جامعه

القاب و زندگینامه شیخ کلینی

در این مقاله به زندگی نامه، آثار و القاب شیخ کلینی خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی معروف به شیخ كلینی از معروف‌ترین دانشمندان و عالمان شیعه در قرن چهارم هجری در روستای كلین در حوالی شهر ری چشم به جان گشود.

القاب شیخ کلینی

از جمله القاب وی می توان به ثقه الاسلام، شیخ مشایخ شیعه، رئیس محدثان علمای امامیه اشاره نمود.

زندگینامه کلینی

کلینی با تعلیمات پدرش که فردی مومن، فاضل و پاک بود، رشد کرد و با زبان کردار، اخلاق، رفتار و آداب اسلام آشنا شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای فراگیری علوم انسانی و طی مراحل کمال انسانی راهی شهری شد.

ثقة الاسلام در عصر امام حسن عسگری (علیه السلام) متولد شد و در غیبت کوتاه حضرت مهدی (عج) ماندگار شد. شیخ کلینی مشهورترین عالم عصر خود و در میان شیعه و سنی بسیار مورد احترام و ارج بود. او همواره در ترویج تشیع و بیان فضایل اهل بیت نهایت تلاش خود را می کرد و به دلیل صحت و صداقت در گفتار و کردار و علم حدیث و اخبار به او لقب شیخه الاسلام داده شد. یکی از افراد مورد اعتماد اسلام است و او را اولین دانشمند اسلامی می دانستند که این لقب را برگزید.

كلینی مولف كتاب كافی یكی از کتاب های چهارگانه شیعه است كه در عقاید اسلامی، مرجع مهمی برای محققین و علما به شمار می‌آید. این كتاب شامل سه قسمت اصول، فروع و روضه است و شیخ مشایخ شیعه نخستین كسی است كه اخبار را مبوب (تقسیم بندی) كرد. كلینی طی بیست سال تلاش خستگی ناپذیر به تألیف این اثر جاودانه پرداخت.

شیخ مفید درباره كتاب كافی می گوید: كافی در ردیف جلیل ترین كتب شیعه و سودمندترین آنها است.

شیخ کلینی از محضر اساتید برجسته ای از جمله احمد بن محمد بن عاصم کوفی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمد بن حسن صفار، سهل بن زیاد آدمی رازی، محمد بن حسن تائی، محمد بن اسماعیل نیشابوری، احمد بهره برد. بن مهران، احمد بن ادریس قمی و عبدالله بن ظفر حمیری اشاره کردند.

شیخ كلینی در عدالت، تقوی، فضیلت، حفظ و ضبط احادیث بی نظیر بود و تمامی این صفات نیكو باعث شد تا شاگردان زیادی به منظور یادگیری علوم حدیث به محضر او بیایند و از تجربه های پربار شیخ سود برند.

آثار شیخ کلینی

ثقه الاسلام تالیفات و آثار پربار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت كه از آن میان می توان به كتاب كافی، رجال، رد بر قرامطه، رسایل ائمه علیهم السلام، تعبیر الرویا،مجمـوعه شعر مشتمل بـر قصـایـدی كه شعرا در منـاقب و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سـروده اند؛ اشاره كرد.

تاریخ مرگ کلینی

این عالم گرانقدر در سال 319 هجري خورشیدی به سرزمين باقی شتافت و بر پيرو راستين اسلام، عالمي كوچك به نام علم حديث، عزادار شد. پیکر مطهر این دانشمند فهیم در منطقه شرقی رودخانه دجله در کنار پل قدیمی بغداد به خاک سپرده شد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x