گل و گیاه

نحوه پاجوش زدن نخل ماداگاسکار + شرایط نگهداری، تکثیر و افزایش رشد

پاجوش زدن نشان‌دهنده‌ی شرایط مناسب و ایده آلی است که گیاه در آن قرار دارد. در این مطلب به نحوه پاجوش زدن نخل ماداگاسکار خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ مطمئنا هر گیاهی که شروع به پاجوش زدن می‌کند حسی خوشایند به صاحب گیاه منتقل خواهد کرد اگر شما نیز نخل ماداگاسکار در منزل نگه‌داری می‌کنید این سوال برای تان پیش آمده که با اینکه نخل تان خیلی خوب رشد می‌کند چرا پاجوش نمی‌زند؟ یا نحوه پاجوش زدن نخل ماداگاسکار چگونه است؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار چیست؟

توقف رشد نخل ماداگاسکار بیشتر به خاطر کوچک بودن گلدان و یا بیماری است سعی کنید هر زمان سایز گلدان نسبت به سایز گیاه کوچک شد اقدام به تعویض گلدان کنید، در ضمن وجود آفت و بیماری هم رشد این گیاه را کم می‌کند. همچنین اگر آبیاری به درستی انجام نشود و مواد مغذی در گلدان کم شود هم گیاه رشدش متوقف می‌شود پس تک‌تک موارد را بررسی کنید.

چه زمانی گلدان نخل ماداگاسکار را عوض کنیم؟

نحوه تعویض گلدان نخل ماداگاسکار

هر دوسال یک‌بار می‌توانید گلدان نخل را عوض کنید و این کار می‌تواند به پاجوش زدن نخل ماداگاسکار کمک کند. زمان تعویض گلدان برای نخل ماداگاسکار هر دو سال یک‌بار و آن هم بنا به رشد گیاه شما باید انجام شود اگر گیاه شما رشد خوبی داشته باشد می‌توانید هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید ولی اگر رشد چندان زیادی ندارد تا ۳ سال هم می‌توانید تعویض گلدان را انجام ندهید. بهترین زمان هم برای تعویض گلدان اوایل بهار و اواخر زمستان می‌باشد توجه داشته باشید هنگام تعویض گلدان ریشه آسیب نبیند، زمانی که رشد گیاه متوقف شد و یا ریشه از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید.

نحوه پاجوش زدن نخل ماداگاسکار

شما می‌توانید به سه روش کاشت بذر، قلمه ساقه و ریشه و استفاده از پاجوش این گیاه رو تکثیر کرد که در مطلبی کامل روش‌های تکثیر نخل ماداگاسکار به همراه عکس و ویدیو آموزش داده شده که پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنید.

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار به روش پاجوش

برای این کار زمانی که پاجوش‌های این را مشاهده کردید می‌توانید از گیاه مادر جدا کنید و محلی با دمای اتاق به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید تا شیره داخلش خشک شده و به اصطلاح کالوس دهد و بعد در خاک نرم و سبک و البته غنی بکارید.

توجه داشته باشید که تا رمانی که گیاه به ریشه‌زایی نرسیده است باید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید برای این کار حتما به وسیله پلاستیک شفاف و روشن گلدان را کاور کنید فقط یک نکته برای کاور کردن که سعی کنید در طول روز ۱ الی ۲ ساعت کار را بردارید تا گیاه دچار بیماری‌های قارچی نشود.

نحوه کاشت بذر نخل ماداگاسکار

تکثیر نخل ماداگاسکار با بذر

جدای از پاجوش زدن نخل ماداگاسکار می‌توانید از بذر نخل ماداگاسکار نیز برای رشد این گیاه استفاده کنید. برای این کار ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب درست کنید مخلوط خاک آن می‌توانید پیت ماس باشد ولی خاکی که از قبل توسط سم قارچ‌کش ضدعفونی شده باشد.

سپس بذرهای را به صورت عمودی به طوری که طرف نوک باریک بذر به سمت بالا باشد فرو کنید اجازه بدهید ۱-۲ میلی‌متر از نوک بذر بیرون از خاک پیت ماس بماند. سپس روی آن آب اسپرس کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمایی بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک‌بار بستر را با قارچ‌کش کاربندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

علت ریزش برگ نخل ماداگاسکار چیست؟

علت ریزش برگ های نخل ماداگاسکار

گاهی  مسئله اصلی دیگر پاجوش زدن نخل ماداگاسکار نیست، بلکه ریزش برگ‌های آن می‌باشد. این مشکل یعنی ریزش برگ نخل ماداگاسکار در فصل پاییز و زمستان عادی هست و زیاد نباید نگران آن بود در غیر این صورت توجه داشته باشید که این گیاه جابجایی زیاد را دوست ندارد و بهترین محل براش پشت پنجره جنوبی است، و جابجایی باعث ریزش برگ‌ها خواهد شد.

اگر گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد و همچنین آبیاری بیش از اندازه انجام شود برگ‌ها گیاه ابتدا زرد شده و سپس شروع به ریزش می‌کنند پس حتما آبیاری رو درست طبق آنچه گفته شد انجام بدید. این موضوع تاثیر مستقیمی بر پاجوش زدن نخل ماداگاسکار دارد.

بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع‌آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

بهترین شرایط نگهداری که نخل ماداگاسکار در منزل

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار بسیار ساده و بی‌دردسر است و شما به‌راحتی می‌توانید از نخل ماداگاسکار در منزل نگهداری کنید.

آبیاری:

نخل ماداگاسکار را داخل منزل همزمان با خشک شدن کامل خاک آبیاری کنید. در نظر داشته باشید که آبیاری مناسب می‌تواند بر پاجوش زدن نخل ماداگاسکار تاثیر بگذارد.

نور:

نخل ماداگاسکار،گیاه نور دوستی است. داخل منزل هرجایی که نور فوق‌العاده زیادی دارید نخل ها را آنجا بگذارید. حداقل نور مورد نیاز نخل ماداگارسکار نور پشت شیشه پنجره است.

خاک:

بهترین خاکی که می‌توانید برای نخل ماداگاسکار را استفاده کنید. خاک مخصوص ساکولنت است که زهکشی بالا،مواد مغذی زیادی دارد.

کود:

می‌توان این ادعا را داشت که نوع و نحوه کوددهی نخل ماداگاسار می‌تواند بر پاجوش زدن نخل ماداگاسکار تاثیر مثبت و همچنین منفی بگذارد. مورد نیاز نخل ماداگاسکار که باعث زدن برگ‌های زیادی می‌شود،کود 202020 است و کودی که مقاومت گیاه شما را بالا می‌برد،کود121236 است که در 6 ماه ابتدا سال،ماهی یکبار کوددهی انجام بدید و صورت یک در میان کودهای ذکر شده را استفاده کنید.

گردش هوایی:

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که نوک برگ‌های نخل ماداگاسکار شما دچار سوختگی شود دلیل این اتفاق گردش هوای پایین در محیط نخل است که با باز گذاشتن در و پنجره و ایجاد گردش هوایی،از این اتفاق جلوگیری کنید.

انتهای مطلب

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x