گل و گیاه

نحوه کاشت سیر؛ زمان کاشت، آبیاری، کوددهی و نکات مهم

هر آنچه که باید در مورد نحوه کاشت سیر باید بدانید را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد.

به گزارش پارت نیوز؛ سیر در پخت بسیاری از غذاها و خوراکی‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که از خواص زیادی برخودار است. با دانستن نحوه کاشت سیر می توانید در خانه و یا زمین تان سیر را به خوبی کاشته و آن را به عمل برسانید.

سیر را در چه فصلی بکاریم؟

کاشت سیر در فصول سرد سال یا همان اوایل پاییز تا اواخر آبان ماه انجام می‌شود. کاشت سیر در گرما و در فصل‌های بهار یا تابستان سبب می‌شود تا بوته‌های سیر کوچک شوند و همچنین جوانه‌زنی آن در فصول سرد رخ بدهد و جوانه‌ها دچار سرمازدگی شوند.

نحوه کاشت سیر و آب و هوای مناسب

سیر برای رشد نیاز به دمای خنک دارد و دمای مورد نیاز آن بین 9 تا 28 درجه سانتیگراد است. نیاز اساسی گیاه سیر این است که برای رشد به یک دوره سرما و برای تولید مثل به یک دوره گرما و نور نیاز دارد.

سیر یک گیاه روز بلند است که برای تولید مثل، یعنی تشکیل غده، به حدود پانزده ساعت نور نیاز دارد. زمان کاشت سیر به گونه ای انتخاب می شود که مرحله رشد رویشی آن در فصولی که طول روز کوتاه است اتفاق بیفتد و در فصول پاییز و زمستان رشد می کند.

چطور سیر بکاریم

با این حال، فاز رویشی این گیاه در بهار زمانی که طول روز طولانی است و تشکیل غده در شرایط روز طولانی رخ می دهد.سیر به دمای سرد برای رشد رویشی و گرما برای تشکیل غده نیاز دارد. این گیاه به رطوبت زیاد حساس است زیرا در رطوبت زیاد می پوسد. بنابراین کاشت آن در خاک های سبک توصیه می شود.

خاک مناسب برای کاشت سیر

خاک مناسب برای کاشت سیر، خاکی با بافت سبک و شنی است که کامل و دارای زهکشی مناسب باشد. از کاشت سیر در خاک رسی باید خودداری کرد زیرا خاک رسی رطوبت زیادی را حفظ می کند و باعث پوسیدگی آن می شود و پیازهای این خاک به خوبی رشد نمی کنند یا شکل نامناسبی پیدا می کنند.

علاوه بر این، قبل از کاشت سیر، باید خاک را به خوبی شخم زد تا خاک نرم شود و منافذ آن بزرگ شود. علاوه بر این، علف های هرز باید از منطقه حذف شوند زیرا سیر چندان رقابتی نیست و رشد آن مختل می شود.

PH مناسب خاک برای کاشت سیر بین ۵/۵ تا ۷ می‌باشد.

نحوه کاشت سیر

سیر به دو روش کاشته می‌شود:

  • کرتی
  • جوی پشته

روش جوی پشت

در این روش‌ باید سیرچه‌های با سایز متوسط را از پیاز جدا کرد و در عمق ۳ تا ۵ سانتی‌متری خاک قرار داد. فاصله سیر‌ها با یکدیگر باید ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر و فاصله ردیف‌ها باید بین ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر باشد. فاصله بین ردیف‌ها کنترل علف‌های هرز را راحت‌تر می‌کند.

بهتر است سیرچه‌ها را به گونه‌ای در زمین کشت کرد که سمتی که جوانه از آن خارج می‌شود (نوک سیرچه) به سمت بالا باشد و انتهای سیرچه به سمت پایین قرار بگیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که هر چه منطقه‌ای که کاشت سیر در آن رخ می‌دهد سردتر باشد سیرچه‌ها باید در عمق‌های بیشتری قرار گرفته شوند.

بذر مناسب برای کاشت سیر

برای اصولی انجام دادن نحوه کاشت سیر باید بذر خوبی انتخاب کنید. بذری که برای کاشت سیر استفاده می شود همان سیر است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا کمیت برداشت و کیفیت محصول به دست آمده کاملاً به بذرهایی که کاشته می شوند بستگی دارد. دانه های انتخاب شده به عنوان بذر باید اندازه متوسط ​​داشته باشند. اندازه های بزرگ و کوچک حداکثر کارایی و کارایی را ارائه نمی دهند.

نحوه کاشت سیر

ساقه ها نباید تا زمان کاشت از یکدیگر جدا شوند، در غیر این صورت رطوبت خود را از دست داده و پوک می مانند. با این حال، هنگام کشت بهتر است آنها را جدا کرده و در فاصله دور کاشت کنید. از کاشت سیر با بافت تازه و جوانه زده خودداری کنید.

نحوه آبیاری سیر

سیر برای رشد به رطوبت کافی نیاز دارد و به خشکی حساس است.

این که چه میزان باید سیر را آبیاری کرد به خاک مزرعه بستگی دارد. اگر مزرعه دارای خاک سبکی باشد به دفعات آبیاری کمتر و هر بار به مدت زمان کمتری نیاز است. اما اگر مزرعه دارای خاک سنگینی باشد هم دفعات آبیاری و هم مدت زمان آبیاری بیشتر است.

اولین آبیاری مزرعه سیر پس از فرایند کشت است و آخرین آبیاری باید سه هفته تا یک ماه قبل از برداشت باشد تا پوست کاغذی پوشاننده پیاز‌ها خشک شود تا از ابتلا سیرچه‌ها به بیماری جلوگیری کند.

همچنین باید از آبیاری در هنگامی که برگ‌ها زرد و بخش‌های بالایی خشک شده‌اند و شروع به ریزش می‌کنند خودداری کرد.

کود مناسب برای کاشت سیر

سیر از جمله گیاهانی است که برای رشد ایده‌آل به خاک خیلی حاصلخیزی نیاز دارد. این سبزی دو برابر بیشتر از سایر سبزیجات به کود حیوانی نیاز دارد. برای خاک‌های که میزان رس آن‌ها زیاد است کود دامی می‌تواند باعث سبک شدن خاک شود و حاصلخیزی زمین را افزایش دهد.

مقادیر عناصر مختلف برای یک هکتار کشت سیر تقریبا برای کود نیتروژن ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم، کود فسفر ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم و کود پتاسیم ۱۰۰ کیلوگرم می‌باشد. کود دهی را باید در ابتدای فصل رشد انجام داد. اضافه کردن کودهای گیاهی، هوموس و کمپوست می‌تواند عملکرد را افزایش دهد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x