سلامت

10 روش شگفت‌انگیز درمان ریزش مو

برای درمان ریزش مو پیش از هر چیز باید با عوامل ریزش مو آشنا شویم.

به گزارش پارت نیوز؛ درمان ریزش مو مسئله‌ی مهمی است که ذهن بسیاری را درگیر کرده است. این روزها به سبب تغییر سبک زندگی، تغییر آب‌وهوا، مصرف غذاهای ناسالم و عادت‌های مراقبتی ناسالم افراد دچار ریزش مو می‌شوند.

روش های درمان ریزش مو

وراثت، بیماری جسمی و روانی نیز می‌توانند سبب ریزش مو شوند. در خانواده‌هایی که ریزش مو یا طاسی وجود دارد احتمال اینکه نسل‌های بعد نیز دچار این مشکل شوند نیز وجود دارد. در این مقاله به عوامل ریزش مو خواهیم پرداخت.

عوامل مهم ریزش مو

همان‌طور در ابتدا خصوص درمان ریزش مو که گفته شد، عوامل متعددی بر ریزش و ضعف مو تأثیر دارند. یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوامل ریزش مو، عامل ژنی یا وراثتی است.

کم مویی یا پرپشت نبودن حجم مو نیز می‌تواند با این موضوع ارتباط داشته باشد.جدای از ریزش ارثی مو، عوامل بیرونی نیز می‌توانند بر ریزش مو تأثیر مستقیم بگذارند.

عواملی چون؛ استفاده مداوم از کلاه، عدم مراقبت کافی از موها، شستشوی متعدد، مشکلات روحی و روانی، استرس‌های کاری، مشکلات تیروئیدی، افزایش سن، تغذیه نادرست و حساسیت‌زا همه‌ی این‌ها می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

روش‌های درمان ریزش مو

عوامل متعددی بر سلامت مو و پوست افراد تأثیر می‌گذارد. راهکارهایی سریع و درعین‌حال ساده برای داشتن موهایی سالم، شاداب و پرپشت وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کلیه‌ی مواردی که در ادامه خواهیم گفت می‌تواند موجب افزایش کیفیت و سلامت موی شما شود. بااین‌حال توصیه می‌شود به‌منظور ریشه‌یابی ریزش موهایتان، حتماً از پزشک متخصص خود نظرخواهی کنید.

ریزش مو

تأثیر رژیم غذایی بر مو

طبق گفته‌ی بسیاری از پزشکان و متخصصان رژیم غذایی مناسب می‌تواند یکی از روش‌های اساسی درمان ریزش مو می‌باشد.

بر اساس تحقیقات رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه، خطر ریزش مو و طاسی با الگوی زنانه و مردانه را کاهش می‌دهد. سبزی‌ها بر شادابی و سلامت پوست نیز تاثیر مناسبی خواهد گذاشت.

حال این سؤال پیش می‌آید که مصرف چه میزان سبزی و میوه می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. جواب این است که مصرف سالاد، سبزی‌ها، میوه و گیاهان تازه به میزان حداقل سه بار در هفته، می‌تواند خوب و مناسبی بر سلامت موهای شما داشته باشد.

تأثیر ویتامین‌ها و مواد غذایی بر مو

یکی دیگر از روش های درمان ریزش مو استفاده از ویتامین هاست. ویتامین A که در بسیاری از خوراکی‌ها ازجمله هویچ وجود دارد سرعت رشد مو را افزایش می‎دهد. این ویتامین می‌تواند علاوه بر مو پوست سر را محکم و سالم نگه‌داشته و سبب محکم شدن ریشه‌ی موها شود.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین A عبارت‌اند از؛ فلفل دلمه، سیب‌زمینی، هویج و اسفناج و مواد غذایی دیگر که همگی سبب شادابی موهای شما خواهند شد.درکنار ویتامین‌ها، پروتئین‌ها نیز می‌توانند بر کیفیت موهای شما تأثیر بگذارند. اسیدآمینه‌هایی که از تجزیه‌ی پروتئین‌ها به بدن می‌رسند می‌توانند بسیار سودمند باشند.

مواد غذایی که پروتئین لازم بدن را تأمین می‌کنند عبارت‌اند از؛ نخودفرنگی، آجیل، تخم‌مرغ، لوبیا، ماهی و مرغ همگی از منابع سرشار پروتئین هستند. البته مصرف بیش‌ازحد این مواد می‌تواند مضر باشد، پس اعتدال را در مصرف آن‌ها رعایت کنید. رژیم غذایی مناسب هر فرد را باید پزشک مخصوص یا کارشناس تغذیه تجویز کند.

مکمل‌های دارویی

یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو طبق تحقیق دانشمندان، استفاده از مکمل‌های دارویی است. ویتامین‌های مفیدی مانند A،B ، C و D، آهن و روی همگی در روند رشد، زیبایی و نگهداری مو تأثیر بسزایی می‌گذارند.

تغذیه و ریزش مو

تزریق دارو به موی سر برای درمان ریزش مو

مصرف روزانه و یا هفتگی ویتامین D به رشد مجدد مو می‌تواند بسیار کمک کند، از طرفی موجب جلوگیری از طاسی می‌شود. همچنین، بیوتین نیز که یک ویتامین است و بر مو و پوست تأثیر خوبی خواهد گذاشت.

پس از مشورت با پزشک، افرادی که به ریزش مو دچار هستند، باید بین ۳ تا ۵ میلی‌گرم بیوتین به‌طور روزانه مصرف کنند.

جنسینگ نیز برای ریزش مو می‌تواند بسیار مفید باشد. ریشه گیاه جنسینگ حاوی مواد شیمیایی ویژه‌ای دارد که سبب رشد مو در پوست سر می‌شود. به همین خاطر از این ماده در شامپوها و دیگر شوینده‌ها استفاده می‌شود.

شستشوی منظم

روش و تعداد دفعات دوره‌ای شست و شوی موها می‌تواند بر میزان ریزش مو تأثیر بگذارد. اینکه پوست سر خشک باشد یا چرب میزان شست‌وشو نیز می‌تواند تغییر کند. پس شستن منظم سبب درمان ریزش موی سر می شود.

به‌طور مثال، طبق توصیه متخصصان افرادی که دارای پوست و موی چرب هستند لازم است در هفته ۲ تا ۳ مرتبه سر خود را بشویند.

شست و شوی موی سر و ریزش مو

در کل این را در نظر داشته باشید که شست و شوی مداوم و منظم موی سر سطح پوست را از حالت اسیدی و چرب دور کرده و با کاهش آلودگی سطح پوست میزان ریزش نیز کم می‌شود. علاوه بر آن شادابی، ظاهر آراسته و تقویت ریشه‌ی مو در پی شست و شوی موی سر ایجاد می‌شود.

استفاده از شامپو و شوینده مناسب

با توجه به جنس و نوع موهایتان می‌توانید از شامپوی مناسب استفاده کنید. فرمول‌های شیمیایی خشن و پیچیده ممکن است مو را خشک کرده و ایجاد موخوره، ریزش و یا شکسته شدن شوند.

روش شستن موها و ماساژ پوست سر می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل ریزش آن‌ها داشته باشد.در حین شست‌وشو، وقتی زیر دوش هستید هرگز پوست و مو را چنگ نزنید.
پس از استفاده از شامپو به آرامی آن را به تمام نقاط سر رسانده و آب کش کنید. بهتر است شامپو بیش از ۳ دقیقه روی موها و پوست سر نماند.

روغن نارگیل و درمان ریزش مو

گفته می‌شود استفاده از روغن نارگیل علاوه برآنکه ریزش مو را کم می‌کند می‌تواند از موها در مقابل اشعه UV محافظت کند.

همچنین، ماساژ پوست سر به‌خصوص با روغن نارگیل سبب بهبود خون‌رسانی و افزایش رشد موهای سر می‌شود. لوریک اسید موجود در این روغن موجب برقراری پیوندهای پروتینی شده و از مو در برابر گره، موخوره و شکستگی محافظت می‌کند.

روغن نارگیل

استفاده از روغن زیتون و درمان ریزش مو

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن مانع از ریزش مو شد استفاده از روغن‌زیتون است. پزشکان معتقدند روغن‌زیتون علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی می‌تواند تاثیر مستقیم هرچند کم بر روند رشد موها بگذارد.

جدای از آنکه روغن‌زیتون تأثیر بسزایی در ریزش مو دارد می‌تواند به موهای شما درخشندگی، شادابی و زیبایی ببخشد. برای این کار می‌توانید روغن‌زیتون را کف دست و نوک انگشتانتان مالیده و به کف سر خود خوب ماساژ دهید. به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید روغن روی سر بماند. پس‌ازآن با آب ولرم شستشو داده و به‌آرامی موها و پوست سرتان را خشک‌کنید.

روغن تراپی

مدل موی سر

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بسیار بر رشد و ریزش موهایتان تأثیر بگذارد نحوه بستن موی سرتان است. اگر شما هم در دسته‌ی افرادی قرار دارید که موی بلندی دارند و آن را محکم می‌بندند باید توجه داشته باشید که این کار می‌تواند به موهایتان به‌شدت آسیب برساند.
سعی کنید چند ساعت در روز مویتان را باز گذاشته و به ریشه‌ی موهایتان استراحت دهید. فشار مداوم می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد.

سخن پایانی
در این مقاله بهروش‌های درمان ریزش مو پرداختیم. هر شخص با توجه به نوع ریزش موهای خود می‌تواند به درمان آن بپردازد و خود را از فکر و خیال اینکه طاسی به سراغش می‌آید یا نه رها کند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x