فیلم و سریال

سریال آتش و باد + زمان پخش و جزئیات

سریال های تاریخی همواره مخاطبان خاص خودشان را دارند؛ از همین رو است که سریال جشن سربرون را می توان سریالی نامید که پخش نشده جزو موفق ترین سریال های تاریخی غیر مذهبی باشد.

سریال آتش و باد از جمله سریال‌هایی که در ژانر تاریخی ساخته شده است و به حوادث قبل از دوران مشروطه می‌پردازد. این سریال قرار بود در شهریور ماه سال 1401 به کنداکتور سیما راه پیدا کند اما این مهم محقق نشد.

تلاش داریم در این مقااله اطلاعاتی در خصوص این سریال و زمان پخش آن برای علاقمندان به سریال های تاریخی ارائه کنیم ، در ادامه به بررسی داستان و عوامل این مجموعه تلویزیونی می‌پردازیم.

آنچه باید در مورد سریال آتش و باد بدانید

این سریال که در ژانر تاریخی به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی حسن نجاریان ساخته شده و تولید سال 1400 است. این سریال به منظور قرار گرفتن در کنداکتور شبکه 1 سیما ساخته شده و طراحی آن برای 45 قسمت بود؛ اما با تغییراتی که در برنامه سیما صورت گرفته است این سریال 58 قسمتی شده است.

به دلیل نوع ژانر فیلم تمام لوکیشن های سریال از جمله سکانس های منزل قوام، کنسولگری انگلیس، بازار شیراز و حتی کوچه ها و گذرهای آن در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شده است. فیلمبرداری قسمت‌های دیگر نیز که نیاز به لوکیشن متفاوت داشت در جاده منتهی به امامزاده داوود در زمان اوج بارش برف در این منطقه انجام شده.

به طور کلی فیلمبرداری این اثر 27 ماه زمان برده است که به دلیل آنکه این اثر در اوج شیوع کرونا ساخته شده است عوامل فیلم تحت شرایط ویژه و سختی برای ساخت آن تلاش کردند که خوشبختانه به دلیل واکسینه شدن کلیه عوامل وقفه‌ ای به این دلیل در فیلمبرداری صورت نگرفت.

زمان پخش سریال آتش و باد

این سریال در زمان شروع به ساخت در 45 قسمت برای پخش از شبکه اول سیما در شهریور ماه 1401 برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به تصمیمات گرفته شده در رسانه ملی ، این مجموعه برای نوروز 1402 در کنداکتور شبکه سه سیما قرار گرفته و به دلیل فشردگی کنداکتور سریال تدوین مجدد شده و به 58 قسمت تبدیل شده است.

تهیه کننده این سریال مدعی شده است که تنها هدف این گروه، دیده شدن این سریال تلویزیونی است تا خستگی عوامل رفع شود و با استقبال خوب مخاطبین رو به رو گردد.

سریال آتش و باد چند قسمت است

جالب است بدانید این اثر جزو معدود آثاری است که در زمان تولید در 5 فصل برنامه ریزی شده ولی بنا بر اعلام تهیه کننده فعلا 1 فصل از آن آماده پخش است و در صورتی که با استقبال از طرف مخاطبان مواجه شود و رسانه ملی نیز تمایل به ادامه ساخت آن داشته باشد می‌ تواند تا 4 فصل دیگر نیز ادامه پیدا کند.

بازیگران سریال آتش و باد

در این اثر 58 قسمتی تعداد زیادی بازیگر صاحب نام و جویای نام در مقابل دوربین قرار گرفته اند.  از اتفاقات ناگور در حین فیلمبرداری این سریال، درگذشت بازیگر پیشکسوت کشورمان کریم اکبری مبارکه معروف به اکبر مبارکه بود. البته جز 2 سکانس فیلمبرداری نقش ایشان به اتمام رسیده بود و از این نظر با مدیریت نویسندگان و کارگردان خللی در فیلمنامه به وجود نیامد.

در ادامه برخی از معروف ترین بازیگرانی که در این اثر به نقش آفرینی پرداختند به شما معرفی می کنیم.

مرحوم استاد کریم اکبری مبارکه

مزار کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری ‌مبارکه متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ است. او از بازیگران و کارگردانان به نام سینمای ایران بود . وی همچنین در تئاتر نیز نقش آفرینی می‌کرد. او در آثار کارگردانان نامداری مانند بهرام بیضایی و داوود میرباقری ایفای نقش کرده بود، از معروف ترین نقش های وی که با آن ماندگار شده است در سینما در نقش سرکرده در فیلم مرگ یزدگرد و در تلویزیون هم نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی و اَحمَر بن شُمَیط در سریال مختارنامه بوده‌ است.

وی در 8 آبان 1399 بر اثر ابتلا به کرونا در گذشت. نامش جاودان و یادش گرامی باد.

حسین محجوب

حسین محجوب در سریال جشن سربرون

حسین محجوب در سینما در حوزه‌های مختلفی از جمله کارگردانی، نویسندگی و هنرپیشگی فعالیت دارد. اولین اثر سینمایی او به عنوان بازیگر در فیلم رگبار به کارگردانی بهرام بیضایی بود. نخستین نقش آفرینی اش در تئاتر هم به بازی در سلطان مار بیضایی در سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. او بابت فیلم رنگ خدا جایزه بازیگری جشنواره والنسین فرانسه و جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. در کنار آن برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم دوباره از جشن خانه سینما جایزه گرفت. او همچنین جوایز دیگری در کارنامه خود دارد.

محمود پاک نیت

محمود پاک نیت در سریال جشن سربرون

محمود پاک نیت متولد ۱۰ دی ۱۳۳۱ در کازرون است. از سال ۱۳۵۶ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت. او مدرک درجهٔ یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

لاله اسکندری

لاله اسکندری در سریال جشن سربرون

لاله اسکندری از دختران آذر ماهی سینما و تلوزیون ایران است. او 30 آذر سال ۱۳۵۴ در تربت حیدریه به دنیا آمده است و دانش‌آموخته رشته طراحی گرافیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است. کار در سینما را با بازی در فیلم «متولد ماه مهر» به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۸ شروع کرد. او همچنین در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت‌های متعددی داشته که شامل چندین نمایشگاه عکس، نقاشی و موزاییک در داخل و خارج از کشور است. او از سال ۱۳۸۷ با شهرداری تهران برای زیباسازی شهری همکاری می‌کند. وی خواهر ستاره اسکندری است.

داریوش کاردان

داریوش کاردان در سریال عکس سربرون

داریوش کاردان از بازیگران ترک زبان ایران است. او در سال ۱۳۳۵ در ابهر یکی از شهرستان های استان زنجان متولد شده.  او مجری، صداپیشه، دوبلور، کارگردان تلویزیونی، هنرپیشه و طنزپرداز است. شهرت وی بیشتر به خاطر داشتن صراحت لهجه و لحن انتقادی در اجرای برنامه‌ های رادیو و تلویزیونی است.

میرطاهر مظلومی

نام :میرطاهر مظلومی
زمینه فعالیت :بازیگری سینما و تلویزیون و صداپیشگی
تولد :7 اسفند 1353
محل زندگی و تولد :تهران
سال های فعالیت :1367 تاکنون
وضعیت تاهل :متاهل
فرزندان :یک دختر به نام ستایش
میرطاهر مظلومی

میر طاهر مظلومی متولد 7 اسفند ماه 1353 در تهران است. او در حرفه‌های بازیگری سینما و تلویزیون و دوبلور فعالیت می‌کند. او جزو افرادی که در سینمای ایران به همه فن حریف معروف است چرا که در زمینه بازیگری سینما و تلویزیون و تئاتر، گویندگی رادیو و حضور در عرصه دوبله موفق عمل کرده است. او همچنین از شاگردان استاد سمندریان است.

از دیگر بازیگران سریال تاریخی آتش و باد می‌توان به فرخ نعمتی، قاسم زارع، مریم موسویان، رامین ناصر نصیر، مهدی فقیه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوک ‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی‌ پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران‌هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی اشاره کرد.

لوکیشن سریال آتش و باد

این سریال در بیابان های اطراف تهران و کرج ساخته شده است. بخشی از آن نیز در شهرک غزالی فیلمبرداری شده. بر اساس آنچه بازیگران این سریال گفتند؛ گرما و سرمای محیط و حضور حیوانات در این سریال از چالش‌های اصلی آنان بوده است.

خلاصه‌ ای از آنچه در سریال آتش و باد می‌بینید

در این سریال تلاش شده نگاهی متفاوت به وقایع تاریخی زمان مشروطه شود. زمان وقوع رخدادها در این سریال کمی قبل تر از دوران مشروطه است. برای ساخت این سریال لوکیشن‌هایی نظیر  کمپ انگلیسی ‌ها با کاراکتری به نام مستر نوئل انگلیسی، خانه قوام، بیمارستان مرسلین، خانه حاج آقا ضیاء، انجمن محمدیه و کوچه‌ های شیراز و بخش‌ های کنسولگری انگلیس مورد بازسازی تاریخی و قرار گرفته و یا ساخته شده است.

داستان این سریال تاریخی ، شما را به دل عشایر ایرانی  و آداب رسوم قدیمیشان می‌برد و از جایی در دل کوه‌های سخت روایت می‌شود و موضوع رقابت و مخالفت کهنه کدخدای ایل پوسان با نام بهادر با همتای خود در طایفه همسایه است.

لاله اسکندری و حسین محجوب در سریال جشن سربرون

کمی بعد اما ماجرا تغییر می‌کند و سرخو عاشق دختر بهادر خان می‌شود اما این یک عاشقی ساده نیست و اسم این سریال نیز از موضوعی در همین وقایع برگرفته است. این اتفاق باعث جنگی تازه میان دو طایفه می‌شود.

نام سریال برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است. عشایر روزی که بافت یک قالی تمام می شود و می خواهند آن را از دار جدا کنند را روز بسیار مبارکی می‌ دانند و آن را جشن می گیرند. بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می ‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون بر گزار می شود. در واقع دلیل نام گذاری قبلی این سریال می ‌تواند کنایه‌ ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی تاریخی باشد اما با تغییرات اسم مجدد به آتش و باد تبدیل شد.

در مورد کارگردان سریال آتش و باد بیشتر بدانید

مجتبی راعی متولد ۱۳ اسفند ۱۳۳۶ در اصفهان است. او فیلمنامه نویس و کارگردان است و آثاری زیادی از خود در این حوزه بر جای گذاشته است.

مجتبی راعی یکی از شهرستان های استان اصفهان به نام دهق به دنیا آمده و تحصیلات مقدماتی خود را در همین شهر پشت سر گذاشته است. او سپس وارد دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر شد و در رشته کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد.

وی از کارگردانان و فیلم نامه نویسان به نام ایران است که باعث شده در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲و ۱۳۹۴ عضو هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران شود.

او هم‌اکنون ساکن تهران است و به فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و تدریس سینما مشغول است.

فیلم های مجتبی راعی به عنوان کارگردان

سریال آتش و باد (۱۴۰۰)
ترنج (۱۳۹۱)
عصر روز دهم (۱۳۸۷)
سفر به هیدالو (۱۳۸۴)
صنوبر (۱۳۸۰)
جنگجوی پیروز (۱۳۷۷)
تولد یک پروانه (۱۳۷۶)
غزال (۱۳۷۴)
جای امن (۱۳۷۲)
تونل (۱۳۷۱)
تابستان ۵۸ (۱۳۶۸)
انسان و اسلحه (۱۳۶۷)

انتهای گزارش / ا.م

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x