آشپزی

طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی و اصیل ایرانی + فوت و فن

باقلا قاتق گیلانی یکی از انواع خورش‌های ساده و خوشمزه ایرانی پرطرفدار است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمال کشور می‌باشد.

به گزارش پارت نیوز؛ امکان ندارد نام باقلا قاتق گیلانی را به زبان بیاورید و خاطرات سفر به شمال برایتان تازه نشود. در ادامه به نحوه پخت باقلا قاتق اصیل گیلانی خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با نکات و فوت‌وفن‌های این غذا آشنا شوید.

مواد لازم برای باقلا قاتق گیلانی

پاچ باقلا ۴۰۰ گرم
شوید خشک ۵ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
سیر ۵ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

توجه داشته باشید که این طرز تهیه برای 4 نفر می‌باشد و اگر بخواهید برای افراد بیشتری آن را تهیه کنید باید مواد اولیه را به نسبت افزایش دهید.

طرز تهیه باقلا قاتق به روش گیلانی

در ادامه به صورت مرحله به مرحله به نحوه پخت این غذای ساده و خوشمزه خواهیم پرداخت.

باقلا قاتق

مرحله اول

برای تهیه باقلا قاتق گیلانی ابتدا سیرها را رنده می‌کنیم، سپس به همراه کره در یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم تا عطر سیرها بلند شود. توجه داشته باشید که سیر خیلی زود می‌سوزد و به همین دلیل نیاز نیست آن‌قدر تفت داده شود که به رنگ طلایی درآید.

مرحله دوم

پس از اینکه عطر سیر بلند شد پاچ باقلا را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت می‌دهیم، سپس شوید خشک را به همراه زردچوبه و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می‌دهیم تا یکدست شوند.

مرحله سوم

حالا به‌اندازه‌ای آب به قابلمه اضافه می‌کنیم که سطح آب ۲ بند انگشت بالاتر از سطح مواد باشد. درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم مواد خورش بپزند و خورش جا بیفتد. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می‌شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه آب خورش باقلا قاتق گیلانی کم شد و خورش به روغن افتاد تخم‌مرغ‌ها را داخل قابلمه می‌شکنیم و چند دقیقه زمان می‌دهیم تا تخم مرغ‌ها بپزند. در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه برنج سرو می‌کنیم.

فوت و فن درست کردن باقلا قاتق گیلانی

طرز تهیه باقلا قاتق

پاچ باقلای خشک را می‌توانید به راحتی از فروشگاه‌ها تهیه کنید. حواستان باشد که پاچ باقلا دو نوع است. پاچ باقلای محلی که پس از پخته شدن شکل خود را حفظ می‌کند و پاچ باقلای کشاورزی که زودپز بوده و اگر زیاد پخته شود و روی شعله بماند له می‌شود.

تخم مرغ را نباید داخل غذا هم بزنید. هم زدن تخم مرغ رنگ سبز خوش رنگ غذا را از بین می‌برد.

با اینکه اضافه کردن شوید رنگ غذا را خوش رنگ تر می‌کند اما اگر مقدار آن خیلی زیاد باشد موجب تلخی غذا می‌شود.

اگر از باقلای تازه محلی استفاده می‌کنید، نیاز به خیس خوردن ندارد، ولی نوع خشک آن احتیاج به خیس خوردن دارد. پس حتما باقلاها را با آب ولرم از شب قبل بخیسانید.

برای اینکه به راحتی پوست باقلا جدا شود آن را از شب قبل بخیسانید.

از باقلای مازندرانی استفاده نکنید؛ زیرا این باقلا در تهیه ی باقلا وابیج به کار می‌رود.

این غذا با ماهی شور، زیتون پرورده، سیر ترشی، ماست و خیار عالی می‌شود، پس حتما در کنار غذا این ها را سرو کنید.

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از تخم مرغ را ندارید، می‌توانید آن را به غذا اضافه نکنید. یا اگر مایل بودید تخم مرغ بیشتری به غذا اضافه کنید این به ذائقه شما بستگی دارد. فقط همان‌طور که گفته شد تخم مرغ را داخل غذا به هم نزنید.

سخن پایانی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی پرداختیم. آیا این غذای شمالی را تا به حال خورده‌اید ؟ اگر این طور است، می‌توانید نظرتان و همچنین نکات پختی که شما برای تهیه این غذا استفاده می‌کنید را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x