنند.

از طرفی انکوباتور شیکردار با مجهز بودن به صفحات لرزان، معمولا با چرخش اوربیتالی حرکت می کنند، شرایط خاصی برای ظروف کشت شما ایجاد می شود. همان طور خوانند این مقاله حتما آگاه است، سلول ها برای رشد به مواد مغذری نیاز دارند. این مواد مغذی باید به تمام سطح ظرف یکسان برسد تا کشت یکنواختی داشته باشید.

چرا انکوباتور شیکردار بخریم؟

برخی از مسئولان آزمایشگاه ها به جای آن که انکوباتور شیکردار خریداری و استفاده کنند، شیکر آزمایشگاهی را داخل انکوباتور قرار می دهند. از کارشناسان شرکت رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی در این باره سوال کردیم.

قرار دادن شیکر آزمایشگاهی داخل انکوباتور، حتی اگر شیکر آزمایشگاهی به گرما و رطوبت مقاوم باشد، همچنان گزینه مناسبی نیست. برای روشن کردن شیکر آزمایشگاهی داخل انکوباتور باید دوشاخه آن را به پریز برقی متصل کنید. اتصال سیم به پریزی خارج از انکوباتور باعث می شود حداقل فضایی کوچکی از درب انکوباتور باز بماند. همین اتفاق سبب می شود که شرایط دمایی، رطوبت و اتمسفر داخل انکوباتور پایدار باقی نماند و روش کشت سلول های تاثیر منفی داشته باشد.

پایدار باقی نماندن دما، رطوب و سطوح گازهای فضای داخلی انکوباتور یک بحث است، انتقال آلودگی بحثی دیگری است! تصور کنید شما درحال کشت میکروارگانیسم هایی خطرناک هستید. باز و بسته کردن مداوم انکوباتور برای تنظیمات شیکر و باز ماند فضایی برای خروج سیم برق شیکر، به راحتی منجر به پخش آلودگی در فضای آزمایشگاهی می شود.

این مسئله یک بعد دیگر هم دارد. آئروسل های معلق در هوا می توانند برای کشت سلولی شما آلودگی تلقی شوند و به راحتی تمام زحمات طولانی مدت شما را برای کشت سلول ها از بین ببرند و نتیجه درستی در پایان به دست نیاید.

مقایسه کامل انکوباتور شیکردار و انکوباتور ساده

انکوباتورهای شیکردار معمولا دارای صفحه کنترلی مجزا برای قسمت شیکر خود هستند. بنابراین اگر در کشتی خاص نیازی به به هم زدن محیط های کشت نداشتید، می توانید قسمت شیکردار را روشن نکنید.

باتوجه به این که شیکر به طور ویژه برای داخل انکوباتور طراحی شده است، از اتصالات و صفحه هایی ساخته تهیه شده اند که کاملا در برابر رطوبت و افزایش دما مقاوم باشند و به هیچ عنوان در طول استفاده دچار خوردگی، خصوصا در شرایط اتمسفری CO2 نشوند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که انکوباتورهای شیکردار نسبت به یک انکوباتور ساده آزمایشگاهی و شیکر آزمایشگاهی مجزا قیمت بسیار پایین داری دارند. در واقع اختلاف قیمتی کمی با انکوباتورهای 37 درجه آزمایشگاهی دارند.

مقایسه کامل انکوباتور شیکردار و انکوباتور ساده

انکوباتور شیکردار در چه آزمایش هایی بیشتر استفاده می شود؟

جالب است بدانید انکوباتور شیکردار در دهه 1960 برای اولین بار معرفی شد. یعنی تنها حدود 60 سال پیش! و از آن زمان تا به حال شاهد پیشرفت جهشی در تکنولوژی انواع تجهیزات آزمایشگاهی از جمله انکوباتورهای آزمایشگاهی بوده ایم.

وقتی انکوباتور شیکردار معرفی شد، دانشمندان از آن برای مطالعات انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می کردند. اما به مرور زمان مشخص شد که این دستگاه می تواند کشت یکنواخت سلول ها را بهینه کند و در موارد بیشتری ازجمله آزمایش های زیر استفاده شد.

  • کشت سلولی
  • تخمیر
  • هیبریداسیون
  • تحقیقات کشت بافت سلولی گیاهی و جانوری
  • آزمایش های بیوشیمی
  • مطالعه فعالیت های آنزیم های مختلف
  • هوادهی منظم به سلول ها برای تحریک رشد

قبل از خرید انکوباتور شیکردار به چه نکاتی باید توجه کنید؟

  • ظرفیت مورد نیاز
  • محدوده تنظیم دما
  • سیستم هشدار
  • کنترل جداگانه حرکت شیکر
  • امکان تنظیم زمان
  • سنسورهای دما، رطوبت و در صورت نیاز گازهای مختلف
  • داشتن فن برای یکنواخت کردن دمای فضای داخل انکوباتور
  • سرعت چرخش شیکر که معمولا بین 100 تا 300 در دقیقه اند
  • نوع چرخش شیکر که معمولا از نوع اوربیتالی است
  • خدمات پس از فروش و گارنتی

در نهایت انتخاب نوع انکوباتور برعهده شماست. با بررسی نیازهای آزمایشگاه های خود می توانید انکوباتور مناسب را انتخاب کنید. البته مشاوره با افراد با تجربه در این زمینه و شرکت های معتبر فروش تجهیزات آزمایشگاهی به شما در خرید انکوباتور مناسب کمک بهتری می کند. خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی مختلفی که بیشتر در حوزه علمی کاربرد دارند مانند لینکدین و ریسرچ گیت در دسترس همه پژوهشگران است و می توانند با طرح سوال در این فضا از نظرات افراد مختلف متخصص در حوزه خاص بهره مند شوند.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x