گردشگری

آبشار کبودوال کجاست؟ + مکان های تفریحی و آدرس

استان گلستان در شمال شرق کشور، یکی از زیباترین و بکرترین مقاصد طبیعت گردی ایران به شمار می‌آید.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از این مناطق که بسیار مورد توجه طبیعت گردان قرارگرفته است آبشار کبودوال است. در این مطلب به این سوال که آبشار کبودوال کجاست خواهیم پرداخت. در پاسخ به این سوال که آبشار کبودوال کجاست باید بگوییم. آبشار کبودوال از بلندترین آبشارهای خزه‌ای ایران به شمار می‌آید و یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است.

این آبشار با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد. آبشار کبودوال از بارش آب در هاله‌ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده است؛ نورهایی که بازتابی از تلالو خزه‌های سبز بر سنگ‌های آبشار هستند.

آبشار کبودوال کجاست؟

آبشار کبودوال علی آباد کتول در دامنه کوه هارون و در اعماق دره‌ای جنگلی قرار دارد. این آبشار که در هشت کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر علی آباد کتول واقع‌شده است، حدود ۴۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. شهر علی آباد کتول، یکی از معتدل‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه پست و کم ارتفاع و همچنین موقعیت جغرافیایی آن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوایی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده دارد. فاصله تهران تا آبشار کبودوال، ۴۶۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن، باید حدود هفت ساعت رانندگی کنید.

آدرس آبشار کبودوال

پس از آشنایی با این آبشار زیبا حتما می خواهید بدانید که آبشار کبودوال کجاست؟ این آبشار در 8 کیلومتری علی آباد کتول در جاده کبودال واقع شده است.

مسیر دسترسی به آبشار کبودوال

آدرس آبشار کبودوال

برای رسیدن به آبشار کبودوال باید خود را از شهر گرگان به علی آباد کتول برسانید؛ مسیری ۴۰ کیلومتری در جاده گرگان – بجنورد (جاده ۲۲) که حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. سپس راه خود را به‌سمت جنوب شرق شهر و جاده کمربندی ادامه دهید تا به جاده کبودوال برسید. پس از عبور از سد خاکی زرین گل و طی کردن حدود ۴٫۵ کیلومتر راه به عوارضی کبودوال می‌رسید که باید هزینه ورود به جاده را در آن بپردازید. حدود ۵۰۰ متر پس از عوارضی، با محل پارک خودروها روبه‌رو می‌شوید.

از پارکینگ جنگلی تا ورودی مسیر آبشار کبودوال، حدود پنج تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی است. از آنجا وارد مسیری بی‌بدیل و سرسبز، سنگ فرش و پلکانی و یک کیلومتری با افزایش ۱۷۰ متری ارتفاع می‌شوید که شما را به آبشار تماشایی کبودوال می‌رساند. تعداد پله های کبودوال، ۳۲۰ پله سنگی است. از ورودی آبشار کبودوال تا خود آبشار، حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سبک است. این مسیر، دشوار نیست؛ البته افراد سالمند و دارای ناتوانی‌های جسمی ممکن است در طول مسیر، به‌دلیل سطح لیز و پلکانی با مشکل روبه‌رو شوند.

یکی دیگر از پاسخ هایی که در جواب این سوال که آبشار کبودوال کجاست می توان گفت این است که از جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول است. این آبشار تا چند سال پیش، دارای هیچ‌گونه امکانات رفاهی نبود؛ اما در سال‌های اخیر با رسیدگی مسئولان، تبدیل به قطب گردشگری استان گلستان شده است. آبشار کبودوال که عنوان تنها آبشار خزه‌ای ایران و یکی از بلندترین آبشارهای خزه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است از چشمه‌های جنوبی در کوه هارون و عمق دره‌ای با جنگل‌های انبوه با ارتفاع ۱,۷۸۰ متر از سطح دریا سرچشمه می‌گیرد.

آبشار کبودوال تنها از چشمه بالادست خود سرچشمه می‌گیرد؛ چشمه‌ای که از دل زمین و در ارتفاعات به بیرون می‌جوشد و در مسیر خود هیچ منبع آبی دیگری از جمله رودخانه دائمی یا فصلی متشکل از آب‌های سطح زمین، وارد آن نمی‌شود. به همین دلیل آب این آبشار، زلال، شفاف و قابل شرب است و آبشار کبودوال، پاک‌ترین آبشار ایران نام دارد. ارتفاع این آبشار ۱۲ متر، عمق حوضچه دو متر و وسعت منطقه قابل‌استفاده گردشگری آن ۵۵۰ متر است. آبشار کبودوال با توجه به مشخصه‌های متمایز خود مانند خزه‌ای بودن، کیفیت آب، پوشش غنی گیاهی و جانوری در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

«کبودوال» در گویش کتولی، از دو‌ بخش کبود به‌معنای «آبی» و وال به‌معنای «جوی آب» تشکیل شده است. دلیل نام‌گذاری این منطقه به کبودوال، شفافیت، آبی‌رنگ و پاک بودن آب رودخانه جاری در دل جنگل‌های منطقه است؛ منطقه‌ای که دارای مجموعه‌ای از آبشارها (حدود هفت آبشار)، رودخانه‌ای به نانم کبودوال، دریاچه‌ای وسیع و‌ همچنین یکی از زیباترین آبشارهای تمام خزه‌ای ایران است.

هرسال با شروع فصل سرما، عمر خزه‌های آبشار کبودوال به پایان می‌رسد و‌ با شروع فصل بهار در سال جدید خزه‌های جدید و‌ سرسبز تمام آبشار را فرامی‌گیرد. قدمت این آبشار بر اساس پژوهش‌های انجام شده به هزاران یا حتی میلیون‌ها سال قبل بازمی‌‌گرد‌‌‌‌د؛ زیرا فسیلی  چند میلیون ساله (با قدمتی از ۲۵ تا ۵۰ میلیون‌ سال قبل) و مربوط به دوران پالئوژن در کنار این آبشار قرار دارد.

کبود وال به چه معناست؟

کبودوال به‌معنای جوی آب آبی رنگ است.

تفریحات آبشار کبودوال

پس از آنکه فهمیدید آبشار کبودوال کجاست قطعا پیدا کردن تفریحات این منطقه سوال دیگریست که به ذهن تان می رسد. یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی که می‌توان در حین بازدید از آبشار کبودوال تجربه کرد، پیمایش مسیر منتهی به آن محسوب می‌شود. جاده کبودال، یک جاده جنگلی و سرسبز پنج کیلومتری است. پیاده روی در جنگل‌های انبوه دره‌ای و در مسیر سنگ‌فرش شده آبشار نیز از دیگر تفریحاتی است که در این منطقه وجود دارد؛ خاطره‌ای که هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

امکانات آبشار کبودوال

مکان های تفریحی آبشار کبودوال

آبشار کبودوال امکانات رفاهی مناسبی دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در اطراف گرگان به شمار می‌آید. از جمله امکانات این منطقه می‌توان به پارکینگ در ابتدای مسیر پیاده روی، سرویس‌های بهداشتی همراه با نگهبانی، دکه غذاهای خیابانی مانند آش، بوفه و سوپرمارکت، آلاچیق و سکوی استراحت به‌همراه تاسیسات مکانیکی و برقی محوطه و محوطه‌سازی، نمازخانه و سنگ‌فرش بودن مسیر دسترسی به آبشار و امکان پیاده روی راحت اشاره کرد.

اقامتگاه بومگردی آبشار کبودوال کجاست؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌های گردشگران، اقامت در مقصد است. در سفر به آبشار کبودوال می‌توانید به گزینه کمپینگ در طبیعت فکر کنید یا به هتل‌های شهر گرگان در ۵۰ کیلومتری آبشار بروید. در اطراف آبشار کبودوال و شهر علی آباد کتول، چند اقامتگاه بومگردی نیز وجود دارد.

نکات مهم در سفر به آبشار کبودوال

در این مطلب به این سوال که آبشار کبودوال کجاست پاسخ دادیم حال به بررسی نکات سفر خواهیم پرداخت. در سفر به آبشار کبودال و جنگل‌های انبوه منطقه به‌همراه بردن کفش مناسب پیاده روی، یک یا دو دست لباس اضافه، دوربین عکاسی، خوراکی‌های سبک، کیسه زباله، پاوربانک و پول نقد را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که آب‌و‌هوای این منطقه اغلب بارانی و ابری است؛ پس قبل از سفر حتما وضعیت هوا را بررسی کنید.

در پایان، به‌عنوان یک گردشگر مسئول از شما تقاضا می‌کنیم که با همراه داشتن کیسه زباله، زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید و به نزدیک‌ترین سطل زباله در مسیر برسانید تا چهره طبیعت بکر منطقه، زیبایی خود را حفظ کند. در جنگل‌های کبودوال آتش روشن نکنید و در تمام لحظات مراقب محیط زیست باشید. پیش از سفر درباره آداب و رسوم و فرهنگ افراد منطقه اطلاعات کسب کنید و به اعتقادات و فرهنگ مردم احترام بگذارید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x