دکوراسیون

چگونه در خانه فرش بشوییم؟+نکات شست و شوی انواع فرش در خانه

اگر می خواهید به پاسخ این سوال که چگونه در خانه فرش بشوییم برسید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ با نزدیک شدن به ایام نوروز و شروع خانه تکانی سوالی برای بسیاری از افرد ایجاد می شود و آن این است که چگونه در خانه فرش بشوییم؟ امروزه روش های گوناگونی برای شست شوی آسان فرش وجود دارد با این حال افراد ترجیح می دهند خود به شست شوی فرش منزل شان بپردازند. در این جا ممکن این سوال برای خیلی ها به ویژه افراد کم تجربه پیش آید که چطور فرش را در خانه بشوییم تا به تار و پود آن آسیب نرسد.

چگونه در خانه فرش بشوییم؟

به طور کلی قالیشویی به دلیل حفظ زیبایی، ظرافت، دوام و طول عمر بالا به دو روش سطحی و عمیق تقسیم می شود. روش ها ارائه شده است.

اما روش عمیق قالیشویی است که پیشنهاد می شود حداکثر سالی یکبار انجام شود. با وجود افزایش سالانه نرخ شست و شوی فرش بر اساس سایز آن، بسیاری از افراد ترجیح می دهند فرش را در منزل شستشو دهند که با وجود تنوع بالای تراکم در بازار فرش ماشینی و انواع فرش دستبافت، توصیه می شود. تا حد امکان فرش ها را بشویید. برای رهایی از این تصور غلط که هزینه شستشوی فرش در خانه بسیار کمتر است و به راحتی قابل شستشو است، یک قالیشویی انتخاب کنید.

شستن فرش در خانهشستشوی فرش به و شیوه دستی و مکانیکی صورت می پذیرد که ظاهرا شستشوی دستی فرش از هزینه های کمتری برخوردار است، اما باید بدانید نه تنها این طور نیست بلکه تجربه ناکافی افراد ممکن است حتی سبب مصرف زیاد آب و مواد شوینده شود و در مواردی به دلیل عدم آگاهی سبب پوسیدگی و از بین رفتن قسمت های آسیب دیده فرش شویم که مسلما هزینه های بسیاری بیش تری را به دنبال خواهد داشت.

هم چنین بلند کردن و جابجایی فرش در هنگام شستشو بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود که جهت جلوگیری از تبعات بعدی مانند بیماری و هزینه های دارو و درمان بهتر است اصول آن را بدانید. علاوه بر بحث هزینه، شستشوی فرش در منزل باید طبق موارد تخصصی صورت پذیرد تا فرش دچار صدمات جبران ناپذیری چون کیستی و شکستگی، زرد شدن فرش و ریشه، زبر شدن و زمختی خاب و پوسیدگی نگردد.

چگونه در خانه فرش ماشینی را بشوییم؟

فرش ها باید در منزل و در مکانی تمیز و بدون گرد و غبار که آسفالت نشده و دارای شیب لازم برای عبور از کف و آب باشد به صورت دستی شسته شود. از نظر عدم سوختگی، پارگی و پوسیدگی، قبل از شستن فرش، فرش باید در تمامی قسمت ها بررسی شود تا از ایراد و هزینه بیشتر جلوگیری شود.

نظافت و جاروکردن فرش با جاروبرقی در تمام جهات قبل از شستشوی ماشینی فرش برای حذف گرد و غبار بسیار مهم است. بررسی الیاف بافت فرش برای شستشوی فرش ماشینی  با آب گرم یا سرد بسیار مهم است. همچنین مراقب باشید که استفاده زیاد از شامپو فرش، خیس شدن بیش از حد، قرار دادن وسایل روی فرش خیس یا پهن کردن فرش خیس به آن آسیب برساند.

شستشوی فرش دستباف در خانه

چگونه در خانه فرش بشوییم؟ همان گونه که می‌دانید فرش دستبافت از قیمت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است که شستشوی فرش دستباف چه به صورت دستی و یا مکانیکی نیز از حساسیت های بسیار زیادی برخوردار است. شستشوی فرش دستباف در منزل امری ضروری است که اگر به درستی انجام نگیرد، ممکن است سبب از دست رفتن کیفیت اولیه و ظاهر و ساختار آن شود.

بهترین روش شستن فرش دستباف در خانه بعد از غبارگیری قبل از شستن فرش دستباف به روش دستی و چوبک و اطمینان از عدم رنگ دهی به وسیله کشیدن دستمال خیس روی قسمت های رنگی پرز فرش شامل مراحل زیر است که رعایت تمامی مراحل زیر از صدمات وارده به فرش جلوگیری خواهد نمود:

  • شست شو اولیه فرش دستباف با آب سرد
  • به کارگیری از شوینده مناسب فرش دستبافت

شستن فرش در خانه

مراحل شستشوی فرش در خانه

با در نظر گرفتن نکات مذکور مربوط به نکات کلیدی برای شستشوی فرش در خانه می توانید به ترتیب مراحل زیر آغاز نمایید:

  • خیس کردن عمقی و کل قسمت های فرش به وسیله سردوش متصل به شیلنگ آب به صورت رفت و برگشت موازی
  • به کارگیری از شامپو فرش، مقداری پودردستی و کلر به عنوان بهترین ترکیب شوینده برای شستن فرش ماشینی
  • استفاده از فرچه مخصوص شستشوی فرش ماشینی با حرکت دست بالا به پایین در تمامی قسمت ها از جمله حاشیه ها و ریشه ها
  • آبکشی مجدد به منظور از بین بردن کف های موجود در جهت خاب فرش با استفاده از سردوش متصل به شلنگ و یا سطل آب
  • پارو کشی در جهت خاب فرش جهت آب گیری عمقی و جلوگیری از زردی فرش و ریشه ها از ابتدا تا انتها
  • لول کردن فرش و آبگیری تمامی قسمت های پشت فرش در این مرحله و قرار دادن آن در سطح شیب دار به مدت زمان 12 ساعت جهت خروج آب اضافی
  • خشک کردن فرش در معرض نور ملایم خورشید و اطمینان کامل از خشک شدن و عدم بوی رطوبت در آن برای پهن کردن پس از اتمام مراحل شستشوی فرش در خانه

تفاوت شستن فرش های ماشینی

از آن جایی که فرش های ماشینی در تراکم های و قیمت های متنوعی به جهت گسترده شدن صنعت فرش تولید و روانه بازار شده، پیشنهاد می شود از شستشوی فرش پر تراکم و گران‌قیمت در منزل جدا خودداری نمایید، زیرا این گونه بافته ها از تراکم و فشردگی بالای گره برخوردار است که این مساله سبب ظرافت بسیار بالای فرش شده و ممکن است با شستشوی آن در خانه و عدم آگاهی لازم، ظرافت و زیبایی اولیه فرش تان از بین برود و تنها متحمل صرف هزینه بیهوده برای خرید آن شوید.

پس شستشوی تراکم هایی مانند فرش 1200 شانه، هزار و 1500 شانه را به متخصصان در قالیشویی های معتبر بسپارید. اما جهت شستشوی تراکم های پایین و ارزان‌تر مانند فرش 700 شانه ماشینی، گلیم یا گبه می توانید خودتان به روش دستی با رعایت نکات مربوط به شست و شوی فرش ماشینی در خانه اقدام نمایید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x