آشپزی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده + نکات کلیدی و عکس تزئین های معروف

عدس پلو جزو غذاهای سنتی ایرانی است که در تمام مناطق کشور پخته می شود. این غذا از جمله خوش طعم ترین غذه

به گزارش پارت نیوز؛ عدس پلو با گوشت چرخ کرده یکی از انواع غذاهای سنتی و لذیذ ایرانی است که به دلیل محبوبیت زیاد در مناسبت های خاص به سر سفره ایرانیان قرار می گیرد. این غذا در مدل های دیگری هم طبخ می شود اما معروفترین آنها با گوشت چرخ کرده است. در ادامه به شما طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده آموزش می دهیم.

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلو رستورانی پارت نیوز را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

مواد لازم برای 4 نفر در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

برنج ۳ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
کشمش ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته (اختیاری) ½ فنجان
خرما (اختیاری) ۸ عدد
زعفران دم کرده و دارچین به مقدار کافی
کره و روغن به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی
مرحله اول
برای تهیه یک عدس پلو خوشمزه با گوشت چرخ کرده، ابتدا برنج را با کمی نمک و آب سرد خیس کنید. نکته ای که در خیساندن برنج باید به آن توجه کرد این است که برنج هندی و برنج قدیمی ایرانی را نباید به مدت طولانی خیس کرد.
مرحله دوم
اما اگر از برنج ایرانی تازه استفاده می کنید، باید آن را چند ساعت خیس کنید. سپس عدس ها را در ظرفی می ریزیم و تا دو بند انگشت بالای سطح عدس آب می ریزیم و اجازه می دهیم عدس کاملا پف کند.
مرحله سوم
در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده، عدس ها را آبکشی کرده و در قابلمه مناسبی قرار می دهیم. سپس 2 پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی اجاق می گذاریم تا عدس ها به مدت 35 تا 40 دقیقه بپزند.
حتما بعد از 30 دقیقه عدس ها را تست کنید و اگر نرم شدند کنار بگذارید.
مرحله چهارم
توجه داشته باشید برای زیبایی عدس پلو نباید اجازه دهیم عدس زیاد بپزد و له شود. در ادامه برنج را آبکشی کرده و در قابلمه مناسبی می ریزیم سپس تا یک انگشت بالای سطح برنج آب اضافه می کنیم.
مرحله پنجم
در این مرحله 2 قاشق غذاخوری نمک و 1 قاشق غذاخوری کره (یا چربی حیوانی) را به قابلمه اضافه می کنیم سپس قابلمه را روی اجاق می گذاریم. سپس بعد از پختن عدس ها را به ظرف برنج اضافه کنید.
نکته ای که باید در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده به آن توجه کنیم این است که وقتی عدس را به برنج اضافه می کنیم باید آب عدس را دور ظرف بریزیم زیرا آب عدس باعث قهوه ای شدن برنج می شود. سپس اجازه دهید آب داخل قابلمه  تبخیر شود.
مرحله هفتم
بعد از اینکه آب قابلمه کاملاً کشیده شد، درب قابلمه را با بخارپز قرار می دهیم و اجازه می دهیم عدس پلو به مدت 40-50 دقیقه بپزد. در ضمن مواد دیگر عدس پلو را آماده می کنیم.
مرحله هشتم
یک عدد پیاز را خلال می کنیم سپس ظرف مناسبی را روی اجاق می گذاریم و پیاز را اضافه می کنیم. پیاز را خوب تفت دهید تا طلایی شود سپس از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.
تزئین متفاوت عدس پلو
مرحله نهم
حالا پیاز باقی مانده را نگینی خرد کنید و با کمی روغن به همان ماهیتابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیاز سبک و شفاف شود سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری دارچین و زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.
مرحله دهم
حالا گوشت را کمی تفت می دهیم تا با پیاز و ادویه مخلوط شود سپس درب تابه را می گذاریم تا گوشت در آب خودش بپزد. بعد از اینکه گوشت خوب سرخ شد نمک بزنید و زعفران آب پز شده را اضافه کنید.
مرحله یازدهم
در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده، گوشت چرخ کرده را بعد از سرخ شدن از ماهیتابه خارج می کنیم و با دستمال تابه را تمیز می کنیم سپس کشمش هایی را که 20 دقیقه در آب خیس کرده ایم آبکشی می کنیم و سپس خشک می کنیم و کمی روغن به تابه اضافه می کنیم.
مرحله دوازدهم
کشمش ها را کمی تفت می دهیم تا براق و زیبا شوند سپس از تابه خارج می کنیم. در آخر خلال پسته را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا براق شود سپس از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.
مرحله سیزدهم
در این مرحله بعد از آماده شدن عدس پلو آن را به آرامی در قابلمه هم می زنیم و اگر دوست داشتیم عدس پلو را چرب تر بخوریم می توانیم کمی روغن یا کره اضافه کنیم. سپس عدس پلو را در ظرف مناسبی بریزید.
مرحله چهاردهم
تزیین عدس پلو سلیقه ای است و با یک جستجوی سریع در اینترنت می توانیم ایده های خوبی برای تزیین به دست آوریم. در آخر روی عدس پلو را با گوشت چرخ کرده، خلال پسته، کشمش و پیازچه به سلیقه خود تزئین می کنیم.
مرحله پانزدهم
همانطور که حتما می دانید طعم عدس پلو در طب سنتی سرد است و به همین دلیل بهتر است خرما را در کنار آن سرو کنید. البته افزودن دارچین و زعفران پخته می تواند تا حدودی طعم این غذای خوشمزه را متعادل کند.

نکات مهم در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

عدس پلو با گوشت چرخ کرده

  • یک لیموی تازه را برش بزنید و آب آن را داخل آبگوشت بریزید و یک قاشق شکر اضافه کنید.
  • دوستان عزیز باید بدانیم استفاده از محصولات باکیفیت و طعم خوب به اندازه تکنیک و رعایت توصیه ها در آشپزی مهم است.
  • به یاد داشته باشید که راز عدس برنج چرخ کرده خوشمزه و هر غذای دیگری اضافه کردن ادویه عشق است و خواهید دید که چگونه معجزه می کند.
انتهای مطلب
امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x