گل و گیاه

6 نکته از باید ها و نباید های آبیاری صحیح گیاهان

داشتن یک برنامه منظم برای آبیاری صحیح گیاهان و تغییر میزان آبیاری آن‌ها در فصل‌های متفاوت بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به اشتباهات رایج و همینطور نحوه صحیح آبیاری گیاهان خواهیم پرداخت با سایت پارت نیوز همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ دانستن زمان و نحوه آبیاری صحیح گیاهان گلدانی یکی از موثرترین و ساده ترین راه ها برای اطمینان از رشد گیاهان شما در خانه است. یکی از رایج ترین اشتباهات صاحبان گیاهان جدید، آبیاری بیش از حد گیاهان است. متأسفانه ، ممکن است شما به گیاهان خود چیزهای خوبی بدهید.

همه گیاهان به آب نیاز دارند. ریشه ها آب را جذب می کنند و سلول های گیاه را پر می کنند و الیاف آن را برای تولید برگ ها و ساقه های قوی تقویت می کنند. در کنار رطوبت خاک، اکسیژن برای گیاهان به همان اندازه مهم است. به همین دلیل برای آبیاری صحیح گیاهان داشتن خاک متخلخل مهم است.

زمانی که گیاه خود را بیش از حد آبیاری می کنید، از خشک شدن خاک بین دو آبیاری جلوگیری می کند. این بدان معنی است که آن شکاف های نگهدارنده اکسیژن در خاک دائماً با آب پر می شود و به طور موثر گیاه شما را خفه می کند. همچنین گیاه شما را در برابر بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه یا آفاتی مانند پشه قارچی حساس می کند، که می تواند مشکلات بزرگی را برای سلامت طولانی مدت گیاه ایجاد کند.

نحوه آبیاری صحیح گیاهان

ما در اینجا نکات آبیاری صحیح گیاهان را به شما آموزش می‌دهیم. اما همیشه مطمئن باشید که در مورد نیازهای آبیاری گیاه خود تحقیق کرده و راهنمای مراقبت از گیاه ما را بررسی کنید. همیشه قبل از آبیاری خاک را آزمایش کنید و زمانی که گیاه شما به آن نیاز دارد، آن را عمیق و کامل آبیاری کنید.

1. گلدان گیاه مهم است

آبیاری گیاهان در زمستان

اکثر گیاهانی که از سایر خرده فروشان خریداری می کنید در گلدان های پرورش دهنده هستند. این گلدان ها قرار است ظروف موقتی برای گیاهان شما باشند، نه خانه های دائمی. گیاهانی که به مدت طولانی در گلدان های پرورش دهنده نگهداری می شوند تقریباً همیشه در ظرف به ریشه بسته می شوند که رشد آنها را مهار می کند، آبیاری صحیح گیاهان را دشوار می کند و می تواند آنها را مستعد ابتلا به بیماری کند.

برای حفظ سلامتی گیاهان شما، آن‌ها به گلدان هایی نیاز دارند که اندازه مناسب گیاه را داشته باشند. گلدان ها همچنین به سوراخ های زهکشی برای کمک به خشک شدن خاک پس از آبیاری نیاز دارند و باید روی یک نعلبکی قرار داشته باشند تا به شما امکان آبیاری کامل و گرفتن آب اضافی را بدهد.

2. گیاهان نیاز آبی متفاوتی دارند

آبیاری صحیح گیاهان نیز مانند مردم در شرایط رطوبتی مختلف بسته به نوع گیاه و محیط رشد می کنند. اگر فکر می کنید چند بار باید گیاهان خود را آبیاری کنید، ابتدا باید زبان گیاهان خود را یاد بگیرید تا بدانید زمان آبیاری چه زمانی است.

به عنوان مثال، ساکولنت ها دوست دارند در سمت خشک نگهداری شوند و اگر زیاد آبیاری شوند، بسیار مستعد پوسیدگی هستند. گیاهان گلدانی گرمسیری مانند سرخس و کالاته باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شوند در حالی که گیاهان دیگر دوست دارند بین دو آبیاری تا حدودی خشک شوند.

قبل از شروع آبیاری صحیح گیاهان، درک نیازها و ترجیحات منحصر به فرد گیاه شما بسیار مهم است. برای دستورالعمل های کامل آبیاری گیاهان خود، راهنمای مراقبت از گیاه AZ ما را برای تمام نیازهای مراقبت از گیاه خود بررسی کنید .

به جای تنظیم یک برنامه دقیق آب، بهتر است به زمانی که خاک احساس خشکی می کند توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که از انگشت یا رطوبت سنج خود برای بررسی چند اینچ زیر خاک سطحی استفاده می کنید، و اگر رطوبت را تشخیص نمی دهید، زمان آبیاری فرا رسیده است.

3. خاک را آبیاری کنید، نه به برگ ها

نحوه صحیح آبیاری گیاهان

همچنین مهم است که هنگام آبیاری گیاه خود از پاشیدن برگها خودداری کنید. مطمئن شوید که دهانه قوطی آبیاری زیر برگ ها باشد و فقط به سمت خاک باشد. این روش آسان به جلوگیری از عفونت های باکتریایی، عفونت های قارچی و سایر مشکلات سلامتی کمک می کند.

.4 آب را به طور کامل و یکنواخت انجام دهید

سیستم ریشه گیاهان منعکس کننده شاخ و برگ آن‌ها است. اگر فقط یک طرف را آبیاری کنید، ریشه ها و برگ ها به سمت آبی که در آن طرف موجود است رشد می کنند. برای اینکه گیاهتان پر و شاداب بماند، دور تا دور گلدان را به طور یکنواخت آبیاری صحیح گیاهان کنید. آنقدر آب دهید تا آب از ته دیگ به داخل نعلبکی بریزد.

5. آب اضافی را بیرون بریزید

مانند اینکه مردم از کفش یا جوراب خیس روی پای خود لذت نمی برند، گیاهان نیز دوست ندارند ریشه هایشان در خاک بیش از حد مرطوب نگهداری شود. وقتی ریشه های گیاه برای مدت طولانی در خاک اشباع بنشیند، گیاه شما در نهایت پوسیده می شود . پس از آبیاری صحیح گیاهان، چند دقیقه صبر کنید تا آب از سوراخ زهکشی نعلبکی خارج شود، سپس آب اضافی را دور بریزید تا خاک خیس و «پای خیس» نداشته باشید.

6. فصل ها را در نظر بگیرید

همانطور که ما در زمستان تمایل به کاهش سرعت داریم، بسیاری از گیاهان در فصول سردتر با صرفه جویی در انرژی و توقف رشد خود به خواب می روند. در نتیجه، گیاهان به آب بسیار کمتری نسبت به تابستان نیاز دارند. این تغییر در رفتار، یادگیری زبان گیاه خاص شما و صرف زمان برای درک اینکه واقعاً چه زمانی به آبیاری نیاز دارد، اهمیت بیشتری می دهد.

دمای داخل خانه شما یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ یک گیاه آپارتمانی سالم است، به خصوص با تغییر فصول. اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما به چه سطحی از دما و رطوبت نیاز دارند و تمام تلاش خود را برای تکرار آن شرایط محیطی انجام می دهید.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی

آبیاری صحیح گیاهان

آبیاری صحیح گیاهان بیش از حد گیاه آپارتمانی به این معنی است که شما به طور مکرر به آن آبیاری می کنید یا خاک برای مدت طولانی خیس می ماند. آبیاری بیش از حد یک گیاه داخلی بسیار آسان است و ممکن است در ابتدا متوجه نشوید که این کار را انجام می دهید. بنابراین اگر کمی مشکوک هستید که ممکن است گیاهان داخل خانه خود را به دفعات آبیاری صحیح گیاهان کنید، در اینجا لیستی از علائم وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • برگ های نرم و لنگی که نوک ها و لبه های زرد و یا قهوه ای دارند
  • یک “هاله” کوچک زرد بین قسمت های سبز و قهوه ای برگ ها
  • لکه های قهوه ای روی برگ ها
  • ساقه ها به ویژه در پایه گیاه حالتی نرم دارند
  • رشد جدیدی وجود ندارد
  • ریشه هایی که به رنگ لخت، سیاه، قهوه ای یا خاکستری هستند
  • خاک مرطوب که ممکن است بوی پوسیده و زننده داشته باشد
  • رشد قارچ یا کپک روی خاک
  • وجود پشه قارچی

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x