گل و گیاه

شرایط نگهداری همیشه سبز پپرومیا یا گیاه برگ قاشقی در خانه

گیاه برگ قاشقی از دسته گیاهان آپارتمانی محبوب و سازگار با شرایط خانه است. این گیاه ساده و ارزان در عین حال شیک و سرسبز می‌تواند در هر بخشی از خانه زیبایی‌اش را به رخ بکشد. اگر به دنبال خرید یک گیاه ارزان اما شکیل هستید این مقاله را از دست ندهید.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه برگ قاشقی یکی از گیاهان بسیار محبوب به علت جلوه خاصی که دارد است. این گیاه در دو حالت سبز و ابلق دورنگ یافت می‌شود. نگهداری اسان آن نیز مورد دیگری از علل محبوبیت آن در میان دیگر گیاهان آپارتمانی می‌باشد. احتمالا این گیاه را در کافه‌ها یا شرکت‌ها دیده باشید و تصویر دلنشینی از محیط در خاطر شما برجای گذاشته باشد. از زیبایی این گیاه که بگذریم به نکات نگهداری آن می‌رسیم، در ادامه مقاله برای اطلاع از نحوه نگهداری گیاه پپرومیا با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه برگ قاشقی یا پپرومیای همیشه سبز

گیاه گل قاشقی یا پپرومیاتکثیر این گیاه بسیار راحت است و گیاه برگ قاشقی نیازمند نور متوسط و هوای خنک می‌باشد. همچنین دارای برگ‌های پهن، گوشتی، با شکل قلبی است. برگ­‌های گوشتی توان ذخیره آب را به گیاه می‌دهند، گیاه آب را در بافت­‌هایش ذخیره می‌کند. خواستگاه برگ قاشقی در جنگل‌هایی است که عموماً تاریک اند و به همین علت به نور کم مقاوم است و در محل‌هایی با نور کم به راحتی ادامه حیات می‌دهد.

نگهداری از گیاه برگ قاشقی

پپرومیا گیاه بسیار حساسی است البته اگر درباره نوع پرورش آن اطلاعات لازم را داشته باشید می‌تونید از زیبایی آن لذت ببرید. گیاه برگ قاشقی رشد طولی آنچنانی ندارد. گیاه برگ قاشقی بیشتر از سمت جانبی رشد دارد و گستردگی آن بیشتر از ارتفاع آن است. برگ‌های گیاه گل قاشقی در شرایط مطلوب پهن و براق و تخم مرغی شکل دارند. رگبرگ‌های گونه ابلق آن زرد رنگ است. همچنین ساقه گیاه تولید ریشه‌های هوایی زیاد می نماید. گیاه جوان این گونه زیبا و به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش داده می شود.

آبیاری مناسب گیاه برگ قاشقی

پپرومیا قاشقی آب رو در بافت برگها و ساقه های خودش ذخیره میکنه و نیاز آبی کمی داره در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار به گیاه پپرومیا قاشقی آب بدید. توصیه میشود که قبل از آبدهی سطح خاک رو چک کنید و بعد از اطمینان از خشکی سطح خاک اقدام به آبدهی کنید.

نور مناسب گیاه برگ قاشقی

آبیاری گیاه گل قاشقینور آفتاب به صورت غیر مستقیم در پشت پنجره نور مورد احتیاج گل قاشقی را برطرف می‌کند. اما این گیاه به اشعه نور خوردشید به صورت مستقیم بسیار حساس است و در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در ظهر و زمان شدت نور آفتاب آن را در معرض نور قرار ندهید.

تکثیر گل قاشقی با برگ

تکثیر قاشقی  به دو صورت قلمه و برگ است. برای تکثیر به روش برگ باید برگ پپرومیا قاشقی رو با چاقوی تیزی ببرید و  آن را در خاکی حاوی از مقدار کمی پیت ماس که خاک ریشه زا است و مقداری خاک برگ قرار دهید.

در روش قلمه ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و آن‌ها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری کنید.

قلمه زدن گل قاشقی در آب

این روش بسیار ساده و رایج است. قسمتی از ساقه همراه با برگ‌هایش را از گیاه جدا کنید. قسمت انتهایی ساقه باید عاری از برگ باشد. ساقه را درون یک لیوان آب بگذارید. بعد از حدود یک ماه مشاهده می کنید که گیاه شما شروع به ریشه دادن کرد. برای کاشت قاشقی چند هفته دیگر صبر کنید و سپس گیاه را به گلدان کوچک‌تر منتقل کنید و در خاک بکارید. بعد از کاشت گلدان را در محیطی مرطوب قرار دهید رسیدگی های لازم را انجام دهید.

خاک مناسب گیاه برگ قاشقی

خاکی که مناسب پپرومیا یا گل قاشقی است خاک نسبتا سبک می‌باشد که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی رو بوجود خواهند آورد. بهتر است برای کف گلدان از سنگ ریزه استفاده کنید.

رطوبت مناسب برگ قاشقی

حداکثر دمای هوا در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشوند

علت افتادن برگ گل قاشقی

جمع شدن برگ های گل قاشقیاگر برگ‌ها رنگ پریده و رشد متوقف شده است گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است،هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید

در مواردی پیش می‌آید که رنگ برگ‌های گیاه برگ قاشقی زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است  کنه ی ریز قرمز عامل ان است،گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

گاهی کپک‌های خاکستری رنگی روی روی ساقه‌های آن شروع به رشد می‌کند. این کپک‌ها قارچ بوتری تیس نام دارند و عامل رشد آن‌ها است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است. روش درمان سم قارچ کش مخصوص گیاه است که با سمپاشی و تغییر محل گلدان به محل گرمترمشکل را حل می‌کند، همچنین غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و آ بیاری را کاهش دهید.

اگر متوجه شدید برگ‌ها دارای تاول هستند و خاک گلدان باتلاقی شده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید،ابیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

خم شدن برگ‌های گیاه برگ قاشقی به علت گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنک‌تر منتقل کنید.

برگ‌های پپرومیا کم‌رنگ و گرایش به سفیدی دارند؛ شدت نور زیاد است، گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده. البته ممکن است گیاهتان نیز ابلق باشد.

نقاط زنگ مانند روی برگ‌ها نمایان شده اند؛ از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید. می‌توانید با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده.

برگ‌ها دچار چین و چروک می‌شوند، خشک می‌شوند و می‌ریزند. در این حالت هوا خیلی گرم است، گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل کنید.

بیماری و گلدهی برگ قاشقیقسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است، آبیاری بیش از اندازه عامل ان است. باید اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید.

اگر برگ‌ها سقوط می‌کنند، از سرمای هوا است. گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

در صورتی که بخشی از برگ‌های گیاه شما دچار سوختگی شده ، سعی کنید از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

قیمت گیاه برگ قاشقی

از آنجا که قیمت‌ها داریم در حال نوسان هستند قیمت قطعی برای این گیاه نمی‌توانیم بگوییم؛ چرا که قیمت گلدان و زحمت باغبان نیز محاسبه می‌شوند. اما گل قاشقی چیزی در حدود 80 هزار تومان قیمت دراد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x