آشپزی

طرز تهیه خمیر پیتزا فست فودی با پف زیاد

خمیر پیتزا یا نان پیتزا نوعی نان است که برای پایه یا بیس انواع پیتزاها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به طرز تهیه خمیر پیتزا به روش فست فودی و پف دار خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ خمیر پیتزا به دو شکل اصلی تهیه می شود خمیرهای ایتالیایی نازک و ظریف هستند و خمیرهای آمریکایی ضخیم تر پخته می شوند. در ادامه با یکی از بهترین انواع خمیر برای پیتزا آشنا خواهید شد.

مواد اولیه خمیر یا نان پیتزا برای 4 نفر

آرد سفید ۳ لیوان
آب ۱ لیوان
پودر خمیر مایه فوری قاشق غذاخوری
نمک ¼ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چطور با کمترین زحمت یک خمیر پیتزا خانگی درجه یک درست کند.

مرحله اول

برای تهیه خمیر پیتزا نیاز نیست که خمیر مایه را به صورت جداگانه عمل بیاوریم، اما باید از سالم بودن خمیر مایه مطمئن باشیم به همین خاطر دو سوم از آب ولرم را به همراه شکر و خمیر مایه داخل یک کاسه نسبتا بزرگ و مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله مواد را ترکیب می کنیم تا یکدست شوند، سپس روغن را به همراه نمک اضافه می کنیم و کمی مواد را هم می زنیم تا یکدست شوند. در ادامه آرد را روی مواد درون کاسه الک می کنیم مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف جمع شود.

خمیر پیتزا ایتالیایی

مرحله سوم

در صورتی که خمیر سفت و خشک بود، آب را به صورت کنترل شده کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا بافت خمیر نرم شود. این خمیر در پایان باید کمی چسبندگی داشته باشد و نباید بیش از اندازه خشک و سفت باشد.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر کمی چسبندگی داشت، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم تا سطح خمیر سیقلی و یکدست شود. در ادامه یک کاسه بزرگ را با روغن چرب می کنیم، سپس دستانمان را چرب می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را به یک چونه بزرگ تبدیل می کنیم. در ادامه خمیر چونه گرفته را درون کاسه قرار می دهیم و روی آنرا با سلفون می پوشانیم. خمیر را در فضای محیط به مدت یک ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله ششم

پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد، آنرا از کاسه خارج می کنیم، سپس روی سطح کار آردپاشی می کنیم. در ادامه خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی خمیر به طور کامل گرفته شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه هوای اضافی خمیر را گرفتیم، آنرا به ۴ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به صورت جداگانه چونه می کنیم. در ادامه چونه ها را روی سطح آردپاشی شده قرار می دهیم و روی آنها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه چونه ها را با وردنه باز می کنیم و هر کدام را درون یک قالب پیتزا قرار می دهیم. برای اینکه خمیر خیلی پف نکند، با چنگال سطح خمیر را سوراخ می کنیم. در ادامه سس، پنیر پیتزا و تاپینگ دلخواه خود را روی خمیر قرار می دهیم. البته اگر مایل هستید که دور خمی پف کند به آن چنگال نزنید و حجم اطراف را بیشتر در نظر بگیرید.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که این خمیر نیازی به پخت جداگانه ندارد و می توانیم آنرا به صورت یکباره به همراه مواد روی آن درون فر قرار دهیم. فقط نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که فر را باید با بالاترین حرارت ممکن روشن کنیم تا به خوبی گرم شود.

مرحله دهم

نکته دیگر اینکه حتما یک ظرف حاوی آب باید درون فر قرار دهیم تا رطوبت ایجاد کند و خمیر پیتزا خشک نشود. پس از اینکه پیتزا را درون فر قرار دادیم باید حرارت فر را روی ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و اجازه دهیم پیتزا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد.

چکار کنیم خمیر پیتزا پف کند؟

طرز تهیه خمیر پتزا بیرونی

دمای آبی که استفاده می شود بسیار مهم است. آب باید گرم و ولرم باشد تا خمیر مایه فعال شود. با فعال شدن خمیر مایه، پیتزا پف کرده و بافت خوبی پیدا می کند. از دلایل پف نکردن خمیر پیتزا می توان به استفاده از آب داغ یا آب سرد، بی کیفیتی و کهنگی مخمر، استفاده از مقدار زیادی آرد و نمک یا شکر و کم ورز دادن خمیر اشاره کرد.

بهترین آرد برای خمیر پیتزا چیست؟

برای پخت یک خمیر ایده آل می توانید از آرد شیرینی پزی، آرد نانوایی و آرد نان فانتزی استفاده کنید. بهترین آرد برای خمیر پیتزا، آرد نان فانتزی ست که موجب بافت عالی و نرم آن می شود. آرد شیرینی پزی هم گزینه دوم برای تهیه خمیر پیتزاست.

سخن پایانی

به طور قطع می توان گفت پیتزا غذایی است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می زند. برای آنکه بتوانید یک پیتزای خوشمزه درست کنید باید خمیرتان را خیلی خوب درست کنید. با آموزشی که در این مطلب به شما ارائه کردیم می توانید یک خمیر پفدار و ترد تهیه کنید. همچنین می توانید اگر نکته و تجربه خاصی در این زمینه دارید در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x