فرهنگ

نگاهی ژرف به فرهنگ بومی مازندران؛ از نوروز تا جشن مردگان

همان طور که همه می دانند، فرهنگ بومی مازندران غنی و رنگارنگ است. مردم مازندران جشن و آیین های خاص خود را دارند که از گذشته تا به امروز سعی در حفط و نگهداری این آداب و رسوم داشته اند. در این مقاله جشن ها و آداب و رسوم مردم مازندران از گذشته تا امروز را معرفی می کنیم. 

به گزارش پارت نیوز؛ فرهنگ بومی مازندران، از دل کوه و جنگل های سرسبز پدیدار می شود. شهر مازندران به دلیل طبیعت بکر از گذشته توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. مردمان این دیار به دلیل جشن های رنگارنگ، غذاهای اصیل و خوش طعم، موسیقی دل نشین و معماری سنتی خود، هویتی کاملا مستقلی را خلق کرده اند.

فهرست

معرفی فرهنگ بومی مازندران

از آنجایی که فرهنگ بومی مازنداران بسیار غنی می باشد، باعث شده تا تاثیر بسیاری بر فرهنگ ایران داشته باشد و در سطح کشور برخی از آداب و رسوم مردم مازندران اجرا می شود.

فرهنگ بومی مازندران؛ آداب و رسوم مازندرانی ها

مردم مازندران هویتی کاملا جداگانه برای خود دارند و شما با ورود به این شهر و دیدن معماری خانه ها و لباس های مردم مازندران متوجه خواهید شد که همه چیز در آنجا متفاوت است و رنگ وبوی تفاوت را به خوبی حس خواهید کرد.

 نوروزخانی در مازندران

 نوروزخانی در مازندران

نوروزخوانی یکی از مهم‌ترین مراسم‌ در فرهنگ بومی مازندران می باشد. گروهی از نوروزخوانان به صورت دوره‌گرد از 15 اسفندماه تا عید نوروز به درب خانه‌ها می‌روند و با خواندن شعر و نواختن ساز، عید را به تک تک مردم تبریک می‌گویند و صاحب‌خانه هم با دیدن آنها عیدی را تقدیم می کند.

فرهنگ بومی مازندران در چهارشنبه سوری

تقریبا در همه فرهنگ ها چهارشنبه سوری به یک شکل برگذار می شود و تنها در چند مورد باهم متفاوت هستند، اما به طور کلی در مازندران پختن آش، بخت‌گشایی، افروختن آتش، کوزه‌شکنی و قاشق‌زنی برگزار می‌شود.

جشن نوروز ماه

در فرهنگ بومی مازندران جشن نوروز ماه از گذشته بوده و تا به امروز اجرا می شود. مازندرانی‌ها در اواسط مردادماه جشنی به نام «نوروز ماه» می‌گیرند. در این جشن از اولین محصول برنج خود غذا درست می‌کنند و در بیرون از روستا به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند.

شال انگلنی در فرهنگ بومی مازندران

این آیین معمولا در اکثر مناطق کوهستانی مازندران مرسوم می باشد و شال اندازی (شال انگلنی) نام دارد. طبق این رسم جوانان به کنار پنجره و پشت‌بام رفته و شالی را به خانه دیگران می‌اندازند. صاحب‌خانه پس از دیدن آن شال شیرینی یا انعامی را به آن فرد می‌دهد.

روز سیزدهم آبان ماه در فرهنگ بومی مازندران

روز سیزدهم در فرهنگ بومی مازندران بسیار با اهمیت است و تمام اعضای خانواده در آن شب دور هم جمع می شوند و با جان‌ودل به داستان‌ها و روایت‌های بزرگ‌ترها گوش می‌سپارند.

آیین سنتی 26 عید ماه؛ جشن مردگان

مردم مازندران هرساله در تاریخ 28 تیرماه شمسی و 26 عید ماه طبری آیین ویژه‌ی سنتی در بیشتر روستاهای استان مازندران برگزار می‌کنند. نام این مراسم جشن مردگان می‌باشد و این مراسم را با آداب خاصی انجام می‌دهند.

شب یلدا در مازندران

شب یلدا در مازندران

جشن شب یلدا در فرهنگ بومی مازندران مانند سایر مردم جای ویژه ای دارد و همه در این روز در یک خانه جمع می شوند و هندوانه، ماست، میوه و تنقلات می‌خورند. همچنین دختران دم بخت به خانه اهالی روستا می‌روند و از آنها طلب هدیه می‌کنند.

مراسم ورف چال در فرهنگ بومی مازندران

مراسم ورف چال نیز مخصوص مردم مازندران است و در روستای اسک و جاده بی نظیر هزار برگذار می شود. زنان روستا در این روز جشن عروس و داماد و شاه و وزیربازی می‌کنند. مردان هم در این روز چاه برف را که برای ذخیره آب در تابستان استفاده می‌شود، پر می‌کنند.

مراسم ماه محرم در مازندران

مراسم محرم در فرهنگ بومی مازندران همان طور که مشخص است  تمامی شهرها قبل از فرارسیدن ماه محرم لباس سیاه‌ می‌ پوشند. برپایی تکیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، اهدای نذورات از جمله رسومات این ماه در مازندران است.

مراسم ازدواج در فرهنگ بومی مازندران

برای شروع ازدواج و خواستگاری ابتدا یکی از اقوام نزدیک پسر به خانه ی دختر می رود و  بعد از تایید از سمت خانواده عروس، فردای آن شب غذا و شيرينی تهيه ديده براي خانواده عروس مي فرستند. براي مراسم اره گيرون يا سهمان بله برون به خانه عروس می روند و با دادن انگشتر به عروس در واقع او را برای پسر شان نشان می كنند.

ادبیات در فرهنگ بومی مازندران

در رابطه ما ادبیات بومی مردم مازندران اطلاعات خیلی دقیقی در دسترس نیست و همه می دانیم که به زبان گیلکی صحبت می کنند. اما ادبیات بومی شمال کشور به طور کلی گسترده می باشد و ما این ادبیات را به دو قسمت، «زبان» و «لهجه» تقسیم می‌شود.

زبان در فرهنگ بومی مازندران

مازندرانی ها با لحجه و گویش متفاوتی صحبت می کنند که یکی از گویش ها و زبان های ایرانی است. این گویش زیر مجموعه گروه زبان‌های کناره‌ی دریای خزر به شمار می‌رود. در واقع این گروه زبان‌ها شامل: زازاکی، گورانی، تالشی، گیلکی، مازندرانی، تاتی، هرزندی و سمانی می‌شوند. این زبان‌ها قدمتی مربوط به عصر پهلوی و اشکانی دارند. در غرب مازندران افراد گویشور (افرادی که به یک‌زبان تکلم می‌کنند) زبان گیلکی، در جنوب گویشور زبان تاتی و در شرق و جنوب شرق گویشور زبان ترکمنی و فارسی هستند. این‌ها زبان‌های موجود در استان مازندران هستند.

لهجه های مازندرانی

کارشناسان و متخصصان توانسته‌اند دوازده لهجه در دوازده منطقه متفاوت استان مازندران را شناسایی کنند. این دوازده منطقه شامل:

  • منطقه کردکوی
  • منطقه بهشهر و نکا
  • منطقه ساری
  • منطقه قائم‌ شهر
  • منطقه بابل
  • منطقه نور و نوشهر
  • چالوس و تنکابن شرقی
  • تنکابن مرکزی
  • منطقه علی‌آباد کتول
  • منطقه قصران باستانی
  • منطقه دماوند
  • آمل

غذا در فرهنگ بومی مازندران

غذا در فرهنگ بومی مازندران 

مردم مازندران غذای محلی بسیار خوش آب و رنگی دارند که شما با دیدن تصاویر این غذاها هوش از سرتان می پرد. نه تنها چهره ی این غذاها کاملا خیره کننده است، طعم بسیار عالی هم دارند. شمال شهری پر از تنوع غذایی است که لیستی از این غذاها را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • کدو بره: ترکیبی از کدوسبز، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر، پیاز، سیب‌زمینی و ادویه.
  • کئی انار: غذایی مقوی برای افراد کم‌خون که از کدو حلوایی، انار، عدس، سیر، گردو، پیاز، لوبیا چیتی، روغن، زردچوبه تهیه می‌شود.
  • اکبر جوجه: غذای محبوب مسافران شمال؛ تهیه‌شده از جوجه، رب انار، زعفران، لیموترش، روغن مایع و ادویه.
  • خورش ناردون: غذایی اصیل و محبوب از گوشت اردک، انار، پیاز، رب انار، سیر، شکر.
  • اردک شکم پر: غذایی خوشمزه و پرطرفدار که از مرغ، پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج، ادویه، سبزی معطر تشکیل شده است.
  • خورش سیر انار: خورشی ترش و خوشمزه. مواد اولیه این خورش پودر موسیر، پودر سیر، ادویه، انار، رب انار، گوشت مرغ، پیاز، روغن‌زیتون، زعفران و گوشت بلدرچین (اختیاری).
  • باقلا وابیج: غذایی با باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره یا روغن، ادویه، دارچین (اختیاری).

لباس محلی مردم مازندران

لباس محلی مردم مازندران 

لباس مانند موارد دیگر در شهر مازندران کاملا متفاوت و غنی است. شما با دیدن لباس مردم مازندران متوجه اصلت و زیبایی مردمان آنجا خواهید شد.

 لباس زنان مردم مازندران شامل موارد زیر است:

  • شلیته یا چرخی شلوار که دامنی منحصربه‌فرد متشکل از چندین نوار رنگی است.
  • سرپوش محلی یا چارقد که یک روسری چهارگوش با گل‌های بسیار و تزئینات جذاب بر روی آن است.
  • پاپوش شامل گالش و چاروق؛ گالش برای رفت‌وآمدهای ساده روزانه و چاروق کفش مشترک بین مردان و زنان است.

لباس بومی مردان مازندران:

لباس محلی مردم مازندران 

  • جومه یا جامه، پیراهن مخصوص مردانه، مناسب برای همه فصول.
  • شلوار یا پشمبال، شلوار سیاه یا آبی‌رنگ، در زمستان دارای الیاف متفاوت‌تر به نام چوقاست.
  • نیم‌تنه، پوششی به رنگ مشکی که در فصل زمستان بر روی پیراهن خود به تن می‌کنند.
  • سرپوش محلی یا کلاه نمدی که برای فصل زمستان بسیار کاربرد دارد.
  • پاپوش محلی یا چاروق، یکی از قدیمی‌ترین پاپوش‌ها، از جنس چرم که با بندهایی به دور پا بسته می‌شود.

بازی‌ های بومی محلی مازندران

مردم مازندران بازی های مخصوص به فرهنگ خود را دارند که دارای قدمت و اصالت زیادی می باشد. مردم مازندران کاملا شاد و سرخوش هستند که شامل موارد زیر می باشد:

چیلک مارکا

دو گروه تشکیل می‌شود. هر گروه یک چوب کوچک (چیلک) و یک چوب بزرگ (مارکا) دارد. چوب چیلک را روی گودال می‌گذارند و با چوب مارکا به آن ضربه می‌زنند. گروهی که چوبش مسافت بیشتری طی کند برنده است. بازنده باید به برنده کولی بدهد.
گودالی کوچک حفر می‌کنند و چوب چیلک را روی آن می‌گذارند. سپس با چوب مارکا به آن ضربه می‌زنند.

آغوزکا یا گردوبازی

تعدادی گردو را دو به دو روی هم می‌چینند. هر بازیکن با یک گردوی بزرگ‌تر (تیره) به گردوها ضربه می‌زند. اگر گردوها با تیره بریزد، آن بازیکن موقتاً برنده می‌شود و بقیه باید به تیره او ضربه بزنند. اگر کسی نتواند به تیره ضربه بزند، صاحب همه گردوها می‌شود.
گردوها را دو به دو روی هم می‌چینند. هر بازیکن با تیره به گردوها ضربه می‌زند.

ریسمان‌بازی

یک نفر (بندباز) روی طناب راه می‌رود و حرکات نمایشی انجام می‌دهد. نفر دیگر (شیطانک) در پایین طناب با حرکات خنده‌دار تماشاچیان را سرگرم می‌کند. در پایان، شیطانک از مردم و صاحب‌خانه پول یا شیرینی می‌گیرد.
طنابی را بین دو نقطه بلند می‌کنند. بندباز روی طناب راه می‌رود و حرکات نمایشی انجام می‌دهد. شیطانک در پایین طناب حرکات خنده‌دار انجام می‌دهد.

کشتی لوچو

دو کشتی‌گیر باهم کشتی می‌گیرند. هدف، انداختن حریف به زمین است. قوانین این کشتی شامل موارد زیر است:

* ضربه‌زدن به سر حریف، گرفتن انگشتان دست، چنگ یا ضربه‌زدن به کتف و گوش خطا محسوب می‌شود. * کشتی‌گیران دو هفته باهم مسابقه می‌دهند. * برنده کسی است که بتواند همه حریفان را شکست دهد. * جایزه برنده یک راس گاو است.

صنایع دستی مردم مازندران
صنایع دستی مردم مازندران 

استان مازندران مانند سایر شهرها، سوغات و صنایع دستی مخصوص به خود را دارد که این سوغات از گذشته تا به امروز مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.

  • سوهان کنجدی یا پشت زیک: این شیرینی خوش‌طعم یکی از شیرینی‌های خوشمزه و قدیمی استان مازندران است که برخی افراد به آن سوهان کنجدی هم می‌گویند.
  • قماق مازندران: یکی دیگر از شیرینی‌های استان مازندران، شیرینی قماق است. این شیرینی به دلیل اینکه فاقد شکر و هر گونه مواد قندی است، مناسب برای افراد دیابتی است.
  • صنایع‌ دستی استان مازندران هم شامل: حصیربافی، صنایع چوبی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی و گلیم‌بافی است. سوغات و صنایع‌ دستی استان مازندران در نوع خود بی‌نظیر است و در این مقال نمی‌گنجد.

رسوم رایج در مازندران

مردم مازندران یک سری رسوم رایج دارند که به خود آن ها اختصاص پیدا می کند. در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

مراسم باران خواهی؛ رایج ترین مراسم در مازندران

در فرهنگ بومی مازندران؛ مراسم باران خواهی بسیار رایج است و در زمان خشک سالی برگذار می شود. به زبان محلي اين مراسم را شيلون يا شيلان مي نامند. نحوه بگذاری این مراسم به این گونه است که ابتدا از اهالي محل مواد اوليه براي پخت شير و برنج و يا آش مورد نظر آن ها گردآموری می شود و در روز معين اهالي در مكان مقدسي مانند مسجد، تكيه ، امامزاده و يا در اطراف درخت مقدس جمع مي شوند.

پس از پخت آش به وسيله زن هاي محل، مراسم دعا وروضه خواني انجام مي شود و از خداوند طلب باران مي كنند. پس از صرف آش مراسم به پايان مي رسد.از ديگر عقايد مردم منطقه كه در اين زمينه به جا گذاشتند پايه منبر در آب و يا ريختن آب به روي فردي سيد است.

آفتاب خواهي در فرهنگ بومی مازندران :

این مراسم برای زمانی است که باران شدید می باشد و بند نمی آید و مردم بر روی کاغذ چهل نفر که کچل می باشند را می نویسند و آوزیران می کنند تا باران قطع شود. همچنین مراسم های دعا خوانی و نظر نیز برای قطع شدن باران دارند.

در روستاي كرات كياسر شهرستان ساري، اگر باران ببارد و مانع فعاليت كشاورزي شود، زن هاي روستا به طور جمعي شعر زير را مي خوانند : باران كو، باران بي پايان كو، گندم كه زير خاكه، از تشنگي هلاكه، يا حضرت سليمان، روز آفتاب و شب باران در روستا ولويه؛

كياسر ساري هنگامي كه باران برای پندیدن رور ادامه داشته باشد، براي بند آمدن آن بچه هاي روستا قوطي هاي حلبي را به نخي مي بندند و دو سر نخ را مي گيرند و در كوچه هاي محل راه مي روند و دسته جمعي شعر زير را مي خوانند قوطي قوطي آفتاب كن، يك مشت برنج تو آب كن، ما بچه هاي گرگيم، از سرمايي بمرديم، يا قرا، يا كتاب فردا بشه آفتاب.

گرفتن ماه و خورشيد در فرهنگ بومی مازندران:

در فرهنگ بومی مازندران گرفتگي ماه و خورشيد را ظل ( تاريكي) نامیده می شود و اعتقاد دارند كه اژدهايي جلوي آن را گرفته است در اين حالت براي رهايي و برطرف شدن تاريكي از ماه به پشت بام ها مي روند بر ظرف مسي مي كوبند و با تفنگي تيراندازي مي كنند. علاوه بر اينها نماز آيات مي خوانند و دعا مي كنند.

گهواره بندي :

گهواره بندی نیز از جمله فرهنگ بومی مازندران است که مربوط به نوزاد ده روزه است و عده ای از نزدیکان در روز دهم نوزاد به صرف ناهار و چای دعوت می شوند و پس از صرف ناهار و چاي و شيريني مادر بزرگ و يا قابله كودك را در گهواره مي بندند در بعضي مناطق اگر نوزاد فرزند اول باشداين وظيفه را مادر بزرگ طرف مادري به عهده مي گيرد سپس مدعوين پولي به عنوان هديه در گهواره طفل مي گذارند.

دندان سري :

يكي از مراسم دوران كودكي مراسم دندان سري است كه همزمان با ظاهر شدن اولين دندان هاي طفل برگزار مي شود . در اين مراسم مادر كودك شير برنج يا آشي كه انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد مي پزند و كاسه اي از اش را به خانه فاميل ها و دوستان مي دهد معمولا” رسم است كه افراد هنگام پس دادن كاسه، هديه اي مانند جوراب، روسري يا پول در آن مي گذارند.

حرف آخر

در این مقاله معرفی کلی از فرهنگ بومی مازندران داشتیم. از شما کاربران خواهشمندیم که اگر نظری در ارتباط با این مقاله دارید، یا موردی وجود دارد که گفته نشده است، در قسمت نطرات کاربران با ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x