سلامت

5 راهکار مفید برای پیشگیری و درمان گرمازدگی

گرمازدگی حالتی است که در اثر افزایش بیش از حد محیط و بدن ایجاد می‌شود. در این مطلب  به ارائه راهکارهای درمان گرمازدگی خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد پس دانستن روش‌های درمان گرمازدگی می‌تواند بسیار مفید باشد. چراکه گرمازدگی می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه­ ها و عضلات شما آسیب برساند. تأخیر طولانی در درمان ممکن است منجر به آسیب بیشتر، عوارض جدی و یا حتی مرگ شود.

درمان گرمازدگی در طب سنتی

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای مقابله با علائم گرمازدگی بزرگسالان و کودکان و رفع گرمازدگی راهکارهای جالبی داشتند. گرمازدگی در طب سنتی عموما با خوراکی‌هایی که طبع خنک دارند درمان می‌شود. قدیمی‌ها برای درمان گرمازدگی و درمان کم آبی بدن در اولین قدم شربت‌های ضد عطش و خنک طبیعی میل می‌کردند.

شربت گلاب، لیموترش و نبات، شربت خاکشیر به همراه لیموترش و نعنا یا گلاب، شربت تخم‌ شربتی و گلاب یا شربت تخم‌ شربتی و عرق نعنا ازجمله نوشیدنی‌های سنتی برای مقابله با گرمازدگی در فصل تابستان هستند.

ازجمله مواد غذایی که اجداد ما برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بیشتر مصرف می‌کردند می‌توان به آبدوغ خیار، دوغ تازه بدون گاز، ماست و نعناع یا ماست و پونه، عدسی، عدس‌پلو، عناب، سماق و غذاهای برنجی سبک مثل آلبالوپلو اشاره کرد.

اگر گرمایی مزاج و البته صفراوی مزاج هستید بهتر است برای درمان علائم گرمازدگی در فصل تابستان هندوانه رژیم تابستانی برای پیشگیری از گرمازدگی را رعایت کنید. شربت سکنجبین و خیار، سکنجبین و کاهو، آب انار تازه، آب آلبالو، آب آلو، شربت تمرهندی که ترکیب آب و تمرهندی بسیار مفید هستند.

میوه‌های ترش مزه مثل آلبالو میل کنید چرا که می تواند بسیار موثر باشد. چای زیاد ننوشید. چای آب بدن را دفع می‌کند و بدن را دچار کم‌آبی می‌کند. اگر اهل خوردن چای هستید به ازای هر یک لیوان چای، دو لیوان آب بنوشید.

راه‌های پیشگیری و درمان گرمازدگی

راه های بسیاری برای درمان گرمازدگی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

۱-  از انواع نوشیدنی استفاده کنید

نوشیدنی های مفید برای گرما زدگی

بدن به نوشیدنی‌های سالم دیگری نیز نیاز دارد. به این علت که در حین تعرق، بخشی از املاح بدن نیز از دست می‌رود. بعضی از نوشیدنی‌ها مانند شیر، مدت‌ زمان طولانی‌تری بدن را سیراب نگه می‌دارند. پس نوشیدنی‌های مختلف و غالبا خنک بر درمان گرمازدگی موثر هستند.

پس از ورزش حتما باید املاح و ویتامین‌های ازدست‌رفته تامین شوند؛ بنابراین به نوشیدنی‌های سالم دیگری علاوه‌ بر آب نیاز دارید. شیر، شیرموز، شیر توت‌فرنگی، آبمیوه طبیعی مانند آب‌ هندوانه، پرتقال و دیگر مرکبات مناسب است.

۲-  بیشتر آب بنوشید

تحرک بدنی، در هر فصلی از سال، میزان دریافت آب را افزایش می‌دهد و این در فصل گرما، مهم‌تر است. از نظر متخصصان مایوکلینیک آمریکا، اگر ورزش می‌کنید، علاوه ‌بر نیاز پایه، ۱.۵ تا ۲.۵ لیوان آب بیشتری نیاز دارید. اگر فعالیت بدنی شما بیش از یک ساعت طول بکشد، به مقدار آب بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر جمع‌بندی کنیم، میزان نیاز روزانه به آب به میزان تعرق بدنی، نوع و مدت زمان ورزش بستگی دارد.

۳- به میزان کافی آب بنوشید

قشرهای حساس باید بیشتر از دیگران به فکر روش‌های جلوگیری و درمان گرمازدگی را داشته باشند. زنان باردار و همین‌طور زنان در دوره شیردهی به میزان آب بیشتری نیاز دارند.

برای آن که بدن در طول روز میزان کافی آب دریافت کرده باشد، به شکل پایه باید در این فواصل زمانی، به میزان یک لیوان آب بنوشید پس از برخاستن از خواب، پیش از رفتن به رختخواب پایان هر وعده غذایی و دو بار در طول روز برای مثال همراه با میان‌وعده صبح و عصر اما در روزهای گرم سال، باید علاوه‌ بر این مقدار، دو فنجان دیگر نیز  بنوشید.

۴- میوه‌های سبز و آب‌دار مهم است

میوه های مهم در گرمازدگی

همین الان به یک قاچ هندوانه فکر کنید. خواهید دید با فکرکردن به آن هم تشنگی شما برطرف خواهد شد. بنابراین در برنامه غذایی روزانه سبزی‌ها و میوه‌های آبداری مانند اسفناج (خام و بخارپز)، انواع کاهو و کلم، لیموترش، هلو، سیب، انواع گیلاس و آلبالو، انگورها، آناناس، آلو و زردآلو را بگنجانید. انواع دمنوش‌ها و سردنوش‌ها نیز گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

۵- لطفا در گرما چای ننوشید!

نوشیدن همه نوشیدنی‌ها در اوج گرما خوب نیست و نمی‌تواند راه حل درمان گرمازدگی باشد. از جمله آن‌ها نوشیدنی‌های حاوی کافئین است. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای (به‌ویژه پررنگ) و قهوه و انواع نوشیدنی‌های تهیه‌شده از آن، باعث تشدید تشنگی می‌شود. دلیل آن نیز کافئین موجود در قهوه و چای است. درصورتی‌که عادت به نوشیدن چای و قهوه دارید، مقدار آن را بسیار کاهش دهید تا آب بدن کاهش پیدا نکند.

۶- نخی و طبیعی بپوشید

آنچه می‌پوشید به اندازه آنچه می‌نوشید مهم است. در روزهای گرم سال از لباس‌های تهیه‌شده از الیاف طبیعی و نخی استفاده کنید. اگر عادت به استفاده از جوراب دارید، انواع نخی با ساق کوتاه را انتخاب کنید. مانتو بلوز، شلوار و پیراهن بهتر است کمی گشاد به تن بایستند تا تبادل هوایی بهتری انجام شود. شال‌های نخی را انتخاب کنید. تا می‌توانید از لباس‌های دارای الیاف مصنوعی فاصله بگیرید. هر روز دوش آب سرد بگیرید.

انواع گرمازدگی

پیش از شروع درمان گرمازدگی باید انواع آن را بشناسید. گرمازدگی می‌تواند به‌صورت خفیف، متوسط یا شدید بروز کند. در ادامه با انواع گرمازدگی بیشتر آشنا خواهید شد.

راه های درمان سریع گرمازدگی

گرمازدگی خفیف (Heat cramps)

در نوع خفیف گرمازدگی که این علائم با شدت کمتری بروز می‌کند، می‌توان فرد گرمازده را به‌جایی خنک منتقل کرد و برای جبران کم‌آبی بدن با دادن مایعات حال بیمار را بهبود دهید. او را باد بزنید تا دمای بدن فرد کاهش یابد.

حواسمان به کودکان هم باشد. جلوگیری از گرمازدگی شدید سعی کنید دمای بدن فرد را کم کنید. درمان گرمازدگی با یخ مناسب است.

گرمازدگی متوسط  (Heat syncope)

این عارضه بیشتر در چند روز اول اوقاتی پیش می‌آید که فرد در یک هوای گرم کار و فعالیت جدیدی را که به آن عادت ندارد شروع می‌کند. اگر بعد از یک تعریق شدید فقط آب بدون املاح استفاده کنیم احتمال ایجاد این وضعیت زیاد است.

فرد را به جای خنک انتقال دادید، لباس‌هایش را درآورید و با پنکه، حوله‌خیس یا قطعات یخ بیمار را خنک کنید. ابتدا سروگردن او را خنک کنید، سعی کنید پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. سعی کنید به فرد آب خنک بدهید تا حالش روبراه شود.

گرمازدگی شدید  (Heat stroke)

پیش از درمان گرمازدگی باید انواع گرمازدگی را بشناسید تا بتوانید از آن به درستی استفاده کنید. در نوع شدید از گرمازدگی که دما به طور چشمگیری بالا می‌رود و علائم با شدت بیشتری آشکار می‌شود. بایستی سریع با اورژانس تماس بگیرید و تا قبل از آن سعی کنید دمای بدن فرد را کاهش دهید.

در صورت فراهم‌بودن، فرد را در وان یخ قرار دهید و دست‌ها و پاهای بیمار را ماساژ دهید تا خون‌رسانی انجام شود. در نوع شدید گرمازدگی باید احتیاط کرد چون گاهی منجر به کما و مرگ می‌شود!

چگونه بفهمیم آب بدن­مان کاهش یافته است؟

رنگ ادرار: هر چه رنگ ادرار به سمت زرد پررنگ پیش رود، یعنی اینکه میزان آب بدن کافی نیست.

خشکی: دهان، پوست و چشم‌ها در اثر کم‌آبی خشک، حساس، ملتهب و چروکیده شده و چشم‌ها شروع به خارش می‌کنند. این‌ها نشانه کم‌آبی بدن است.

علامت‌ها: سرگیجه، حالت تهوع، نفس‌زدن، گرفتگی عضله‌ها و غش‌کردن، نشانه‌های بروز کم‌آبی شدید در بدن است و باید به‌سرعت به بدن رسیدگی کنید.

درمان گرمازدگی در کودکان

راه های درمان گرمازدگی کودکان

هرچه سریع‌تر کودک خود را خنک کنید و لباسش را در آورید.

از مایعات خنک اما نه چندان سرد برای کودک استفاده کنید.

استفاده از پنکه و آب ولرم هم برای رفع گرما موثر است.

بهتر است بلافاصله بعد از کاهش دمای نوزاد یا کودکتان، او را به مرکزدرمانی ببرید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از گرمازدگی انجام شود.

نکات مهم برای درمان و جلوگیری از گرمازدگی

1. در صورتی که احساس می‌کنید گرمازده شده‌اید، به سرعت فعالیت خود را متوقف کنید و به مکانی خنک بروید و نوشیدنی خنک بنوشید.

2. در صورتی که بعد از ۱ ساعت احساس بهبودی از گرمازدگی نداشتید و احساس گیجی و آشفتگی دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

3. فراموش نکنید که گرمازدگی می‌تواند به یک مشکل فوق‌العاده جدی تبدیل شود و جتی آسیب‌هایی دائمی به اندام‌های حیاتی بدن وارد کند.

4.برای جلوگیری  و درمان گرمازدگی سعی کنید در روزهای گرم از لباس‌های سبک و گشاد استفاده کنید.

5. قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب حتماً از کلاه لبه‌دار، عینک و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

6. برای کاهش دمای بدن در زمان گرمازدگی بهتر است به سرعت بدن را خنک کنید و دوش آب سرد بگیرید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x