گل و گیاه

نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان چگونه است؟

برای نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان باید شرایط مناسبی را برای رشد مهیا کنید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش پارت نیوز؛ نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان  در شرایط ویژه ای قرار می گیرد چرا که با فرارسیدن زمستان و کم شدن نور خورشید گیاهان وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند و درصورتی‌که شما از آن ها به خوبی مراقبت نکنید؛ ممکن است دچار مشکلاتی شده و از بین بروند. سرد شدن هوا، رطوبت کم، روزهای کوتاه و نور کم در زمستان، زندگی گل‌های آپارتمانی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

گل و گیاه یک جزء خوب در معماری و فضای داخلی است که نگهداری از آن اندکی سخت‌تر است. این گل‌های آپارتمانی به نور، تغذیه و آب نیاز دارند و درصورتی‌که هر یک از آن‌ها به میزان کمتر و بیشتری به گیاه برسد؛ از بین می‌رود.

چگونه در زمستان گیاهان را آبیاری کنیم

در زمستان میزان نور و رطوبت کمتری وجود دارد و دمای هوا پایین‌تر است و باعث می‌شود ساکنین خانه از وسایل گرمایشی استفاده کرده و دمای خانه را بالاتر ببرند. در این مواقع گل‌های آپارتمانی آسیب دیده و از بین می‌روند؛ بنابراین بهتر است با نکات و قوانین نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان آشنا شده و این نکات را پیاده‌سازی کنید.

گیاهان را از نزدیک پنجره‌ها، منافذ باز و شوفاژها دور کنید

یکی از راه های نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان دوری آن ها از تغییرات شدید آب و هوا است. بیشتر گیاهان در برابر تغییر شدید آب و هوایی مقاوم نیستند؛ بنابراین سعی کنید آن‌ها را از مناطق خیلی گرم و خیلی سرد دور کنید.

گیاهانی که به نور احتیاج دارند و عاشق آفتاب هستند را بر روی یک میز در نزدیکی پنجره قرار دهید؛ اما از قرار دادن گلدان بر روی پنجره اجتناب کنید؛ زیرا سوز سرما از پنجره‌ها نفوذ کرده به گیاهان آسیب می‌زند. گرما بیش‌ازاندازه پکیج نیز برای گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها مناسب نیست.

در زمستان رطوبت هوا را بررسی کنید

یکی از رکن های اصلی از نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان حفظ رطوبت آن ها است.کاهش رطوبت یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که گیاهان در زمستان با آن مواجه می‌شوند و میزان رطوبت در فصل زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

گیاهان برای رشد در خانه به رطوبت ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز دارند و زمانی که پنجره‌ها بسته شده و هوا سردتر می‌شود؛ رطوبت درون خانه نیز کاهش می‌یابد؛ ساده‌ترین راه برای افزایش رطوبت داخل خانه استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا است که به صورت تصفیه‌کننده هوا نیز در دسترس می‌باشد.

رطوبت گیاه چقدر است

علاوه بر این بهتر است از اسپری آب استفاده کرده و از فاصله دور، برگ‌های گیاهان را اسپری کنید تا رطوبت شان بیشتر شود. یک روش دیگر برای رساندن رطوبت کافی در حین نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان، قرار دادن آن در سینی آب است. در یک سینی آب بریزید و روی آن سنگ بگذارید و گل‌های آپارتمانی را روی سنگ قرار دهید تا از رطوبت استفاده کرده؛ اما درعین‌حال در آب قرار نگیرند.

دمای خانه را ثابت نگه دارید

اگر چه دمای ایدئال برای نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان می تواند متفاوت باشد اما بیشتر گیاهان در دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت به خوبی رشد می‌کنند و خشک نمی‌شوند. بنابراین بهتر است دمای خانه را خیلی سرد و خیلی گرم نکنید. گیاهان را به شوفاژ و شومینه‌های نزدیک نکنید؛ زیرا دما به مقدار زیاد بالا می‌رود و به آن آسیب می‌زند. از ترموستات‌ها برای تنظیم درجه حرارت خانه استفاده کنید، و نکات زیر را رعایت نمایید.

– از قرار دادن گیاهان در نزدیکی پنجره‌های سرد یا منابع گرما خودداری کنید.

– در مناطق سردسیر، اگر پنجره در طول شب یخ زده باشد، گیاهان را از آن دور کنید.

گیاهان را بچرخانید

حتما برای نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان چرخاندن آن ها را فراموش نکنید. تابش نور خورشید در زمستان کمتر است و در زوایا کمتری تابانده می‌شود. بنابراین بهتر است گیاهان را نزدیک پنجره نگه دارید اما بر روی پنجره قرار ندهید. برای جلوگیری از رشد ناهموار گیاهان بهتر است بعد از هر بار آب دادن و هر چند وقت یک بار گیاه را بچرخانید تا قسمت‌های پشتی گیاه نیز در معرض نور خورشید و نور آپارتمان قرار گرفته و رشد متناسبی داشته باشند.

– در صورت امکان گیاهان را به پنجره نزدیک کنید اما روی پنجره قرار ندهید.

– پنجره‌ها را تمیز کنید تا امکان انتقال نور حداکثر فراهم شود.

– برای زمستان گیاهان را به مکان‌های جدید نزدیک پنجره‌های روشن‌تر ببرید.

– گردوغبار را از روی گیاهان بشویید تا برگ‌ها بتوانند از نور موجود حداکثر استفاده کنند.

– نور مصنوعی اضافه کنید. لامپ‌های فلورسنت نور کافی را تأمین می‌کنند. آن‌ها ارزان‌تر از چراغ‌های سنتی هستند و گرمای کمتری تولید می‌کنند. لامپ‌ها را با فاصله ۴-۱۲ اینچ از گیاهان قرار دهید تا نتایج مؤثرتری ایجاد شود.

به گیاهان به مقدار زیاد آب ندهید

هنگام نگهداری گیاهان در پاییز و زمستانگل‌های پارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند؛ گیاهان در هوای سرد سرعت رشد کمتری دارند و برخی از آن‌ها به خواب زمستانی می‌روند و برای رشد و مرطوب نگه داشتن به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند و استفاده بیش‌ازاندازه از آب باعث پوسیدگی آن‌ها خواهد شد.

آبیاری گیاهان در زمستان

اگر از همان برنامه‌ای که در تابستان استفاده کرده‌اید؛ برای آبیاری گل‌ها در زمستان استفاده کنید؛ بدون شک گیاهان شما دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. بهترین راه برای آب دادن گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان بررسی رطوبت خاک است.

انگشت خود را به اندازه دو اینچ در خاک فرو ببرید و رطوبت خاک را بررسی کنید اگر خشک بود به آن آب دهید. مراقب باشید که ریشه گیاه در آب بیش‌ازاندازه قرار نگیرد؛ زیرا باعث پوسیدگی خواهد شد. بررسی سطحی روی خاک نشانگر خوبی برای زمان آبیاری نیست و شما باید با انگشت دستتان  را چند سانتی متر درون سطح خاک فرو برده و آن را بررسی نمایید.

گیاهان را تمیز کنید

چک کردن بسته بودن پنجره‌ها یکی از راه های آسان نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان می باشد. این کار در طول زمستان باعث می‌شود میزان گردوغبار و آلودگی محیط داخلی بیشتر شده و سطح گیاه را بپوشاند؛ گردوغبار می‌تواند میزان جذب نور در گیاهان را کم کند و از آنجا که در طول روز ساعات کمتری نور خورشید وجود دارد.

به طور کلی میزان جذب نور را کمتر خواهد کرد. در زمستان تمیز کردن برگ گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ برای این کار از یک پارچه یا اسفنج مرطوب (آب به همراه چند قطره آب لیمو یا صابون خانگی خیلی ضعیف) استفاده کرده و پشت برگ را با دست نگه داشته و به آرامی سطح گیاه را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.

به گیاهان کود ندهید

به‌هیچ‌وجه در حین نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان آن ها را بارور نکنید و اگر گیاهتان سالم است؛ به طور کلی کود دهی را در زمستان کنسل کنید. در زمستان گیاهان به‌سختی در حال رشد و زندگی هستند؛ بنابراین نیازی به کود ندارند؛ می‌توانید برای بارور کردن و رشد بهتر گیاهان آپارتمانی خود تا فصل بهار صبر کنید.

نحوه نگهداری گیاهان

البته هر گیاه متناسب با نوع و شرایط زندگی خود به کود در زمان خاصی نیاز دارد و بهتر است تا بهار صبر کنید. برخی از گیاهان به کود نیاز دارند؛ در این شرایط بهتر است کود را تا ۵۰ درصد رقیق کرده و ترجیحاً در پاییز استفاده کنید.

گیاهان را کنار بخاری نگذارید

وقتی موضوع نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان مطرح می‌شود، بعضی‌ها فکر می‌کنند گیاهان هم باید مانند انسان‌ها در فضایی گرم نگهداری شوند تا آسیبی به آنها نرسد؛ اما حواستان باشد به هیچ‌وجه گیاهان را در فصل‌های سرد سال کنار وسایل گرم‌کننده مانند بخاری و شوفاژ قرار ندهید؛ چون اگر گل و گیاه در فضایی خیلی گرم بماند، پژمرده شده و خراب خواهد شد.

در ضمن، گیاهان را در مکان‌هایی که سر راه افراد بویژه بچه‌هاست نگذارید. علاوه بر این، در فصل‌های سرد سال باید به گیاهان کمتر آب بدهید و هنگامی که می‌بینید خاکشان هنوز خیس و نمناک است، از این کار دست بردارید چون آب دادن زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و آن را از بین می‌برد.

نکات مهم در نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

– از هرس کردن گیاهان تا اواخر زمستان بپرهیزید.

– از آبیاری زیاد گلدان ها اجتناب کنید این امر سبب پوسیده و از بین رفتن گیاه می شود.

– گل های خود را از جریانات سرد محفوظ بدارید.

– از کاشت، تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد در این فصول دوری کنید!

– مواظب گلدان های نزذیک بخاری باشید هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری برای بعضی از گل های آپارتمانی خطرناک می باشد.

– نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان داخل خانه بسیار عالی است و از نظر جسمی و روحی بر روی بدن شما تأثیرات مثبتی خواهد داشت؛ بااین‌حال باید برای مراقبت از این گل‌ها در فصل زمستان بیشتر دقت کرده و با انجام راهکارهای فوق مانع از خرابی آن‌ها شوید. نور، آب، رطوبت کافی، دمای مناسب و راهکارهای دیگر باید برنامه‌ریزی‌شده و میزان آبیاری کاهش یابد تا گل و گیاه بتواند این فصل را سپری کرده و زنده بماند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x