سلامت

تاثیر استرس بر کلسترول خون

هنگامی که شما با استرس مواجه می‌شوید، واکنش‌های فیزیولوژیکی خاصی در بدنتان رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها از جمله تغییراتی در سطح هورمون‌ها و مؤلفه‌های خون. هر دوی این اتفاق‌ها می‌توانند منجر به افزایش کلسترول خون شوند.

به گزارش پارت نیوز؛ استرس اثرات بسیار زیادی بر بدن دارد. یکی از این اثرات می‌تواند افزایش سطح کلسترول بدن باشد. این اتفاق می‌تواند غیرمستقیم و از طریق عادت‌های ناسالمی بیافتد که فرد به‌عنوان راهی برای غلبه بر استرس سراغشان می‌رود، اما پای یک ارتباط مستقیم بیولوژیکی نیز در میان است.

چگونه استرس کلسترل خون را افزایش می‌‌دهد؟

دانشمندان هنوز اطلاع دقیقی از ارتباط استرس و کلسترول با هم ندارند؛ اما چند نظریه وجود دارد. در این مقاله به این موضوع که استرس چگونه کلسترول خون را افزایش می‌دهد خواهیم ‌پرداخت و همچنین چطور می‌توانیم این احتمال را کاهش دهیم. در ادامه از شما دعوت می‌کنم با سایت پارت نیوز همراه باشید.

بدن چگونه به استرس واکنش نشان می‌دهد؟

تاثیر استرس بر کلسترول خون وقتی با استرس مواجه می‌شوید، بدنتان به طور خودکار عضلات و قلب و دیگر اندام‌ها و عملکرد آن‌ها را برای یک واکنش پرانرژی در فاز جنگ یا گریز آماده می‌کند. اینکه تصمیم بگیرید بدوید و فرار کنید یا بمانید و بجنگید، بدنتان به روش‌های به‌خصوصی واکنش نشان خواهد داد.

بدن در این شرایط هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین و نوراپی‌نفرین ترشح می‌کند. آدرنالین، قلب را وادار می‌کند سخت‌تر کار کند و منجر به افزایش ضربان قلب و تنفس و فشارخون خواهد شد.

میزان این هورمون‌ها به طور معمول تا وقتی که موقعیت استرس‌زا از بین برود، بالا می‌ماند. اما گاهی سطح استرس پایین نمی‌آید یا زمان می‌برد تا کاهش پیدا کند؛ پس سطح کلسترول خون هیچ تغیری نخواهد کرد. این عوامل می‌توانند هم در دوره‌های طولانی و هم در دوره کوتاه منجر به افرایش کلسترول شوند.

استرس بالا؛ کلسترول خون بالا

تاثیر استرس بر کلسترول خونمطالعه‌ای نشان داد افرادی که استرس شغلی‌شان زیاد بود، کلسترول خونشان در خطوط خطرناک قرار دارد. مطالعهٔ دیگری نیز دریافت استرس فیزیولوژیکی منجر به افزایش تری‌گلیسرید و کلسترول بد و کاهش کلسترول خون شده بود. دانشمندان نظریه‌هایی در این باره مطرح کرده‌اند که شرایط استرس‌زا چگونه می‌توانند کلسترول را بالا ببرند.

افزایش غلظت خون

وقتی با استرس روبرو می‌شوید احتمال اینکه غلظت خون بالا برود بالا می‌رود. پس هنگامی که غلظت خون افزایش می‌یابد، در نتیجه مؤلفه‌های خون از جمله کلسترول، متراکم‌تر می‌شوند و این یکی از راه‌هایی است که استرس موجب بالاتر رفتن سطح کلسترول در کوتاه‌مدت می‌شود. یک دلیل احتمالی این اتفاق این است که با بالا رفتن فشارخون در اثر استرس، مایع از رگ‌های خونی به سمت فضای بینابینی اطراف آن‌ها می‌رود.

وقتی با استرس روبرو می‌شوید احتمال اینکه غلظت خونتان بالا برود زیاد است. وقتی غلظت خون بالا می‌رود در نتیجه مؤلفه‌های خون از جمله کلسترول، متراکم‌تر می‌شوند و این یکی از راه‌هایی است که استرس موجب بالاتر رفتن سطح کلسترول در کوتاه‌مدت می‌شود.

ترشح هورمون کورتیزول

افرادی که استرس بلندمدت یا عمیق و نهفته را تجربه می‌کنند احتمالاً کلسترول خونشان مدام بالاست و این می‌تواند ناشی از هورمون کورتیزول باشد. کورتیزول زیاد می‌تواند چاقی اطراف شکم را افزایش دهد که دلیل آن افزایش تجمع توده چربی است، همچنین بر چربی در دیگر قسمت‌های بدن اثر بگذارد و اشتها را افزایش دهد.

در زمان استرس معمولاً سراغ غذاهای ناسالم می‌روید و غذاهای شیرین و دم‌دستی را ترجیح می‌دهید؛ زیرا این مواد غذایی ظاهراً احساس استرس و اضطرابتان را کاهش می‌دهند. مصرف زیاد از حد غذاهای کربوهیدراتی می‌تواند سبب افزایش وزن و چاقی شود. کلسترول بالا در بیشتر موارد نتیجه افزایش وزن است.

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که استرس اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن دارد و می‌تواند منجر به التهاب شود؛ مثلاً افرادی که به انواعی از بیماری‌های کبدی دچارند، کلسترول بالایی دارند. محققان این‌طور تفصیر می‌کنند که اثر التهاب در دراز مدت ممکن است سطح لیپید خون را افزایش داده و منجر به چاقی در کسانی بشود که اختلالات اضطرابی شدید و افسردگی دارند. سیگارکشیدن هم می‌تواند عاملی در این میان باشد.

عامل مخربی به نام اسیدهای چرب

اگر بدنتان طی شرایط استرس برانگیز، اسیدهای چرب و گلوکز جهت انرژی ترشح کند و شما نتوانید از آن‌ها به‌عنوان انرژی استفاده نمایید، کلسترول خونتان بالا خواهد رفت.

واکنش قلبی عروقی به کلسترول

تاثیرات کلسترولمحققان دریافته‌اند سیستم قلبی و عروقی بعضی از افراد نسبت به بقیه، در مقابل استرس واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. مثلاً فشارخون برخی از افراد در زمان استرس بیشتر بالا می‌رود. تئوری واکنش قلبی و عروقی می‌گوید استرس می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را در عده‌ای افزایش دهد. اغلب کسی که کلسترول بالایی دارد خودبه‌خود در معرض بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی هست و استرس هم می‌تواند چنین حادثه‌ای را محتمل‌تر کند.

وقتی کلسترول خونتان بالاست، دیواره رگ‌ها دستخوش تغییرات می‌شوند. گاهی این تغییرات منجر می‌شوند تا رگ‌ها انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهند، بنابراین در واکنش به استرس نمی‌توانند آن‌طور که وظیفه دارند، باز شوند در نتیجه سکته رخ می‌دهد.

اثرات غیرمستقیم استرس بر کلسترول

انباشته شدن کلسترول در رگ خونی

دانشمندان یک درک منطقی از اثرات غیرمستقیم استرس بر سطح کلسترول دارند؛ مثلاً آن‌ها می‌دانند وقتی شخصی استرس دارد، دست به رفتارهایی می‌زند که می‌توانند کلسترول را افزایش یا کاهش دهند.

چه عواملی غیر مستقیم کلسترول را افزایش می‌دهند؟

عواملی که می‌توانند به طور غیرمستقیم کلسترول را بالا ببرند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغییرات غذایی: کسانی که استرس دارند ممکن است در این زمان تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند؛ اما تاثیرات هورمونی استرس بر بدن آن‌ها می‌تواند اشتهای آن ‌ها را افزایش دهد.
  • الکل و تنباکو: کسی که استرس دارد احتمالش زیاد است که سراغ الکل و سیگار برود یا اگر قبلاً ترک کرده است دوباره شروع کند.
  • ورزش نکردن: فعالیت بدنی مستقیماً بر کلسترول اثر می‌گذارد. اگر شخصی تحت استرس روانی قرار بگیرد، از میزان فعالیت بدنی‌اش کم می‌شود و سطح کلسترولش بالا می‌رود.

چند توصیه کاربردی برای کاهش کلسترول خون

  • بیشتر ورزش کنید. ثابت شده که ورزش‌کردن باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شود.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار هم می‌تواند کلسترول خوب را کاهش داده و کلسترول بد را افزایش دهد.
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. غذاهای آماده و فرآوری شده دارای چربی‌های ترانس هستند که کلسترول بد را بالا برده و کلسترول خون خوب را کاهش می‌دهند.
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید. چربی‌های تک غیراشباع مانند روغن زیتون و آووکادو می‌توانند کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش دهند.
  • غذاهایی بخورید که امگا ۳ دارند: ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون حاوی امگا ۳ اند که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.
  • بیشتر غلات کامل بخورید: غلات کامل حاوی فیبر و نیاسین هستند که هر دو کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x