آشپزی

4 روش آسان خشک کردن نارگیل در خانه

با استفاده از روش های خشک کردن نارگیل در خانه می توانید به راحتی پودر تازه نارگیل در اختیار داشته باشد و در انواع غذاها و دسرها از آن استفاده کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ پیش از آنکه به روش های خشک کردن نارگیل در خانه بپردازیم لازم است بدانید برای این کار تنها به قسمت های سفید  و گوشتی نارگیل نیاز دارید.

نحوه خشک کردن نارگیل در منزل

نارگیل با نام علمی (Cocos nucifera) گیاهی است که اولین بار در جنوب آسیا کشت شد و در حال حاضر به عنوان درخت نارگیل در تمام مناطق گرمسیری وجود دارد. در مورد فواید نارگیل زیاد شنیده اید. از این میوه می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. از روغن نارگیل گرفته تا شیر نارگیل و حتی پودر آن، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف نارگیل خام ممکن است بیشترین فواید را برای بدن داشته باشد، اما نمی توان سایر اجزای میوه را نادیده گرفت.

طعم نارگیل آنقدر فوق العاده است که بیشتر مردم آن را دوست دارند. ترکیب این طعم محبوب با خواص بی شمار، نارگیل را به میوه ای عالی و فوق العاده تبدیل کرده است. از گوشت نارگیل یا قسمت سفید این میوه به عنوان پایه ای برای تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. مطالعات مختلف نشان می دهد که این قسمت از نارگیل سرشار از چربی مغز و فواید مختلف برای سلامتی است.

خواص نارگیل خشک

  • سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی
  • منبع عالی چربی های سالم
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • افزایش سطح انرژی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به هضم غذا
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • کاهش وزن

روش های خشک کردن نارگیل

روش های خشک کردن نارگیل

نارگیل خشک جزو بهترین و خوشمزه‌ترین خشکباری می‌باشد که برای داشتن یک زندگی سالم می‌توانید از آن استفاده کنید. این پودر سفید رنگ نسبت به دیگر میوه‌های خشک خواص زیادی دارد بنابراین، در صورت تمایل به مصرف غذا‌های سالم حتما این میوه خشک شده را در برنامه غذایی تان بگنجانید تا فواید آن بهره‌مند شوید.

1. خشک کردن نارگیل در فر

با استفاده از یک جسم تیز یا حتی یک مته برقی، سه نقطه مشخص شده روی بدنه نارگیل تازه خود را سوراخ کنید و آب نارگیل را از آن خارج کنید. برای خشک کردن نارگیل باید از سالم بودن میوه مطمئن شوید. یکی از نشانه های سلامت نارگیل آب آن است. آب نارگیل با کیفیت بالا تمیز است. از طرف دیگر، آب رنگی یا کدر به معنای نارگیل بی کیفیت است، بنابراین توصیه می کنیم از خشک کردن این گونه نارگیل ها خودداری کنید.

در مرحله بعد فر را روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید. حالا باید نارگیل خود را مستقیماً به مدت 20 دقیقه روی سینی فر که از قبل داغ است قرار دهید. حالا آن را از فر خارج کرده و حوله ای دور آن بپیچید. سپس با چکش به آن ضربه بزنید و نارگیل را بشکنید. در این مرحله، با یک چاقوی تیز، گوشت نارگیل را از پوست قهوه ای آن جدا کنید.

در ادامه دمای فر را کم کنید و آن را تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید. حال بهتر است از غذاساز کمک گرفته و تکه‌های نارگیل را به شکل خرد شده درآورید. در این مرحله باید از یک کاغذ روغنی کمک گرفته و آن را روی سطح سینی فر پهن کنید. سپس نارگیل‌ها را روی کاغذ بریزید به گونه ای که به یک اندازه روی سطح پخش شوند. سپس سینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا شاهد تغییر رنگ آن‌ها باشید. در نهایت هم اجازه دهید نارگیل‌ها خشک شوند و آن‌ها را به یک ظرف در بسته منتقل کنید.

2. خشک کردن نارگیل به شکل سنتی

با استفاده از یک جسم تیز یا حتی یک مته برقی، سه نقطه مشخص شده روی بدنه نارگیل تازه خود را سوراخ کنید و آب نارگیل را از آن خارج کنید. برای خشک کردن نارگیل باید از سالم بودن میوه مطمئن شوید.

خشک کردن نارگیل در هوای آزاد راهی ارزان برای افزایش ماندگاری این میوه خوشمزه و خاص است. برای این کار باید یک نارگیل مرغوب انتخاب کنید و پس از کندن پوست، گوشت آن را با چاقو از روی پوست جدا کنید. قبل از پوره کردن نارگیل باید مقداری رطوبت آن را کاهش دهید. برای این کار، برش های نارگیل را در جای گرمی مانند کنار بخاری قرار دهید. پس از حدود 1 روز، از رنده یا غذاساز برای خرد کردن نارگیل استفاده کنید.

پودر نارگیل را روی یک سینی صاف پخش کنید. حرفه ای تر است که توری را روی سطح سینی پخش کنید تا هوا در زیر سینی نیز جریان یابد. سپس سینی را در هوای آزاد گرم و خشک قرار دهید تا نارگیل کاملا خشک شود. نارگیل خشک ممکن است کمی غلیظ به نظر برسد، بنابراین می توانید از مخلوط کن برای نرم کردن و آسیاب کردن آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که خشک کردن نارگیل در زیر اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند ارزش غذایی این ماده غذایی را از بین ببرد، بنابراین بهتر است سینی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

3. خشک کردن نارگیل تازه روی شوفاژ یا بخاری

یکی از روش های بسیار آسان و کم هزینه که در خانه  برای خشک کردن نارگیل، استفاده از بخاری یا شوفاژ خانه می باشد. برای این منظور در ابتدا با دستمال تمیز و ترجیحا آب و الکل روی شوفاژ را تمیز کنید. سپس یک فویل آلومینیومی یا ورق روغنی بر روی شوفاژ قرار دهید.

قطعات نارگیل را با اندکی فاصله از یکدیگر بر روی این ورق های روغنی قرار داده و حرارت شوفاژ را بر روی کمترین حرارت ممکن تنظیم کنید. در این صورت نارگیل ها پس از خشک شدن تغییر رنگ نمی دهند. هر یک ساعت یکبار نارگیل ها را جابجا کنید و میزان خشکی آن ها را تست نمایید. زمانی که ورقه های نارگیل به تردی لازم رسید، آن ها را از روی شوفاژ برداشته و در سبدی بریزید. منتظر بمانید تا کاملا سرد شوند و سپس در ظرفی در بسته و یا شیشه ای با درب پارچه ای از آن ها نگهداری کنید.

این نارگیل ها تا بیش از ۶ ماه قابل استفاده خواهند بود و در صورتی که درون یخچال نگهداری شوند، تا بیش از ۱ سال نیز می توان از آن ها استفاده کنید.

4. خشک کردن نارگیل با دستگاه میوه خشک کن

چگونه نارگیل خشک کنیم

برای خشک کردن نارگیل می‌توانید از روش‌های  جدید و به روزتری استفاده کنید. دستگاه میوه خشک کن یکی از این شیوه‌های کارآمد محسوب می‌شود. برای این منظور می‌توانید گوشت نارگیل را از پوست آن جدا کرده و آن‌ را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید. در واقع شکل خرد کردن نارگیل‌ها در این شیوه کاملاً سلیقه ای است زیرا در نهایت به وسیله دستگاه خشک کن به نتیجه دلخواه در هر شکلی از نارگیل خواهید رسید. بسیاری از افراد با این روش نارگیل را به صورت حلقه ای برش می‌زنند.

اما بعد از خرد کردن نارگیل‌ها، آن‌ها را روی سینی دستگاه خشک کن پهن کنید. سپس دمای دستگاه را روی ۵۹ درجه سانتی گراد قرار دهید. مزیت استفاده از دستگاه خشک کن میوه بر خلاف استفاده از فر این است که تغییر رنگ محسوسی مثل تیره یا قهوه ای شدن در نارگیل‌های خشک شده مشاهده نخواهید کرد. ضمن اینکه اگر بخواهید می‌توانید مقادیر بسیار بالایی نارگیل را با این شیوه خشک کنید.

نکاتی در مورد مصرف نارگیل خشک:

  • به دلیل کالری بالا، مصرف آن در حد اعتدال توصیه می شود.
  • افراد مبتلا به دیابت و بیماری های کلیوی باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • نارگیل خشک را در جای خنک و خشک نگهداری کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x