فیلم و سریال

معرفی سریال سوران + زمان پخش، بازیگران و نقد سریال

سریال سوران از جدیدترین سریال‌های ساخته شده مرکز سریال سوره است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ در این مطلب به معرفی سریال سوران، زمان پخش، نقد و بررسی و همچنین بیوگرافی برخی بازیگران این سریال خواهیم پرداخت.

داستان سریال سوران

سریال سوران یک تریلر جاسوسی همراه با ملودرامی عاشقانه است که داستان عشق، مبارزه و میهن دوستی مردم کُرد را روایت می‌کند و قصه‌ی آن در اواخر دهه‌ی پنجاه در منطقه‌ی ربط سردشت می‌گذرد. سوران درباره‌ی جوانی مبارز به همین نام است که برای حمایت از جریان‌های انقلابی در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

کتاب عصر‌های کریسکان به قلم کیانوش گلزارراغب که فیلمنامه‌ی این سریال برداشتی آزاد از آن است، خاطرات شهید امیر سعیدزاده مبارز کُرد و از رزمندگان جنگ ایران و عراق است.

خلاصه سریال سوران

خلاصه داستان سریال سوران

اگر بخواهیم درباره خلاصه سریال سوران صحبت کنیم باید بگوییم که این اثر داستان زندگی شهید امیر سعیدزاده یا همان سعید سردشتی می‌باشد که در دوران التهابات کردستان وطن خود را نفروخت و به حزب بعث عراق نه گفت. شهید سردشتی در دوران مبارزاتش، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، رنج‌های بسیار زیادی کشید و تنها بازمانده زندان مخوف کریسکان است. این سریال مشکلات زندگی سعید سردشتی و خانواده‌اش را روایت می‌کند.

کریسکان کجاست؟

کریسکان نام منطقه ای در کوه سنجک در کردستان عراق می‌باشد . این منطقه در دهه ۵۰ پایگاه اصلی حزب دموکرات ایران بوده . امیر سعیدزاده یا سعید سردشتی به مدت شش سال در زندان‌های کومله (یک سازمان سیاسی در کردستان ایران) شکنجه شد.سعیدزاده قبل از انقلاب توسط ساواک تحت تعقیب و بازجویی قرار گرفت و متواری شد. بعد توسط سازمان کومله دستگیر می‌شود اما موفق می‌شود از آنجا فرار کند. او تقریباً تنها بازمانده از زندان وحشتناک کریسکان است و بقیه همبندی‌هایش بدون محاکمه یا تحقیق اعدام شدند.

روایت فیلم با طراحی لباس و صحنه‌ها کامل شده و بیننده را از همان قسمت اول مجذوب خود می‌کند و به عبارتی سریال دارای کشش است و می‌تواند بیننده را برای قسمت‌های بعدی نیز اماده کند. البته در قسمت‌هایی از سریال انتخاب لباس دارای مشکل است و اندکی از حال و هوای دهه ۵۰ فاصله می‌گیرد. البته موردی که توانسته تمام جزییات را پوشش دهد و بینندگان را با فضایی جدید روبه‌رو کرده انتخاب بازیگران کمتر شناخته شده و جوان است که باعث ایجاد فضایی جدید و غیر آشنا برای بینندگان است. این مورد حتی باعث واقعی‌تر شدن صحنه‌ها و نزدیک شدن فضای سریال به دوران التهابات و اتفاقات کردستان در دهه ۵۰ می‌باشد.

بازیگران لهجه کردی دارند و به دلیل اینکه این سریال در رسانه ملی و در همه استان‌ها پخش می‌شود، بازیگران گویش کردی صحبت نمی‌کنند و تنها متکی به همان لهجه زیبای کردی هستند. این مورد را در سریال‌های دیگری چون نون خ و … مشاهده کردیم.

سریال سوران چند قسمت است؟

پخش سریال ۱۸ قسمتی سوران از ۱۷ خرداد آغاز شده است.

زمان پخش سریال سوران

این سریال چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما و تکرار دو قسمت آن جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه یک و ساعت ۲۴ از شبکه تماشا پخش می‌شود.

بازیگران سریال سوران

در این بخش به معرفی برخی از بازیگران این سریال خواهیم پرداخت.

مهدی نصرتی در نقش سوران

بازیگر نقش سوران

مهدی نصرتی بازیگر دهه شصتی ایران است که کار بازیگری را از تئاتر و کارهای نمایشی برای کودکان شروع کرد. او در دوره دانشجویی فعالیت‌هایی از این قبیل داشت تا اینکه نخستین بار در فیلم لباس شخصی توانست بدرخشد. توانایی آقای نصرتی در ایفای نقش یاسر لباس شخصی باعث شد او در فیلم‌های دیگری همچون کوچه ملی، روشنایی دشت و وعده دیدار بازی کند.‌ مهدی نصرتی نقش اصلی مجموعه تلویزیونی سوران را دارد.

علیرضا جعفری

بازیگران سریال سوران- علیرضا جعفری

علیرضا جعفری متولد 5 اردیبهشت سال 1373 است. او بازیگری را از کودکی و سریال دیوار کاه‌گلی شروع کرد. این هنرپیشه بین سنین 5 تا 15 سالگی جز بازیگران کودک و نوجوان معروف بود و حتی در آثار معروفی مانند سریال متهم گریخت، صیام و تیام 1 و 2 و فیلم مهمان مامان ایفای نقش داشت. آقای جعفری در سنین جوانی نیز فعالیت بازیگری دارد و در سریال‌های آقا و خانم سنگی، سایه‌بان و فیلم عروس خیابان فرشته حضور داشته است. او در سریال یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند.

توماج دانش بهزادی

بازیگران مرد سریال سوران

توماج دانش بهزادی بازیگر و کارگردان ایرانی متولد سال 1359 است. او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و نخستین بار با فیلم لباس شخصی به مخاطبان معرفی شد. از آثار دیگر آقای بهزادی باید به فیلم‌های پاکول، لختگی و سریال بی‌نشان اشاره کرد.

زنده یاد حسام محمودی

بازیگران سریال سوران - حسام محمودی

آقای حسام محمودی متولد 1 فروردین 1365 بود و در زمینه بازیگری فعالیت می‌کرد. او کار خود را از سال 1391 و فیلم خسته نباشید! شروع کرد‌. اما دیده شدن او به عنوان نقش اصلی به سریال پرطرفدار لحظهٔ گرگ‌ومیش برمی‌گردد. مرحوم محمودی در سریال دلدار نیز نقش‌آفرینی چشمگیری داشت و با سریال نوار زرد 2 نیز درخشید. کارهای سینمایی او نیز با موفقیت روبه‌رو شدند. رمانتیسم عماد و طوبا، عطرآلود و غریب از نقش‌آفرینی‌های موفق او در سینما محسوب می‌شوند. آقای محمودی از جمله بازیگران کلیدی سوران است.

عوامل سریال سوران

اما عوامل و پشت صحنه این سریال زیبای تاریخی عبارت‌اند از:

کارگردانی سریال بر عهده سروش محمدزاده است. نویسنده فیلمنامه همان‌طور که بالاتر اشاره نمودیم بر عهده عباس ریاحی و اقتباسی از کتاب عصرهای کریسکان می‌باشد. تدوین سریال برعهده عماد خدابخش است. طراح صحنه و لباس را فریاد صالحی انجام داده و دستیار اول کارگردان، بهمن حسینی نام دارد.

نقد سریال سوران

در این بخش با بررسی این سریال همراه شما هستیم.‌ هنوز قسمت‌های اولیه سوران پخش شده و نمی‌توان نظری قطعی درباره آن داد. اما چند نکته که در ساخت این اثر رعایت شده حائز اهمیت است. اولین نکته داستان سریال است که به سراغ یک کتاب معروف رفته و به زندگی شهیدی از کردستان می‌پردازد. دومین نکته انتخاب بازیگران است. کارگردان ریسک این را کرده که به سراغ جوان‌ترها برود و از چهره‌هایی که در تمام آثار ایفای نقش دارند، پرهیز کند. بازی بازیگران قابل‌قبول و دیدنی است و نحوه روایت داستان نیز فضایی که در اواخر دهه 50 بر مردمان حاکم بود را به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام خیلی سریال خوب بود بخصوص بازیگران مودب وزبان شیرین حرف زدنشان که معمولا کردها وقتی به فارسی وترقی صحبت می کنند خیلی دلنشین می شود

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x