گردشگری

راهنمای کامل سفر به روستای جواهرده در رامسر + آدرس و امکانات رفاهی

روستای جواهرده در رامسر یکی از زیبا ترین و بینظیرترین نقاط این منطقه است که هر گردشگری را شیفته خود می کند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی، آدرس و امکانات رفاهی این منطقه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ روستای جواهرده در رامسر منطقه ای است که اگر به دنبال جواهر هستید از آن دست خالی باز نخواهید گشت.

در این منطقه جواهرات ارزشمندی چون طبیعت بکر، آرامش ناب، مردمان خونگرم و مهربان، تفریحات مختلف، هوای مطبوع، غذاهای لذیذ و چیزهای بسیار دیدنی و شنیدنی وجود دارد که ارزش هزاران طلا و جواهرات را دارد. با این سفر با شما به مقصدی رویایی خواهد رسید که مانند آن را حتی در فیلم های هالیوودی ندیده اید.

روستای جواهرده در رامسر

این روستا دقیقاً در شمال کشور قرار دارد و جاده اش آنقدر وسوسه انگیز است که چشم ها از دیدنش سیر نمی شود. جاده این روستا ترکیبی از درختان سرسبز، مه و مسیر بارانی است که شما را به دنیایی خیالی می برد.

آب و هوای آن فوق العاده مطبوع و دلپذیر و مناظر آن چنان بکر و دست نخورده است که نمی توان باور کرد. گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند از دیدن همه چیزهای چشم نواز و زیبا در کنار هم متحیر می شوند!

روستای جواهرده کجاست

روستای جواهر ده رامسر کجاست؟

جواهر ده دقیقا یکی از روستا های قرار گرفته در شهرستان رامسر است که در غرب مازندران و در مرز گیلان قرار دارد. این روستای بی نظیر با مرکز شهر رامسر ۲۹ کیلومتر فاصله داشته و دقیقا در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از رشته کوه البرز واقع شده است. فاصله آن با تهران نیز ۲۶۰ کیلومتر است. اگر تمایل داشتید تا خود را به جواهرده برسانید باید یک مسیر ۵ ساعته را به سمت این روستا طی کنید تا به آن برسید. این مسیر تنها مسیری است که بین رامسر و جواهر ده وجود دارد. ناگفته نماند که روستای جواهر ده از سمت کوهستان هم با قزوین مرتبط است.

شما باید از یک جاده جنگلی پر پیچ و خم اما سر سبز و زیبا گذر کرده و ۵۰ دقیقه رانندگی کنید تا به این روستا برسید. این روستا در بیشتر روز های سال پوشیده شده از ابر است و به عبارتی شما را به جای یک آسمان آبی، با یک اقیانوس ابر روبرو می کند.

این روستا که به وسیله قله های سماموس، سرخ فله و واژک سه برار رژه یا رجه احاطه شده، آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. در گذشته هم ساکنان رامسر، جواهر ده را به عنوان یک منطقه ییلاقی برای فرار از گرما و شرجی تابستان انتخاب می‌ کردند. بعد از آن در فصل سرد زمستان که هوا برفی و سرد می شد، به منطقه خود بر می گشتند.

روستای جواهر ده چون یک منطقه گردشگر پذیر است امکانات زیادی مانند آلاچیق، کافه و آب خوردنی لوله کشی شده، مخابرات، امواج تلویزیون، درمانگاه، خانه بهداشت، پاسگاه نیروی انتظامی، داروخانه، پزشک و بهیار و مغازه های متعدد، مسجد و امامزاده های زیادی دارد.

علت نامگذاری روستای جواهر ده چیست؟

داستان ها و روایت های زیادی در مورد جواهر ده وجود دارد. جواهر ده را از گذشته عروس زیبای شهر های شمالی می دانستند.

جاهای دیدنی روستای جواهر ده

البته برخی از شواهد نشان می‌ دهد که نام این روستا از ابتدای کار جواهر ده نبوده. در گذشته اینطور مرسوم بوده که در مناطق شمالی خصوصاً منطقه زیبای گیلان، به روستا هایی که در اماکن بلند و ارتفاعات قرار داشتند “جؤرده”، “جورده” یا “جئوردی” می گفتند. بر همین اساس افراد بسیاری معتقدند که جواهر ده یکی از همین نام ها بوده که تغییر پیدا کرده ایت.

فرضیه دیگر این است که در گذشته ساکنان این منطقه جواهرات زیادی را در گورهای گبری یافتند. البته گفته می شود که در زمان حکومت ساسانیان و حکومت قبل از آل بویه رسم بر این بوده است که مردگان را در دخمه هایی در مکان های مرتفع می گذاشتند و جواهراتی را که متعلق به زرتشتیان است در کنار آنها می گذاشتند. البته بر این اساس این فرضیه دوم برای نامگذاری جواهر ده قویتر و واقعی تر تلقی می شود.

ناگفته نماند که یک فرضیه دیگر هم وجود دارد که می گوید در گذشته های دور بانویی با نام “جواهر” در این منطقه حکمرانی می کرده و بر همین اساس نام این روستا را از ایشان گرفته اند. در هر حال جواهر ده در حال حاضر یکی از زیبا ترین دیدنی های خطه شمال کشور ایران به حساب می‌ آید.

سوغات و صنایع دستی روستای جواهر ده

از صنایع دستی این منطقه می توان به نمد بافی اشاره کرد که در این روستا بسیار معروف است. همچنین عروسک بافی، چادر شب بافی، سفال، شوله، جوراب پشمی، سفال و خراطی از دیگر محصولات سنتی مردم این کشور است.

البته در سالهای اخیر مسگری، آهنگری و سفالگری در این منطقه به دلیل مدرن شدن این صنایع به فراموشی سپرده شده است و کمتر در روستای جواهر ده می بینید که به سفالگری و آهنگری مشغول باشد. همچنین شیرینی ها، مرباها و ترشی های این منطقه به همراه عسل و دوغ، کره و پنیر از جمله خوراکی هایی هستند که به این راحتی نمی توان آنها را ترک کرد.

دیدنی های منطقه جواهر ده

مگر می توان زیبایی های روستای جواهر ده در رامسر را ندید یا منکر آن ها شد؟! این قسمت به جاذبه های دیدنی و طبیعی این روستا اختصاص داده شده است.

چشمه ها و آبشار های پر آب جواهر ده

در روستا و منطقه جواهر ده با چشمه های زیادی مانند چشمه سلیمان، کوه کنین و برشی مواجه هستید که آب این چشمه ها بسیار زلال و خنک و البته قابل شرب است. به همت خیرین این چشمه ها به نزدیک روستای جوهر ده تغییر مسیر داده و امروزه هم آب شرب منطقه را تامین می کنند و هم یکی از جاذبه های خاص این منطقه به شمار می روند.

جاهای دیدنی روستا جواهر ده

آبشارهای این منطقه که در انتهای روستا قرار دارند، تجربه بی نظیری از سفر به جواهر ده را برای شما رقم می زند. همچنین در فاصله صد متری در کنار این آبشارها فضایی برای پارک خودرو در نظر گرفته شده است تا بتوانید به راحتی و بدون نگرانی ماشین خود را پارک کنید و از دیدن آبشارها لذت ببرید.

دشت، جنگل و قله های اطراف جواهر ده

بعد از اینکه از جاده جنگلی و رویایی منتهی به جواهر ده عبور کردید و درست در نزدیکی روستا، با پوشش گیاهی سر سبز و خاصی رو به رو هستید که شامل چمنزار ها و مراتع است. همچنین در بخش شرقی قله سماموس، قله های سرخ تله و واژک سه براره رژه قرار دارند که در کنار قله سماموس، بلند ترین قله های این منطقه به حساب می آیند.

تفریح و گشت و گذار در میان دشت های پر گل و سر سبز، همینطور ارتفاعات و کوهپایه ها، جنگل های هیرکانی و دمی استراحت کردن در کنار چشمه های درمانی این منطقه، از جمله فعالیت ‌های جذابی هستند که اگر به این منطقه سفر کردید نباید آن ها را از دست بدهید.

بنا های تاریخی و دیدنی جواهر ده

جالب است که بدانید روستای جاهر ده در رامسر بنا های تاریخی و دیدنی جالبی هم دارد. برای مثال مقبره شاه یحیی که در “چکاد قله سماموس” واقع شده، مکانی مقدس در این منطقه است که مردم بیشتر برای برآورده شدن حاجات خود به این مقبره می روند.

همچنین مسجد آدینا که قدمتی 700 ساله دارد و یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد جواهر ده است. در برخی منابع تاریخی آمده است که این مسجد در گذشته های دور، معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است. قداست در این مکان باعث شده بود که قدیمی ها در همان مکانی که آتشکده ساخته شده بود، مسجدی به روش قدیمی و با استفاده از چوب، گل و بدون ستون و شمع بسازند.

مسجد آدینا روستا جواهر ده رامسر

این مسجد در طول سال ها به شدت آسیب دیده و توسط بلایای طبیعی تخریب شده است. اما در حال حاضر پابرجا است و پذیرای گردشگران و مسافرانی است که به این منطقه سفر می کنند. جالب است که بدانید در چند سال اخیر ساعقه به درخت زبان گنجشک واقع شده در کنار مسجد برخورد کرد و کل مسجد آتش گرفت. اما از نو ساخته شد و همچنان پابرجا است.

همچنین گور های تاریخی گبری هم که به دوره زرتشتیان و هخامنشیان برمی گردند از جمله جاذبه های راز آلود دیگر این منطقه هستند. این گور ها محل دفن افرادی بودند که با آن ها جواهرات و اشیای گرانبهای زیادی دفن می شد. تا مدتها هم مورد حمله های گوناگون شبانه قرار میگرفت تا جواهرات و گنجینه های این مردگان به غارت رود. اما هنوز قسمتی از تاریخچه جواهر ده را هم این گور ها تشکیل می ‌دهند.

پارک جنگلی و پر جاذبه روستای جواهر ده در رامسر

پارک جنگلی روستای جواهر ده که به آن ”بوستان جنگلی صفارود” هم گفته می‌ شود، تنها ۹ کیلومتر با جاده جواهر ده فاصله دارد. مسیری که به این پارک منتهی می شود به قدری زیباست که توصیه می کنیم خودرو خود را در یک گوشه پارک کرده و پیاده مسیر را طی کنید. بعد از طی کردن مسیر به پله هایی می رسید که باید آن ها را به سمت پایین بروید و در نهایت وارد این جنگل سر سبز و بکر شوید .همچنین یک رودخانه از میان این جنگل عبور می‌ کند که موجبات شادی و فرح بخشی آب و هوا در این منطقه را فراهم کرده است.

این رود ضمن ایجاد سر سبزی در جنگل، زمین های کشاورزی اطراف را نیز آبیاری کرده و در انتها به دریای خزر ورود می کند. همچنین یک چشمه بسیار پر آب و خروشان نیز بر این منطقه وجود دارد که به آن “آب معدنی” گفته می‌ شود. در این جنگل باربیکیو برای تهیه کردن غذا، کافه و آلاچیق هایی در کنار سرویس بهداشتی تعبیه شده‌ اند که کمک می کنند تا شما لحظات لذت بخشی را سپری کنید.

آبشار های فصلی روستا جواهر ده در رامسر

روستا جواهر ده در رامسر کجاست

در مسیر روستای جواهر ده رامسر جاذبه های زیبایی نیز وجود دارد. مسیری پر پیچ و خم که به جواهر ده منتهی می شود و تقریباً 30 کیلومتر طول دارد. توصیه می کنیم در این سفر رویایی حتی یک صدم ثانیه هم پلک نزنید. زیرا زیبایی این مسیر نفس گیر است. بد نیست بدانید این 30 کیلومتر را در قطعه ای از بهشت ​​طی خواهید کرد. تصاویری که پیش روی شماست، رویا نیستند، بلکه مانند یک رویا و یک خلسه دلپذیر خواهند بود. این جاده در سال 1350 توسط یک مهندس آلمانی ساخته شده که آسفالته و دارای شیب تند است.

جاده منتهی به جواهر ده در غرب رامسر قرار گرفته و در امتداد آن یک رودخانه خروشان و یک دره زیبا نیز مستقر شده ‌اند که مسیر شما را خاطره آمیز تر می کنند. همچنین در این منطقه شما با آبشار های فصلی و البته دائمی متفاوتی نیز روبرو هستید که در اطراف آن ها فروشگاه ها، دکه ها و آلاچیق هایی هم قرار گرفته اند تا ضمن ایجاد امکان استراحت برای شما، کمک کنند که زیبایی های این مسیر را در حافظه خود هرچه بیشتر ضبط و ثبت کنید.

دریاچه آب های لاجوردی قو در جواهر ده

آخرین جاذبه ای که قصد داریم در روستای جواهر ده در رامسر به شما معرفی کنیم دریاچه قو است که در انتهای مسیر شما برای رسیدن به روستا از میان جنگل سر بر آورده و در مقابل شما نشسته است. برای رسیدن به این دریاچه باید یک جاده خاکی ۲ کیلومتری را طی کنید تا در انتها به دریاچه ای که همانند یک نگین لاجوردی جا مانده در میان درختان سر سبز جا خوش کرده است، برسید.

در اطراف این دریاچه آلاچیق‌ هایی قرار گرفته ‌اند که به شما اجازه استراحت کردن و کسب آرامش را خواهند داد. همچنین بر روی دریاچه قایق های پدالی هم قرار دارند که می‌ توانید با استفاده از آن ها بر روی دریاچه قایق سواری کنید. برای رفتن به منطقه دریاچه قو ورودی پرداخت کرده و توصیه می کنیم که لطفاً از آلوده کردن محیط جنگل و دریاچه پرهیز کنید. جالب اینجاست که در اطراف این دریاچه اقامتگاهی هم قرار دارد که برای گذراندن شب شما مناسب است.

در سفر به روستای جواهرده تفریحاتی مانند عکاسی کردن از طبیعت، پیاده روی کردن، برگزاری پیکنیک، سنگ نوردی و کوه نوردی می توانند شما را سرگرم کنند. مسیر کوهنوردی برای عاشقان این ورزش کاملاً مشخص است و مطمئن باشید که در مدت زمان طی کردن این مسیر، به هیچ‌ عنوان متوجه گذر زمان نخواهید شد. در نهایت تماشا کردن ورزش و مسابقات والیبال و کشتی نیز از جمله تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می آیند.

اقامتگاه های روستای جواهر ده

همانطور که تا به حال متوجه شدید روستای جواهر ده گردشگر پذیر است. پس هیچ دغدغه ‌ای برای اقامت خود در این منطقه نداشته باشید. در این منطقه ویلا ها، اتاق های اجاره ای و هتل ها و اقامتگاه های متعددی برای گردشگران و مسافران تعبیه شده است. پیشنهاد می‌ کنیم که در زمان اقامت خود در روستای جواهر ده به هیچ عنوان به اقامت کردن در چادر و برپایی کمپ نفکر هم نکنید. چون شب های روستای جواهر ده حتی در فصل تابستان نیز به شدت سرد است و شب ماندن در چادر بدون امکانات کافی، شما را به شدت پشیمان خواهد کرد.

رستوران ها و غذا خوری های جواهر ده

رستوران روستا جواهر ده در رامسر

مگر می شود به شمال کشور خصوصا جواهر ده رامسر سفر کرد و از غذا های لذیذ و محلی این منطقه نوش جان نکرد؟! شاید ندانید که در جواهر ده کافه ها و رستوران های متعددی را در روستا و مسیر جنگلی آن مشاهده خواهید کرد که شما را به چشیدن طعم غذا های لذیذ و محلی منطقه دعوت می‌ کنند. کافه جمشید، رستوران سلیمی و رستوران عمو رجب از جمله کافه ها و رستوران های مستقر در این مسیر و منطقه هستند که غذا هایی مانند میرزا قاسمی، کباب ترش و باقلا قاتق در آن ها امتحان کردنی است. همچنین در کافه هایی که در مسیر و حاشیه جاده قرار دارند شما می توانید ترشی، آلو جنگلی، آش و کباب بخورید. صرف یک صبحانه متفاوت در این کافه ها و نوشیدن یک فنجان چای نیز پیشنهاد وسوسه کننده ای است.

بازار محلی در جواهر ده

اگر به روستای جواهر ده رامسر سفر کردید، حتما از بازار محلی آن دیدن کنید. در این بازار علاوه بر صنایع دستی، غذاها و محصولاتی که عرضه می شود، با مردمی خونگرم و فوق العاده مهربان آشنا می شوید که شیفته لهجه شیرین و گیلکی خود می شوند. این بازار محلی برای تهیه صنایع دستی، ترشی و مربا مناسب است. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا با فرهنگ این افراد آشنا شوید.

بهترین زمان برای سفر به روستای جواهر ده در رامسر

اگر تصمیم گرفتید که به روستای جواهر ده در رامسر سفر کنید، توصیه می‌ کنیم که به دلیل آب و هوا و موقعیت جغرافیایی حاکم بر منطقه، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. در بقیه اوقات سال هوا در این روستا سرد است و درجه هوا بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است که کمی تحمل آن سخت خواهد شد. ییلاق جواهر ده از خرداد تا انتهای شهریور ماه قابل سکونت است و امکانات رفاهی متنوع و متعددی دارد که باعث می شوند حتی برای اقامت نیز منطقه‌ ای مناسب به حساب آید.

در اوایل فصل بهار خصوصاً در فروردین ماه جاده منتهی به این روستا به دلیل بارش سنگین باران و برف مسدود می شود. اما از خرداد ماه تا انتهای شهریور ماه تمام برف ها آب شده اند و شما با زیبا ترین مسیر و جاده در دنیا رو به رو هستید. اگر قصد سفر در فصل پاییز به این منطقه را داشتید باید بدانید که با کاهش دمای وحشتناکی روبرو هستید که حتی ممکن است طی کردن مسیر را برای شما خطرناک کند. زمستان هم در این منطقه یک پارچه سفید است و به هیچ عنوان برای سفر کردن مناسب نیست.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x