سلامت

همه چیز در مورد سلامت و بهداشت قاعدگی + شست و شو، نظافت محیط، رفتار اجتماعی، استفاده از محصولات بهداشتی

دوران قاعدگی یکی از مهمترین دوره های برای هر زنی است. باید توجه داشته باشید که بهداشت قاعدگی در این دوران می تواند به سلامت شما و خانواده کمک شایانی کند.

به گزارش پارت نیوز؛ سال ها است که روز 7 خرداد را روز جهانی بهداشت قاعدگی یا بهداشت بلوغ می نامند. نامگذاری این روز نشان از اهمیت بهداشت فردی در دوران قاعدگی در نوجوانان و بزرگسالان دارد که می تواند بر سلامت فردی و بهداشت عمومی جامعه تاثیر مثبت داشته باشد.

در واقع دختران و زنان باید بدانند در این دوران چگونه خود را مدیریت کنند تا بر پتانسیل های درونی و بیرونی خود کنترل کامل داشته باشند.

مدیریت خوب بهداشت قاعدگی (MHM) نقش اساسی در توانمندسازی زنان، دختران و سایر قاعدگی‌ها برای رسیدن به پتانسیل کامل خود دارد. اثرات منفی فقدان بهداشت و یا بهداشت خوب قاعدگی بر بخش‌های مختلف بدن و نزدیکان فرد تأثیر می‌گذارد، بنابراین بانک جهانی رویکردی چندبخشی و جامع را در تلاش برای بهبود بهداشت قاعدگی در عملیات خود در سراسر جهان اتخاذ می‌کند.

سلامت و بهداشت قاعدگی (MHH) برای بهزیستی و توانمندسازی زنان و دختران نوجوان ضروری است. در هر روز، بیش از 300 میلیون زن در سراسر جهان قاعدگی دارند. در مجموع، حدود 500 میلیون نفر به محصولات قاعدگی و امکانات کافی برای مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) دسترسی ندارند.

برای مدیریت موثر قاعدگی، دختران و زنان نیاز به دسترسی به آب، امکانات بهداشتی و بهداشتی (WASH)، مواد بهداشتی قاعدگی مقرون به صرفه و مناسب، اطلاعات در مورد اقدامات خوب و محیطی حمایتی دارند که در آن بتوانند بدون خجالت یا انگ قاعدگی را مدیریت کنند.

تعریف بهداشت قاعدگی و استانداردهای جهانی آن

بر اساس برنامه نظارت مشترک WHO/یونیسف در سال 2012، مدیریت بهداشت قاعدگی به صورت زیر تعریف می شود:

“زنان و دختران نوجوان از مواد تمیز مدیریت قاعدگی برای جذب یا جمع‌آوری خون قاعدگی استفاده می‌کنند که می‌توان آن را در صورت لزوم در خلوت تغییر داد، در صورت لزوم از آب و صابون برای شستشوی بدن و دسترسی به امکانات امن و راحت استفاده کرد. مواد استفاده شده مدیریت قاعدگی را دور بریزید. آنها حقایق اساسی مرتبط با چرخه قاعدگی و نحوه مدیریت آن را با وقار و بدون ناراحتی یا ترس درک می کنند.

بهداشت قاعدگی

چالش‌هایی که دختران، زنان و سایر افراد پریود با آن‌ها مواجه هستند، بیش از کمبود اساسی منابع یا زیرساخت‌ها رفتارهای محیطی افراد است. در حالی که قاعدگی بخشی طبیعی و سالم برای اکثر زنان و دختران است، در بسیاری از جوامع، تجربه قاعدگی همچنان توسط تابوهای فرهنگی و هنجارهای تبعیض آمیز اجتماعی محدود شده است.

فقدان اطلاعات ناشی از قاعدگی منجر به اعمال غیربهداشتی و ناسالم قاعدگی می شود و باعث ایجاد باورهای نادرست و نگرش های منفی می شود که از جمله انگیزه شرمساری، قلدری و حتی خشونت مبتنی بر جنسیت است. برای نسل‌های مختلف دختران و زنان، سلامت و بهداشت ضعیف قاعدگی نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی را تشدید می‌کند و بر آموزش، سلامت، ایمنی و توسعه انسانی تأثیر منفی می‌گذارد.

بهداشت دوران قاعدگی

دست های خود را قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از استفاده از محصولات قاعدگی بشویید. محصولات یکبار مصرف قاعدگی را به درستی دور بریزید: آنها را با دستمال توالت، دستمال کاغذی یا مواد دیگر بپیچید و سپس در سطل زباله بیندازید.

عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی

تغییر تعادل pH طبیعی واژن با شستن یا استفاده از مواد شیمیایی برای پاکسازی واژن می تواند مضر باشد و ممکن است منجر به عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی شود. از دستمال توالت، تامپون یا پدهای بدون عطر استفاده کنید. محصولات بهداشتی معطر می توانند پوست را تحریک کرده و بر تعادل طبیعی pH شما تأثیر بگذارند.

استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران قاعدگی

استفاده منظم از محصولات بهداشتی واژن می تواند مفید باشد، اما استفاده از آنها در دوره قاعدگی نیز می تواند کمی مضر باشد. از آنجایی که استفاده از این محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی در دوره قاعدگی می تواند روند تمیز کردن طبیعی واژن را مختل کند.

در دوران قاعدگی چه باید کرد؟

عکس رعایت نکات بهداشتی در دوران قاعدگی

عادات سالم را در طول دوره خود تمرین کنید.

محصولات قاعدگی را داخل توالت نریزید. نوار بهداشتی: نوار بهداشتی را هر چند ساعت یکبار تعویض کنید، مهم نیست که جریان آن چقدر کم باشد. اگر پریودتان سنگین است، آنها را بیشتر عوض کنید. تامپون: هر 4 تا 8 ساعت تامپون را عوض کنید.

محوری کردن مدیریت بهداشت قاعدگی از طریق یک رویکرد کل نگر

مسائل چند بعدی که قاعدگی ها با آن مواجه هستند نیاز به مداخلات چند بخشی دارد. متخصصان WASH به تنهایی نمی توانند همه راه حل ها را برای مقابله با مسائل متقاطع امکانات بهداشتی ناکافی، کمبود اطلاعات و دانش، عدم دسترسی به محصولات بهداشتی قاعدگی مقرون به صرفه و با کیفیت، و انگ و هنجارهای اجتماعی مرتبط با قاعدگی ارائه دهند.

تحقیقات نشان داده است که رویکردهایی که می‌توانند به طور مؤثر اطلاعات و آموزش را با زیرساخت‌های مناسب و محصولات قاعدگی ترکیب کنند، در یک محیط سیاستی مساعد، در اجتناب از اثرات منفی MHH ضعیف موفق‌تر هستند – به طور خلاصه، رویکردی جامع که نیازمند پاسخ‌های مشترک و چند بعدی است.

اولویت بهداشت و سلامت قاعدگی

در کشورهای کم درآمد، نیمی از مدارس فاقد آب کافی، سرویس های بهداشتی هستند که برای دختران و معلمان زن برای مدیریت قاعدگی ضروری است (یونیسف 2015).

بسیاری از مطالعات استدلال می‌کنند که امکانات بهداشتی ناکافی بر تجربیات دختران در مدرسه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که آنها در طول قاعدگی کلاس را از دست بدهند یا حتی ترک تحصیل کنند. مدارسی که دارای امکانات مناسب برای زنان هستند و اطلاعات مربوط به قاعدگی را در برنامه درسی دختران گنجانده اند می توانند انگ را کاهش دهند و به نتایج بهتر آموزش و سلامت کمک کنند.

بایدها و نبایدها برای بهداشت قاعدگی

باید بدانید رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی بسیار ضروری است. در واقع رعایت نکردن آن ممكن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده  کودک منجر شود.

این عوارض می ‌تواند فرد را از امکان مادر شدن محروم کند و هزینه های زیادی بر جامعه برای درمان ناباروری تحمیل کند. ممكن است زندگی خانوادگی آینده فرد نیز دچار مشكل شود، بنابراین توجه به نكات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:

۱- لباس زیر مناسب:
از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را پس از مدت کوتاهی تعویض کنید. لباس‌های زیر را به صورت جداگانه بشویید و در آفتاب خشك كنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نكنید.

۲- ورزش:

فعالیت‌ ورزشی عادی و سبك در این دوران منعی ندارد، بلكه مفید است و به آرامش عضلات كمك می ‌كند. باید بدانید که بدترین كار درازكشیدن روی تخت و بی‌حركت ماندن است.

۳- تغذیه:
خون از دست رفته خون مغذی بدن است. پس برای جبران کمبود خون در این دوران از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه استفاده كنید. توصیه می‌ شود برای كاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یك هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمك و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثلعدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک وکشمش .

ویتامین B6 در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.

۴- حمام کردن:
حمام‌كردن در دوران قاعدگی لازم است. اما از نشستن كف حمام خودداری کنید و تا حد امكان به شكل ایستاده حمام كنید تا بدن شما به آلودگی‌های میكروبی كف حمام آلوده نشود.

اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.

۵- نوار بهداشتی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید و آن را مرتب و زود به زود عوض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی كه خون‌ریزی بیشتر است، روشن می ‌شود. با این كار علاوه بر رعایت بهداشت جسم از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز جلوگیری می کنید. هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل كاغذ پیچیده و دور بیندازید.

باید بدانید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می ‌شود. چنانچه امكان استفاده از نوار بهداشتی را نیست می ‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کنید و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشك و در صورت امكان اتو کنید. تا مجبور نشدید از پنبه یا دستمال كاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یك عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممكن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.

با توجه به اینكه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشكلی ایجاد نشود.

۶- استفاده از مسکن:
وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است كه موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشك، از داروهای تسكین‌دهنده استفاده كنید. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. همچنین می توانید با استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد آن را تسکین دهید، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف كند.

استراحت كافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شكر، قهوه و چای نیز می ‌تواند در تسكین درد موثر باشد.

۷- بهداشت ناحیه تناسلی:
خانم‌ها به علت نزدیك بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امكان انتقال انواع میكروب‌ها به دستگاه تناسلی بسیار بیشتر از آقایان است. برای پیشگیری از عفونت، به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود.

در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امكان با دستمال تمیز خشك شود.

برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممكن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زیر شكم شود. دقت کنید هیچگاه با دست كثیف یا آلوده طهارت نگیرید.

۸- آکنه:
یكی از عوارض شایع دوران نوجوانی آكنه یا جوش غرور است كه علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می ‌یابد. آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می ‌یابد.

بنابراین راه درمان آكنه‌های معمولی رعایت بهداشت پوست ، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرك و پرهیز از دست‌زدن به آنهاست و برای آكنه‌های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

آمارهایی عجیب در خصوص محرومیت دختران از تحصیل به خاطر قاعدگی

  • یک متاآنالیز در مورد وضعیت بهداشت قاعدگی در میان دختران نوجوان در هند نشان داد که یک چهارم دختران در طول قاعدگی به دلیل نداشتن توالت کافی به مدرسه نمی‌روند (ون ایجک و همکاران 2016).
  • در سودان جنوبی، 57 درصد از دختران نوجوان مورد بررسی گزارش کردند که به دلیل نبود رختکن خصوصی در مدرسه، در طول قاعدگی در خانه می مانند (Tamiru et al. 2015).
  • یک مطالعه در کنیا نشان داد که 95 درصد از دختران در حال قاعدگی یک تا سه روز مدرسه را از دست دادند، 70 درصد تأثیر منفی بر نمرات خود را گزارش کردند و بیش از 50 درصد اظهار داشتند که به دلیل قاعدگی در مدرسه عقب مانده اند (Muchera and Thomas 2017).
  • یک نظرسنجی در بنگلادش نشان داد که تنها 6 درصد مدارس در مورد بهداشت قاعدگی آموزش می دهند و تنها 36 درصد از دختران قبل از اولین قاعدگی خود اطلاعات قبلی در مورد قاعدگی داشتند (بانک جهانی 2017c).
  • مداخله نوار بهداشتی در غنا نشان داد که پس از شش ماه تهیه نوار بهداشتی رایگان و برنامه‌ریزی آموزش در دوران بلوغ دخترانبه طور چشمگیری عدم حضور در مدرسه را کاهش داده اند. (مونتگومری و همکاران 2012).

سلامتی دختران و بهداشت قاعدگی

وقتی دختران و زنان برای مدیریت قاعدگی خود به مواد بهداشتی ایمن و مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهند. این می تواند اثرات آبشاری بر سلامت کلی جنسی و باروری داشته باشد، از جمله کاهش بارداری نوجوانان، نتایج مادری، و باروری.

عکس فردی در حال آموزش بهداشت قاعدگی به روستاییان

با این حال، بهداشت ضعیف قاعدگی می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند، مانند عفونت‌های دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری که می‌تواند منجر به ناباروری و عوارض زایمان در آینده شود. بی توجهی به شستن دست ها پس از تعویض محصولات قاعدگی می تواند باعث گسترش عفونت هایی مانند هپاتیت B و برفک دهان شود.

  • مطالعات نشان داده اند که دادن نوار بهداشتی به دختران منجر به کاهش قابل توجه عفونت های مقاربتی و واژینوز باکتریایی می شود (بنشال تولونن و همکاران 2019؛ فیلیپس هاوارد و همکاران 2016).
  • فقدان وسیله ای برای مدیریت بهداشتی قاعدگی می تواند باعث ناراحتی و استرس روانی شود و به شرم و گاهی افسردگی که زنان و دختران به دلیل تابوها و انگ های مربوط به قاعدگی تجربه می کنند می افزاید (Sweetman and Medland 2017).

برابری جنسیتی و بهداشت قاعدگی

ارتقای سلامت و بهداشت قاعدگی وسیله مهمی برای حفظ حرمت، حریم خصوصی، یکپارچگی بدنی و در نتیجه خود کارآمدی زنان است. آگاهی از مدیریت بهداشت قاعدگی به ایجاد یک محیط مناسب برای عدم تبعیض و برابری جنسیتی کمک می کند که در آن صدای زنان شنیده می شود و دختران در مورد آینده خود انتخاب هایی دارند و زنان گزینه هایی برای تبدیل شدن به رهبر و مدیر دارند.

  • هنجارهای اجتماعی تبعیض آمیز، تابوهای فرهنگی، و انگ مرتبط با قاعدگی می تواند دختران را به پیروی از شیوه های ناامن سوق دهد.
  • یک مطالعه در مصر نشان داد که بسیاری از دختران مدرسه ای گزارش می دهند که در طول قاعدگی خود حمام نمی کنند زیرا تماس با آب در طول چرخه قاعدگی یک تابو اجتماعی محسوب می شود (ElGilany, Badawi, and El-Fedawy 2005).
  • یک مطالعه در نپال نشان داد که بسیاری از دختران در طول دوره قاعدگی خود مجبور به ماندن در کلبه یا خوابیدن در مزرعه می شدند، حتی اگر دولت این عمل را غیرقانونی اعلام کرده بود (Thompson et al. 2019).

تاثیر بهداشت قاعدگی بر هزینه های اقتصادی درمان ناباروری

بهبود بهداشت قاعدگی و دسترسی به مواد قاعدگی مقرون به صرفه می‌تواند به بهبود دسترسی دختران و زنان به آموزش کمک کند. گزینه‌های بیشتری را برای مشاغل، ترفیعات و کارآفرینی باز کند، در نتیجه به جای نگه داشتن آنها در خانه، سهم زنان را در اقتصاد کلی آزاد کند.

علاوه بر این، محصولات بهداشتی زنانه یک صنعت چند میلیارد دلاری است که اگر به درستی از آن استفاده شود، می تواند برای بسیاری درآمد ایجاد کند و رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • دخترانی که ترک تحصیل می کنند فرصت های شغلی محدودی دارند و اغلب زود ازدواج می کنند و شروع به بچه دار شدن می کنند و این امر گزینه های آنها برای کسب درآمد را کاهش می دهد.
  • زنانی که فاقد امکانات بهداشتی مناسب برای زنان در محل کار هستند، دستمزد روزهای کاری خود را که در طول قاعدگی از دست می‌دهند و به عنوان کارگرانی غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند که گزینه‌های پیشرفت را کاهش می‌دهد.
  • به دلیل محدودیت های مالی یا بازارهای محدود بسیاری از دختران و زنان قادر به دسترسی به محصولات مناسب قاعدگی نیستند.

محیط زیست و بهداشت قاعدگی

محصولات بهداشتی یکبار مصرف باعث ایجاد مقادیر زیادی زباله جهانی می شود. حصول اطمینان از دسترسی زنان و دختران به محصولات پایدار و با کیفیت و بهبود مدیریت دفع محصولات قاعدگی، می تواند تفاوت بزرگی در محیط زیست ایجاد کند.

  • هر سال یک زن به طور متوسط حدود 150 کیلوگرم زباله تجزیه ناپذیر تولید می کند. تنها در هند، تقریباً 121 میلیون زن و دختر به طور متوسط از 8 پد یکبار مصرف و غیر قابل کمپوست در ماه استفاده می کنند که 1.021 میلیارد لنت زباله در ماه، 12.3 میلیارد پد زباله در سال و 113،000 متریک تن زباله قاعدگی سالانه تولید می کنند. (پونکشه 2018؛ PATH 2017).

روز جهانی بهداشت قاعدگی

روز جهانی بهداشت قاعدگی

هر ساله 28 می به عنوان روز جهانی بهداشت قاعدگی نامگذاری شده است تا آگاهی در مورد اهمیت بهداشت قاعدگی افزایش یابد.

نمونه های کشورهایی که طرح بهداشت قاعدگی در آنها انجام شده است

افزایش فرصت‌ها برای دسترسی زنان به سلامت و بهداشت کافی برای قاعدگی برای گروه بانک جهانی در دستیابی به نتایج توسعه آن محوری است. MHM بسیاری از بخش‌های توسعه را کاهش می‌دهد و بانک به این موضوع از طریق همکاری و رویکردی جامع رسیدگی می‌کند، همانطور که در نمونه‌های اخیر از عملیات بانک جهانی نشان داده شده است:

  • در بنگلادش، پروژه توسعه آب، بهداشت و بهداشت روستایی برای سرمایه انسانی به زنان امکان دسترسی به وام های مالی خرد و کمک هزینه های بهداشتی برای سرمایه گذاری در تسهیلات شستشوی خانگی را می دهد. علاوه بر این، این پروژه جلسات تغییر رفتار و آموزش در مورد اهمیت بهداشت قاعدگی و امکانات شستشوی ایمن مدیریت شده را تسهیل می کند.

در سطح جامعه، این پروژه امکانات سازگار با MHH را در مکان های عمومی ایجاد می کند و نمایندگی و رهبری زنان را در کمیته های مدیریت آب ارتقا می دهد. دسترسی به منابع مالی برای 150 زن کارآفرین فراهم خواهد شد تا به آنها در بازاریابی و فروش صابون، مواد ضدعفونی کننده و محصولات بهداشتی قاعدگی در خانه کمک شود. این روش‌های بهداشت قاعدگی را بهبود می‌بخشد، به ویژه در میان کسانی که خیلی خجالتی هستند و تمایلی به خرید آنها در بازارهای عمومی ندارند.

  • در واتینی، یک پروژه دسترسی به تامین آب و بهداشت، رویکردهای طراحی را ترویج می کند تا اطمینان حاصل شود که تأسیسات بهداشتی و بهداشتی در مدارس برای رفع نیازهای زنان و دختران ساخته شده است.

این شامل امکانات جدا شده از نظر جنسیت با قفل درها، روشنایی، سطل های دفع زباله و ایستگاه های شستشوی دست با آب و صابون است. تغییرات رفتاری و کمپین های ارتقای بهداشت با ترکیب MHH انجام خواهد شد که دانش آموزان، معلمان، والدین و جامعه بزرگتر را هدف قرار می دهد.

  • پروژه بهداشت و آب GAMA در غنا یک مطالعه کیفی عمیق را برای درک تأثیرات مداخلات MHM در مدارس بر مشارکت آموزشی دختران نوجوان راه اندازی کرد. تحت این پروژه، تأسیسات بهداشتی در بیش از 260 مدرسه در سراسر منطقه بزرگ آکرا ساخته شد. امکانات همگی شامل سرویس بهداشتی و رختکن مجزا برای دختران با قفل درها، وسایل شستشوی دست و فضاهای بهداشتی و ایمن برای دفع محصولات بهداشتی مستعمل می باشد.
  • پروژه تامین آب، بهداشت و بهداشت، یک پروژه چندبخشی WASH در PDR لائوس، از رویکرد همگرایی تغذیه با ارائه خدمات زیرساختی و تغییر رفتار در سطح جامعه و خانواده استفاده می‌کند. هدف این پروژه پرداختن به حضور کم دختران نوجوان در مدارس با حصول اطمینان از اینکه امکانات بهداشتی مدرسه، توالت های تک جنسیتی کاربردی با منبع قابل اعتماد آب و صابون را فراهم می کند. مطالب آموزشی در زمینه بهداشت و MHM نیز تهیه و پراکنده خواهد شد.
  • در مناطق روستایی موزامبیک، نرخ تکمیل مدارس ابتدایی برای پسران فقط 14 درصد و برای دختران 8 درصد است که فرصت های معیشتی را به شدت محدود می کند. تعداد کمی از مدارس دارای امکانات بهداشتی کافی هستند و مدارسی که دارای امکانات بهداشتی کافی هستند، نگهداری ضعیفی دارند و برای MHH مناسب نیستند. پروژه بهداشت شهری با یک کمپین بازاریابی بهداشتی و ترویج بهداشت با تاکید بر بهبود بهداشت قاعدگی برای دختران و زنان پاسخ می دهد. در حال تامین مالی ساخت 78 سرویس بهداشتی در مدارس و بازار در دو شهر پروژه است. طرح‌های استاندارد شامل امکانات شستشوی دست، دسترسی افراد دارای معلولیت، و امکانات رفاهی MHH است. MHH و فعالیت های ارتقای بهداشت، از جمله آموزش برای معلمان و دانش آموزان، در مدارس انجام خواهد شد. این رویکردها به مداخلات آتی در مدارس سراسر کشور اطلاع رسانی خواهد کرد.

آموزش بهداشت بلوغ و قاعدگی در مدارس ایران

تاکنون گزارشی مبنی بر آنکه در دروس درسی دختران در کشور و یا کلاس های فوق العاده آنها کلاسی در این خصوص گنجانده شده است وجود ندارد. ایجاد این مهم می تواند به بهداشت عمومی جامعه کمک شایانی کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x