زیبایی و تناسب

5 روش آسان پاکسازی پوست صورت در خانه

در این مطلب به توضیح 5 روش آسان برای پاکسازی پوست صورت در منزل می‌پردازیم. اگر شما نیز به شادابی و جوانی پوست خود اهمیت می‌دهید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ پاکسازی پوست صورت ترکیبی از روش‌های مراقبتی پوست است که چربی‌ها و آلودگی اضافی پوست را از منافذ عمیق پاک کرده و موجب طراوت و شادابی پوست می‌شود. مراحل پاکسازی صورت باید اصولی انجام شود وگرنه می تواند به پوست آسیب بزند و سبب ایجاد تاول شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

روش های پاکسازی پوست صورت در منزل

فواید پاکسازی پوست

پاکسازی و شستن صورت

اولین و مهم‌ترین چیز برای پاکسازی پوست صورت در خانه این است که پوست کاملا تمیزی داشته باشید. در واقع به دو دلیل مهم باید انواع آلودگی‌ها و مواد آرایشی کاملا از روی پوست شما زدوده شوند؛ اول اینکه پاک کردن این آلودگی‌ها، احتمال بسته شدن منافذ پوست‌تان و ایجاد جوش را به حداقل می‌رساند. دوما شستن صورت، پوست‌تان را برای جذب مواد طبیعی و مغذی آماده می‌کند. بنابراین طبیعی است که پاکسازی عمیق صورت در منزل با شستشوی اساسی پوست شروع شود.

حتی اگر قصد انجام پاکسازی پوست صورت در خانه را نداشته باشید، ضروری است که با پاک کننده‌های مناسب پوست‌تان را حداقل روزی دو بار بشویید.

در ابتدای پاکسازی صورت در خانه، موهای‌تان را پشت سرتان جمع کنید تا در حین کار به مواد مورد استفاده آغشته نشوند. سپس دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید. اگر مواد آرایشی روی پوست‌تان وجود دارد، با پاک‌کننده آرایش همیشگی‌تان (شیر پاک کن و یا میسلار واتر) کاملا آن‌ها را پاک کنید. همچنین می‌توانید یک آرایش پاک کن خانگی تهیه کنید.

چگونه صورت خود را بشوییم؟

بعد از انتخاب پاک کننده، نوبت به شستشوی پوست‌تان می‌رسد. ابتدا صورت‌تان را با آب گرم (نه خیلی داغ) مرطوب کنید. سپس به مقدار کافی شوینده را با حرکات دایره‌ای نوک انگشت‌ها روی صورت ماساژ دهید. سپس با حرکات ضربه‌ای حوله نرمی کمی صورت‌تان را خشک کنید. پوست‌تان برای مرحله بعدی پاکسازی صورت در خانه نباید کاملا خشک شود.

لایه برداری صورت

دومین مرحله برای پاکسازی کامل پوست صورت در منزل لایه برداری است. لایه برداری سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و از بسته شدن منافذ پوست با این سلول‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این لایه برداری پوست را روشن‌تر کرده و درخشندگی زیبایی به آن می‌بخشد. اما در پاکسازی صورت در خانه از چه موادی می‌توان برای لایه برداری استفاده کرد؟

محصولات بسیاری در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی تحت عنوان اسکراب یا لایه‌بردار صورت به فروش می‌رسند. برای پاکسازی پوست صورت چرب در خانه بهتر است اسکرابی را تهیه کنید که حاوی سالیسیلیک اسید باشد. این نوع محصولات همچنین گزینه مناسبی برای کسانی هستند که پوست‌شان مستعد جوش و آکنه است.

برای پاکسازی عمیق‌تر پوست از محصولاتی استفاده کنید که دانه‌های اسکراب دارند. معمولا در ترکیبات این نوع لایه‌بردارها دانه جوجوبا، غلات برنج و یا پوسته زردآلو وجود دارد. البته اگر پوست حساسی دارید، از مصرف این محصولات خودداری کنید.

چگونه صورت را لایه برداری کنیم؟

میزان تاثیر روش پاکسازی صورت در منزل با لایه‌برداری صحیح از پوست تاحدی مشخص می‌شود. در این مرحله لایه بردار موردنظرتان را به ملایمت و با حرکات دایره‌ای روی پوست‌تان ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند. مراقب باشید که زیاد با ماده لایه بردار به پوست‌تان فشار وارد نکنید؛ مخصوصا اگر لایه بردار شما حاوی دانه‌های اسکراب است. این کار تنها باعث قرمزی و التهاب بیشتر پوست‌تان خواهد شد. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و مانند مرحله قبل کمی خشک کنید.

نحوه پاکسازی پوست صورت در خانه با بخور

چگونه در خانه بخور کنیم؟

بخور دادن در مراحل پاکسازی صورت در خانه اهمیت بسیاری دارد. بخار منافذ پوست شما را عمیقا پاکسازی می‎‌کند؛ زیرا در این فرایند ناخالصی‌های زیادی مانند انواع جوش‌های سرسیاه و چرکی با عرق شما به بیرون می‌ریزند. علاوه بر این بخور دادن لایه‌های عمیق‌تر پوست را آبرسانی کرده و همچنین باعث کوچک‌تر شدن منافذ می‌شود.

بخور صورت در خانه

برای این کار مقدار کافی آب را در کتری و یا قابلمه‌ای بجوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا آب به جوش آمده و شروع به تبخیر شدن کند. ظرف را از روی گاز بردارید. صبر کنید دمای آب کمی متعادل شود تا پوست شما در اثر مجاورت با بخار نسوزد. برای اینکه بخارآب مستقیما وارد منافذ پوست شود، روسری و یا حوله‌ای سر کنید و صورت‎‌تان را به مدت 2 تا 5 دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید.

استفاده از ماسک برای پاکسازی پوست صورت

در مرحله بعدی پاکسازی صورت در خانه با مواد طبیعی باید از ماسک استفاده کنید. انواع ماسک‌های صورت منافذ پوست را بیش‌ازپیش پاکسازی می‌کنند. همچنین برخی از این ماسک‌ها خاصیت رطوبت بخشی و آبرسانی به پوست داشته و نرمی و لطافت مطلوبی به آن می‌بخشند.

اگر فرصت ساخت ماسک‌های خانگی باری پاکسازی پوست صورت را ندارید، محصولات متنوعی در این زمینه وجود دارد. باید ماسک‌های تخصصی صورت را با توجه به نوع پوست‌تان تهیه کنید. به‌طورکلی اگر پوست چرب و یا مستعد آکنه‌ای دارید، از ماسک‌های خاک رس و یا سولفوردار برای حذف آلودگی‌ها استفاده کنید. از طرفی برای پاکسازی پوست خشک در منزل بهتر است ماسک را تهیه کنید که بیشتر خاصیت آبرسانی هم داشته باشد.

طرز تهیه ماسک خانگی

اگر نمی‌خواهید ماسک‌های آماده را بخرید، به راحتی با ترکیب مواد طبیعی مختلف می‌توانید ماسک خانگی بسازید. برای انواع پوست‌های مختلف، ماسک‌های متفاوتی وجود دارد؛ که نمونه‌ای از آن‌ها عبارتند از:

برای پوست‌های خشک و معمولی: یک سوم فنجان پودر کاکائو + نصف فنجان عسل + 3 قاسق غذاخوری خامه + 3 قاشق غذاخوری جو دوسر.

برای پوست‌های معمولی و چرب: نصف فنجان تمشک پوره شده + نصف فنجان جو دوسر + یک چهارم فنجان عسل.

چگونه ماسک صورت بزنیم؟

چطور ماسک صورت بزنیم

بعد از اینکه ماسک خانگی موردنظرتان را تهیه کردید، نوبت به استفاده از آن برای پاکسازی صورت در خانه می‌رسد. قبل از استفاده، حتما روی بخش کوچکی از بازوی‌تان تست حساسیت انجام دهید. مقدار کمی ماسک را به این ناحیه بزنید و حدود نیم ساعت صبر کنید. اگر هیچ گونه سوزش، خارش و قرمزی مشاهده نکردید، می‌توانید ماسک را روی کل صورت استفاده کنید.

مرطوب کردن صورت

در پایان پاکسازی پوست صورت در منزل باید پوست‌تان را مرطوب کنید. در واقع مرطوب کردن نقش کلیدی در هر روتین مراقبت از پوستی دارد و پاکسازی هم از این قاعده مستثنا نیست. چرا که مرطوب کننده‌ها پوست را آبرسانی می‌کنند و باعث می‌شود پوست شما سالم، نرم و شاداب‌تر شود.

مرطوب‌کننده و آبرسان صورت را هم باید مطابق با نوع پوست‌تان انتخاب کنید. اگر پوست چربی دارید، بهتر است به جای کرم به دنبال ژل یا لوسیون‌های آبرسان باشید. در مقابل محصولاتی که بافت کرمی دارند، برای پوست‌های خشک بهتر عمل می‌کنند؛ چرا که درصد چربی آن‌ها بالاتر است. همچنین اگر پوست‌ مختلطی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از لوسیون‌های فاقد اسید استفاده کنید.

مزایای پاکسازی پوست صورت برای بانوان

در این تکنیک تمامی سلول‌های مرده پوست حذف می‌شوند و در نهایت شما پوست بسیار زیبایی خواهید داشت. افراد سالخورده با این روش می‌توانند میزان اکسیژن‌رسانی و رطوبت پوست خود را بالاتر ببرند، چون این دو عامل برای جلوگیری از پیری پوست بسیار موثر و کاربردی هستند.

آیا پاکسازی پوست ضرر دارد؟

مزایا و معایب پاکسازی پوست صورت

بنا بر توضیحات فوق، با توجه به اینکه هیچ یک از روش‌های درمانی که تاکنون شناخته شده نمی‌تواند کاملا بی ضرر باشد، پاکسازی پوست نیز عوارضی ناچیز و گذرا دارد که بسیار سریع رفع می‌گردد. بنابراین نباید به شایعاتی که در این باره در برخی منابع منتشر شده است توجه کرد.

سخن پایانی

پاکسازی پوست صورت هم در منزل انجام می‌شود و هم در مراکز زیبایی صورت می گیرد. اگر کسی پاک‌سازی پوست صورت را برای شما انجام می‌دهد تخصص کافی نداشته و یا کاملا بهداشتی نباشد، احتمال آسیب رسیدن به پوست شما بالاست. کم خطرترین راه، پاکسازی صورت در خانه و آن هم با اصولی است که به شما آموزش دادیم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x