سلامت

چند راهکار ساده طب سنتی برای جلوگیری از یبوست

یبوست جزو بیماری هایی است که جامعه ما به دلیل رژیم غذایی فست فودی و آماده خواری به آن دچار شده است. اما راهکارهایی در طب سنتی وجود دارد که با آنها می توانید بدن خود را پاکسازی کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ یبوست عارضه‌ای است که می‌تواند منشأ اصلی مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش باشد. در این مقاله به دلایل اصلی یبوست و راه‌های پیشگیری از آن اشاره‌شده است.

وقتی غذا در روده بزرگ سفت می‌شود و در طب سنتی به آن «خشک» می‌گویند، دفع آن با درد و سختی همراه است، این خشکی می‌تواند باعث بسته شدن روده و حتی در مواردی منجر به جراحی روده شود.

از علل شایع یبوست می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، پرخوری، استرس، اضطراب، بیماری‌های عصبی، حرکت ناکافی، عوارض جانبی داروها و غیره اشاره کرد.

طبق تحقیقات بیش از یک‌هفتم جمعیت جهان از این بیماری رنج می‌برند. همچنین گزارش‌ها نشان داده است که شیوع این بیماری در جوامع آسیایی کمتر از سایر جوامع است. یبوست مسئول 1 درصد مراجعات سالانه بیماران به پزشک است و هزینه‌های زیادی را به سیستم بهداشت و درمان تحمیل کرده است.

شیوع یبوست در زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان است. از عواملی که در افزایش این بیماری نقش اساسی دارند می‌توان به رژیم غذایی کم فیبر، افسردگی و داروهای مختلف مانند مواد مخدر اشاره کرد. شیوع یبوست کیفیت زندگی مبتلایان را کاهش می‌دهد و به دلیل عوارض طولانی‌مدت مانند بواسیر، شقاق و عوارض روحی بر بیمار باید سریعاً درمان شود.

برای پیشگیری از یبوست کافی است در مورد عوامل ایجادکننده آن بیشتر بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خوردن غذاهای سرد و خشک می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین باید مصرف غذاهایی مانند برنج، تخم‌مرغ نیم‌پز، میوه‌ها، ذرت و سیب ترش را به حداقل برسانیم.

لازم است در برنامه روزانه خود به مصرف آب و مایعات کافی توجه بیشتری داشته باشیم، یکی از علل خشکی روده کم بودن آب بدن و درنتیجه کاهش دفع است.

ورزش بلافاصله بعد از خوردن و مصرف برخی سبزی‌ها به‌ویژه کدوتنبل، نوشیدن آب بعد از مصرف میوه‌های آبدار به‌ویژه انگور از مواردی است که باعث یبوست می‌شود و بدن را برای ابتلا به این بیماری آماده می‌کند.

طبق آموزه‌های طب سنتی، هر فرد باید حداقل دو یا سه بار در روز به‌طور طبیعی اجابت مزاج کند و پس‌ازآن احساس سبکی کند. افراد مسن به‌طور طبیعی مدفوع کمتری دارند. علاوه بر دفعات دفع مدفوع، قوام مدفوع نیز مهم است.

ممکن است فرد روزانه اجابت مزاج کند، اما اجابت مزاج او ناقص باشد و پس از اجابت مزاج احساس سبکی نداشته باشد، در این صورت طبق تعریفی که در طب سنتی از یبوست وجود دارد، به فرد یبوست گفته می‌شود.

در موارد دیگر، حتی ممکن است برخی افراد به دلیل اسهال مزمن دچار یبوست شوند. برای پیشگیری از یبوست، پرهیز از خستگی جسمی و روحی و پرهیز از ایستادن، بی‌تحرکی، نشستن طولانی‌مدت و یکجا ماندن توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود از بدخلقی و عصبانیت پرهیز کنید، از خوردن غذا در هنگام سیری پرهیز کنید و از مصرف شیرینی، گوشت باقی‌مانده، قهوه، شکلات و نوشیدنی، کاکائو و گوشت گاو خودداری کنید.

انتهای مطلب/ ا.م

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x