روانشناسی

8 راه افزایش عزت نفس که زندگی شما را متحول می کند

استفاده از راه‌های افزایش عزت نفس نه تنها سبب ایجاد حس خوب و رضایت بخش در ما  می‌شود بلکه فرصت بهتر زندگی کردن را نیز برای ما به ارمغان می‌آورد.

به گزارش پارت نیوز؛ افزایش عزت نفس این امکان را به ما می‌دهد تا با چالش‌های زندگی بهتر روبرو شویم و از فرصت‌های پیش رو به خوبی بهره ببریم. بنابراین دانستن اهمیت عزت نفس و مفهوم آن، و همچنین راهکارهایی برای بهبود این ویژگی به افزایش کیفیت زندگی کمک می کند. باری آشنایی بهتر با این ویژگی تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

چگونه عزت نفس مان را افزایش دهیم

عزت نفس (self esteem) یعنی احساس ارزشمندی درونی و اعتماد به توانایی‌های خود در اندیشیدن و کنار آمدن با چالش‌های اولیه زندگی. همچنین در توضیح معنای عزت نفس به اعتماد به حق خود برای خوشبختی و موفقیت ،احساس شایسته و ارزشمند بودن، داشتن حق ابراز نیازها و خواسته‌ها و ابراز میل رسیدن به ارزش‌ها و برخوردار شدن از ثمرات تلاش‌های خویشتن اشاره می‌شود.

به صورت کلی عزت نفس از دو بخش وابسته تشکیل می‌شود؛ یکی باور خود توانمندی و دیگری احترام به خود یا همان حرمت نفس. این دو ستون‌های عزت نفس سالم هستند و اگر هر یک از این دو وجود نداشته باشد؛عزت‌نفس خدشه دار می‌شود.

در واقع اعتماد کردن به ذهن و دانستن اینکه همه شایسته رسیدن به خوشبختی هستند جوهر عزت نفس می‌باشد. این یعنی باور کنیم با وجود اینکه ژنتیک نقش بسیار مهمی در عزت‌نفس ما بازی می‌کند؛ می‌توان آن را کیفیتی دانست که اگر طی زمان به دستش آوریم به موفقیتی رسیده‌ایم. بنابراین هر کسی که برای خود احترام قائل نباشد و خود را شایسته عشق و احترام دیگران نداند و از ابراز وجود کردن بترسد؛ باید در جهت افزایش عزت نفس خود تلاش کند.

عزت نفس به چه چیزی بستگی دارد؟

همانطور که گفته شد ژن ها تاثیر بسیار مهمی بر احساس ارزشمندی ما دارند .تجارب کودکی و عوامل محیطی نیز از مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر عزت نفس هستند و احساس ارزشمندی ما در بزرگسالی، به میزان قابل توجهی متأثر از بازخوردی است که دیگران در کودکی به ما داده اند.

عوامل جسمی، اقتصادی و فرهنگی نیز بر میزان عزت نفس ما اثر بگذارد. در حقیقت خیلی از اوقات عوامل بیرونی ، درونی شده‌اند و بر حس ارزشمندی ما اثر می‌گذارند. به عنوان مثال، ما بیماری جسمی یا زیبایی خود را به دوست داشتنی بودن و ارزشمندی خود ربط می‌دهیم و این عوامل در شکل گیری و یا افزایش عزت نفس ما نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

راهکارهایی برای افزایش عزت نفس

اگر به دنبال پاسخ این سوال که چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟ هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

افزایش عزت نفس

۱- آگاهانه زندگی کنید

دانستن اینکه  آیا شما آگاهانه زندگی خود را خلق می‌کنید یا فقط به شرایط واکنش نشان می‌دهید در راستای افزایش عزت نفس از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین خودشناسی و آگاهی نسبت به راه حل‌های مناسب در زمینه افزایش عزت نفس، بسیار مفید واقع می‌شوند.

۲- خودتان را با خودتان مقایسه کنید

طبیعتاً مقایسه نقاط ضعفمان با نقاط قوت دیگران باعث می‌شود احساس ارزشمندی ما به شدت کاهش یابد. درست این است که خودمان را با دیروز خودمان، با هفته گذشته خودمان یا ماه پیش خودمان و.. مقایسه کنیم. چراکه مقایسه خودمان با دیگران اعتماد به نفس و شادی را از ما دور می‌کند و انگیزه و شوق جلو رفتن را از ما می‌گیرد.

۳- به نقاط قوت تان توجه کنید

باید بدانیم در مواردی ما بهتر از دیگران عمل می‌کنیم و البته می‌توانیم با تلاش و پشتکار، نقاط ضعف خود را بهبود ببخشیم. شناخت نقاط قوت می‌تواند به افزایش عزت‌نفس کمک کند.

۴- روابط مثبت ایجاد کنید

سعی کنید از بودن کنار افرادی که باعث می‌شوند احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید؛اجتناب کنید و به دنبال روابطی باشید که در آن‌ها حس ارزشمندی به شما منتقل می‌شود. روابط خوب و سازنده به‌شدت می‌توانند بر افزایش عزت‌نفس و بهزیستی شما بیفزایند.

۵- با خود مهربان باشید

در زمان‌هایی که احساس می‌کنید رفتاری خود منتقدانه در پیش گرفته‌اید؛ سعی کنید با خودتان مهربان باشید. خودشیفتگی از عوامل مهمی است که به افزایش عزت نفس کمک می‌کند. این‌گونه که شما به خودتان برای اشتباه کردن حق دهید و خود را سرزنش نکنید.

۶- نه گفتن را بیاموزید

زمانی که واقعا تمایلی به انجام کاری ندارید خیلی قاطعانه «نه» بگویید. افرادی با عزت نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که همیشه باید به دیگران بگویند «بله». افزایش عزت‌نفس می‌تواند به شما برای نه گفتن کمک کند و از طرف مقابل نیاز آموختن مهارت نه گفتن می‌تواند به عزت‌نفس شما کمک کند.

۷- خودتان را به چالش بکشید

افراد دارای عزت نفس بالا از تغییر هراسی ندارد و اجازه نمی‌دهند که احساساتشان آن‌ها را از انجام کارهای تازه یا چالش‌برانگیز منصرف کند. سعی کنید برای خودتان هدفی تعیین کنید چرا که دستیابی به اهداف موجب تقویت عزت نفس می‌شود.

۸- مسئولیت پذیری و انجام کارهای متفاوت را تجربه کنید

افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردارند، از پذیرش مسئولیت‌های جدید امتناع می کنند؛ زیرا از شکست می‌ترسند؛ بنابراین مسئولیت پذیری به احساس ارزشمندی ما می‌افزاید. پس سعی کنید کارهای متفاوتی را مشخص کنید و انجام دهید.

سخن پایانی

در این مطلب  به راه های افزایش عزت نفس و عوامل اثر گذار بر روی آن پرداختیم. همچنین دانستیم که عزت نفس متاثر از عوامل درونی و بیرونی است. عوامل درونی مثل؛ ژنتیک، باورها، نقطه نظرها، اعمال یا رفتار. و عوامل بیرونی که همان عوامل محیطی هستند؛ شامل پیام‌های کلامی و غیرکلامی که توسط اشخاص مهم زندگی و فرهنگ به ما انتقال پیدا می‌کنند، می‌شوند به طور کلی راهکارهای ارائه شده در این مقاله به بهبود کیفیت زندگی و افزایش عزت نفس کمک می‌کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x