سلامت

چرا ناخن ها می شکنند؟ 5 راه درمان شکستن ناخن ها

بسیاری از افرادی که ناخن هایشان ترک می خورد دوست دارند بدانند چرا ناخن ها ترک می خورند؟ برای فهمیدن علت این موضوع و راه های درمان آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ چرا ناخن ها می شکنند؟ آیا تابه حال به پاسخ این سوال فکر کرده اید؟ همه می دانند که لازمه داشتن دست های زیبا ناخن هایی زیبا و بدون شکستگی است. از این رو همان طور که برای مراقبت و داشتن پوستی شاداب باید روتینی درنظر گرفت، ناخن‌ها هم نیازمند مراقبت و رسیدگی منظمی هستند. تضعیف و شکنندگی ناخن‌ها به شکل‌های گوناگونی ایجاد می شود. اما علت شکنندگی ناخن هر چه که باشد، عموما قابل درمان است.

تشخیص ناخن‌های شکننده کار دشواری نیست. یکی از شایع‌ترین علائم شکنندگی ناخن، ناهموار شدن سطح آن‌هاست؛ به نحوی که روی سطح بیرونی ناخن شیارهای طولی ایجاد می‌شود. همچنین ناخن‌های شکننده در اغلب موارد پوسته پوسته شده و به راحتی، حتی از روی گوشت انگشت، ترک می‌خورند.

معمولا به علت شکنندگی ناخن رشد کندی دارد و دیرتر از حد معمول (کمتر از 5/3 میلی‌متر در ماه) بلند می‌شود. علاوه بر این در برخی موارد یک لایه زرد رنگ کراتینی زیر ناخن تشکیل شده و باعث می‌شود ناخن‌ها از روی بستر خود شل شوند. در این صورت اگر ناخن جدا شود، دیگر به صورت طبیعی رشد نخواهد کرد.

چرا ناخن ها می شکنند؟

علت شکنندگی ناخن می‌تواند مشکلات درونی و یا عوامل خارجی باشد. برای تشخیص این نکته، ناخن‌های پای خود را هم بررسی کنید. اگر فقط ناخن‌ها دست شما شکننده هستند و ناخن‌های پاهای‌تان از استحکام خوبی برخوردارند، به احتمال زیاد یک عامل خارجی علت شکنندگی ناخن های شماست.

چرا ناخن ها می شکنند

به طور کلی مهم‌ترین دلیل شکنندگی ناخن ابتلا به قارچ ناخن (اونیکومایکوسیس) است. علاوه بر این، پسوریازیس ناخن هم می‌تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها شود که از علائم آن می‌توان به ایجاد حفره‌هایی در ناخن و تغییر رنگ آن اشاره کرد.

همچنین آسیب‌های وارده به ناخن مانند قرارگرفتن تحت فشار قوی یا ضربه شدید به آن می‌تواند یک علت خارجی برای شکنندگی ناخن باشد. از جمله علل خارجی شکنندگی ناخن عبارتند از: شستشوی مکرر دست‌ها به خصوص با شوینده‌های نامرغوب، آفتاب سوختگی، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض هوای سرد و خشک و استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند لاک ناخن و استون.

همانطور که گفتیم، در برخی موارد ناخن‌های شکننده از یک بیماری یا معضل داخلی خبر می‌دهند و بنابراین به هیچ عنوان نباید آن‌ را کم اهمیت تلقی کرد. یکی از دلایل درونی شکنندگی و یا لکه سفید روی ناخن، کمبود آهن و یا ویتامین‌هاست که در این صورت با تشخیص پزشک لازم است مکمل‌های غذایی خاصی را مصرف کنید تا سطح آهن خون و ویتامین‌های بدن‌تان نرمال شود.

اگر علت شکنندگی ناخن به عوامل درونی باشد، بعید نیست به کم کاری تیروئید هم دچار شده باشید. البته تنها ناخن‌های شکننده را نمی‌توان نشانه‌ای برای کم کاری تیروئید دانست و باید وجود برخی علائم دیگر را مانند ریزش مو، افزایش وزن، خستگی و … را هم بررسی کرد.

علت شکستن ناخن

در ادامه به اصلی ترین علائم شکستن ناخن ها خواهیم پرداخت.

شستشوی مرتب دست ها

افرادی که باید مرتبا دست های خود را در معرض آب قرار دهند معمولا نازک شدن ناخن ها را تجربه می کنند که به راحتی منجر ترک خوردگی ناخن ها می شود. ناخن های بلند به خصوص مستعد کم آبی هستند. ناخن هایی که اغلب خیس و خشک می شوند مستعد ترک خوردگی هستند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن، عکاسی و رنگ آمیزی می توانند بخشی از ساختار ناخن را  در خود حل کنند. بسیاری از مواد شیمیایی باعث تضعیف ناخن ها می شوند و آنها را در برابر ترک خوردگی آسیب پذیر می کند. استفاده مکرر از لاک ناخن نیز می تواند ناخن های شما را دهیدراته و شکننده کند.

ضربه و آسیب؛ چرا ناخن ها می شکنند؟

بسیاری از انواع آسیب ها می توانند باعث ترک خوردگی ناخن شوند. اینها می تواند شامل انداختن چیزی سنگین روی انگشت، کوبیدن انگشت به در و دیوار یا ضربه زدن به انگشت با چکش باشد.

استفاده از ناخن مصنوعی

استفاده از ناخن های مصنوعی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ناخن های شما وارد کند. اگر از ناخن های اکریلیک استفاده می کنید، ناخن کار ممکن است سطح ناخن های شما را سوهان بکشد تا ناخن های اکریلیک را راحت تر بچسباند. این امر می‌ تواند باعث ضعیف ‌تر شدن ناخن ‌های شما و افزایش خطر ترک خوردگی آنها شود.

جویدن یا چیدن ناخن ها

علت شکنندگی ناخن چیست

برخی افراد به عنوان یک عادت ناخن های خود را می جوند یا می چینند. این روش ممکن است نشانه ای از اضطراب زمینه ای باشد. چیدن یا جویدن ناخن ها آنها را ضعیف می کند و می تواند باعث ترک خوردن آنها به صورت افقی شود.

اختلالات التهابی ناخن

پسوریازیس وضعیتی است که باعث تجمع سلول های اضافی پوست می شود. این بیماری گاهی اوقات می تواند روی ناخن ها تاثیر بگذارد. پسوریازیس همچنین می تواند ناخن ها را مستعد ترک خوردگی کند. اگزما یکی دیگر از بیماری های پوستی است که باعث التهاب پوستی خارش دار می شود. گاهی ممکن است روی ناخن ها نیز تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به اگزما معمولا بستر ناخن نازکی دارند که به راحتی خرد یا شکافته می شوند.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی

کمبود برخی مواد معدنی یا ویتامین ها ممکن است ناخن های شما را مستعد ترک خوردگی عمودی کند. اینها شامل آهن، روی و سلنیوم هستند.

درمان خانگی شکنندگی و ضعیف شدن ناخن ها

پس از اشاره به این موضوع که چرا ناخن ها می شکنند، به مهم‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی رفع شکنندگی ناخن ها می‌پردازیم.

راه های مراقبت از ناخن

1. روغن نارگیل

انواع روغن های گیاهی، از جمله روغن نارگیل، در درمان ناخن های شکننده موثر هستند. زیرا مانند یک مرطوب کننده عمل می کند و از خشک شدن بیش از حد ناخن ها جلوگیری می کند که منجر به شکنندگی ناخن ها می شود. همچنین، روغن نارگیل می تواند انواع عفونت های ناخن را از بین ببرد.

برای استفاده از روغن نارگیل، مقداری از آن را در مایکروویو گرم کنید و به مدت 5 دقیقه روی ناخن های خود ماساژ دهید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید، به‌ویژه بعد از شستن دست‌ها، به طوری که دست‌ها و ناخن‌هایتان کاملاً مرطوب شوند.

2. آبلیمو

یک درمان خانگی برای ناخن های شکننده که طرفداران زیادی دارد و اثربخشی آن ثابت شده است، استفاده از آب لیمو است. از آنجایی که آب لیمو استحکام بسیار بالایی به ناخن ها می دهد، آنها را درخشان تر و سفیدتر از قبل می کند و می توان از آن برای درمان ناخن های شکننده استفاده کرد.

برای استفاده از آب لیمو به عنوان یک درمان شکننده ناخن، یک قاشق چایخوری آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه) را با یک قاشق چایخوری روغن آرگان یا سه قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید. اگر از مخلوط آب لیمو و روغن آرگان استفاده می کنید، فقط ناخن های خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید. اما اجازه دهید مخلوط آب لیمو و روغن زیتون یک شب روی ناخن های شما بماند و دستکش بپوشید.

3. عسل

عسل در طب سنتی فواید زیادی برای سلامت و زیبایی پوست و مو دارد و خانم‌ها از آن برای زیبایی پوست‌شان استفاده می‌کنند. فواید استفاده از عسل برای ناخن هم از این قاعده مستثنی نیست. عسل علاوه بر خواص ضدقارچی و آنتی باکتریال خود، خاصیت روشن کنندگی و پاک کنندگی بسیاری دارد. شما می‌توانید برای تهیه یک ماسک خانگی تقویت ناخن، دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب و طبق ویدیوی بالا از آن استفاده کنید.

4. روغن کرچک

راه های تقویت ناخن

برای اولین بار در هندوستان و آفریقا روغن کرچک از فشردن دانه گیاه کرچک استخراج شده است. این روغن حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی بوده و روش درمانی بسیار موثری برای ناخن‌های شکننده و ترک خورده است. قبل از اینکه از روغن کرچک استفاده کنید.

حتما تست حساسیت را انجام دهید؛ به این صورت که مقدار کمی از آن را روی بازوهای خود ماساژ دهید و در صورت عدم مشاهده هرگونه حساسیتی مانند قرمزی، خارش و سوزش آن را برای ناخن‌های‌تان استفاده کنید. برای ساخت ماسک روغن کرچک، دو قاشق چای خوری از این ماسک را با یک قاشق چای خوری روغن مغز گندم و دو قاشق چای خوری نمک (ترجیحا نمک دریا) مخلوط کرده و خوب هم بزنید. پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کرده و آن را روی ناخن‌های‌تان بمالید. اگر ماسک‌تان اضافه ماند، می‌توانید روز بعد از همین محلول مجددا استفاده کنید.

5. پوست تخم مرغ

پوسته تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مفید برای ناخن‌ها مانند کلسیم، آهن، پروتئین و مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است و علاوه بر تقویت و جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها، می‌تواند باعث افزایش رشد ناخن شود. برای تهیه این ماسک، پوست تخم مرغ را کاملا بشویید و در مخلوط کن بریزید.

مقداری روغن بادام، دانه کتان و گردو اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا پودر و ترکیب شوند. هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از پودر حاصل را با مقداری شیر گرم مخلوط کرده و روی ناخن ها بمالید. پیشنهاد می کنیم از این ماسک خانگی به مدت یک ماه استفاده کنید تا ناخن های خود را قوی تر و قوی تر کنید و علاوه بر آن افزایش قابل توجهی در رشد آن ها مشاهده کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x