پیشرفت شخصی

10 راهکار کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

به گفته‌ی روانشناسان میزان اعتماد به نفس افراد به دوران کودکی، نحوه بزرگ شدن و رفتاری که بزرگ‌ترها با آن‌ها داشته‌اند ارتباط زیادی دارد. در این محتوا به راه‌های کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با توجه به ساختار فرهنگی نامناسب، بسیاری از افراد از دوران کودکی دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. 10 راهکار کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس را در ادامه می‌خوانید.

روش های افزایش اعتماد به نفس

عامل اصلی کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

حتما شنیده‌اید در کوچه، بازار، مدرسه، دانشگاه و محله کار که عده‌ای از افراد در هر شرایطی در مورد استرس (فشارهای روانی)، نگرانی‌ها، اضطراب‌های مختلف، شرایط نامطلوب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی صحبت می‌کنند. بعید می‌دانیم که کسی تا به حال با چنین اشخاصی مراوده، تعامل، گفت‌وگو و یا حتی برخورد نداشته باشد. شاید باورتان نشود اما عامل اصلی در افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس نمودن محرک‌های ذکرشده در اندیشه، نگرش و بینش است.

راهکارهای کاهش استرس

به این جمله دقت کنید؛ هر آنچه به‌سختی پیش می‌رود، غلط است.

پیش از ورود جدی به بحث به‌عنوان مقدمه لازم است تا با یک قانون ازلی در جهان هستی آشنا شویم. قانون اول: هیچ‌چیز را در زندگی خود سخت نگیرید، زیرا شرایط آن‌گونه که فکر می‌کنید پیش نخواهد رفت. برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس، از این قانون استفاده کنید که «سخت می‌گیرد جهان بر مردمان سخت‌کوش… .» تا حد امکان با پرورش این باور: که هیچ‌گاه شرایط و اتفاقات به ضرر من نخواهد بود بلکه به سود و نفع من تمام خواهد شد از استرس خود بکاهید و خیلی زندگی را جدی نگیرید.

افزایش اعتماد به نفس

انسان موفق ذهن خود را تربیت می‌کند تا هدفمند بیندیشد.

اولین راهکار فوق‌العاده سودمند و شگفت‌انگیزی که تاثیر بسیار زیادی را در کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس خواهد داشت کنترل ذهن به کمک خوراک‌های سازنده و سلامت است. در خصوص خوراک‌های سلامت ما در مقاله بهداشت فکر چیست اطلاعات و شیوه‌های کارآمدی را در آن خصوص به شما عزیزان معرفی نموده‌ایم که برای مطالعه عمیق همراه با جزئیات بیشتر می‌توانید از آن استفاده کنید لذا در این بخش به وجه دیگری از آن می‌پردازیم.

حالا که از قانون نخست آگاه شده و از آن استفاده نمودید وقت آن است تا با اولین راهکار آشنا شوید زیرا قانون اول مقدمه ورود به این بحث است. به ذهنتان اجازه دهید تا با مفاهیم مقاله مذکور ارتباط برقرار کنید و واقعا با نهایت دقت و ظرافت قادر به درک آن شود. چرا که ممکن است در ادامه با برخی از آگاهی‌های موجود مخالفت‌های شدیدی را نماید که کاملا بدیهی و طبیعی است.

راه های کاهش استرس امتحان

تاثیر فیلم و کلاس بر کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

در دنیای امروز فیلم‌های سینمایی، سریال‌های رنگارنگ تلویزیونی، موسیقی‌های مختلف و متنوع همچنین اخبار صادق و کاذب زندگی ما را پر و به شدت تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم قرار داده است. به شکلی که تمام افکار، تصمیمات، تفکرات، نوع نگرش و زاویه دید ما را وابسته به خود نموده است.

در چنین شرایطی ما دیگر قدرت تفکر، تحلیل و سنجش نخواهیم داشت زیرا عوامل و محرک‌های مخرب بیرونی این کار را به‌راحتی برای ما انجام می‌دهند و آن تصویری که مورد رضایت و مطلوبشان است را از دنیای خارج و تحولات آن برای ذهن ما به شکل باورپذیر ترسیم می‌کنند. این تصویرسازی هم به شکلی است که خود ناآگاه ما ازآنجایی‌که به دنبال منطق و دلیل منطقی است بلافاصله بدون کوچک‌ترین مکث و تأملی به‌سادگی می‌پذیرد و پس از باور به آن ایمان می‌آورد.

تاثیر توحید در کاهش استرس

به آن چیزی که از حس پوشیده و پنهان است ایمان بیاورید. البته این قاعده برای افرادی که ذهنی تمیز و خالی از هرگونه قضاوت و تقابل دارند صدق نمی‌کند چراکه آنها افرادی هستند مستقل و دارای اراده و آزادی. یکی از عوامل بسیار جدی که می‌توان باعث کاهش استرس شود «توحید» است. فرد موحد تمام قدرت را از آن خداوند می‌داند، خدای واحد و یگانه‌ای که صاحب تمام موقعیت‌ها، شرایط، اتفاقات، ثروت، آرامش، سلامتی، قدرت و … است و با آفرینش انسان تمام هستی را در خدمت او قرار داده است.

لذا اولین راهی که منجر به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می‌گردد آن است که قدرت را از آن خودمان بدانیم و بپذیریم که این ما هستیم که عالم را تحت کنترل دارد و نه هیچ عامل دیگری. همچنین دومین مسیری که باعث کاهش استرس می‌شود آن است که طبق اصول بیان‌شده باور کنیم که خداوند عالم را لحظه‌به‌لحظه وسعت و توسعه می‌بخشد، به‌بیان‌دیگر شرایط زندگی و کاری روز به روز در حال بهتر و راحت‌تر شدن است.

برای تصدیق این باور همین حالا نمونه‌های عینی که در اطرافتان هستند را بیابید که گواه بر این قانون است. از زندگینامه افراد موفق و شخصیت‌های برجسته عالم تا شرایط زندگی از گذشته تا به این لحظه. پس از پذیرش این باور الهی آنگاه خواهید که چه تحولات وسیع، عظیم و گسترده‌ای در زندگی شغلی و فردی شما به وجود خواهد آمد که کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس بخش بسیار کوچکی از آن است.

برای نمونه زندگینامه ثروتمندترین مرد جهان ایلان ماسک بهترین گزینه برای شروع است. هنگامی‌که در حال مطالعه سیر تحولات و اتفاقاتی که برای آن‌ها پیش‌آمده هستید به دنبال ردپاها و علائم این باور توحیدی باشید آنگاه به‌علاوه کسب درس‌های عزت‌نفس، از اسرار جهان و رموز عالم هستی که بر مبنای فهم توحید است باخبر خواهید شد.

البته لازم به ذکر است که این فرد به‌عنوان یک نمونه در این مقاله موردبررسی قرار گرفت. شما اگر تمام چهره‌های بارز ادبی، هنری و علمی را موردبررسی قرار دهید به این نتیجه خواهید رسید. انسان‌هایی که تحولات عظیم را در عالم پدیدارنموده‌اند.

تاثیر کنترل احساسات منفی بر کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

خود ناآگاه شما در روزی از روزها بازتاب آنچه را که پذیرفته‌اید را به شما نشان می‌دهد. ریشه تمامی ترس‌ها، جدایی‌ها، اضطراب‌ها، اتخاذ تصمیمات عجولانه و نابخردانه که نهایتا متنهی به اتفاقات شوم و جبران‌ناپذیر می‌شود، احساس گناه، ناامیدی، استرس، تنش‌های روحی و موضوعاتی ازاین‌دست به دلیل آن است که آدمی در یک‌کلام تمامی قدرت‌ها را به موضوعات و عامل‌هایی خارج و بیرون از خود واگذار نموده و خود را تسلیم هر آن چیزی نموده که فارغ از آن آنگونه که مورد رضایت است با او بازی می‌کند.

شما فقط آن احوالات و شرایطی را در زمینه‌های مختلف و متنوع تجربه می‌کنید که اصل و اساس آن را در ذهن خود ایجاد و طی مشاهدات، مطالعات و شنیده‌های مستمر پرورش می‌دهید. برای رفع تمامی این معضلات ایمانتان را به خداوند مضاعف کنید و بدانید که همیشه در هر شرایطی تحت حمایت و هدایت او هستید به‌نحوی‌که اوضاع زندگی شما پلی خواهد بود برای گذر و حل مسئله و نه نابودی و فقر. برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس اعمال آنچه بیان شد حیاتی هست.

جایگاهتان را مشخص کنید، دوست دارید جزو کدام گروه از انسان‌ها باشید؟ افرادی که دست‌مایه انواع اخبار و اطلاعات جعلی و غیرواقعی فقط و فقط به‌منظور تحت کنترل درآوردن آن‌ها واقع‌شده‌اند و یا افرادی که برعکس همه قدرت را ابتدا منحصر در یک قدرت یکتا قرار داده و به‌واسطه آن و طبق آیات قرآن چون‌که آسمان‌ها و زمین تحت خدمت آن هستند تمام رویدادها را خود برای خود محقق می‌سازد بدون آنکه بخواهد به کسی باج بدهد و یا برای تحقق نقشه‌های مختلف تن به انجام هر کاری دهد.

راه های کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

رابطه تغذیه ذهن بر کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

حالا که کمی با موضوع کنترل ذهن آشنا شدید باید در قدم بعدی ذهنتان را با داده‌ها و اطلاعات مفید و ارزنده تربیت نمایید. برای اینکه استرس، شلوغی فکری، پراکندی توجه، وسواس‌های گوناگون و در کل از شلختگی روحی به‌طورکلی آزاد شوید می‌بایست ذهنتان و از همه مهم‌تر احساستان را با شنیدن، مشاهده کردن و نوشتن موضوعات جذاب و امیدبخش متعادل و آرام‌آرام بهتر از قبل کنید.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند: خواهی نشوی رسوا همرنگ «جماعت» شو. اما در دنیایی ما برای خودمان ترسیم می‌کنیم حقیقت جور دیگری می‌شود یعنی: خواهی نشوی رسوا، همرنگ «حقیقت» شو. حقیقت همان محرکی است که منجر به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

استفاده از زبان بدن برای افزایش اعتماد به نفس

در ابتدای این مطلب گفتیم که با ایجاد تغییرات در ظاهر، همچون انجام عمل‌های جراحی و یا داشتن درآمد بالا، لزوما نمی‌توان به اعتماد به نفس دست پیدا کرد؛ بااین‌وجود نمی‌توان تاثیر محرک‌های بیرونی را بر روی احساس درونی افراد را نیز منکر شد. یکی از راه‌های تقویت اعتمادبه‌نفس استفاده درست از زبان بدن است؛ زیرا این مسئله نه‌تنها بر روی تفکر دیگران در ارتباط با ما، بلکه بر روی احساس درونی خودمان نیز تاثیر می‌گذارد.

برای مثال افرادی که بسیار قوز می‌کنند یا همواره سر آن‌ها پایین است، نه‌تنها در نگاه اول کم اعتمادبه‌نفس به نظر می‌رسند، بلکه به مرور، خود نیز به همین باور خواهند رسید. یکی از راه‌ها برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان اولین راهکار اصلاح زبان بدن آن‌ها است.

یک روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع، این است که سر خود را بالا بگیرید، موقع نشستن صاف باشید و قوز نکنید، هنگام دست دادن؛ دست طرف مقابل را شل نگیرید و هنگام صحبت کردن با افراد حاضر در جمع، ارتباط چشمی برقرار کنید. همچنین طولانی‌مدت دست‌به‌سینه نشستن را کنار گذاشته و هنگام صحبت کردن از حرکات صحیح و کافی دست‌های خود نیز استفاده کنید. این مسئله که یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس است، هنگام صحبت در مقابل جمع و سخنرانی نیز اهمیت بسیاری دارد.

تاثیر لباس پوشیدن بر کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس

هنگامی‌که در لباس خود، احساس راحتی و آرامش داشته باشید، سبب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. ظاهر خوب و مناسب یک روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع است. این موضوع به معنای مرکز توجه بودن به دلیل پوشش و یا استفاده از آیتم‌های خاص یا عجیب در پوشش خود نیست؛ بلکه باید بدانید چه رنگ‌هایی به شما بیشتر می‌آید، سایز لباس مناسب شما چیست، برای هر محیطی باید چه نوع پوششی داشته باشید و همچنین لباس‌های شما همواره تمیز اتو کشیده و با رایحه خوب باشد. این مسائل شاید به ظاهر ساده باشند؛ اما تنها در صورت رعایت نکردن آن‌ها، می‌توانید تاثیر مستقیم آن را در اعتماد به نفس خود متوجه شوید.

نوع پوشش، به‌خصوص در افزایش اعتماد به نفس در زنان اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین بهتر است سبک پوشش مناسب خود که با طرز فکر، شخصیت و سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد را پیدا کنید و از نوع پارچه‌ها، سایز مناسب و رنگ‌هایی استفاده کنید که نه‌تنها برای شما کاملاً مناسب باشند، بلکه احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید. به این نکته توجه نمایید که تمیز و مرتب بودن لباس و وسایل شخصی شما، اهمیت بسیار زیادی دارد.
شاید پیروی از مد روز برای بسیاری از افراد جالب باشد؛ اما متناسب بودن لباسی که می‌پوشید، اهمیت بیشتری دار؛د بنابراین بهتر است از بین انواع پوشش‌ها و نوع آرایش‌هایی که ترند می‌شوند، موردی را انتخاب کنید که با شخصیت و سبک زندگی شما همخوانی بیشتری داشته باشد تا درعین آراستگی، زیبا و با اعتماد به نفس به نظر برسید.

خوراکی و قرص کاهش استرس

چگونه اعتماد به نفس مان را افزایش دهیم؟

افزایش اعتماد به نفس اولین قدم برای درمان استرس هست. در حقیقت کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس تاثیر مستقیمی با یکدیگر دارند. بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که، از استرس رنج می‌برید. در ابتدا باید بتوانید این ویژگی را در خود تقویت کنید. راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. ازجمله این راه‌ها می‌توان به خودباوری و تغییر در زندگی شخصی و اجتماعی اشاره نمود تا کمک گرفتن از پزشکان و افراد متخصص در این زمینه.

درنهایت اعتماد به نفس یک ویژگی فردی است که، در بسیاری از موارد ازجمله برقراری ارتباطات اجتماعی، کاهش استرس و اضطراب شما، دست‌یابی به موفقیت‌های اجتماعی و … می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. به همین دلیل اگر شما جزو افرادی هستید که، علائم و نشانه‌های استرس را در خود پیدا نموده‌اید. بهترین و اولین قدم برای درمان آن، تقویت نمودن اعتماد به نفس شما است. پس از اطمینان از وجود استرس، بهتر است راهکارهای خودباوری و تغییر در زندگی را تمرین کنید. این راهکارها تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس شما خواهند داشت.

راه‌های کاهش استرس

در ادامه به معرفی راه‌هایی باری کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس خواهیم پرداخت.

• مصرف کافئین را به حداقل برسانید

اگرچه یک فنجان قهوه گرم در صبح دقیقاً همان چیزی است که شما برای تقویت روحیه و بالا بردن سطح انرژی خود به آن نیاز دارید، اما می‌تواند به بیشتر شدن اضطراب نیز کمک کند. کافئین یک محرک است و روی ذهن شما تأثیر می‌گذارد. به‌طوری‌که با مصرف کافئین مغز شما به‌سرعت به کار میفتد و همین امر می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود. با توجه به این تغییرات و بالا رفتن سطح انرژی، ترک کافئین برای بسیاری از افراد کار بسیار دشواری است اما با توجه اینکه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد ارزش خواهد داشت.

• تغذیه مناسب داشته باشید

یکی از ترفندهای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب است. ممکن است در هنگام اضطراب به شدت دچار حالت تهوع شوید به‌طوری نتوانید غذایی بخورید. در این حالت باید کاری کنید که سریعاً حالت تهوع خود را کنترل و کاهش دهید.

حذف یک وعده غذایی می‌تواند باعث کاهش قند خون شود که بدن را مجبور به تولید اپی نفرین می‌کند که به آدرنالین نیز معروف است. این هورمون «جنگ یا گریز» است که کبد را مجبور می‌کند تا گلوکز بیشتری تولید کند تا بدن وارد عمل شود.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن شما کورتیزول بیشتری تولید خواهید کرد زیرا تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است هنگام گرسنگی اضطراب بیشتری داشته باشید و یا ممکن است افراد در هنگام اضطراب «گرسنه» شوند.

• مصرف داروهای اضطراب

پس از صحبت با یک درمانگر یا مشاور، ممکن است برای شما داروهای اضطراب تجویز شود تا به شما در کاهش علائم یا دوره‌های اضطراب کمک کند. در برخی موارد مصرف دارو موجب کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. در این زمینه قبل از مصرف دارو حتما با پزشک خود هماهنگ کنید.

چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم

• محرک‌های خود را پیدا کنید

برای اختلالات اضطرابی به‌غیراز اختلال هراس و اختلال اضطراب فراگیر، معمولاً محرک‌های خاصی وجود دارد که باعث ایجاد اضطراب در فرد می‌شوند. این محرک‌ها می‌تواند دیدن یک شخص باشد یا ممکن است چیزی باشد که موقعیت وحشتناکی را که قبلاً اتفاق افتاده، برایتان یادآوری کند. هنگامی‌که با یکی از محرک‌های خود مواجه می‌شوید، از فن‌های آرام‌سازی استفاده کنید تا ذهن خود را از آن مورد و اضطراب ناشی از آن دور کنید.

چگونه با استرس مقابله کنیم

برای افرادی که دارای اضطراب دوره‌ای یا سایر اختلالات اضطرابی هستند، ترفندهای ذکرشده در بالا کمک‌کننده است و می‌تواند موجب کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس شود. نکات ذکرشده در بالا می‌تواند به افراد مبتلا به هر نوع اختلال اضطرابی کمک کند، اما این ترفندها برای افرادی که دارای اضطراب فراگیر یا اختلال هراس هستند، بسیار مفیدتر هستند.

چراکه اختلال اضطراب فراگیر و هراسی نیاز به عامل خاصی ندارند به همین دلیل همیشه درمان طبیعی این نوع اختلالات کمی دشوارتر است. برخی از افرادی که مبتلا به OCD هستند، ممکن است برایشان نکات بالا مفید باشد اما در کنار آن‌ها افرادی هم هستند که به اختلالات اضطرابی دیگری مبتلا هستند و نکات بالا برایشان مفید نیست.

روش های مقابله با استرس و مدیریت زمان

چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

یکی از راه‌های کاهش استرس امتحان، این است که ابتدا مکانی آرام برای مطالعه پیدا کنید. طوری که فضای مطالعه خیلی شلوغ و آشفته نباشد و هر آنچه برایتان لازم است در اتاق مهیا شود. تا حد ممکن درباره امتحان اطلاعات دریافت کنید تا آماده‌باشید.

تهیه «نت‌برداری از درس و الگوهای ذهنی» برای جمع‌آوری افکار و ایده‌ها، یکی دیگر از راه‌های مقابله با استرس امتحان است. برای هر جلسه مطالعه یک برنامه تنظیم کنید که واقعاً بتوانید روی آن کارکنید. برنامه را به کارهای کوچک تقسیم کرده و هر زمان یک کار را انجام دهید. با ثابت نگه‌داشتن ساعت صرف غذا و خواب، هر روز یک قانون و خط مشی را رعایت کنید.

خواب کافی داشته باشید تا انرژی دریافت کنید و آنچه یاد گرفته‌اید ملکه ذهنتان شود. از خوردن غذاهای بی‌ارزش خودداری کنید؛ زیرا این غذاها در بدن به شکل ناگهانی انرژی آزاد می‌کند و زود هم کالری آن از بین می‌رود. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید؛ میوه تازه، سبزی‌ها، غلات، آجیل و پروتئین همه برای مغز و تنظیم سطح انرژی مفید هستند.

مقداری چای گیاهی یا یک شکلات داغ بنوشید. نوشیدنی‌های گرم به تسکین روح کمک می‌کند. (از مصرف کافئین زیاد خودداری کنید!)مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را کاهش دهید. به‌جای آن، آب زیادی بنوشید! یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس امتحان، برنامه‌های تفریحی است.

شام با دوستان خود بیرون بروید، سینما بروید، در یک برنامه تفریحی شرکت کنید تاکمی ذهنتان از استرس امتحانات دور شود. یک فیلم یا برنامه تلویزیونی تماشا کنید. به یک پادکست کمدی که باعث خنده شما می‌شود گوش دهید. دوش گرفتن برای کاهش استرس خیلی مفید است. خود را با دیگران مقایسه نکنید! این کار فقط باعث پایین آمدن اعتمادبه‌نفس و منع پیشرفت شما می‌شود.

سخن پایانی

دوری از استرس می‌تواند سبب ایجاد اعتماد به نفس شود. در این مطلب به راهکارهایی برای کاهش استرس پرداختیم که می‌توانند در زندگی روزمره بسیار سودمند باشند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x