سلامت

پماد زینک اکساید درمان خانگی برای مشکلات پوستی + عوارض و کاربردهای درمانی 

پماد زینک اکساید معجزه گر پوست های آسیب دیده می باشد. احتمالا نام آن را در مراکز زیبایی بیشتر شنیده باشید چرا که برای کاهش التهاب بعد از لیزر بسیار توصیه می شود. ما در ادامه تمام فواید، عوارض و کاربردهای درمانی زینک اکساید را در اختیارتان قرار می دهیم. 

به گزارش پارت نیوز؛ پماد زینک اکساید به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و محافظتی خود، در درمان و پیشگیری طیف وسیعی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. کرم زینک اکساید کاربردهای بسیار متنوعی دارد و تقریبا برای تمام سنین مناسب می باشد. در کنار تمام این فواید برخی افراد نگران عوارض آن هستند که ما تمام عوارضی را که ناشی از این پماد می باشد را به شما شرح می دهیم.

فهرست

پماد زینک اکساید چیست؟

زینک در واقع یک ماده معدنی می باشد. پماد زینک اکساید موضعی (برای پوست) مناسب برای درمان سوختگی های خفیف، قرمزی، سوزش پوست، یا دیگر حساسیت های پوستی می باشد. همچنین این پماد جادویی معمولا برای مشکلاتی مثل خارش، سوزش و دیگر ناراحتی‌های مقعد که بر اثر بواسیر یا مشکلات روده به وجود آمده است، نیز استفاده می‌شود.

اسامی رایج در ایران:

  • پماد زینک اکساید مینو ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اکساید مدیفارم ۲۵%
  • پماد موضعی ایپوزینک ۲۵%
  • پماد زینک اکسید داروپخش ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اکسید ایران دارو ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اسکاید فیروز ۱۰%

پماد زینک اکساید چگونه عمل می کند؟

نحوه عملکرد زینک اکساید به این صورت است که گونه های فعال اکسیژن را تولید کرده و باعث افزایش پراکسیداسیون لیپیدی غشایی می‌شود. در نتیجه نشت پروتئین‌ها و قندهای کاهنده بیشتر شده و عوامل محرک از بین می‌روند.

زینگ اکساید یا پودر بچه ؟

زینگ اکساید یا پودر بچه ؟

همانطور که همه می دانیم، پودر بچه در ترمیم پوست بسیار خوب عمل می کند، آن هم به دلیل وجود ۱۰% زینک اکساید می باشد. اما طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، پماد زینک اکساید نسبت به پودر بچه با سرعت بیشتری بثورات پوستی را برطرف می‌کند.

دستور العمل و نحوه مصرف زینک اکساید به چه صورت است؟

برای استفاده از پماد زینک اکساید حتما دستورالعمل روی بسته را بخوانید. و به موارد زیر توجه کنید:

  • این دارو را فقط روی پوست استفاده کنید.
  • اگر کرم وارد چشم شد، سریعا آن را بشویید.
  • روی ناحیه آسیب‌دیده مقدار زیادی از کرم را بمالید. آن را با بانداژ نپوشانید.
  • اگر می‌خواهید برای کودک خود از این کرم استفاده کنید، حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.
  • قبل و بعد از استفاده از کرم زینک اکساید دست خود را بشویید.

۱. مقدار مصرف زینک اکساید

معمولا مقدار مصرف زینک اکساید توسط پزشک تعیین می شود، مخصوصا برای کودکان شما باید از یک پزشک مشورت بگیرید. همچنین اکثر برندهای دارویی پماد زینک اکساید ۲۵ در صد را تولید می‌کنند. برخی برندها مانند فیروز پماد زینک اکساید ۱۰ در صد هم عرضه می‌کنند.

۲. اگر یک دوز را فراموش کنم چه می شود؟

برای زینک اکساید خیلی دوز خای تعیین نشده است و در مواقع نیاز افراد به سراغ این پماد می روند. شما زمانی که یک نوبت از زینک اکساید را فراموش کرده اید، نیازی نیست در نوبت دوم دو بربار استفاده کنید و این کار نوبت اول را جبران نمی کند.

۳. مصرف بیش از حد پماد زینک اکساید

اگر جز کسانی هستید که به صورت روزانه از پماد زینک اکساید استفاده می کنید، نگران نباشید این پکاد موضعی عوارض خاصی را برای شما ایجاد نمی کند. البته بیشترین ناحیه مورد استفاده افراد، زیر بغل است که شما برای از بین بردن بوی بد می توانید هر روز این کار را انجام بدهید.

۴. پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند؟

از پماد زینک اکساید می‌توان ۲ تا ۴ بار در روز استفاده کرد. زمانی که پماد را روی پوست مالیدید، صبر کنید تا به طور کامل جذب شود.

کاربردهای درمانی زینک اکساید چیست؟

کاربردهای درمانی زینک اکساید چیست؟

ما از پماد زینک اکساید برای درمان مشکلات پوستی خفیف استفاده می کنیم. در نوزادان بیشتر برای بثورات پوشمک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترک پا، سوختگی بعد از لیزر نیز پیشنهاد می شود. در ادامه کاربردهای زینک اکساید را به طور کامل شرح می دهیم.

۱. پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی پوست و جای جوش، زینک اکساید برای جوش

در اولین مورد به کاربرد زینک اکساید برای از بین بردن لکه های تیره، بتفت ناهموار و و پرپیگمانتاسیون توصیه می شود. ه8مچنین جای جوش را نیز از بین می برد. اما نمی‌توان گفت این کرم خاصیت سفیدکنندگی پوست را دارد. پماد ایپوزینک برای پوست صورت خوب است و به رفع کبودی و جای نیش حشرات هم کمک می‌کند.

۲. پماد زینک اکساید برای زگیل تناسلی

زینک اکساید به دلیل خاصیت جادویی که دارد، همیشه در لیست داروهای درمانی زگیل تناسلی قرار می گیرد. اکسید روی در درمان زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی موثر است.

۳. درمان سوختگی با زینک اکساید

برای سوختگی‌های خفیف می‌توان از این دارو استفاده کرد. اما اگر سوختگی شدید است و احتمال عفونت دارد، باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب‌تری تجویز شود. پماد زینک اکساید برای سوختگی با بخار، درمان سوختگی پای نوزاد و سوختگی با آب جوش مفید است.

۴. رفع تیرگی واژن (زینک اکساید برای تیرگی بیکینی) با کمک زینک اکساید

در واقع باید گفت که زینک اکساید به صورت مستقیم پوست را روشن نمی کند، اما می‌توان با استفاده از پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای واژن، مشکلات پوستی این ناحیه را درمان کرد.  درمان کننده مشکلات پوستی مانند لکه‌های تیره و رفع تیرگی واژن تا حدودی می باشد. پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی کشاله ران هم خوب است.

۵.  تا چه حد زینک اکساید پوست صورت را سفید می کند؟(زینک اکساید برای سفیدی پوست)

از آنجایی که زینک اکساید 25 درصد خاصیت ترمیم کنندگی و تحریک تولید کلاژن دارد؛ به شفاف شدن پوست کمک زیادی می کند و لکه‌های پوستی تیره را برطرف می‌کند. اما در تغییر رنگ پوست تاثیری ندارد.

۶. پماد زینک اکساید برای زیربغل (پماد اکسید دوزنگ برای بوی عرق خوبه؟)

پماد ایپوزینک خاصیت ضدمیکروبی دارد و با استفاده از آن می‌توان باکتری‌های موجود در زیربغل را از بین برد. به همین دلیل استفاده از زینک برای زیر بغل و رفع بوی بد زیربغل گزینه خوبی است. طریقه مصرف پماد زینک اکسید برای زیر بغل نیز ساده است و کافی است مقداری از این کرم را روی نواحی زیر بغل بمالید.

۷.  استفاده از پماد زینک اکساید برای خارش پوست و اندام تناسلی

روی به دلیل خاصیت ضد التهابی به بهبود خارش پوست کمک می کند. اگرچه نسبت به سایر روش‌های درمانی مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی اثر کمتری دارد، اما برای درمان خارش واژن هم مفید است.

۸. درمان لک صورت با زینک اکساید

ایا کرم زینک اکساید ضد لک است؟ این سوالی است که افراد زیادی به دنبال جواب آن می گیردند. پماد زینک اکساید به مرور زمان لکه های پوستی و جای جوش شما را از بین می برد. این کرم با تحریک تولید کلاژن به ترمیم پوست کمک کرده و تا حدودی این مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

۹. پماد زینک اکساید برای درمان اگزما

زینک اکساید از آنجایی که خاصیت ضد التهابی دارد، باعث درمان بثورات پوستی و اگزما می شود. شما می توانید در خانه از این پماد برای مشکلات پوستی خفیف خود استفاده کنید.

10. درمان حساسیت پوستی با پماد زینک اکساید

همچنین زینک اکساید خاصیت ضدباکتریایی دارد و به پوست کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی در درمان اگزما موثر است و از پماد زینک اکساید برای حساسیت پوستی استفاده می‌شود.

۱۱. زینک اکساید برای ترک پوستی تجویز می شود؟

خب همانطور که از قبل گفته ایم زینک اکساید خاصیت ترمیم کنندگی خوبی دارد، بنابراین برای ترک پا نیز موثر می باشد.

۱۲. آیا پماد زینک اکساید برای عرق سوز شدن خوب است؟

شما در نواحی از بدن که احتمال عرق سوز شدن وجود دارد می توانید از زینک اکساید استفاده کنید، مانند: کشاله ران و زیر بغل همچنین می توانید برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد خود نیز استفاده کنید.

فواید پماد زینک اکساید چیست؟

کاربردهای درمانی زینک اکساید چیست؟

این پماد خاصیت ضدمیکروبی دارد و با استفاده از آن می‌توان برخی از بیماری‌های پوستی را درمان کرد. برای درمان سوختگی‌های خفیف استفاده می‌شود. در رفع راش و بثورات پوشک کاربرد دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضدآفتاب آن و مسدودکردن اشعه UVA و UVB از سوختگی، آسیب پوست و سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

۱. تاثیر زینک اکساید بر زخم، زینک اکساید برای زخم (پماد زینک اکساید برای جای بخیه)

زینک اکساید به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی سرعت ترمیم زخم را بالا برده و میزان عفونت و وخامت زخم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل برای درمان زخم‌های خفیف و جای بخیه ساده نه عمیق می‌توان از این کرم استفاده کرد.

۲. زینک اکساید بعد از میکرودرم

میکرودرم ابریژن روشی برای ترمیم و لایه‌برداری پوست است. در این روش چین و چروک‌های خفیف و لکه‌های پوستی به‌مرور از بین می‌روند. پزشکان در بیشتر مواقع پیشنهاد می‌کنند، تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت بعد از میکرودرم از پمادها و کرم‌های موضعی استفاده نکنید. تنها برای جلوگیری از خشکی پوست می‌توانید کرم مرطوب‌کننده را به آرامی روی پوست بمالید.

۳. زینک اکساید برای قرمزی ریمو ابرو

اکسید روی نه تنها برای محافظت در برابر آفتاب مفید است، بلکه دارای خواص ضد التهابی است، به این معنی که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد و قرمزی و التهاب ابرو را کاهش دهد.

۴. کرم زینک اکساید بعد از لیزر

بسیاری از پزشکان بعد از درمان با لیزر فرکشنال CO۲، مصرف کرم اکسید روی را روی پوست توصیه می‌کنند و آن را برای ۴۸ ساعت اول پس از درمان تجویز می‌کند. طریقه مصرف پماد زینک اکساید بعد از لیزر خال نیز هر ۳ ساعت یکبار است تا جای آن باقی نماند.

۵. زینک اکساید خاصیت ضدآفتابی دارد؟ (پماد زینک اکساید برای آفتاب سوختگی)

ایا زینک اکساید ضد آفتاب است؟ این کرم از آسیب ناشی از اشعه UVA و UVB خورشید جلوگیری کرده و آنها را مسدود می‌کند. به همین دلیل اگر می‌خواهید بدانید که برای آفتاب سوختگی چه پمادی خوبه، باید گفت از اکسید دو زنگ در کرم‌های ضدآفتاب هم استفاده می‌شود و می‌تواند مناسب باشد. فواید زینک اکساید برای پوست صورت هم زیاد است و به روشن شدن و رفع جای جوش کمک می‌کند.

عوارض جانبی زینک اکساید:

عوارض جانبی رایج زینک اکساید موضعی عبارتند از:

  • کهیر،
  • خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)،
  • سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

عوارض جانبی جدی زینک اکساید موضعی عبارتند از:

  • کهیر
  • خارش
  • بثورات پوستی

عوارض جانبی نادر زینک اکساید موضعی عبارتند از:

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی زیر، به دنبال مراقبت پزشکی باشید یا فوراً با اورژانس تماس بگیرید: سردرد شدید، گیجی، گفتار نامفهوم، ضعف بازو یا پا، مشکل در راه رفتن، از دست دادن هماهنگی، احساس بی ثباتی، عضلات بسیار سفت، تب بالا، تعریق زیاد، یا لرزش.
علائم جدی چشم مانند از دست دادن ناگهانی بینایی، تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم، یا دیدن هاله در اطراف نور.
علائم جدی قلب شامل ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده است. بال زدن در قفسه سینه؛ تنگی نفس؛ سرگیجه ناگهانی، سبکی دل، یا از حال رفتن.

چه چیزی ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد؟

از سایر محصولات پوستی در همان محل بدون مشورت با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده نکنید. اگر از الکل یا یا سیگار استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اشکال دارویی عوارض جانبی
پماد زینک اکساید آسا دارو ۲۵% تحریک پوست
پماد زینک اکساید ابوریحان ۲۵% – زینک اکسید بثورات پوستی
زینک اکساید توسن دارو ۲۵% – زینک اکسید خارش
پماد زینک اکساید ایران دارو ۲۵% ۳۰ گرم-زینک اکسید سرگیجه
پماد زینک اکساید فارماشیمی ۲۵% سوزش

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه نکاتی باشم؟

اگر ناحیه تحت درمان در عرض یک هفته بهتر نشد به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

داروی خود را کجا نگه دارم؟

  • دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • در دمای اتاق نگهداری شود. تا زمانی که استفاده نمی کنید بسته نگه دارید. داروی استفاده نشده را بعد از تاریخ انقضا دور بیندازید.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچیزی که رزاجع به پماد زینک اکساید باید بدانید را در اختیار شما قرار داده ایم. اگر سوالی یا نکته ای از نظر شما کاربران جا مانده است، خوشحال می شویم که با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x