گردشگری

معرفی آبشار و جنگل نای انگیز لرستان + آدرس و امکانات

در این مطلب به به معرفی آبشار و جنگل نای انگیز بسیار زیبا که در دل کوه های لرستان قرار دارد خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از این جنگل‌های زیبا و پرطرفدار در دل جنگل های زاگرس، جنگل‌ نای انگیز است. این جنگل از جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌آید و در بخش پاپی قرار دارد. در این مطلب همراه کجارو باشید تا با این جنگل زیبا و آبشار آن بیشتر آشنا شوید.

جنگل‌های نای انگیز از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس به شمار می‌آیند. این جنگل‌ها که همچون بهشتی در دل زاگرس قرار گرفته‌اند، تا چند سال اخیر به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده بودند. در سال‌های اخیر با شناخته شدن بیشتر این قطعه بهشتی، سیل طبیعت‌دوستان به این منطقه سرازیر شد.

جنگل نای انگیز

جنگل نایانگیز یکی از جاذبه های طبیعت گردی و جاذبه های گردشگری استان لرستان است و هر آنچه دوستداران طبیعت می خواهند را در خود جای داده است. بنابراین افراد کمی هستند که به این منطقه سفر کرده اند و نمی خواهند بارها و بارها آن را ببینند. آبشارها، جنگل ها، کوه ها، هوای فوق العاده تمیز، صدای دلنشین پرندگان و… همگی جاذبه هایی هستند که این جنگل زیبا در خود ذخیره کرده است.

آبشار نای انگیز

آبشار جنگل زیبای نای انگیز یکی از آبشارهای لرستان به صورت کاملا طبیعی به صورت پلکانی و مینیاتوری شکل گرفته و یکی از زیباترین و رویایی ترین مناظر آبشاری ایران را به وجود آورده است. این آبشار از چشمه سری در ارتفاعات کوه های مجاور سرچشمه می گیرد دسترسی به آبشار اصلی تنها با کوهنوردی امکان پذیر است. نهرهای تولید شده توسط آبشارها مسیرهای کوهستانی را دنبال می کنند و علاوه بر راه پله، حوضچه های زیبایی را تشکیل می دهند.

سنجاب‌های نای انگیز لرستان

یکی از جالب‌ترین جاذبه‌هایی که در جنگل‌های نای انگیز می‌توان به چشم دید، سنجاب‌ها هستند. سنجاب با بلوط هم‌خانه است. این موجودات دوست‌داشتنی از برگ و پوست درختان بلوط تغذیه می‌کنند و میوه‌های بلوط را با خود به زیر خاک می‌برند. همین چرخه طبیعی سبب می‌شود میوه بلوط دوباره از زیر خاک سربرآورد و رشد کند. بنابراین احتمالا سنجاب‌ها مهم‌ترین یاوران پوشش گیاهی جنگل‌های نای انگیز محسوب شوند.

جنگل و آبشار نای انگیز کجاست؟

جنگل نای انگیز و آبشار زیبای آن در غرب کشور شهرت فراوانی دارد. این جنگل در روستایی به نام نای انگیز از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان قرار گرفته است.

آدرس: استان لرستان، شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز

مسیر دسترسی به جنگل و آبشار نای انگیز

گر در خرم آباد هستید، برای دسترسی به جنگل‌ نایانگیز، از پاسگاه کمال‌وند وارد جاده سپید دشت شوید. با عبور از سه‌راهی آبشار بیشه، به سه‌راهی دیگری خواهید رسید. سمت چپ این سه‌راهی، ابتدای مسیر ۶ کیلومتری تا روستای نای انگیز و محل پارک خودرو است. از روستای نای انگیز تا منطقه جنگلی، مسافتی در حدود ۶٫۵ کیلومتر را باید پیاده طی کنید.

جنگل نای انگیز لرستان

جاهای دیدنی جنگل نای انگیز

در این جنگل زیبا جاهای دیدنی وطبیعت بکر فوق العده ای وجود دارد که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کرده و لذت ببرید. در ادامه به این زیبایی ها خواهیم پرداخت.

کهن‌سال‌ترین بلوط‌ها در منطقه زاگرس واقع شده‌اند

مناطق زاگرس به‌دلیل اینکه کهن‌سال‌ترین درختان و جنگل‌های بلوط را در قلب خود جای داده‌اند، با نام موزه درختان بلوط شهرت یافته‌اند. برخی براین عقیده‌اند که کهن‌سال‌ترین بلوط‌ها در منطقه ایلام هستند. مهم‌ترین کارکرد درختان جنگلی بلوط، توانایی بازدارندگی آن‌ها هنگام ایجاد سیل است.

این کارکرد بی‌نظیر درختان تنومند بلوط سبب شده است که مردم زاگرس‌نشین هر ساله نهال‌های بلوط جدیدی را در مناطق جنگلی بکارند. مردم منطقه از طریق این راهکار سعی در جاودانه و سرحال نگه داشتن درختان بلوط در مناطق جنگلی زاگرس دارند.

حرکت آب خروشان آبشار نای انگیز

داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در فولکلور محلی زاگرس‌نشینان در مورد درختان جنگلی بلوط وجود دارد. نگاه به بلوط در روزگاران گذشته در نزد این افراد نگاهی مقدس بوده است.جنگل نای انگیز این زیبایی را دارد.  آن‌ها از بلوط برای گذران زندگی استفاده می‌کردند و این پوشش گیاهی، نقشی موثر در اقتصاد مردم این ناحیه داشته است. از جمله کارکردهای بلوط برای مردمان گذشته می‌توان به نان کلگ (نان بلوط)، پخت‌و‌پز و گرم‌سازی خانه با چوب بلوط و حفاظت اهالی در برابر سیل اشاره کرد.

زاگرس‌ نشینان جنگل‌های بلوط را می‌شناسند و از آن‌ها حفاظت می‌کنند. از نظر مردم روستای نای‌ انگیز، بسیاری از کسانی که به این جنگل‌ها سفر می‌کنند، جنگل را نمی‌شناسند و سبب آسیب زدن به آن می‌شوند. برای محافظت از این جنگل بی‌نظیر شاید باید سمن‌های زیبای این مناطق وارد عمل شوند و از طریق آموزش به گردشگران و مسئولان تورهای گردشگری، آن‌ها را با اهمیت و مزایای جنگل و حفاظت از آن آشنا کنند؛ زیرا هیچ‌کس به‌اندازه مردم زاگرس‌نشین به اهمیت این مناطق جنگلی زیبا آگاه نیست.

زیباترین صحنه‌هایی که می‌توانید در بهشت دل‌انگیز و چشم‌نواز نای انگیز مشاهده کنید، در فصل بهار و ماه اردیبهشت جلوه‌نمایی می‌کنند. همچنین آب‌و‌هوای مطبوع در این فصل، بر جذابیت‌های منطقه می‌افزاید. بنابراین این ایام را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x