مسکن

ارتفاع مناسب برای نصب تور نجات ایمنی

برای جلوگیری از حوادث و پیامدهای ناشی از این حوادث در محیط‌های صنعتی، امنیت در محیط کار اهمیت بسیار زیادی دارد؛ از این ‌رو شناخت خطرات احتمالی و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از وقوع آن‌ها الزامی است. کار در ارتفاع  یکی از مشاغل پرخطر است؛ به همین دلیل تمهیداتی مانند تور نجات جهت جلوگیری از بروز مشکلات در نظر گرفته شده ‌است که باید در ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب شود تا فرد دچار آسیب نشود. رعایت نکات ایمنی به هنگام کار در ارتفاع زیاد، بسیار اهمیت دارد؛ به همین جهت مدیریت این بخش کمی دشوارتر از قسمت ‌های دیگر بوده که یکی از مهم‌‎‌ترین آن‌ها، تعیین ارتفاع مناسب برای نصب تورهای نجات است.

تور نجات ایمنی چیست؟

تور نجات شبکه‌ ای توری و قابل ارتجاع بوده که زیر پای کارگران ساختمان، هنگام کار در ارتفاع جهت جلوگیری از سقوط افراد، ابزار و… قرار می‌گیرد. این تورها انواع مختلفی دارند و از لایه‌های مختلفی تشکیل شده ‌اند. تورهای سه ‌لایه، دو لایه و یک ‌لایه با ضخامت و کاربرد‌های مختلف، جهت ممانعت از سقوط افراد، ابزار و اجسام سخت و مصالح تعبیه شده ‌اند که برای حفظ امنیت و استقامت هرچه بیشتر در کار می‌توانید از تورهای سه ‌لایه با ضخامت بیشتر استفاده نمایید.

تورهای نجات می‌بایست از فاکتورهای ایمنی برخوردار باشند تا بتوانند در برابر وزن اجسام و افراد، تحمل و مقاومت بالایی از خود نشان دهند. از جمله ویژگی ‌های مهم تور نجات می‌توان به انعطاف ‌پذیری، قدرت تحمل بالا، مقاومت بالا و… اشاره کرد.

ارتفاع مناسب برای نصب تور نجات ایمنی

حداقل و حداکثر فاصله نصب تور نجات ایمنی

یکی از مهم‌‌ترین مستندات ایمنی در مقابل خطرات احتمالی در محیط کار، رعایت آیین ‌نامه کار در ارتفاع مشخص است. این آیین ‌نامه برای حفاظت از سلامت و جان کارگران در محیط کار تدوین شده است. کارگران در هنگام کار برای حفظ سلامتی خود و همکاران‌شان می‌بایست نکات ایمنی ذکر شده در این دستورالعمل را رعایت نمایند؛ در غیر این صورت خطر سقوط و آسیب‌ های ناشی از آن افزایش می‌یابد. علاوه ‌بر تاکید بر رعایت نکات برای کارگران، این آیین ‌نامه به کارفرمایان نیز تذکر داده که با رعایت نکات ایمنی از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

به‌ عنوان مثال می‌بایست ارتفاع سقوط را تا جایی که ممکن است پایین نگه داشته و تور نجات در زیر سکوی کار قرار گیرد. نباید تورهای بیشتر از 2 متر زیر سکو نصب شوند؛ اما برای برخی از تورها با تراکم متوسط و ابعاد بین 3.5 متر تا 6 متر امکان نصب وجود دارد. یکی دیگر از نکات، ارتفاع سقوط است؛ به این معنا که فاصله ‌ای که فرد از بالای ساختمان روی تور سقوط می‌کند نباید بیش از 3 متر باشد؛ زیرا معمولاً تور نجات در گوشه‌ ها حالت خمیدگی کمتری دارد.

همچنین مشخصات دیگری نیز باید رعایت شوند که به شرح زیر هستند.

  • رعایت بیشینه تحمل سقوط با وزن 100 کیلوگرم از ارتفاع 7 متری؛ علاوه‌بر رعایت ارتفاع از بالا و پایین تور، تور باید 2 تا 3 متر از اطراف ناحیه کار ادامه داشته باشد.
  • بین تور و فرد هیچ‌ گونه مانعی وجود نداشته باشد.
  • این تورها باید به ‌صورت هفتگی توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعمیر یا بازسازی شود.

با رعایت نکاتی همچون ایمن ‌سازی محیط کار، نصب تور نجات ایمنی در ارتفاع مناسب و همچنین بیمه کردن کارگران، امنیت آنها تضمین می‌شود. ناگفته نماند که در این شرایط نیز همچنان امکان وقوع حوادثی مانند پرتاب مصالح از ارتفاعی که کارگران کار می‌کنند وجود خواهد داشت؛ به همین جهت نصب صحیح تورهای نجات در ارتفاع  مناسب بسیار حائز اهمیت است. شما می‌توانید در کنار این تورها، تابلوهای ایمنی و اخطار را نیز قرار دهید تا امنیت بیشتری برقرار شود.

انجام فعالیت ‌هایی مانند نماکاری در ساختمان‌ها، خدمات بنایی در ارتفاعات زیاد و برج‌ های بلند، عملیات امداد و نجات، رنگ زدن در سازه‌ هایی با ارتفاع زیاد و… بدون رعایت نکات ایمنی خطرناک بوده و افراد فعال در این حوزه‌ها می‌‌بایست از تجهیزات ایمنی استفاده کنند و برای آن ‌ها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود.

ارتفاع مناسب برای نصب تور نجات ایمنی

سخن پایانی

تورهای ایمنی برای جلوگیری از صدمات ناشی از کار در ارتفاع، نصب می‌شوند. نصب این تورها باید توسط افراد متخصص صورت گیرد و رعایت فاصله از ساختمان، زمین و همچنین از اطراف نیز اهمیت بسیاری دارد. با این تورها و رعایت نکات ایمنی در استفاده از آن‌ها، کارگران می‌توانند با امنیت بیشتری به کار خود پرداخته و آسیب‌های ناشی از سقوط نیز کاهش خواهد یافت. این تورها محیطی امنی را ایجاد کرده، در برابر سقوط از کارگران محافظت می‌کنند و می‌توانند در موقعیت‌های خطرناک زندگی افراد را نجات دهند. ایران سیفتی (تجهیزات ایمنی ایران) تولید کننده انواع تور نجات، لایف لاین و .. می‌باشد.برای دریافت مشاوره و خرید تور نجات می‌توانید به وب‌سایت ایران سیفتی https://iransafetyeqp.ir/ مراجعه کرده و یا با شماره 09126432677 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x