گل و گیاه

نحوه کاشت ریحان در خانه و شرایط نگهداری

ریحان یک گیاه یکساله است که علاوه بر مصرف خوراکی به عنوان چاشنی و ادویه نیز مورد استفاه قرار می گیرد. در این مطلب به نحوه کاشت سبزی ریحان در خانه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با آموزش نحوه کاشت ریحان در خانه می توانید در تمام فصول سال در کنار غذایتان ریحان میل کنید. زمان کاشت ریحان در فصل های گرم مانند بهار است اما در منزل میتوان آن را در هر فصلی پرورش داد. برای کاشت و پرورش ریحان در باغچه باید در فصول گرم اقدام کرد.

نحوه کاشت ریحان در خانه

روش کاشت ریحان به صورت کاشت بذر است. پرورش ریحان در گلدان و منزل و یا حتی در باغچه بسیار ساده است.

قبل از شروع به کاشت نوع ریحانی مورد نظر خود را انتخاب و بذر آن را تهیه کنید. تعدادی از انواع مختلف ریحان عبارتند از:

ریحان سبز_زرد یا دارچینی: بویی مثل ادویه های شیرین دارد و دارای گل های زیبا و معطر می باشد.

ریحان لیمویی: این نوع بویی شبیه مرکبات دارد.

ریحان بنفش: این نوع از ریحان عطر و طعم بسیار خوبی دارد و بسیار زیباست و گاهی جنبه ی تزیینی دارد.

ریحان چندساله: این نوع هر سال بدون کاشت مجدد، رشد می کند. در حالی که گونه های دیگر یک ساله هستند.

ریحان یونانی: این نوع از ریحان رشد مشکل تری دارد ولی بوته آن قوی تر هستند و ماندگاری خوبی دارد.

ریحان را چگونه بکاریم؟

ریحان برای رشد نیاز به آب و هوای گرم نیاز دارد، برای کاشت ریحان در باغچه اگر شما در یک ناحیه ی آب و هوایی گرم زندگی می کنید می توانید بذرها را بعد از آخرین سرما مستقیما در زمین بکارید.اما اگر در یک ناحیه آب و هوایی سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید.

گاشت ریحان در گلدان

آماده کردن خاک و گلدان

خاک باید حاصل خیز بوده و زهکشی خوبی داشته باشد برای این کار میتوانید از خاک های آماده استفاده کنید. گلدان نیز هر چه بزرگتر و عمق بیشتری داشته باشد، گیاه فضای بیشتری برای رشد دارد و بزرگتر میشود.

کاشت ریحان در باغچه

ابتدا خاک را خیس کرده و سپس بذر ها را در عمق 0.5 سانتیمتری خاک قرار داده و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن ها را میپوشانیم به صورتی که فاصله ی بوته ها از یکدیگر 15سانتیمتر باشد.برای پرورش ریحان در گلدان بذرها را به فاصله ی 3-4 سانتیمتر از هم میکاریم و در این حالت گیاهان پرورش یافته نسبت به باغچه برگ های کوچک تری دارند.دقت کنید که اگر قطر بذرها دو میلیمتر است حداکثر با 2 میلیمتر خاک روی آن را بپوشانید.

سپس روی گلدان را با کیسه ای شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه ای فراهم شده و بذر ها بهتر رشد کنند و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترين جاي ممکن قرار دهيد و روزی 2 تا 4 بار آن را آبیاری کنید.

مدت 3-4 روز طول میکشد تا بذر ها جوانه بزنند و زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود.

نکات کاشت ریحان در خانه

هنگام آبیاریحواستان باشد که فقط سطح خاک را با آبپاش خیس کنید و بیش از حد به گیاه آب ندهید چراکه ریشه اش پوسیده شده و رشد نخواهد کرد.

گلی که در نوک ریحان رشد می کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم ریحان تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.

ریحان را معمولا با شروع  فصل تابستان هنگامی که بزرگ و چند برگ شد برداشت می کنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان آنها را برداشت کرد.

ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان می شود.

به ریحان چقدر باید آب بدهیم؟

چگونه در گلدان ریحان بکاریم

در نحوه کاشت ریحان در خانه حتما حواستان به مقدار آبیاری گیاه باشد. این گیاه نیاز به آب و نور بسیار زیادی دارد. بنابراین خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و برای چک کردن رطوبت کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان کم رطوبت و یا خشک است آن را آبیاری کنید.

در زمان آبیاری آبیاری سعی کنید تنها ساقه گیاه را آبیاری کنید و تا حد امکان از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

مکان مناسب برای گلدان جایی است که روزانه حداقل 3-4 ساعت نور مستقیم به آن بتابد.

آفات و بیماری های ریحان

آفت خاصی در این گیاه مشاهده نشده است، تنها یک نوع سوسک است که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

زمین کشت باید خالی از هرگونه علف های هرز باشد.

اگر گیاهان کپک داشتند، نشانه ی این است که نور کافی به آن ها نرسیده است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x