سلامت

آیا مصرف جینسینگ روی چاقی تأثیر دارد؟

جینسینگ نوعی گیاه دارویی است که به علت دارا بودن خواص بی‌شمار درمانی بسیار محبوب شده است. البته هر گیاه دارویی نیز برای عده‌ای مضر محسوب می‌شود که ما در این مقاله جامع به نحوه مصرف جینسینگ و خواص و مضرات آن می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ مصرف جینسینگ از قرن‌ها پیش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در آسیا و آمریکای شمالی مورداستفاده بود که انواع متفاوتی از آن وجود دارد. خاستگاه بومی گیاه جینسینگ  برای قاره آسیا و کشورهای آسیایی شرق دور مانند کره، سیبری و چین است. همچنین در طب سنتی چینی، استفاده از آن بسیار فراوان دیده می‌شود. علاوه بر جینسینگ آسیایی، انواع مختلفی از جینسینگ مثل جینسینگ سیبری، آمریکایی، سودو، ژاپنی، قرمز و سفید در دنیا وجود دارد.

طریقه مصرف جینسینگ برای چاقی

طریقه مصرف پودر جینسینگ برای چاقی به این صورت است که باید در طی 3 ماه به صورت روزانه بین 1 الی 2 گرم از آن را با آب یا هر مایع نوشیدنی دیگر شبیه به آن ترکیب و میل کنید. جالب است بدانید پودر جینسینگ نباید به‌صورت خالص استفاده شود؛ بلکه برای بهبود فرایند هضم آن را معمولاً با آب مخلوط می‌نمایند.

برای آگاهی از نحوه مصرف قرص جینسینگ برای چاقی و افزایش وزن، خواندن این بخش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در میان روش‌های مختلف مصرف، استفاده از شربت جینسینگ برای چاقی به نسبت روش‌های دیگر، تأثیر بیشتری را نشان می‌دهد. قبل از مصرف قرص جینسینگ باید مطمئن باشید که بیماری خاصی دارید یا خیر؟ مسئله مهم دیگر سن شما است. حسب معمول بزرگسالانی که مشکل خاصی ندارند، می‌توانند در طول روز یک عدد قرص جینسینگ را همراه غذا میل کنند.

قرص‌، پودر و عصاره‌های مختلف حاوی جینسینگ در بازار موجود هستند و ادعا می‌کنند که جینسینگ برای چاقی مفید است. این محصولات معمولاً طبق برچسب روی بسته‌بندی، باید دو مرتبه در روز قبل از ناهار و شام مصرف شوند تا نتایج خود را ظاهر کنند.

مصرف جینسینگ

اگر مصرف جینسینگ برای چاقی اصولی انجام شود به‌طور صحیح استفاده نمایید، تأثیر آن چنانی بر روی وزن شما ندارد. اما اگر آن را همراه آب‌میوه و سایر ترکیبات این‌چنینی بخورید، وزن شمارا افزایش می‌دهد. خواص جنسینگ برای چاقی به این‌گونه است که در عملکرد سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارد و همین امر موجب چاقی می‌شود.

جینسینگ به دلیل این‌که مواد مغذی فراوانی دارد، سیستم ایمنی گوارشی بدن را بهبود می‌بخشد و اختلال آن را برطرف می‌کند. همین امر موجب افزایش اشتها در افرادی که تغذیه مناسبی ندارند، می‌شود. با استفاده از جینسینگ اتفاقات زیادی در بدن شما رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها بیشترشان میزان جذب انرژی از مواد غذایی است که این موضوع اشتها را زیاد می‌کند.

میزان مصرف جینسینگ برای چاقی

اصولاً جینسینگ نباید برای مدت طولانی، مثلاً بیشتر از ۳ ماه متوالی استفاده شود و جینسینگ سیبری هم آن‌قدر قوی است که نباید بیش از ۲ ماه متوالی استفاده شود. میزان مصرف جینسینگ نیز حدوداً ۱ الی ۲ گرم در روز است. طریقه مصرف پودر جینسینگ برای چاقی به این صورت است که باید در طی 3 ماه به‌صورت روزانه بین 1 الی 2 گرم از آن را با آب یا هر مایع نوشیدنی دیگر شبیه به آن ترکیب و میل کنید. جالب است بدانید پودر جینسینگ نباید به‌صورت خالص استفاده شود؛ بلکه برای بهبود فرایند هضم آن را معمولا با آب مخلوط می‌نمایند.

فواید مصرف جینسنگ برای چاقی

فواید مصرف جینسینگ

ترکیبات فعال موجود در جینسینگ، جینسنوزیدها هستند که در واقع همان ساپونین‌های تری پرپن محسوب می‌شوند و بر مغز و سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند. ساپونین ها بافت‌های بی‌شماری از بدن انسان را هدف قرار می‌دهند و مجموعه‌ای از پاسخ‌های دارویی را تولید می‌نمایند. اما بازهم بسیاری از خواص و مکانیسم‌ها و فعالیت‌های جنسنوزید را هنوز هیچ کس نمی‌شناسد. به دلیل این‌که این مواد با بقیه ترکیبات  جینسینگ تأثیراتی متفاوتی باهم ایجاد می‌نمایند و یک جینسنوزید به‌تنهایی کارهای مختلفی در بافت ها انجام می‌دهد، ساختن دارو با جینسینگ کار سخت و پیچیده‌ای است.

توانایی جنسنوزید ها در تأثیرگذاری بر سیستم‌های چند گیرنده غشایی پلاسمایی و فعال کردن گیرنده‌های استروئیدی درون سلول، می‌تواند بعضی برخی اثرات دارویی را برای شما روشن کند. جینسینگ برای چاقی و مراقبت‌های بهداشتی، بیماری‌های گوارشی و قلبی در چین باستان مورداستفاده قرار می‌گرفت. بر اساس تحقیقات دارویی، این موضوع تأییدشده است که جنسینگ اثرات فعال زیستی مثل جلوگیری از پیری، ضد قند خون، ضدالتهاب، از بین بردن استرس و تومور را دارد.

همچنین جینسینگ، تأثیرات خوبی بر عملکرد کبد، مغز، ایمنی و جنسی دارد. ازآنجایی‌که بکار گیری از گیاهان سنتی کشور چین برای بسیاری از اهداف غذایی و درمانی در خیلی از کشورهای اروپایی رواج پیداکرده است، این گیاه به‌مرورزمان به پرفروش‌ترین  گیاه دارویی در جهان تبدیل شد.

در برخی افراد که سیستم هورمونی آن‌ها مشکل دارد و متابولیسم بدن آن‌ها کاهش‌یافته است، با مصرف جینسینگ می‌توانند میزان جذب قند و کالری را از غذا افزایش دهند. در این افراد میزان انرژی به شدت بالا می‌رود و چون بدن سوخت و سازی مناسبی ندارد، این انرژی‌ها ذخیره می‌شوند و درنتیجه چاقی اتفاق می‌افتد.

تأثیر دیگری که جینسینگ برای چاقی دارد این است که  این گیاه انرژي شمارا بالا می‌برد و همین امر باعث می‌شود شما ساعات کمتری بخوابید وقتی ساعت خواب شما کاهش یابد، در ساعات انتهایی شب گرسنه می‌شوید و غذا می‌خورید یا مثلاً برای سرگرم کردن خودتان به‌سوی خوراکی‌ها می‌روید و درنتیجه خوردن این مورد در ساعات پایانی شب، باعث چاقی شما می‌شود.

عوارض مصرف جینسینگ برای چاقی

قرص جینسینگ

اگر مشکلات خواب را جزو عوارض جینسینگ برای چاقی به‌حساب بیاوریم، این گیاه برای افراد لاغر که در حالت عادی نیز دچار اختلالات خواب هستند، چندان مفید نخواهد بود. شایع‌ترین عارضه مصرف جینسینگ، سرگیجه و تهوع است.

بعضی دیگر از عوارض این گیاه که افراد لاغر باید به آن‌ها توجه کنند، عبارت‌اند از سردرد، بی‌قراری، ناراحتی معده، مشکلات قاعدگی (مانند خونریزی غیرمعمول)، درد سینه، تهوع، سرگیجه، افزایش یا کاهش فشارخون، عصبی بودن و تغییرات خلقی، تپش قلب، بثورات پوستی، خارش تورم (به‌ویژه در ناحیه صورت، زبان و گلو) و مشکلات تنفسی که در صورت بروز این عوارض مصرف جینسنگ را قطع و به پزشک مراجع کنید.

چه کسانی مجاز به مصرف جینسینگ برای چاقی هستند؟

تقریبا تمام افرادی که سلامت جسمی آن‌ها مطلوب است، می‌توانند بدون نگرانی از جینسینگ استفاده کنند؛ اما همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، به‌علت خواص و تاثیرات جینسینگ روی متابولیسم بدن و افزایش آن نباید انتظار افزایش‌وزن زیادی را با مصرف این گیاه دارویی داشت. درواقع، درست ترین و مطمئن‌ترین راهی که تمام متخصصین تغذیه به آن باور دارند؛ که هم صحیح است و هم بدون بازگشت، استفاده از رژیم‌های اصولی و متعادل درکنار انجام فعالیت‌های ورزشی است.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x