سلامت

نحوه استفاده از لنز بدون خطر!

لنز چشم به انگلیسی contact lens، دیسک منحنی‌ شکلی است که روی غشای اشک‌ها قرار می‌گیرد و سطح چشم را می‌پوشاند. لنز در دسته سلامت و زیبایی قرار دارد. درگذشته لنز به صورت شیشه ای بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی لنز نرم جایگزین شده است و تقریبا لنز بدون خطر می شود.

به گزارش پارت نیوز؛ لنز در دو دسته نرم و سخت قرار دارد و در طیف های رنگی مختلف قابل سفارش می باشد که بی رنگ آن در طیف اول قرار دارد. لنز های طبی جایگزین خوبی برای عینک است اما مهم روش استفاده از آن می باشد تا  شما از لنز بدون خطر استفاده کنید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که لنز در کنار کاربردی بودن خطراتی را هم به دنبال دارد از جمله عفونت های متفاوت و غیره بنابراین استفاده از لنز بدون خطر بسیار مهم است.

انواع لنز های طبی

  • لنز طبی خارج چشمی: لنزهای طبی خارج چشمی، جایگزین عینک هستند و برای رفع اختلالاتی مثل نزدیک‌بینی، دوربینی، و آستیگمات روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند. خود فرد می‌تواند این لنزها را درون چشم بگذارد یا بیرون بیاورد.
  • لنز داخل چشمی: این لنز برا ی تمام افراد قابل انجام نمی باشد و تنها جوانانی که به ضعف شدید چشم دچار هستند یا درمان آب مروارید کاربرد دارد. برای استفاده از این نوع لنز، جراح با استفاده از عمل جراحی، شکافی در قسمت جلویی چشم ایجاد می‌کند. لنز آسیب‌دیده چشم را برمی‌دارد و لنز داخل چشمی کار می‌گذارد. معمولاً این مدل لنزهای طبی عوارض زیادی ندارند.

کاربرد وانواع لنز رنگی

لنز طبی

لنز رنگی یکی از لوازم آرایشی و گاها طبی است که می‌تواند در افزایش زیبایی چشمان شما تأثیر زیادی داشته باشد. لنزها، دیسک‌های منحنی و خمیده‌ پلاستیکی با ضخامت بسیار کمی هستند و شفافیت بالایی هم دارند. لنزها بر روی لایه اشکی سطح قرنیه چشم قرار می‌گیرند و می‌توانند رنگ چشم را تغییر دهند.

3 مدل لنز رنگی

  • لنزهای رنگی پدیدار: این لنز معمولا رنگ آبی روشن یا سبز است که رنگ بسیار شفافی دارد و به جا عینک برای کسانی که ضعف چشم دارند کاربرد داردو در تغییر رنگ چشم هیچ تاثیری ندارد.
  • لنزهای رنگی شفاف: این لنز نسبت به پدیدار رنگ پررنگ تری دارد و اگر شما چشمان روشنی داشته باشید تغییر رنگ را احساس می کنید اما برای چشمان تیره تغییر رنگ خاصی صورت نمی گیرد.
  • لنزهای رنگی مات: لنز مات علاوه بر اینکه دید را اصلاح می کند، در تغییر رنگ نیز موثر است و برای کسانی که چشمان تیره دارند به راحتی تغییر رنگ می دهد.

مدت زمان استفاده از لنز رنگی

لنزها از آنجایی که یک جسم خارجی محسوب می شوند در تاریخ انقضا آن دقت به خرج بدهید تا یک لنز بدون خطر داشته باشید.

طول عمر لنز

لنز براساس طول عمر خود به 4 دسته تقسیم می شود :

  • لنزهای یک بار مصرف: قابلیت استفاده مجدد از لنزهای یک بار مصرف وجود ندارد و تنها با یک بار استفاده و خارج شدن از چشم، باید دور انداخته شوند. این نوع از لنزها را هم نباید در زمان خواب استفاده کرد.
  • لنزهای روزانه: این نوع از لنزها را تنها برای ساعات روز باید استفاده کنید و در زمان خواب لازم است تا از چشم خارج شوند. معمولا لنزهای روزانه را نباید بیش از ۱۸ ساعت استفاده کرد.
  • لنزهای طولانی مدت: همانطور که از نام این لنزها مشخص است، برای استفاده‌های طولانی مدت ساخته شده‌اند و در هنگام خواب نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • لنزهای فصلی: این نوع از لنزها، به مدت ۹۰ روز قابل استفاده هستند و بعد از این مدت باید دور انداخته شوند.

گذاشتن لنز بدون خطر

نحوه قرار دادن لنز

  • ابتدا دستان خود را بشویید و از مایع یا صابون معطر استفاده نکنید چون زمانی که دست مرطوب است مواد روی دست وارد لنز می شود.
  • دستان خود را با حوله بدون پرز خشک کنید و به وسیله ی دیگری دست نزنید.
  • حالا نوبت به قرار دادن لنز داخل چشم است: شما این کار را با یک چشم باید شروع کنید و گذاشتن هم زمان امکان ندارد با توجه به راست و چپ بودن یکی را انتخاب کنید
  • از انگشت اشاره برای خارج کردن لنز از جعبه آن استفاده کنید و آن را کف دست خود بگذارید. با محلولی که پزشک توصیه کرده لنز را بشویید. لنز را روی نوک انگشت اشاره قرار دهید. پلک پایین خود را با انگشت وسط همان دست به پایین بکشید و پلک بالایی خود را با دست دیگر بالا نگه دارید. لنز را مستقیم روی عنبیه چشم قرار دهید. به آرامی پلک های خود را رها کنید و پلک بزنید.

استفاده از اپلیکاتور برای گذاشتن لنز بدون خطر

اپلیکاتور یک وسیله بسیار کاربردی است که امنیت چشمان شما را تا حدود زیادی تامین میکند و استفاده از آن بسیار راحت است شما کافی است که اپلیکاتور را از بازار تهیه کنید و آن را به خوبی ضدعفونی کنید

نحوه گذاشتن لنز با اپلیکاتور

اپلیکاتور لنز

ابتدا لنز را  با مایع مخصوص شست و شو دهید سپس با انبر اپلیکاتورکه در ست جعبه آن وجود دارد بردارید و بگذارید روی گردی اپلیکاتور و به آرامی چشمان خود را باز کنید و لنز را روی عنبیه چشم قرار دهید.

نکات مهم در شست و شو لنز

بسیار مهم است که شما لنز را از کجا تهیه می کنید حتما از پزشک مطمئن و قابل اعتماد خریداری شود تا سلامت چشم شما دچار خطر نشود و با توجه به توصیه های دکتر خود مایع لنز را از داروخانه و برند معتبر و دارای تاییدیه سلامت تهیه کنید و لنز خود را پس از هربار استفاده بشویید و مایع آن را عوض کنید حتما قبل و بعد  استفاده از  اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشمتان دچار خشکی نشود یا اگر چیزی داخل چشمتان باشد خارج می شود. این نکته مهم برای  قرار دادن لنز بدون خطر است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x