آشپزی

طرز تهیه شربت آلبالو خوش رنگ در منزل + سوالات متداول

شربت آلبالو از انواع نوشیدنی خنک مناسب تمامی فصل‌ها به خصوص تابستان است. در این مقاله به آموزش طرز تهیه شربت آلبالو خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با توجه به خواص بسیار آلبالو دانستن طرز تهیه شربت آلبالو و تهیه آن در خانه می‌تواند به سلامت شما و خانواده‌تان کمک کند. شربت آلبالو یک شربت ضد عطش سرد  است که همواره در روزهای گرم تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم تهیه شربت آلبالو

آلبالو ۲۵۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
آب ولرم ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه شربت آلبالو

برای تهیه شربت آلبالوی طبیعی ابتدا آلبالوها را تمیز می‌کنیم و اگر لابه‌لای آن‌ها از برگ‌های درخت بود آن‌ها را می‌گیریم و آلبالوها را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن‌ها آب می‌گیریم و ۵ دقیقه اجازه می‌دهیم در آب بمانند و بعد آبکشی می‌کنیم و در سینی آبکش را قرار می‌دهیم.

و آلبالوها را دانه‌دانه با چاقو از یک‌طرف برش می‌دهیم و هسته آن‌ها را جدا می‌کنیم و یا با هسته‌گیر این کار را انجام می‌دهیم و آلبالوها را در قابلمه‌ای می‌ریزیم. پس از جداکردن کامل هسته‌ها، لابه‌لای آلبالوها شکر می‌ریزیم.

و ظرف آلبالو را در یخچال قرار می‌دهیم تا به مدت ۷ ساعت در یخچال بماند و آب بیاندازد. (بهتر است این کار را شب انجام دهید تا صبح آماده پختن باشد) سپس قابلمه آلبالوها را از یخچال بیرون می‌آوریم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

و آب ولرم را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا شکر کاملا حل شود. حرارت را خیلی کم نمی‌کنیم چون رنگ شربت سیاه می‌شود و زیاد هم نمی‌کنیم چون ممکن است آلبالوها بسوزند. پس‌ازاینکه شکر کاملا در شربت حل شد ۱۵ دقیقه زمان می‌دهیم تا شربت قوام بیابد.

و اگر روی شربت کف ایجاد می‌شد با قاشق کف‌ها را می‌گیریم. بعد از گذشت این زمان قابلمه شربت را از روی حرارت برمی‌داریم و آب آن را از آلبالوها جدا می‌کنیم به این صورت که از آلبالوها در قابلمه برمی‌داریم و در صافی می‌ریزیم تا آب آلبالوها کاملا از آن‌ها جدا شود

و در ظرفی می‌ریزیم و یا بسته‌بندی می‌کنیم و آب‌آلبالوها را نیز در شیشه می‌ریزیم و هر زمان خواستیم کمی از آلبالو را در لیوان می‌ریزیم و روی آن آب خنک می‌گیریم و با قاشق مخلوط می‌کنیم و نوش جان کنید. آلبالوها را نیز می‌توانید برای مربای آلبالو یا آلبالو پلو استفاده کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو با هسته

نکات تهیه شربت آلبالو
طرز تهیه شربت آلبالو

برای تهیه شربت آلبالو با هسته باید آلبالوها را بشویید و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در یکپارچه توری بریزید و خوب ببندید. در این مرحله باید شکر و آب را ترکیب کنید و در قابلمه بریزید. آلبالوها را با پارچه به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا شربت بجوشد و به قوام مورد‌نظر برسد. زمانی که شربت شما خوشرنگ و آماده شد، آلبالوها را از قابلمه خارج کنید. کمی وانیل به شربت اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

چه زمانی شربت آلبالو به غلظت مناسب رسیده است؟

برای اینکه ببینید شربت آلبالو به غلظت کافی رسیده است یا نه، زمانی که شربت هنوز گرم است چند قطره از شربت را در بین دو انگشت خود امتحان کنید. اگر شربت، حالت چسبندگی و کشسانی داشت، شربت آلبالو به قوام و غلظت کافی رسیده است.

برای خوشرنگ شدن شربت آلبالو چه باید کرد؟

یکی از نکاتی که در طرز تهیه شربت آلبالو باید در نظر بگیرید خوش رنگ شدن شربت است. هرگز برای اینکه رنگ آلبالوها خارج شود، تفاله‌ها را با دست یا پشت قاشق فشار ندهید. این کار موجب کدر شدن و بدرنگ شدن شربت شما می‌شود.

برای درست کردن شربت آلبالو بهتر است از آلبالوهای رسیده و شیرین استفاده کنید. اگر با آلبالوهایی که رنگ روشن و طعم نسبتا ترشی دارند، شربت درست کنید، شربت شما کمرنگ‌تر می‌شود. برای خوش‌رنگ شدن شربت آلبالو بهتر است از قابلمه لعابی استفاده کنید.

برای این که شربت آلبالو به قوام برسد، حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. جوشاندن شربت بیشتر از این زمان موجب تیره شدن رنگ شربت می‌شود.

در زمان تهیه شربت آلبالو شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. هیچ‌گاه نباید شعله گاز را بیش از حد کم یا زیاد کنید. کم کردن شعله موجب تیره شدن رنگ شربت و زیاد بودن آن موجب سوختن شربت آلبالو می‌شود.

در طرز تهیه شربت آلبالو از آلبالوهای درشت و پیوندی استفاده نکنید.

اگر شربت آلبالوی شما تیره شد، می‌توانید یک عدد سفیده تخم‌مرغ به شربت در حال جوش اضافه کنید. بعد از اضافه کردن سفیده کمی صبر کنید و سپس آن را خارج کنید. سفیده تخم‌مرغ جرم شکر را جذب می‌کند و موجب می‌شود شربت آلبالو شما خوش‌رنگ‌تر شود.

فوت‌وفن‌های حرفه‌ای برای درست کردن شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی

چه کنیم شربت آلبالو شکرک نزند

طرز تهیه شربت آلبالو خوش طعم و رنگ نیاز به دانستن یکسری فوت‌وفن دارد. اضافه کردن وانیل به شربت آلبالو طبیعی و خانگی الزامی نیست. بعد از این‌که شربت درست شد طعم آن را بچشید و اگر عطر مورد نیازتان را نداشت وانیل را لحظه آخر به آن اضافه کنید که طعم تلخی نگیرد. اغلب طعم ترش و شیرین شربت آلبالو را می‌پسندند و نیازی به وانیل نیست.

طبع شربت آلبالو در طب سنتی سرد است. برای گرفتن سردی شربت آلبالو طبیعی و خانگی کمی زنجبیل تازه رنده کنید و آب آن را با پارچه تنظیف بگیرید. در اواخر پخت شربت آلبالو و قبل از آبکش کردن چند قطره از این آب زنجبیل را به شربت اضافه کنید. از زعفران هم برای گرفتن سردی شربت آلبالو می‌توانید استفاده کنید.

سه تا چهار شاخه نعنای تازه و شسته شده را حین پخت شربت آلبالو داخل قابلمه بیندازید تا شربت آلبالوی شما ضمن حفظ طعم بی‌نظیرش، عطر خوش نعنا را هم به خودش بگیرد. در این صورت یک شربت آلبالوی خوش‌طعم و عطر خواهید داشت.

بهتر است از شعله پخش‌کن برای درست کردن شربت استفاده کنید تا شربت شما روی حرارت متوسط و یکنواخت عطر و طعم و قوام خوبی پیدا کند.

به اندازه ¼ قاشق چای‌خوری رنده پوست لیمو بو و عطر بی‌نظیری به شربت آلبالو می‌دهد. در اواخر پخت شربت، رنده پوست لیمو را به آن اضافه کنید.

اگر شربت آلبالو را با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی نرسیده و رنگ روشنی دارد درست کنید، رنگ مربا و شربت آلبالو شما قرمز روشن و مزه‌ آن مقداری ترش خواهد بود و برعکس اگر با آلبالوی رسیده درست کنید، رنگ شربت آلبالو تیره و طعم ترش آن کمتر خواهد بود.

در طرز تهیه شربت آلبالو با اسانس می‌توانید در طول مراحل تهیه شربت آلبالو، اسانس را اضافه کنید تا رنگ و مزه شربت شما بهتر شود.

شربت آلبالو خوشرنگ و طبیعی علاوه بر مقابله با گرمازدگی، در درمان ناراحتی‌های کبد، ورم معده و روده، ورم و التهاب کلیه و ناراحتی‌های مثانه بسیار مفید است.

اگر می‌خواهید شربت آلبالو با هسته درست کنید مرحله هسته‌گیری آلبالو را حذف کنید.

می‌توانید شربت آلبالو با هسته هم درست کنید. ذکر این نکته ضروری است که یک کیلوگرم آلبالو حدود ۲۰۰ گرم هسته دارد و این اضافه وزن را باید در مقدار شکر در نظر بگیرید.

اگر به ترازو دسترسی ندارید، برای هر یک کاسه آلبالوی بدون هسته از یک و نیم تا دو کاسه سرصاف شکر استفاده کنید. مقدار شکر به ترشی و شیرینی آلبالو بستگی دارد.

اگر نمی‌خواهید شربت آلبالو خیلی شیرین باشد، می‌توانید هم وزن آلبالو را شکر اضافه کنید یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم بیشتر از وزن آن‌ها در شربت، شکر بریزید.

سوالات متداول

طرز درست کردن شربت آلبالو همزمان با مربای آلبالو چگونه است؟

طریقه درست کردن شربت آلبالو همزمان با مربای آلبالو بسیار ساده است. در طرز تهیه شربت آلبالو باید آلبالوها را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت همراه با شکر ترکیب کنید. سپس مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب‌آلبالوها به دمای جوش برسد. زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد، آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید.

نحوه درست کردن شربت آلبالو از مربای آلبالو به چه صورت است؟

طرز تهیه شربت آلبالو با مربای آلبالو بسیار ساده است، بعد از درست شدن شیره مربای آلبالو می‌توانید نصف شربت را بردارید و بعد اجازه دهید باقیمانده شربت به غلظت مناسب برسد.

مدت زمان نگهداری شربت آلبالو چقدر است؟

شربت آلبالو را تا دو سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

طبع شربت آلبالو سرد است یا گرم؟

طبع شربت آلبالو سرد و تر است و به همین خاطر برای افراد سرد مزاج بهتر است با ادویه‌جات گرم مثل زنجبیل یا زعفران درست شود.

اگر شربت آلبالو شکرک زد چه کنیم؟

شربت آلبالو معمولا شکرک نمی‌زند. اما اگر شربت آلبالو شکرک زد، مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره شربت را بجوشانید تا شکرک‌ها حل شوند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x