گل و گیاه

نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا + نحوه آبیاری و کوددهی

گل فیکوس الاستیکا به دلیل تصفیه کنندگی هوای داخل آپارتمان بسیار پرطرفدار بوده است. همچنین نگهداری ازآن بسیار راحت می باشد.

به گزارش پارت نیوز؛ نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا بسیار آسان بوده است.، فیکوس الاستیکا یا همان گیاه لاستیکی، یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل برگ‌های پهن و براقش، زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. نگهداری از این گیاه نسبتاً آسان است، اما برای داشتن گیاهی سالم و شاداب، باید به چند نکته مهم توجه کرد.

نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا

نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا

این گونه گیاهی دارای برگ های بزرگ چرمی و براق با رنگ سبز تیره است. این گیاه می تواند در طبیعت به ارتفاع 30 تا 40 متر برسد اما در محیط های آپارتمانی معمولا تا حدود 2 تا 3 متر رشد می کند. در ادامه نحوه نگهداری از این گل زیبا را به شما عزیزان آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

نور مناسب برای فیکوس

فیکوس الاستیکا در مناطق گرمسیری زاده شده است و نور غیر مستقیم و محیط روشن را ترجیح می دهد. این گیاه در محل رشد خود زیر سایه درختان بزرگ است و نور غیر مستقیم را دریافت می کند. پس این گیاه را کنار پنجره ای قرار دهید که نور غیر مستقیم را دریافت می کند.

کمبود نور باعث رنگ پریدگی و ریزش برگ ها می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض نور هم می تواند به گیاه آسیب زننده و باعث سوختگی و خشک شدن برگ ها شود و باعث لکه هایی قهوه ای رو برگ ها می شود.

برای بهتر شدن فیکوس بهتر است هرچند یکبار گلدان را بچرخانید تا برگ ها به سمت پنجره متمایل نشود و گل رشد یکسانی داشته باشد.

آبیاری فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا گیاهی است که ترجیح می دهد خاکش همیشه مرطوب باشد. این گیاه در خاک بسیار خشک یا بسیار خیس خوب رشد نمی کند.  مرطوب نگه داشتن خاک بدون ایجاد تجمع آب در اطراف ریشه‌ها، کلید نگهداری از این گیاه است.

بهترین آب برای آبیاری این گیاه آب باران و آب بدون کلر است آب با کلر به این گیاه آسیب می زند. آبیاری این گیاه به فل بستگی دارد در 6 ماه اول سال هفته ای دوبار نیازمند آبیاری است و در 6 ماه دوم سال نیازمند 2 هفته یکبار آبیاری است.

آبیاری این گل باید عممیق باشد به طوری که آب از زیر گلدان خارج شود.

رطوبت لازم برای فیکوس

برای تامین رطوبت این گیاه گل را هفته ای یک الی دو بار آبپاشی کنید. به این نکته توجه کنید که آبپاشی را جلوی نور خورشید انجام ندهید زیرا باعث سوختگی می شود.

کود مناسب برای گیاه فیکوس

کود مناسب برای گیاه فیکوس

این گیاه کود مخصوص به خود را دارد. ان را خریداری کنیید اما در کوددهی زیاده روی نکنید.

دما مناسب گیاه فیکوس

در نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا باید دقت داشته باشید زیرا که گیاه حساسی است در ادامه به مقدار دمایی که نیاز دارد می پردازیم. دمای مناسب فیکوس دمایی بین 18 الی  28 درجه سانتی گراد می باشد. و قرار گرفتن آن در دمای سرد باعث سیاه شدن برگ ها و ریزش آن می باشد.

هرس کردن گل فیکوس الاستیکا

زمان مناسب برای هرس کردن این گیاه اوایل تابستان و اواخر بهار است. شاخه هایی که از فرم اصلی خارج شده اند را هرس کنید. توجه داشته باشید حداکثر 30 درصد از گیاه را هرس کنید.

تکثیر فیکوس الاستیکا

برای تکثیر این گیاه زیبا باید شاخه ای را از گیاه مادر جدا کنید هنگم جدا کردن یک شیره سفید از آن خارج می شود بگذارید تا شیره سفید رنگ خشک شود و سپس شاخه را در آب جوشیده شده سرد شده بگذارید.

  بیماری‌ها و مشکلات رایج فیکوس الاستیکا

  بیماری‌ها و مشکلات رایج فیکوس الاستیکا

گل فیکوس هم مانند بقیه گیاهان زمانی که به آن رسیدگی نشود دچار مشکل می شود. در نحوه نگهداری فیکوس الاستیکا باید به مشکلات آن هم توجه داشته باشید. در ادامه مشکلات رایج این گیاه را برای شما شرح می دهیم:

ریزش برگ‌ها

ریزش برگ‌ها ممکن است به دلیل تغییرات شدید دمایی، نور ناکافی یا آبیاری نامنظم اتفاق بیفتد. یا تنظیم شرایط محیطی مناسب می توانید از این موضوع جلوگیری کنید.

شپشک‌ها و شته‌ها

این آفات معمولاً بر روی اندام‌های هوایی گیاه مانند برگ و ساقه مشاهده می‌شوند و می‌توانند موجب تضعیف و کاهش رشد گیاه گردند. برای جلوگری از آفات باید از سموم دفع آفات استفاده کنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها

این مشکل در تابش مستقیم نور خورشید به وجود می آید. برای رفع این مسئله باید گل خود را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه می شود که از مشکلات رایج گیاهان می باشد. برای جوگیری از این مشکل بای زهکشی کنید.

سخن آخر

در این مقاله نحوه نگهداری گل فیکوس الاستیکا را به طور کامل در اختیارتان قرار دادیم. فقط توجه داشته باشید هر چند وقت یکبار برگ‌های گیاه را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار روی آن‌ها ننشیند. اگر درباره این مقاله سوالی داشتید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/ی.ر

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x