گل و گیاه

نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار + آبیاری، کوددهی، نحوه پاجوش زدن، قیمت

نخل ماداگاسکار از جمله گیاهانی است که به خانه شما زیبایی و جذابیت زیادی می دهد. این گیاه جزو محبوبترین گیاه های آپارتمانی است.

به گزارش پارت نیوز؛ نخل ماداگاسکار یکی از زیباترین گیاهانی است که می توانید در خانه از آن نگهداری کنید و از دیدنش لذت ببرید. گیاهی خاص که ظاهری جذاب و عجیب دارد.

نخل ماداگاسکار می تواند به 180 سانتی متر در داخل خانه می رسد. اگر در فضای باز در آب و هوای گرم رشد کند، بسیار بلندتر از این خواهد شد.

نخل ماداگاسکار با نام گیاه شناسی Pachypodium lamerei عمری طولانی دارد و به راحتی می توان از آن لذت برد. این گیاه نیمه شاداب به آب بسیار کمی نیاز دارد، حتی در زمستان کمتر. فقط آن را در زیر نور خورشید پنجره ای به سمت جنوب قرار دهید. نخل ماداگاسکار گیاه حساسی است و برای رشد نیاز به توجه کمی دارد.

این نخل محبوب دارای تنه نقره ای براق است که با خارهای بلند و تیز پوشیده شده است. تنه ممکن است منشعب شود و جذابیت آن را بیشتر کند.

دسته ای از برگ های بلند و باریک فقط در بالای تنه رشد می کنند، مانند درخت خرما. با این حال، این بومی ماداگاسکار در واقع یک نخل نیست، بلکه یک ساکولنت از خانواده Apocynaceae است.

در تابستان، دسته‌هایی از گل‌های معطر و سفید روی گیاهان بالغی که در فضای باز رشد می‌کنند ظاهر می‌شوند. این اتفاق در داخل خانه نمی افتد و گیاه در محیط بسته گل نمی دهد. مگر اینکه بتوانید مقدار زیادی نور مستقیم خورشید برایش تامین کنید.
ممکن است بخواهید این ساکولنت آفتاب دوست را برای تابستان به ایوان یا پاسیو خود در فضای باز منتقل کنید. فقط به یاد داشته باشید که وقتی دما کاهش می یابد آن را به داخل برگردانید چون این گیاه به هیچ وقت با سرما رابطه خوبی ندارد.

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

عکس نخل ماداگاسکار از بالا

در فصل بهار هر 3 تا 4 سال یک بار خاک گلدان را تعویض کنید. شما می توانید این کار را زمانی که گلدان گیاه را می خواهید تعویض کنید انجام دهید. برای جلوگیری از واژگونی گیاه استفاده از ظرف سنگین ایده خوبی است. این درخت با تنه ضخیم می تواند تا حد زیادی سنگین شود. همچنین هنگام دست زدن به این گیاه مراقب آن خارهای تیز باشید. دستکش های باغبانی ضخیم بپوشید و برای محافظت از دستان خود یک روزنامه یا حوله قدیمی را دور تنه بپیچید.

نگهداری نخل ماداگاسکار در زمستان

توجه داشته باشید که این نخل همانطور که از اسمش پیدا است گیاهی استوایی است و با سرما رابطه خوبی ندارد.

ریزش برگ در زمستان کاملا طبیعی است. نخل ماداگاسکار حتی ممکن است تمام برگ هایش بیفتد. اما نگران نباشید. در فصل بهار وقتی آفتاب و گرمای مورد علاقه اش را دریافت کند دوباره برگهایش می روید.

گیاهی که برگهایش در حال ریختن است را زیاد آبیاری نکنید. در صورت آبیاری بیش از حد ریشه گیاه نخل ماداگاسکار می پوسد. این گیاه در زمستان به خواب می رود. زمانی که گیاه از حالت خواب خارج شد شاهد رشد برگ های جدید خواهید بود. این نشانه شما برای از سرگیری آبیاری و کوددهی عادی است.

آفت های نخل ماداگاسکار

خوشبختانه شپشک آرد آلود در این گیاه به خصوص در داخل خانه رایج نیست. با این حال، مراقب لکه های سفید و مبهم در امتداد پایه برگ ها باشید. جدا کردن آنها از گیاه خاردار آسان نیست. می توانید شپشک های آردآلود را با یک چوب یا موچین بلند جدا کنید. سپس، گیاه را با آفت کش سمپاشی کنید.

نخل ماداگاسکار می تواند به 180 سانتی متر در داخل خانه می رسد. اگر در فضای باز در آب و هوای گرم رشد کند، بسیار بلندتر از این خواهد شد.

میزان نور مورد نیاز نخل ماداگاسکار

عکس نخل ماداگاسکار جوان

این گیاه به آفتاب مستقیم نیاز دارد؛ ترجیحا در جایی قرار گیرد که در تمام طول روز آفتاب گیر باشد.

آبیاری نخل ماداگاسکار

گیاه را باید به طور کامل آبیاری کنید تا سیراب شود. سپس قبل از آبیاری مجدد باید اجازه دهید نیمه خاک رطوبت خود را از دست بدهد. در زمستان تا زمانی که خاک کاملا خشک نشده آبیاری نکنید. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه در گلدانی با سوراخ های زهکشی شده بکارید.

رطوبت مورد نیاز گیاه

به طور متوسط این گیاه به حدود 40 درصد رطوبت در داخل آپارتمان نیاز دارد.

دمای مطلوب نخل ماداگاسکار

به طور کلی این گیاه گرما دوست است. اگر در طول تابستان آن را به بیرون از خانه منتقل می کنید نگرانش نباشید. اما در خانه میانگین دمای اتاق 18 تا 24 درجه سانتی گراد مناسب است. فقط وقتی دما کاهش می یابد آن را دوباره به داخل خانه بیاورید چرا که حداقل دما برای این گیاه 4 درجه سانتیگراد است.

خاک مناسب نخل ماداگاسکار

مخلوط گلدان کاکتوس برای زهکشی سریع به خوبی عمل می کند یا می توانید از 2 قسمت مخلوط گلدانی همه منظوره با 1 قسمت ماسه تیز یا پرلیت استفاده کنید.

زمان کود دهی نخل ماداگاسکار

در بهار و تابستان با کود کاکتوس یا ساکولنت آن را تغزیه کنید.

تکثیر نخل ماداگاسکار

عکس نخل ماداگاسکار در محیط باز

شما می توانید به دو شکل این گیاه را تکثیر کنید. اول آنکه در فصل بهار بذرهای آن را بکارید. راه حل دوم جدا کرده پاجوش ها از گیاه مادر است. شما می توانید آنها را در گلدانی جدید دوباره بکارید.

قیمت نخل ماداگاسکار

شما می توانید در گلفروشی ها ، نخل ماداگاسکار را از 250 هزار تومان به بالا تهیه کنید. قیمت این گل با توجه به سن و قدش متفاوت است.

چکار کنیم نخل ماداگاسکار پاجوش بزند

این گیاه به نور غیرمستقیم روشنی را دوست دارد، بنابراین سعی کنید آن را در یک پنجره رو به جنوب یا غرب قرار دهید. این گیاه آپارتمانی از خاک خشک لذت می‌برد، بنابراین مطمئن شوید که فقط پس از خشک شدن کامل خاک، آن را به خوبی آبیاری کنید! با نگهداری درست می توانید از این گیاه پاجوش بگیرید.

انواع نخل ماداگاسکار

گیاه نخل ماداگاسکار انواع مختلفی دارد که همگی آنها به صورت طبیعی در ماداگاسکار رشد و پرورش پیدا می کنند. شما می توانید درباره ۲۴ مدل از انواع نخل ماداگاسکار را در سایت پارت نیوز بخوانید و تصاویر آنها را مشاهده نمایید.

علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار

اگر نوک برگ گیاه شما سیاه شده است می تواند به تدریج کل برگ را تحت تاثیر قرار دهد. این یک آسیب فیزیولوژیکی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کمبود مواد مغذی، غرقابی، آب‌ریزی، pH خیلی بالا یا خیلی پایین، مکان خیلی تاریک و غیره. نوک برگ سیاه نیز می تواند در اثر برآمدگی ریشه گلدان ایجاد شود.

فواید نخل ماداگاسکار

این گیاه در دیزاین های مدرن در خانه بسیار جذاب خود را نشان می دهد. جدای از زیبایی اگر شما کسی هستید که گیاه دوست دارید و وقت کافی برای رسیدگی به آن ندارید؛ نخل ماداگاسکار گزینه مناسبی برای شما است.

گلدان مناسب نخل ماداگاسکار

یک گلدان سفالی که به طور موثر رطوبت را از خاک دور می کند، می تواند به شما کمک کند. اگر تمایل به آبیاری بیش از حد گیاهان دارید یا انتظار دارید بارندگی شدیدتر از حد معمول باشد. انتخاب ظرفی با سوراخ های زهکشی مناسب به جلوگیری از پوسیدگی ریشه کمک می کند.

زمان سرزنی نخل ماداگاسکار

معمولاً برای نخل ماداگاسکار نیازی به هرس نیست. با این حال، این گیاه خواص احیا کننده باورنکردنی دارد. در حالی که این گونه به طور معمول یک تنه رشد می کند، گاهی اوقات پس از گلدهی یا پس از زخمی شدن ساقه اصلی شاخه می شود.

سوالات متدوال

چگونه نخل ماداگاسکار را آب دهیم؟

هر وقت خاک گیاه خشک شد اقدام به سیراب کردن آن بکنید.

چه زمانی نخل ماداگاسکار را کود دهیم؟

معمولا کوددهی در فصل بهار تاثیر بیشتری از سایر فصول دارد. در فصل زمستان کوددهی را متوقف کنید.

چه کودی برای نخل ماداگاسکار مناسب است؟

کود کاکتوس برای این گیاه مناسب است.

چطور بفهمم باید گلدان نخل ماداگاسکار را عوض کنم؟

وقتی رشد گیاه متوقف شد یا ریزه از خاک بیرون زد باید گلدان را عوض کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x