گل و گیاه

نحوه نگهداری از گیاه مارانتا لوکونورا یا دعا خوان در آپارتمان/ آبیاری، تکثیر و آفات

با رعایت این موارد به سادگی می‌توانید از گیاه مارانتا لوکونورا نگهداری کنید. مارانتا لوکونورا با شمایلی که دارد می‌تواند با هر ترکیب رنگی رد خانه شما ست شود.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه مارانتا لوکونورا (Maranta leuconeura) یک گیاه آپارتمانی محبوب بومی برزیل است . به خاطر برگ های سبز و صورتی پر جنب و جوشش که عصرها باز و بسته می شوند و شبیه دسته ای از دست های نمازگزار است، شهرت دارد. گیاهان دعا 24 اینچ بلند و پهن می شوند. گیاه دعاخوان  گل‌های بنفش ریز تولید می کند. وقتی صحبت از مراقبت از گیاه دعا به میان می آید، این گیاه شروعی عالی برای مبتدیان است زیرا نگهداری کمی دارد و تکثیر آن آسان است.

علت اسم این گیاه بومی برزیل به خاطر برگ های سبز و صورتی پر جنب و جوشش که شب ها باز و بسته می شوند و شبیه دست های نمازگزار هستند، شهرت دارد

انواع گیاه مارانتا لوکونورا

برگ های شبرنگی گیاه دعا خوان

انواع مختلفی از گیاهان دعا وجود دارد که با علامت های برگ آنها متمایز می شوند. گیاهان دعای قرمز دارای رگه های قرمز رنگی هستند که از میان آنها می گذرد و یکی از بارزترین نمونه ها هستند. ردهای آن به رنگ قرمز است، اما به جای آن رگه های سبز و سفید روشن هم دارد.

واریته سیاه رنگ پایه سبز زیتونی، رگه‌ها و رگه‌های نقره‌ای و لکه‌های بنفش بیشتری دارد. هر دو گیاه دعا خوان سبز و ابلق دارای رگبرگ های کمتری هستند و به خاطر لکه های بزرگشان سبز (قبلی) یا بنفش تیره (دومی) مورد توجه قرار می گیرند.

چقدر به گیاه مارانتا لوکونورا آب بدهیم؟

آبیار ی گیاه دعا خوان

ترجیحات آبیار ی گیاه دعا خوان به شرایط بومی آنها در برزیل، آسیا و آفریقا بازمی گردد. آنها دوست دارند که به طور یکسان مرطوب نگه داشته شوند و در محیط مملو از رطوبت باشند. اجازه ندهید بین دو آبیاری خاک خیلی خشک شود. گیاهان دعا نیز از آبیاری با آب گرم قدردانی می کنند. آبیاری گیاه مارانتا لوکونورا را در ماه های خواب زمستانی اندکی کاهش دهید.

گیاه مارانتا لوکونورا برای رشد نیاز به رطوبت بالایی دارند . برای اینکه گیاه دعای خود را سالم نگه دارید، سطح رطوبت حداقل 60% را هدف قرار دهید، در حالت ایده آل نزدیک به 80%. اگر رطوبت خانه شما کمتر از این است، می‌توانید با مه‌پاشی مکرر، راه‌اندازی مرطوب‌کننده یا استفاده از سینی سنگ‌ریزه آن را افزایش دهید.

گیاه دعا خوان چه نوع نوری را دوست دارد

گیاه چهار رنگ Maranta leuconura plant

در حالی که گیاه مارانتا لوکونورا (دعا خوان) می توانند شرایط نور کم را تحمل کنند ، آنها در نور روشن و غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارند. آنها نور مستقیم خورشید را دوست ندارند. نور بیش از حد روشن می تواند برگ های گیاه دعای شما را سفید کند، بنابراین اگر برگ های گیاه شما شروع به شسته شدن کردند، سعی کنید آن را در شرایط نوری کمتر قرار دهید. از طرف دیگر، بدون نور کافی، برگ های گیاه دعای شما تا صبح باز نمی شود، بنابراین مراقب این سیگنال نیز باشید.

خاک مناسب گیاه مارانتا لوکونورا

گل گیاه مارانتا لوکونورا

ریشه های ریز و کم عمق گیاهان دعایی مستعد پوسیدگی ریشه هستند. اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد و گلدان شما دارای سوراخ زهکشی است. مخلوط کاشت شامل پیت ماس، ماسه و لوم به اطمینان از زهکشی کافی کمک می کند. به دلیل سیستم ریشه کم عمق آنها، بهتر است گیاهان دعا را در گلدان های کم عمقی که دارای سوراخ های زهکشی خوبی هستند، بکارید. برای جلوگیری از فشرده شدن خاک، هر بهار ، خاک را سست نگه دارید، گلکاری کنید.

گياهان دعا گياهان اسيد دوست هستند. از کودهای محلول در آب با نصف دوز توصیه شده هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان استفاده کنید. گیاه دعای شما گاهی اوقات از چای باقی مانده شما نیز لذت می برد. در زمستان کود ندهید.

تکثیر گیاه دعا خوان

تکثیر گیاه مارانتا لوکونورا

گیاهان خود را هرس کنید تا ظاهر دلپذیر و بوته ای خود را حفظ کنید. در پاییز، برگ های مسن را قطع کنید. می‌توانید از قیچی هرس نو استفاده کنید. هنگامی که گیاهان دعا را در فصل بهار دوباره گل کاری می کنید، از طریق تقسیم به راحتی تکثیر می شوند. علاوه بر این، می توانید گیاهان دعا را از طریق قلمه تکثیر کنید.

این تکنیک Gardening Know How شرح می دهد:

قلمه ها را می توان در مخلوطی از پیت مرطوب و پرلیت قرار داد و با پلاستیک پوشاند تا سطح رطوبت را حفظ کند. ممکن است بخواهید چند سوراخ هوا در پلاستیک ایجاد کنید تا تهویه کافی نیز وجود داشته باشد. قلمه ها باید در مکانی آفتابی قرار گیرند. علاوه بر این، قلمه‌ها یا قسمت‌های شکسته گیاه را می‌توان در پودر ریشه‌زایی فرو برد، در آب قرار داد و پس از اینکه ریشه‌ها به طول یک اینچ رسید، کاشته شوند.

آفات و بیماری های گیاه مارانتا لوکونورا

گیاه مارانتا یا زنجبیل امریکایی

گیاه مارانتا لوکونورا مستعد ابتلا به آفات و کنه‌های عنکبوتی و شپشک های آرد آلود هستند. مخصوصاً مراقب باشید و گیاه خود را برای علائم این آفات در ماه های خشک زمستانی بررسی کنید. هجوم کنه عنکبوتی ابتدا به صورت تار در بین ساقه ها و روی سطح زیرین برگ ها ظاهر می شود. همچنین ممکن است لکه های زرد یا قهوه ای روی برگ ها وجود داشته باشد. خود کنه های عنکبوتی مانند نقاط سیاه به چشم می‌آیند.

مشکلات شپشک آرد آلود به صورت یک ماده سفید و پودری ظاهر می شود. همچنین ممکن است برگ‌ها شروع به پیچ خوردن کنند و برگ‌های گیاه ممکن است دارای یک ماده شفاف و چسبنده باشد که می‌تواند به سطوح مجاور پخش شود. کنه‌های عنکبوتی را با جریان قوی آب که به نواحی آسیب‌دیده هدایت می‌شود بشویید و با پنبه آغشته به الکل از شپشک‌های آردآلود مراقبت کنید.

درجه سمیت گیاه گیاه مارانتا لوکونورا

سمی بودن گیاه دعا خوان

اگر حیوان خانگی یا بچه کوچک دارید، گیاه مارانتا لوکونورا ( دعاخوان ) یک گزینه عالی برای گیاهان آپارتمانی است. این گیاه هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی غیر سمی است که آن را به یک انتخاب مطمئن تبدیل می کند. به نظر می‌رسد که گربه‌ها از نیش زدن گیاهان آپارتمانی لذت می‌برند، بنابراین اگر گربه دارید، مارانتا یک گزینه عالی است زیرا هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x