ورزشیعلم ورزش

چگونگی ورزش کردن در نوروز و ماه رمضان

ورزش کردن همیشه باید در اولویت های ما باشد؛ اما امسال که ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با هم متقارن شده است چگونه می تونامی ورزش کنیم؟

به گزارش پارت نیوز؛ ورزش کردن در نوروز از مواردی است که هم راحت تر می شود و هم سخت تر؛ این موضوع بستگی به این دارد که شما چگونه برنامه ریزی کنید.

در برنامه های نوروزی شما ورزش کردن جایی دارد؟ تعطیلات نوروز بااینکه زمانی برای تعطیلی و آسایش است ولی افراد را از روال عادی زندگی خود خارج می‌کند. یکی از کارهایی که برنامه ریزی برای آن در نوروز سخت می شود ورزش کردن است. موضوعی که می‌تواند ضمن حفظ کردن توان جسمانی و روانی شما در ایام نوروز کمک شایانی به رشد فردی شما و تناسب‌اندامتان کند.

خیلی افراد فکر می‌کنند در تعطیلات نوروز رژیم گرفتن و ورزش کردن کاری غیر ممکن است؛ اما با چند راه‌کار ساده و کوچک شما می‌توانید برای فعال ماندنتان در ایام نوروز تلاش کنید. در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه در نوروز ورزش کنید.

همان‌طور که گفتیم ورزش در عید نوروز و تعطیلات کمی چالش‌برانگیز می‌شود. ممکن است که تعطیلی باشگاه‌ها، سفر و مهمانی فرصت ورزش در تعطیلات را از ما بگیرد. اگر می‌خواهید در این ایام، همچنان ورزش کنید، حتماً به موارد زیر پایبند باشید.

ورزش در تعطیلات نوروز

چگونه در ایام نوروز ورزش کنیم؟

اگر برنامه شما در نوروز در خانه نشستن، مهمانی رفتن و یا حتی به مسافرت رفت است باید بدانید در هرکدام از این شرایط چگونه می‌توانید ورزش روزانه خود را انجام دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که درصورتی‌که در طول نوروز ورزش نکنید ممکن است تا چند ماه از اندام موردعلاقه خود فاصله بگیرید.

برای تعطیلات باید برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید ورزش کنید. برخی باشگاه‌های ورزشی در نوروز دایر هستند؛ با صرف کمی وقت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؛ اما اگر در شهر شما باشگاهی بازنیست یک برنامه تمرینی مناسب شرایط خود پیدا کنید و بر اساس آن تمرین کنید. این برنامه باید کوتاه، آسان و بدون نیاز به ابزار خاصی باشد.

اگر قرار است به سفر بروید هم باید بدانید که می‌توانید در برخی از مسافت‌ها در مقصد خود به‌جای استفاده از خودرو پیاده‌روی کنید و یا از دوچرخه استفاده کنید. این موضوع می‌تواند حتی سفر را برایتان لذت‌بخش‌تر کند. حتی شما می‌توانید زمانی از روزتان در فضاهای امن یا پارک‌های شهر مقصد خود به دویدن یا پیاده‌روی بگذرانید.

توصیه ما به شما این است که از قبل با خانواده خود بخشی از برنامه را به پیاده‌روی در طول تعطیلات اختصاص دهید و یا برنامه ریزی کنید که در تایمی‌های خالی بتوانید این کار را انجام دهید. گروهی بودن ورزش شما می‌تواند باعث استمرار آن شود و این موضوع در نوروز از اهمیت زیادی برخوردار است.

برنامه تمرینی شما باید شامل موارد مختلفی باشد تا به کالری سوزی موردنظر خود برسید. برنامه باید شامل تمرینات کششی و نرمشی، استقامتی و قدرتی باشد. شما حتی می‌توانید در محیط‌های کوچک تمرینات سرعتی نیز انجام دهید. تنوع تمرینی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

کفش و لباس ورزشی‌تان در نزدیکی خود داشته باشید

از مشکلاتی که ورزشکاران در نوروز دارند به هم خوردن برنامه‌های تمرینی‌شان است. برای این مهم شما باید وسایل ورزشی خود را در خودرو یا محلی که اقامت دارید آماده داشته باشید تا بتوانید از کمترین زمان‌های ممکن جهت ورزش کردن استفاده کنید.

برنامه‌ریزی خوب است، اما حتی بهترین برنامه‌ها، به‌ویژه در طول تعطیلات، می‌توانند از روال خارج شوند. استفاده از زمان‌های مرده یا بخش‌هایی از روز که دیگران در حال استراحت هستند، بازی فوتبال را تماشا می‌کنند و غیره، یکی از بهترین راه‌ها برای تمرکز روی خود و انجام ورزش در عید نوروز است.

بدنسازی در ماه رمضان

ورزش‌های گروهی انجام دهید

عموماً خانواده‌ها میلی به ورزش‌هایی نظیر دویدن ندارند؛ در چنین خانواده‌هایی می‌توانید پیشنهاد ورزش‌های گروهی نظیر بدمینتون، فوتبال، والیبال، بسکتبال و یا ورزش‌هایی ازاین‌دست را بدهید که دران افراد بتوانند ضمن ورزش کردن، تفریح هم بکنند و از آن لذت ببرند.

چه میزان زمانی برای تمرینات نوروز کافی است؟

باید توجه داشته باشید در زمان‌هایی نظیر نوروز و تعطیلات هدف اصلی تمرین آماده نگه‌داشتن بدن است و باید تلاش کنید تا سرحال و فرش بمانید. در این دوره زمانی بهتر از تمرینات سنگین و بدن‌سازی چشم‌پوشی کنید تا دچار اختلال تمرینی یا خستگی پس از تمرین نشوید.

مخصوصاً امسال که تعطیلات نوروز با ماه رمضان هم‌زمان‌شده است باید بیشتر توجه کنید که برنامه‌تان چگونه باشد و چطور می‌توانید این دو مقوله را باهم همسان پیش ببرید.

غذاهایی که نباید بخوریم

چه چیزهایی در نوروز نخوریم؟

زیاده‌روی در مصرف فست فود در نوروز  همچنین مصرف شیرینی‌ها عوارض بیش‌تری را در مقایسه با مصرف بی‌رویه آجیل به همراه دارد. متخصصان معتقدند شیرینی‌‌ها به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد در چاقی و افزایش وزن نسبت به آجیل از اثرگذاری بیشتری دارند. به دلیل این‌که در تهیه این شیرینی‌ها از روغن جامد استفاده می‌شود خوردن بیش‌ازحد آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

مصرف بی‌رویه شیرینی در اطفال به دلیل كاهش اشتها و سیری كاذبی كه به همراه دارد سبب كمبود سایر مواد مغذی موردنیاز جهت رشد این گروه می‌شود. همچنین استفاده از برخی تركیبات نظیر رنگ‌ها، كاكائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید.

تغییر دیگری كه در ایام تعطیلات نوروز به‌طورمعمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد كاهش چشمگیر مصرف آب است. در حقیقت به علت دیدوبازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد كاهش می‌یابد. این امر می‌تواند مشكلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد كند كه بارزترین آن‌ها، بروز یبوست است. آب یكی از مهم‌ترین و مفیدترین موادی است كه از بروز یبوست پیشگیری می‌كند و با كاهش مصرف آن، این عارضه به‌خصوص در كسانی كه مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌كند.

مصرف آب همچنین برای تعدیل واكنش‌های داخلی بدن، حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است. توصیه می‌شود برای نوشیدن آب برنامه‌ریزی منظم داشته باشید و این ماده حیات‌بخش را در ایام نوروز فراموش نكنید.

مخصوصاً امسال که تعطیلات نوروز با ماه رمضان هم‌زمان‌شده است باید بیشتر توجه کنید که برنامه‌تان چگونه باشد و چطور می‌توانید این دو مقوله را باهم همسان پیش ببرید.

تمرینات بدنسازی بانوان

تمرینات مناسب ماه رمضان

ممکن است دنبال کردن روال تمرینی معمول شما در طول ماه رمضان چالش‌برانگیز باشد، اما ترک کردن کامل باشگاه و ورزش، می‌تواند به بدن شما آسیب رسانده و قدرت عضلانی‌تان را کاهش دهد.

امسال ماه رمضان هم‌زمان با شروع فصل بهار است و شما می‌توانید برنامه تمرینی خود را متناسب با زمان‌هایی بچینید که هوا خنک‌تر است تا فشار زیادی به شما نیاید. بهترین حالت این است که چند ساعت بعد از پایان زمان روزه‌داری تمرینات ورزشی خود را شروع کنید.

هنگامی‌که بدن شما یک وعده‌ی غذایی سالم و متعادل را به همراه مقدار کافی آب هضم کرده باشد، ورزش کردن بسیار آسان خواهد شد. بسته به سن و وضعیت سلامت شما، ورزش می‌تواند از تمرینات وزنه‌ای، کاردیو و ورزش‌های پربرخورد تا تمرینات کم‌سرعتی مانند یوگا، پیلاتس و پیاده‌روی متغیر باشد.

سوخت اصلی بدن شما برای انجام فعالیت‌های ضروری در زمان روزه‌داری، چربی است؛ پس‌نیازی نیست نگران ورزش در ماه رمضان باشید. ورزش در ماه رمضان برای لاغری ضرری به شما نمی‌رساند فقط کافی است بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان را بدانید. فواید ورزش در ماه رمضان نیز زیاد است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

وزرش کردن زنان در ماه رمضان

تأثیرات ورزش در ماه رمضان

بسیاری از محققان تائید کرده‌اند که هیچ شواهدی نشان نداده که روزه‌داری به بدن ضرری می‌رساند. به‌شرط آنکه از زمان افطار تا سحر به‌اندازه کافی آب بنوشید. تحقیقات دیگر نیز فواید روزه‌داری را برای قلب و عروق نشان داده‌اند. ادعا می‌شود که روزه‌داری باعث ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر خواهد شد، اما این حرف اصلاً درست نیست. اگر در زمان افطار پرخوری نکنید و غذاهای کمتری بخورید، دچار هیچ‌گونه مشکل نمی‌شوید. هدف اصلی شما در ماه رمضان بالا بردن متابولیسم بدن است. برای انجام این کار باید تا جایی که می‌توانید عضله سازی کنید. هرچه بافت ماهیچه‌ای و عضلانی بیشتری داشته باشید، متابولیسم بدنتان بالاتر می‌رود و باعث می‌شود حتی در حالت استراحت نیز کالری بسوزانید. پس می‌توانیم بگوییم ورزش نه‌تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، سبب عضله سازی، کالری سوزی و لاغری می‌شود. از دیگر فواید ورزش در ماه رمضان می‌توان موارد زیر را نام برد: استقامت فکری و صبر افراد را تقویت می‌کند؛ از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند؛ عمل سوخت‌وساز را تسهیل می‌نماید؛ یعنی ورزشکارانی که روزه می‌گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و دیابت می‌شوند.

4 غذای مفید در ماه رمضان

  • عسل تصفیه نشده عسل خام و تصفیه‌شده سرشار از مواد شیمیایی و فلانوئیدهاست که می‌تواند به بهبود سلامت بدن کمک زیادی کند. عسل برای بالا بردن انرژی، بسیار مفید و منبع خوبی برای آنتی‌اکسیدان است. درواقع آزمایش‌ها نشان می‌دهند که عسل تقریباً بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان را نسبت به هر ماده غذایی طبیعی دارد. روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری عسل بخورید.
  • ماهی خوردن ماهی به‌صورت منظم تأثیرات مثبت زیادی روی سلامتی بدن ما دارد. روغن‌ ماهی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد و برای کاهش التهابات بدن نیز مفید است.
  • انجیر نیز مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم دارد. همین‌طور منبع عالی برای فیبر است و درعین‌حال قند خون را بالا نمی‌برد. انجیر قلیایی‌ است و به تنظیم Ph بدن کمک می‌کند.
  • روغن‌زیتون مقدار امگا 9 قابل‌توجهی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که روغن‌زیتون میزان کلسترول خوب خون را بالا می‌برد. همچون خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. روغن‌زیتون خام و فرآوری نشده بخرید و از آن در پخت غذاهای خود استفاده و یا بعد از پختن غذاها آن را به غذای خود اضافه کنید. در این مقاله از فواید ورزش در ماه رمضان گفتیم. حالا که می‌دانید ورزش در ماه رمضان برای لاغری ضرری ندارد بهتر است برنامه ورزشی منظمی داشته باشید تا در این ماه دچار اضافه‌وزن نشوید. ورزش در ماه رمضان را جدی بگیرید و آن را با برنامه غذایی سالم همراه کنید تا ماه رمضان را نیز بدون نگرانی پشت سر بگذارید.

انتهای مطلب

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x